Degree Course: INGEGNERIA INDUSTRIALE (L-9)
A.Y. 2017/2018 
Autonomia di giudizio
La preparazione dell'ingegnere industriale, consentirà al laureato di esercitare autonomia di giudizio a diversi livelli.
Il laureato avrà la capacità di selezionare, elaborare ed interpretare dati e informazioni tecniche e bibliografiche, le conoscenze per fare le scelte metodologiche e tecnologiche necessarie alla risoluzione di problemi progettuali e gestionali di media difficoltà nell'ambito dell'ingegneria industriale.
Sarà in grado di valutare le prestazioni di un apparato meccanico, di un sistema energetico, di una tecnologia di lavorazione e di un processo industriale e di valutare i risultati ottenibili in relazione alle scelte effettuate.
Le tecniche necessarie alla progettazione, alla scelta degli strumenti, alla valutazione e verifica, all'analisi tecnico-economica sono insegnate prevalentemente nei corsi caratterizzanti e consolidate attraverso le attività di esercitazione e di laboratorio.
Il percorso formativo proposto è orientato a sviluppare nello studente anche la capacità di lavorare in gruppo.
L'effettivo possesso dell'autonomia di giudizio è verificato sia nella discussione dell'elaborato triennale, sia attraverso l'elaborazione di casi di studio aziendali e project work affrontati dagli studenti, individualmente e/o in gruppo, per il superamento delle prove di esame di alcuni insegnamenti del CdS.
Attraverso le prove orali, inoltre, lo studente potrà dimostrare capacità di sintesi e appropriatezza di linguaggio.
Infine, in sede di attività di stage, tirocini, o di ulteriori attività formative, lo studente può dare prova della propria attitudine di analizzare problemi di natura applicata in un ambiente di apprendimento diverso da quello sperimentato durante le lezioni.Abilità comunicative
Il laureato in Ingegneria Industriale avrà sviluppato la capacità di redigere sintesi di ricerche tecniche su base bibliografica, relazioni tecniche ed elaborati progettuali, interpretare e discutere i risultati di indagini sperimentali, comunicare con altri tecnici, presentare i risultati di analisi, studi e progetti.
Le abilità comunicative verranno conseguite sia attraverso le lezioni teoriche impartite dai docenti, sia attraverso lo studio e l'analisi di testi tecnici e articoli scientifici, con particolare riferimento ai corsi caratterizzanti nell'ultimo anno di studi.
La maggior marte delle prove di esame prevedono, inoltre, prove orali che richiederanno allo studente di applicarsi per sviluppare le abilità comunicative necessarie a dimostrare la preparazione e l'apprendimento, anche in riferimento a tecniche comunicative tipiche dell'ingegneria.
Nei corsi delle materie caratterizzanti sono previsti, inoltre, elaborati progettuali sviluppati autonomamente o in gruppo, e la predisposizione di relazioni e documentazioni tecniche relative alle esercitazioni pratiche.
L'obiettivo è quello di sviluppare nel laureato la capacità di operare in autonomia e di lavorare in gruppi di lavoro, anche interdisciplinari e la propensione all'aggiornamento.
Per lo sviluppo delle attività comunicative va anche considerata la prova di verifica della conoscenza della Lingua Inglese e l'attività di stage e tirocinio con relazione conclusiva.
L'espletamento del progetto di stage nelle diverse Aree di apprendimento costituisce, infatti, una occasione sia per il tutor aziendale che per quello accademico di verificare la capacità dello studente di utilizzare le proprie competenze di comunicazione per interagire all'interno di un contesto organizzativo.
Infine nella stesura e nella discussione della tesi di laurea, lo studente può dar prova della propria capacità di sintesi e di trasmissione di concetti ed applicazioni metodologiche, implementando diverse modalità di indagine della realtà.Capacità di apprendimento
Il corso di Laurea in Ingegneria Industriale è organizzato e strutturato in modo da fornire allo studente la formazione necessaria per inserirsi nel mondo del lavoro dopo il conseguimento del titolo di laurea triennale e una capacità di apprendimento sufficiente ad intraprendere studi di livello superiore (laurea magistrale ed eventualmente dottorato di ricerca).
