Degree Course: Digital Information
A.Y. 2022/2023
Conoscenza e capacità di comprensione
Il laureato magistrale in Informazione Digitale conosce tecniche proprie delle discipline informatiche, dei media studies e dei saperi umanistici, conosce le modalità di ricerca, produzione e organizzazione delle informazioni.
È in grado di riconoscere e distinguere gli strumenti informatici più efficienti per il loro trattamento, e di individuare i problemi relativi ad affidabilità e sicurezza dei sistemi.
Conosce i rapporti tra informazioni e processi organizzativi all'interno di aziende, istituzioni pubbliche e amministrazioni.
È in grado di comprendere il ruolo delle infrastrutture digitali (software, hardware, di rete) nella gestione di big data, e di interpretare i risultati risultanti dal lavoro sui dati anche attraverso la lettura delle diverse forme di visualizzazione delle informazioni (infografiche, data visualization etc.).
Il laureato in Informazione digitale conosce e sa decifrare le interazioni tra contenuti e informazioni prodotte in ambienti digitali con particolare attenzione ai saperi e alle conoscenze umanistiche.
Conosce contesti e cicli produttivi dell'informazione e del contenuto culturale attraverso le piattaforme digitali e le infrastrutture di rete, in particolar modo per quel che riguarda le ricchezze imprenditoriali e territoriali.
Possiede le competenze per saper interpretare format narrativi inediti e le differenti modalità di fruizione e disseminazione di contenuti.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento sarà effettuata attraverso modalità differenziate volte a coprire aspetti diversi delle attività formative.
Oltre agli esami orali e scritti, si svolgeranno prove in itinere, elaborati di gruppo, relazioni sulle attività di laboratorio, discussioni aperte e seminari degli studenti su argomenti dei corsi.
L'insieme delle attività didattiche teorico-pratiche fornisce allo studente la possibilità di accrescere le proprie conoscenze e di sviluppare la propria capacità di comprensione e di comunicazione.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Il laureato magistrale in Informazione Digitale sa impiegare competenze e tecniche delle discipline informatiche, dei media studies e dei saperi umanistici ed è in grado di analizzare e gestire dati provenienti da diversi ambiti, conoscendone le modalità di ricerca, produzione e organizzazione.
È in grado di individuare e utilizzare gli strumenti informatici più efficienti per il loro trattamento, e di lavorare per risolvere problemi relativi ad affidabilità e sicurezza dei sistemi.
Sa utilizzare i dati per ottimizzare i processi organizzativi all'interno di aziende, istituzioni pubbliche e amministrazioni.
È in grado di utilizzare opportunamente le infrastrutture digitali (software, hardware, di rete) per la gestione di big data, e sa comunicare con chiarezza i risultati risultanti dal lavoro sui dati anche attraverso adeguate visualizzazioni dei risultati (infografiche, data visualization etc.).
Il laureato in Informazione digitale sa mettere produttivamente in relazione contenuti e informazioni prodotte in ambienti digitali con i saperi e le conoscenze umanistiche.
Sa gestire il ciclo produttivo dell'informazione e del contenuto culturale, sa valorizzare le ricchezze imprenditoriali e territoriali attraverso le piattaforme digitali e gli ambienti online.
È in grado di sperimentare nuovi format narrativi e le più innovative modalità di fruizione e disseminazione di informazioni e contenuti.
La capacità di applicare conoscenza e comprensione è raggiunta dagli studenti anche grazie alle attività di laboratorio che prevedono lo svolgimento di esercitazioni individuali e di gruppo in cui è possibile verificare le conoscenze acquisite, comprendendone l'applicazione sotto la supervisione del docente.
Estremamente utili ai fini della capacità di applicare conoscenza e comprensione sono anche tutte le attività pratiche collegate agli insegnamenti, comprese i project work, le visite didattiche, le attività di tirocinio e di tesi sperimentale che rappresenterà comunque un approfondimento interdisciplinare rispetto alle aree di studio affrontate durante il corso di studi.Autonomia di giudizio
I laureati magistrali in Informazione Digitale hanno la capacità di integrare le conoscenze acquisite con lo studio all'interno di problematiche operative complesse, acquisendo durante il percorso formativo capacità critica e autonomia nelle scelte, nelle valutazioni e nelle decisioni.