Gli studi in ingegneria industriale consentiranno al laureato di risolvere problemi ingegneristici di media complessità, sia attraverso il rigore metodologico caratteristico delle materie di base, sia attraverso lo studio di problematiche ingegneristiche e l'utilizzo di metodologie e tecniche nelle materie caratterizzanti.
Il corso è strutturato in modo tale da consentire allo studente di sviluppare le capacità di apprendimento per stadi e in maniera graduale, partendo dallo sviluppo di un ragionamento logico ipotesi-tesi, dall'impostazione e la risoluzione di un problema generico di matematica, informatica, fisica e chimica, fino ad arrivare alla preparazione di relazioni tecniche e di elaborati ingegneristici e alla risoluzione di problemi di carattere tecnico ed organizzativo, direttamente applicabili nell'esercizio dell'attività di ingegnere.
Il laureato sarà in grado di approfondire autonomamente le conoscenze e le competenze acquisite nel percorso formativo del CdS, in modo tale da percepire la necessità di aggiornamento rispetto alle novità normative e al progresso tecnologico.
Il principale punto di verifica della capacità di ulteriore autonomo apprendimento consiste nella prova finale in cui lo studente si misura con problematiche nuove, che richiedono l'apprendimento di conoscenze non necessariamente fornite dai docenti..
Le diverse fasi del processo di redazione dell'elaborato finale (progettazione, raccolta ed elaborazione dati ed informazioni, stesura sequenziale), e le caratteristiche dell'elaborato stesso (chiarezza, coerenza delle argomentazioni esposte, ricchezza delle fonti bibliografiche) permettono di accertare l'attitudine dello studente all'autonomo approfondimento sui temi specifici trattati.
Requisiti di ammissione
Il corso di laurea in Ingegneria Industriale è un corso a programmazione locale con un numero programmato di accessi pari a 150.
Per iscriversi al primo anno del corso di Laurea è necessario sostenere una prova di ammissione finalizzata ad accertare l'attitudine e la preparazione agli studi dello studente.
Sono previste:
• prove di ammissione anticipate nel periodo compreso tra febbraio e luglio;
• prove di ammissione standard nei mesi di settembre e ottobre.
Alle prove di ammissione anticipate possono partecipare esclusivamente gli studenti iscritti al IV e V anno della Scuola secondaria superiore italiana.
Alle prove di ammissione standard costituiscono titoli di ammissione:
a.
il diploma rilasciato da un istituto di istruzione secondaria superiore dì durata quinquennale;
b.
il diploma di scuola media secondaria superiore di durata quadriennale e relativo anno integrativo;
c.
titolo di studio di scuola media secondaria superiore conseguito all'estero, al termine di un percorso scolastico di almeno 12 anni, che consenta, nel Paese in cui è stato conseguito, l'ammissione ad un corso di studio analogo a quello prescelto, come risulta dalla "dichiarazione di valore in loco" (mod.
E) rilasciata dalla Rappresentanza Diplomatica o Consolare italiana competente.
La prova di ammissione consiste in un test selettivo a risposta multipla che consenta la valutazione di una preparazione di base in logica, matematica, fisica e chimica.
Nelle sessioni anticipate, il test è superato se lo studente consegue un voto maggiore o uguale ad un punteggio minimo stabilito nel Regolamento delle prove di ammissione al Corso di Laurea in Ingegneria Industriale.
Il mancato superamento del test comporta l'obbligo della ripetizione integrale della prova in una delle sessioni programmate fino a luglio o nelle sessioni standard di settembre/ottobre.
La sessione standard prevede l'assegnazione dei posti rimasti disponibili dopo l'immatricolazione degli studenti che, avendo superato la prova di ammissione anticipata, si saranno immatricolati entro il 31 agosto dell'anno di immatricolazione.
Prova finale
Lo studente può sostenere la prova finale dopo aver conseguito tutti i crediti previsti dal percorso formativo.
La prova finale consiste nella preparazione di un elaborato scritto e nella presentazione e discussione di tale elaborato di fronte ad una commissione di docenti del corso di studio.
L'elaborato può essere redatto in lingua inglese così come la sua presentazione può svolgersi in inglese.Orientamento in ingresso
L'attività di orientamento in ingresso ha l'obiettivo di supportare gli studenti a realizzare in modo ottimale il proprio percorso formativo, dal passaggio dalla Scuola Media Superiore all'Università fino all'ingresso nel mondo del lavoro.