Sono in grado di formulare proprie valutazioni e giudizi sulla base della interpretazione delle informazioni disponibili nell'ambito dei settori di competenza, e di individuare e raccogliere informazioni aggiuntive laddove necessario.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata soprattutto attraverso esercitazioni e attività
professionalizzanti, svolte anche in gruppo, nonché stimolando un contraddittorio in aula su specifici casi studio.
La capacità di giudizio autonomo trova piena esplicazione nell'ambito dell'elaborazione della tesi, che ne costituisce strumento di verifica, e nello svolgimento delle attività professionalizzanti; il conseguimento dei relativi crediti costituisce la modalità con cui i risultati attesi vengono verificati.Abilità comunicative
I laureati magistrali in Informazione Digitale devono essere in grado di comunicare con chiarezza contenuti, metodi e risultati ottenuti, anche a interlocutori di ambito non specialistico, riconoscendo forme e mezzi di comunicazione più adeguati a contesti e interlocutori, e attraverso strumenti e tecnologie in grado di rappresentare adeguatamente la visualizzazione di dati e informazioni.
Il laureato deve poi avere la capacità di formulare in modo professionale piani di comunicazione, relazioni tecniche e rapporti di ricerca e deve aver maturato competenze idonee all'uso delle tecnologie informatiche non solo per esigenze espositive ma anche per gestire database e collegarsi o lavorare in rete.
I laureati magistrali in Informazione Digitale sviluppano capacità di gestire la comunicazione in modo chiaro e di interagire produttivamente con il mondo del lavoro e delle professioni.
Devono inoltre detenere abilità comunicative adatte e adattabili a diverse situazioni e ambienti, che li rendano anche capaci di lavorare in gruppo apportando un contributo significativo nei processi di analisi o decisionali in cui risultano coinvolti.
Competenze e abilità vengono acquisite durante il percorso didattico, nello studio e nella preparazione degli esami e attraverso attività formative pratiche (project work, lavori di gruppo, tirocini).
Le abilità comunicative sono inoltre sviluppate in modo significativo attraverso attività formative che prevedono la preparazione e la presentazione orale di ricerche, relazioni e lavori individuali e di gruppo.
Le attività svolte dallo studente per la preparazione della prova finale e la discussione della medesima costituiscono un ulteriore momento di approfondimento.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.
Capacità di apprendimento
I laureati magistrali in Informazione Digitale sviluppano capacità che gli consentono un aggiornamento continuo delle proprie competenze, acquisendo al tempo stesso elevate capacità operative nell'applicazione di metodologie e strumenti utili alla gestione dei processi legati al ciclo produttivo dell'informazione e del contenuto culturale in ambito digitale.
I laureati devono aver sviluppato capacità di apprendimento che consentano loro di continuare a studiare in modo autonomo in una prospettiva di lifelong learning e di adeguarsi ai rapidi cambiamenti che caratterizzano strumenti, tecnologie digitali e di rete e modalità di fruizione.
Grazie alla formazione connotata in senso fortemente interdisciplinare sono in grado di apprendere rapidamente e in profondità informazioni relative agli ambiti specifici di riferimento e alle tecnologie di ultima generazione.
Le capacità di apprendimento sono stimolate lungo tutto l'iter formativo, con particolare riguardo allo studio individuale, alla preparazione di progetti individuali e di gruppo, all'attività svolta per la preparazione della tesi di laurea.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Requisiti di ammissione
Gli studenti che intendono iscriversi al Corso di Laurea Magistrale in INFORMAZIONE DIGITALE (LM91) devono essere in possesso di una laurea della classe L-20 – Scienze della comunicazione, oppure della corrispondente laurea della classe prevista dal DM 509/99 o di un titolo di studio conseguito all'estero ritenuto idoneo.