Il servizio erogato dal Dipartimento di Economia e Impresa è articolato su un insieme di attività che riguardano in prevalenza la divulgazione delle informazioni, il coordinamento tra Scuole Superiori ed Università e l'accoglienza.
In particolare questa forma di orientamento prevede le seguenti iniziative:
Incontri, organizzati in periodi dell'anno predefiniti, con le Scuole Superiori per presentare agli studenti il corso di laurea triennale in Ingegneria Industriale erogato dal Dipartimento.
Il servizio inoltre sviluppa attività collaterali, al di là della generica presentazione, svolte sia presso i singoli Istituti sia presso la sede, quali lezioni universitarie simulate, project work, simulazione dei test di accesso, visita presso le strutture didattiche.
Le predette attività sono finalizzate da un lato a creare familiarità di rapporti tra studente e struttura universitaria limitando il naturale disorientamento dovuto al passaggio dall'ambiente della scuola a quello dell'università, dall'altro a mettere lo studente della scuola di fronte ad attività concrete ed a temi che potrebbero rappresentare il core del suo futuro percorso universitario, consentendogli così di auto-valutare il proprio livello di interesse e identificare più precisamente le proprie inclinazioni.
In particolare le lezioni universitarie simulate riguardano generalmente argomenti connessi agli insegnamenti del primo anno del corso di laurea triennale; i project work, realizzati secondo le tipiche dinamiche universitarie, sono svolti suddividendo gli studenti interessati in gruppi di lavoro su tematiche comuni all'ultimo anno delle Scuole Superiori e al primo anno del corso di studio; i test di accesso simulati, sono simili, per struttura e difficoltà, a quelli che poi saranno erogati per l'accesso al sistema universitario, e consentono di dare allo studente una valutazione del proprio livello di conoscenza ai fini della preparazione; le visite presso le strutture sono effettuate tenendo particolare riferimento alle aule dove si svolgeranno le lezioni del primo anno.
Partecipazione ad eventi (locali/nazionali) e manifestazioni (Open Day Ateneo, Open Day di dipartimento) per l'orientamento.
In queste occasioni viene presentato il percorso formativo del corso di laurea triennale e i relativi sbocchi occupazionali.
In particolare nell'Open Day di dipartimento vengono presentate le proposte formative del corso di studio triennale con la partecipazione dei docenti, in modo che ciascuno studente possa avere un primo contatto con i futuri professori e formulare domande che chiariscano dubbi e curiosità.
Realizzazione di brochure, locandine, poster con la presentazione del corso di laurea triennale in Ingegneria Industriale e i relativi sbocchi occupazionali e professionali.
Aggiornamento costante del sito web del dipartimento e della home page del corso di studio, con una serie di pagine e sezioni dedicate alle diverse informazioni utili tanto agli studenti interessati all'iscrizione al corso quanto a coloro che già sono iscritti; al sito internet é associato il profilo Facebook del Dipartimento e un profilo Twitter.
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea in Ingegneria Industriale nasce come risposta alle esigenze di un territorio ricco di realtà industriali sia di tipo manifatturiero, che dei servizi.
La meccanica in particolare rappresenta sia nel territorio limitrofo che nell'intero paese una elevata percentuale della produzione industriale.
Il Corso di Laurea in Ingegneria Industriale dell'Università della Tuscia forma un professionista con una solida preparazione tecnica di base negli ambiti culturali propri dell'ingegneria industriale e dotato delle competenze specifiche negli ambiti meccanico ed energetico, privilegiando le conoscenze di base e gli aspetti metodologici.
Il laureato in Ingegneria Industriale è pertanto un tecnico con preparazione universitaria, in grado di svolgere la progettazione esecutiva di prodotto e di processo, lo sviluppo di prodotti, l'installazione e il collaudo di macchine e di sistemi, la manutenzione e la gestione dei reparti produttivi, la scelta delle tecnologie e la loro integrazione, l'innovazione di prodotto e di servizio, l'analisi degli investimenti, nonché lo svolgimento di attività di promozione, vendita ed assistenza tecnica.
La molteplicità dei settori che richiedono le competenze di un Ingegnere Industriale, ha consigliato di rendere possibile la diversificazione e l'approfondimento della preparazione degli allievi nei campi della meccanica, dell'energia e delle tecnologie meccaniche.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
15664 -
Physics I
(objectives)
The course that Industrial Engineering students attend in the second semester of the first academic year intends to introduce the student to the principles of Mechanics, Static and Dynamics of Fluids, Oscillations and Thermodynamics, providing them with the basic knowledge of classical physics both from a theoretical point of view to the experimental one. The course has the following training objectives: -knowledge and understanding of the basic methodology of the scientific method and measurement; - applied knowledge and understanding: the student will have to acquire an adequate methodology for solving mechanical problems and for laboratory activities; - knowledge and understanding of the classical mechanics of the material point; - acquisition and understanding of the laws and principles of dynamics and statics of rigid bodies; - acquisition and understanding of the laws governing the statics and dynamics of fluids; - acquisition and understanding of oscillatory phenomena; - acquisition and understanding of the fundamental principles of thermodynamics. - MAking of judgment. The student will have to develop skills capable of acquiring the ability to critically evaluate the relevant aspects of a specific physical phenomenon. - Communication skills. The student must be able to express the acquired knowledge clearly and appropriately, using rigorous and adequate language - Learning skills. At the end of the course the student will have developed the ability to autonomously consult a general physics textbook and to grasp the relevant aspects of a problem of mechanics, fluid dynamics and thermodynamics. The course aims to introduce the basic methodologies of Experimental Physics by developing the ability to identify the essential aspects of physical phenomena and the critical logic skills that allow you to propose and / or verify phenomenological models capable of describing them.
|
9
|
FIS/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
15673 -
Mathematical analysis II
(objectives)
1) Knowledge and understanding of the functions of several variables and of the differential calculus for functions of several variables; 2) Knowledge and understanding applied to the study of the functions of several variables and of the differential calculus for functions of several variables; 3) Autonomy of judgment in the approach to the functions of several variables and of the differential calculus for functions of several variables; 4) Communication skills of the knowledge on the functions of several variables and of the differential calculus for functions of several variables; 5) Ability to learn the functions of several variables and the differential calculus for functions of several variables.
|
9
|
MAT/07
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
18123 -
Materials science
|
6
|
ING-IND/22
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Altre attività - Gruppo TAF F - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
Affine/A scelta Gestionale - TAF C - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
15674 -
Applied Thermodynamics
(objectives)
The objective of the module is to provide the basic knowledge of thermodynamics, necessary for solving different application problems of industrial engineering. In the first part of the module, the first and second thermodynamics law will be stated after a brief introduction on basics concepts and definitions. Direct and reverse thermodynamic cycles will be then illustrated on the main diagrams. In the second part of the module some moist air aspects will be addressed. In particular, the main moist air characteristics will be studied in terms of properties and basic transformations, in order to properly design air conditioning systems. In addition to theoretical classes, practice exercises will be carried out on the addressed theoretical topics. The Course will provide the basic concepts of heat transfer by conduction, convection and radiation necessary for solving different application problems of industrial engineering. Basic principles for acoustic design are also provided for both noise control and optimization of sound quality.
Knowledge and understanding: To understand the basic principles of thermodynamic systems including power generation machines, moist air, reverse cycles. Know the methods of heat transfer by conduction, convection, radiation. To acquire basic knowledge on acoustics. Applying knowledge and understanding: By carrying out case studies, the student will be encouraged to develop an applicative skills on the methodologies and techniques acquired. Making judgments: To be able to apply the knowledge acquired to solve simple application problems in the fields of thermodynamics, heat transmission and acoustics. Communication skills: Knowing how to explain, both in written and oral form, the problem and possible solutions of simple situations concerning thermodynamics, heat transmission, moist air and acoustics. Learning skills: Knowing how to collect information from textbooks and other material for the autonomous solution of problems related to the applications of Applied Physics.
|
9
|
ING-IND/08
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
15677 -
Physics II
|
9
|
FIS/01
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
A scelta - Percorso STANDARD - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17874 -
Mechanics of solids
(objectives)
The course will introduce students to the principles of rational mechanics, rigid body mechanics. The course aims to give the basic knowledge of continuous mechanics, providing the tools for application in mechanical engineering. The course introduces students to the solving of elastic problem for rigid and deformable bodies.