Per i laureati in possesso di qualsiasi altra classe di laurea l'ammissione è subordinata al possesso di crediti nei seguenti ambiti disciplinari, secondo gli specifici criteri curriculari indicati nel Regolamento Didattico del corso di studio:
- ambito informatico: almeno 8 CFU conseguiti complessivamente tra i SSD INF/01 e ING‐INF/05;
- ambito delle scienze umane e sociali: almeno 20 CFU conseguiti complessivamente tra i SSD L‐ART/06, M‐FIL/05, M‐PSI/06, SPS/07, SPS/08, SPS/09, SPS/11, MGGR/01;
- ambito giuridico e economico: almeno 8 CFU conseguiti nei SSD IUS/01, IUS/04, IUS/05, IUS/07 IUS/09, IUS/10 SECS-P/01, SECS-P/02, SECS-P/03, SECS-P/04, SECS-P/05, SECS-P/06.
Costituisce requisito d'accesso anche un'adeguata conoscenza della lingua inglese (livello B1).
Eventuali carenze formative, rispetto ai prescritti requisiti curriculari, dovranno essere colmate prima dell'inizio del corso di studio e della verifica della preparazione individuale, in modo da poter seguire con profitto i corsi.
I laureati in possesso di tali requisiti dovranno sostenere un colloquio di verifica della preparazione personale, che mira a valutare l'effettiva competenza, preparazione e motivazione del candidato, in lingua italiana o in lingua inglese; sarà in ogni caso verificata l'effettiva conoscenza della lingua inglese.
Il colloquio è obbligatorio e seguirà un calendario che verrà pubblicato annualmente sul sito del Dipartimento, previa presentazione alla segreteria didattica della domanda di preiscrizione da parte del candidato.
Prova finale
La prova finale per il conseguimento della laurea magistrale consiste nella elaborazione di un prodotto multimediale, o nella redazione e discussione di un elaborato scritto ampio e approfondito, in lingua italiana o inglese, redatto in modo originale dal laureando, avente ad oggetto un argomento inerente al percorso di studio del Corso di Laurea Magistrale, che deve essere predisposto sotto la guida di un relatore.
Orientamento in ingresso
Le attività di orientamento in entrata realizzate dall'Università degli Studi della Tuscia di Viterbo si collocano a livello centrale (Ateneo) e periferico (Dipartimento).
Il Dipartimento di afferenza del corso di studio programma annualmente diverse attività di supporto e informazione agli studenti per consentire una scelta informata e consapevole del proprio percorso universitario.
L'obiettivo è quello di sostenere gli studenti nel passaggio dalla laurea di I livello alla laurea di II livello nella convinzione che una scelta motivata sia la premessa indispensabile per un percorso universitario di successo.
Nel corso di ogni anno accademico, il Dipartimento organizza una giornata dedicata all'incontro con le matricole (Open Day).
In quell'occasione vengono presentati il Dipartimento e i vari Corsi di Laurea triennale e magistrale per facilitare l'inserimento dei nuovi studenti nell'ambiente universitario.
Seguono incontri di approfondimento con i Presidenti dei corsi di studio.
In particolare l'orientamento si realizza nelle seguenti attività:
a) incontri con le Scuole Superiori di secondo grado.
I docenti del corso di studio realizzano incontri in sede o presso le sedi degli Istituti con gli studenti dell'ultimo anno, dedicati alla presentazione dei CdS, di cui vengono specificatamente illustrati, oltre agli obiettivi formativi, ai piani di studio e agli sbocchi professionali, anche le strutture a supporto della didattica, i servizi di assistenza e quelli per lo svolgimento di periodi di formazione sia all'esterno, sia all'estero.
Tali presentazioni offrono il quadro completo di una formazione universitario, considerando i corsi di laurea di I livello cui seguono i corsi di laurea magistrale, onde permettere agli studenti aspiranti matricole di acquisire consapevolezza delle opportunità formative nella loro compiutezza.
b) sportello di orientamento attivato dal Dipartimento, a cui rivolgersi per acquisire informazioni sull'offerta formativa e sui servizi del Dipartimento di afferenza del corso di laurea magistrale;
c) partecipazione dei docenti a saloni / manifestazioni di orientamento di carattere nazionale o regionale, a giornate aperte ed eventi culturali organizzati nel territorio, finalizzati a presentare in modo ampio e dettagliato i percorsi formativi triennali e magistrali offerti dalla struttura didattica;
d) incontri dedicati ai laureati di primo livello per la presentazione dei corsi di II livello offerti dal Dipartimento e dall'Ateneo;
e) conferenze che possano interessare studenti triennali e magistrali di materie affini a quelle del corso.