EXPECTED LEARNING RESULTS - Knowledge and Understanding Capabilities: Have developed the knowledge of the principles of rational mechanics, rigid body mechanics. - Applying Knowledge and Understanding: Know how to apply the principles of rational mechanics for solving the elastic problem. - Making Judgment: To be able to interpret solution results. - Communication Skills: Being able to describe scientific issues related rational mechanics, rigid body mechanics. - Learning Skills: Being able to describe scientific issues related rational mechanics, rigid body mechanics. This skill will be developed through the active involvement of students through oral class discussions and exercises written on specific topics related to the course.
|
6
|
ICAR/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17912 -
Turbomachinery fluid dynamics
|
|
|
17912-1 -
Modulo I
(objectives)
The objective of the first module is the comprehension of the basic physics involved in Newtonian fluid flows: - Provide the theoretical and analytical bases for understanding basic flow physics relevant in engineering. - Provide methods and instruments for the design of the flow field.
Expected results: Coherently with the SUA-CdS objectives, the expected results are: - Knowledge of the physical foundations and mathematical instruments useful fluid dynamics engineering applications.(Dublin descriptors 1 and 5) - Capacity of utilizing the methodologies for the design of simple components, systems and fluid dynamic processes (Dublin descriptors 2 and 3)
|
6
|
ICAR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
17912-2 -
Modulo II
|
Also available in another semester or year
|
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
17912 -
Turbomachinery fluid dynamics
|
|
|
17912-1 -
Modulo I
|
Also available in another semester or year
|
|
17912-2 -
Modulo II
(objectives)
The objective of the first module is the comprehension of the basic physics involved in Newtonian fluid flows: - Provide the theoretical and analytical bases for understanding basic flow physics relevant in engineering. - Provide methods and instruments for the design of the flow field.
Expected results: Coherently with the SUA-CdS objectives, the expected results are: - Knowledge of the physical foundations and mathematical instruments useful fluid dynamics engineering applications.(Dublin descriptors 1 and 5) - Capacity of utilizing the methodologies for the design of simple components, systems and fluid dynamic processes (Dublin descriptors 2 and 3)
|
6
|
ING-IND/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
18331 -
ELECTROTECHNICAL ENGINEERING
|
9
|
ING-IND/31
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
18124 -
ENERGY SYSTEMS AND EQUIPMENT
|
|
|
18124-1 -
Modulo I
(objectives)
Heat exchangers. Compression and expansion transformations. Introduction and classification of fluid machinery. Energy source, demand, and production. Gas turbine plants: Base plant and the Joule cycle. Efficiency and specific power of ideal and limit cycles. Real cycle. Power variation. Close cycle plants. Thermal regeneration. Inter-cooled compression and post-combustion. The gas turbines for the aircraft propulsion. Steam plants: Base plant and the Hirn cycle. Steam generators and heat exchangers. Effects of the condenser and steam generator parameters. Multiple re-heating. The thermal regeneration. Combined plants: combining different machines within the same plant, steam-gas combined plants. Mechanical refrigerators: inverse Rankine cycle, base plant, working principle, refrigerant fluids, the domestic refrigerator, heat pumps. Absorption refrigerators: base plant, working principle, P-T-x diagrams, absorption heat pumps.
|
6
|
ING-IND/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
18124-2 -
Modulo II
(objectives)
Incompressible flow turbines: Classification, similitude parameters, and application fields. Pelton turbine, Francis turbine, Kaplan Turbine. Power regulation. Cavitation Compressible flow turbines: Classification, similitude parameters, and application fields. Zero reaction stage. Reaction Stage. Variable Reaction stage. Multi stage turbines. Power regulation. Sealing in multi-stage turbines
|
6
|
ING-IND/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
15683 -
Mechanics technologies
(objectives)
The student will have to acquire precise knowledge of the most commonly used technologies and processing systems in the industrial sector. In particular he will have to develop the ability to analyze machining technologies, choose the most suitable technologies, choose machining tools, define machining parameters and define a machining cycle. Expected learning outcomes: 1) Knowledge and understanding: Knowledge of different types of machining and their application areas. 2) Applying knowledge and understanding: Knowledge of the main problems of production processes and the identification of material-process-product relationships. 3) Judgement autonomy. Prediction of the mechanical behavior according to the used manufacturing techniques. 4) Communication skills: Dimensioning of simple manufacturing processes, as chip removal operations, programming in machine language. 5) Learning skills: Successful condition in learning is the ability to rebuild independently, without mnemonic repetitions, the basic notions of the various manufacturing processes for mechanical components.
|
9
|
ING-IND/16
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
15692 -
Fundamental of machine design
(objectives)
The course will introduce students to the principles of mechanical design. The course aims to consolidate and broaden the basic knowledge of continuous mechanics, providing the tools for application in mechanical engineering. The course introduces students to the design of simple, mono-dimensional mechanical elements of common engineering interest and gears.