Per lo svolgimento delle attività di orientamento la struttura didattica si avvale del supporto degli studenti senior e dei dottorandi selezionati in base a concorsi banditi dalla strutture stesse per il conferimento di assegni per attività di tutorato e orientamento.
Cfr.
anche http://unitusorienta.unitus.it/Il Corso di Studio in breve
Il corso di Informazione digitale vuole rappresentare lo sviluppo naturale del corso triennale DISUCOM in Comunicazione, tecnologie, culture digitali, completando la filiera dipartimentale e integrando le proposte magistrali dell'ateneo della Tuscia in un contesto dal respiro nazionale e internazionale.
Il corso intende approfondire in termini di alta specializzazione i profili formativi elaborati nel corso di primo livello.
Il percorso formativo, di natura interdisciplinare, apre alla collaborazione tra diverse forme di conoscenza e si caratterizza nel qualificare le conoscenze scientifiche e le competenze tecnologiche dello studente nell'ambito della produzione e della gestione di contenuti e informazioni in ambienti digitali, mettendole in relazione alle conoscenze umanistiche in grado di collocare tali informazioni in un quadro sociale, economico, tecnologico e mediale molto più ampio.
Inoltre il corso, mettendo in sinergia le competenze espresse dal Dipartimento in relazione con le istituzioni e le aziende del territorio su scala regionale, vuole offrire le competenze necessarie alla gestione del ciclo produttivo dell'informazione e del contenuto culturale � valorizzando le ricchezze territoriali e imprenditoriali � attraverso le piattaforme digitali, sperimentando nuovi format narrativi e diverse modalità di fruizione e disseminazione.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18505 -
IMMAGINE BRAND CONSUMI E PUBBLICITA'
(objectives)
1.Knowledge and understanding: achieving knowledge and understanding of the social and communicative processes and consumption practices that are transforming the relationship between producers and consumers. 2. Applied knowledge and understanding: apply knowledge and understanding in the analysis of images, communication campaigns and advertising, communication processes and cultural and consumption practices developed during the course. 3. Making judgements: master's students must achieve critical judgment skills on consumption processes, on the advertising and brand system, on their meanings and on the dynamics that characterize the connections between consumption and culture in current societies. 4. Communication skills: develop oral and media communication skills, expression skills and competence in the use of specialized languages of the field. 5. Ability to learn: achieve learning skills to develop skills in the field of interdisciplinary research that insists on the field of image, consumption, brand.
Students acquire these skills through discussion in the classroom, discussions with classmates during lessons and exercises, the argumentation of the answers to the teacher's questions during lessons, the presentation of group work and during the exam.
|
8
|
SPS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA MANAGEMENT DELL'INF GEOGRAFICA E STORYMAP, APPRENDIM IN RETE E GESTIONE DELLA CONOSCENZA - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18508 -
MANAGEMENT DELL'INFORMAZIONE GEOGRAFICA E STORYMAP
(objectives)
The course aims to analyze and deepen the role of geographic information in the light of the profound changes due to globalization. Geographic information no longer concerns only the production and display of a cartography, but is becoming the solution to support the political decisions of a territory, thanks to the ability to integrate and analyze geographic data and data deriving from various other sources 1) knowledge and understanding of the fundamentals of the information geography 2) applying knowledge and understanding of geographic plan 3) communication skills and critical elaboration of the argumentation and the logical organization of the geographical discourse; 4) making judgements and critical reading of a geographical essay. 5) learning skills
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18509 -
APPRENDIMENTO IN RETE E GESTIONE DELLA CONOSCENZA
|
Also available in another semester or year
|
|
13307 -
ULTERIORI CONOSCENZE LINGUISTICHE
(objectives)
The additional linguistic knowledge allows for the refinement of what has been learned in the area of communication in general, and digital communication in particular. The use of the English language becomes an indispensable tool in this sense.
|
4
|
|
-
|
-
|
30
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
ULTERIORI ATTIVITA' FORMATIVE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18506 -
INTERAZIONE ED USABILITA' DEI SISTEMI DIGITALI
(objectives)
This curriculum aims to provide in-depth knowledge on the fundamental strategies related to the interface between humans and computers. Students will gain skills in key methodologies for analyzing and evaluating the usability and accessibility of interfaces, creating dialogues for interactive systems, and specifically, on developing websites and mobile applications.
Upon completion of this training program, students will be capable of outlining the necessary processes for conceiving, developing, and testing user interfaces, assessing their usability. They will be able to create a profile of the users of an interactive application, taking into account various access platforms, including mobile devices and web browsers. The course will also cover the use of tools for graphic design and application development. As a final project, students will create a website with WordPress or a WebApp (projects will be agreed upon), which will be discussed during the examination.
|
8
|
INF/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18507 -
WEB MULTIMEDIALITA' E VISUALIZZAZIONE INTERATTIVA DEI DATI
(objectives)
a) LEARNING OBJECTIVES Theory and practice of writing interactive Data-Driven Web pages.
b) EXPECTED LEARNING RESULTS b1) knowledge and understanding Learn Interactive Data Visualization (coherent with the course title).
b2) applying knowledge and understanding Building simple Web pages, with HTML5, styled using CSS, and with a dynamic part programmed in Javascript with the help of the library D3.
b3) making judgements Ability to evaluate Web pages containing Interactive Data Visualizations developed by others.
b4) communication skills Acquire the correct terminology to communicate with professional programmers of Data-Driven Documents.
b5) learning skills Autonomously search (either in the Internet or in textbooks) the right Web effects to obtain a desired data visualization on each one's Web pages.
|
8
|
ING-INF/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA DIRITTO DELL'INF DIGITALE, WEB SOCIAL MEDIA PER LA POLITICA - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18512 -
WEB E SOCIAL MEDIA PER LA POLITICA
(objectives)
1) Knowledge and understanding of the main concepts and theoretical frameworks; 2) Applying knowledge and understanding, using simulations and/or examples; 3) Learning skills to elaborate independent judgements; 4) Communication skills.
|
8
|
SPS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
118659 -
DIRITTO DELL'INFORMAZIONE DIGITALE
(objectives)
The course aims to provide students with the legal tools necessary for learning the main problems of digital private law, for example: the issue of digital rights, the protection of personal data, the legal subjectivity of machines, the statute of goods and digital documents (electronic signature, certified email, "spid" etc.), online contracting, data marketing and digital consent, "smart contracts", the crypto-asset market, blockchain technology. In particular, the following objectives are pursued: i) The study of the discipline dictated for this topic will allow the student to verify its application with reference to concrete cases ii) the course will allow the student to have a systematic view of the complex and heterogeneous system of digital private law iii) the course will allow the student to reach an adequate autonomy of judgment, understood as the ability to direct his choices in the face of possible scenarios; iv) communication skills, understood as the ability to transmit and communicate the concepts learned and understood.
|
4
|
IUS/01
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
118661 -
LABORATORIO DIRITTO DELL'INFORMAZIONE DIGITALE
|
4
|
IUS/01
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
118763 -
SCRITTURA STORYTELLING E PRODUZIONE MULTIMEDIALE
(objectives)
a) COURSE OBJECTIVES: To acquire theoretical and operational skills to investigate the role of storytelling in the audiovisual world, in artistic and cultural production and in many contemporary phenomena. b) EXPECTED LEARNING OUTCOMES b1) Knowledge and understanding: Knowledge related to the main narrative structures in contemporary audiovisual forms and emotional models applied to communication in organisations, public institutions or private companies. b2) Applying knowledge and understanding: Students will learn methodologies for interpreting the storytelling dimension in broad and heterogeneous horizons involving contemporary society. They will also be able to apply and create forms of multimedia writing and production. b3) Making judgement: Students will be led to reflect autonomously and critically on the main theories and techniques of storytelling in contemporary communication. b4) Communication skills: Students will learn the specific vocabulary and techniques of writing in the field of digital audiovisual media. b5) Learning skills: Students will be able to interpret the peculiarities of contemporary audiovisual media as a function of experiential narratives, understanding the meanings and tools of digital convergence in the new rules of communication.