EXPECTED LEARNING RESULTS - Knowledge and Understanding Capabilities: Have developed the knowledge of the principles of mechanical design and technical drawing. Knowledge of the principles of: continuous mechanics, static design and fatigue. - Applying Knowledge and Understanding: Know how to apply the principles of static design and effort to mono-dimensional mechanical elements, gears and speed variators elements dimensioning. - Making Judgment: To be able to interpret sizing results and to prepare the structural optimization of it. - Communication Skills: Being able to describe scientific issues related to mechanical design in written and oral form. - Learning Skills: To be able to describe scientific issues related to mechanical design and technical drawing in written and oral form. This skill will be developed through the active involvement of students through oral class discussions, exercises written and the elaboration of a group project on specific topics related to the course.
|
9
|
ING-IND/14
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
15774 -
Thermal and mechanical measurements
(objectives)
Expected learning outcomes: Knowledge and understanding: understanding of the definitions of static and dynamic metrological characteristics; knowledge of the definitions of measurement units; knowledge of the probability distributions in order to be able to define the uncertainty; understanding of the working principle of mechanical, thermal and electric instruments. Applying knowledge and understanding: understanding of the right scientific and methodological approach to the measurements; learning to independently perform a calibration procedure evaluating the calibration uncertainty; understanding the consistent of results applying a statistic approach; learning to perform a dynamic characterization of measurement instruments. Making judgements: the student will be able to understand the experimental results gathered from calibration and measurement procedures; knowing how to choose the best instruments that has to be used as a function of the required measurements. Communication skills: the student will be able to report on the performed experiments and to read and write both calibration reports and datasheets. Learning skills: the ability to use the learned methodological accuracy in different measurement fields than those studied in the Mechanical and Thermal Measurements course.
|
9
|
ING-IND/12
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Affine/A scelta Gestionale - TAF C - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16187 -
Marketing
|
6
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
16219 -
Production and quality control
|
Also available in another semester or year
|
|
16220 -
Micro and macro economics
|
Also available in another semester or year
|
|
17713 -
Industrial economics and management
(objectives)
The course aims to provide a solid knowledge of business administration
|
6
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
15830 -
Work Safety
|
Also available in another semester or year
|
|
18309 -
MECHANICS FOR AGRICULTURE
|
Also available in another semester or year
|
|
18310 -
PRINCIPLES OF FOOD PROCESSING TECHNOLOGY
(objectives)
Learning objectives: to provide the knowledge for the description of the phenomena at the basis of food technologies and biotechnologies and their framing in the approach scheme of "Unit Operations". Expected Learning Outcomes: 1) Knowledge and Ability to Understand: to develop knowledge of the principles underlying unit operations, major unit operations and corresponding equipment. 2) Applied knowledge and understanding: to know how to make block diagram of processes and use quantitative methods of computation to solve exercises related to food and biotechnological systems, with particular reference to macroscopic matter and energy balances. 3) Autonomy of judgment: to know how to independently collect, select and evaluate information necessary for the analysis and resolution of problems related to unit operations in food and biotechnology; 4) Communication Skills: to know how to communicate information, ideas, problems and solutions related to unit operations in the food and biotechnology industry to both specialist and non-specialist audiences; 5) Learning skills: to develop those learning skills that will allow for continued independent or partially guided study of unit operations.
|
6
|
AGR/15
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
18167 -
AUTOMATION AND CONTROL ENGINEERING
(objectives)
Part 1: The course aims at introducing the students to a general knowledge of dynamic systems, their modeling and their properties, focusing on their stability properties, observability properties and controllability properties. Moreover, the course aims at providing a good enough knowledge to design control systems for dynamic processes.
Part 2: The course aims at introducing the students to a general knowledge of static (transformers) and rotating (motors and generators) electrical machines