|
8
|
L-ART/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA MANAGEMENT DELL'INF GEOGRAFICA E STORYMAP, APPRENDIM IN RETE E GESTIONE DELLA CONOSCENZA - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18508 -
MANAGEMENT DELL'INFORMAZIONE GEOGRAFICA E STORYMAP
|
Also available in another semester or year
|
18509 -
APPRENDIMENTO IN RETE E GESTIONE DELLA CONOSCENZA
(objectives)
Learning objectives
Knowledge and understanding Learners must be able to: - acquire solid knowledge related to the role of the media as matrices of experience and knowledge, and to the role of Information and Communication Technologies in current processes of production, storage and management of knowledge; - know the characteristics of digital knowledge infrastructures, also in relation to traditional methods of archiving and knowledge management; - understand the various forms of cultural software and the platforms that are responsible for managing social relations, the dissemination of information and cultural consumption; - know how to analyze the production and consumption practices of information and content, with a focus on the technological and cultural assumptions that form the background; - know how to analyze the relationship between the social penetration of Information and Communication Technologies and changes in education and training systems.
Ability to apply knowledge and understanding Learners must be able to: - analyze the relationship between media and forms of learning, with particular attention to understanding the processes of communication, education, construction of identities, as well as the dynamics of social behaviors mediated by digital technologies; - know how to use and manage e-learning and online training platforms; - know how to concretely apply knowledge about digital ecosystems, being able to plan a training course that exploits its characteristics - create something new using different chunks of the information they have already mastered.
|
8
|
M-PED/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA MUSEOLOGIA ED ESPOSIZIONI DIGITALI, TECNOL DIGITALI PER L'AMBIENTE, ISTITUZ E MERCATI DIGITALI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18520 -
UNA MATERIA A SCELTA LIBERA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA MARKETING E BIG DATA ANALYTICS, ORGANINZZ AZIENDALE DIGITALE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18513 -
MARKETING E BIG DATA ANALYTICS
(objectives)
The course of Marketing & Big Data Analytics aims to make students understand how Marketing is a field in which data and data analytics play a critical role in decision-making. Market and customer insights provide recommendations for marketing decision-makers, and they must be handled regularly due to the dynamism of today’s market climate. As part of their marketing plan, organizations and decision-makers must consider data generated by customers and markets. For marketing decision-making, data must be used as a critical component of the marketing strategy. Organizations are now applying big data analytics to understand their customers better and achieve optimum customer engagement. Big data are, however, not a solution but just raw material. The challenge remains to transform the data into knowledge that managers can use to solve challenges and achieve improved performance.
|
8
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18514 -
Digital business organisation
(objectives)
The pandemic and the war in Europe are two recent and important examples of the factors that increase uncertainty and turbulence affecting individuals and organizations. To design an appropriate change, it is necessary to evaluate the adequacy of the relations between the components of organizations and the contexts where they are engaged. There are strong drivers toward transformation and enduring change which show a marked gap between the available information what would be needed for an effective decision-making process. Not surprisingly, facing the emerging situations entails to master ‘crisi management’ techniquest Based on the development of digitization, the evolution of technologies allows organizations to access a countless number of data, sources, processes, and uses with different degrees of reliability, costs, security, and legitimacy. This evolution supports and steers the transformation of practices and relations with suppliers, customers, users, employees; in short, with the environment. The course aims to answer the following two questions: i. beyond present contingencies, what theories, methodologies and practices can enable an organization to become a learning organization? Dealing with these issues enables the students both to acquire the ability of making judgments and to apply their knowledge and understanding; ii. how should the five key interrelated dimensions of organizations (environment, structure, technology, culture, and power) be (re-)considerd in order to manage present transformations, in particular the digital ones? Answering this second question will enable students to improve their communication and learning skills, besides improving their relevant knowledge.
|
8
|
SECS-P/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
18521 -
Prova Finale
|
20
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA MUSEOLOGIA ED ESPOSIZIONI DIGITALI, TECNOL DIGITALI PER L'AMBIENTE, ISTITUZ E MERCATI DIGITALI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18518 -
MUSEOLOGIA ED ESPOSIZIONI DIGITALI
(objectives)
The main purpose of the course is to provide students with basic knowledge of history of art exhibition's between XVII century and 1930 with a discussion on contemporary examples on digital museology and exhibitions. This art exhibition's history will be related to historical context of museums for a basic knowledge of italian cultural heritage history. Expected learning outcomes. At the end of the course students will be able to: 1. Know briefly the development of the history of exhibitions and museums (Knowledge and understanding) 2. Know and distinguish the different types of exhibitions and displays over the centuries up to the current era (Applied knowledge and understanding) 3. Evaluate the different meanings assumed in Museology of international terminology compared to the conceptions formulated historically in Italy (Autonomy of judgement) 4. Present case studies independently chosen from those examined in the program (Communication skills) 5. Evaluate further national or international examples of exhibitions or museums (Ability to learn)
|
8
|
L-ART/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18519 -
TECNOLOGIE DIGITALI PER L'AMBIENTE
(objectives)
The main objective of the course is to provide the basic knowledge of the Territorial Information Systems (SIT) managed in the environment of the Geographical Information System (GIS) for the assessment of environmental risk. Particular attention will be paid to critical issues related to climate change and land use changes detected at the scale of the river basin. The analysis methods used will be based on the acquisition of georeferenced data available from the main databases such as: national WMS geoportal; ISTAT database; Copernicus; Regional WEB GIS. The aims of the course are aimed at developing environmental analysis and monitoring skills with the aim of proposing technical application solutions.
|
8
|
AGR/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
119727 -
ECONOMIA DELLA CULTURA
|
Also available in another semester or year
|
|
18516 -
Social journalism and digital media management
(objectives)
The dynamics of information have radically changed with the introduction of social media as a tool for sharing and amplifying news, giving rise to new processes of formation and dissemination of beliefs, where the emotional component dominates over the rational one. Images with a high patemic rate, enunciative mimesis of primary orality, fatigue communication, etc .: these are tactics aimed at arousing visible, strong feelings, especially if it is about biased or false news. Therefore, it is now common opinion that in the contemporary world the discursive regime of post-truth is in force, oriented not so much to the facts, but to their emotional and sensitive consequences. Furthermore, the writing and publication of news on social media involves the introduction of two variables previously unknown to canonical journalism, namely interactivity and uncontrolled proliferation, which have changed the style choices of newspapers.
|
8
|
M-STO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18515 -
ANALISI E GESTIONE DEI BIG DATA PER L'INFORMAZIONE
(objectives)
The course aims to provide students with the necessary tools to independently produce analytical elaborations based on data retrieved from the internet (data journalism), starting from data available on the web, provided by institutions in open format, or obtained through scraping techniques. The course includes an introduction to programming in Python, database basics, and querying methods, to enable the importation of data from different sources and formats, their exploration, and cleaning for subsequent analysis, using key statistical measures
. The analyzed data will be visualized through Tableau to create interactive infographics. The course will examine ways to communicate data more immediately and effectively, in terms of graph style, color contrasts, fonts, and interaction methods, considering that good graphic style is essential for both data readability and the ability to discover causal relationships within them (data discovery). To facilitate the management of large amounts of data (Big Data) and to extract information from them, the main features of the Apache Spark Python framework in combination with Spark SQL will be illustrated, as well as the use of the framework in combination with visualization tools.
Additionally, students will learn how to use AI tools, especially GitHub Copilot, as programming assistants to produce analyses through prompts in natural language.
Knowledge and understanding: Knowledge related to programming with high-level language to perform data analysis tasks using basic statistical measures. Utilization of knowledge and understanding: Students will learn how to perform a data analysis task: data collection (on the chosen topic), data cleaning, data transformation, or analysis using statistical measures and machine learning algorithms, visualization of results with Tableau. Autonomy of judgment: As communication experts, students will be able to evaluate the results of an analysis and understand the initial data. Communicative skills: Students will learn the appropriate terminology to communicate with domain experts for analysis (with Python and Spark) and data visualization tools. Learning ability: Students will be able to apply analysis algorithms by developing computational thinking and apply these algorithms in their work.
|
8
|
INF/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |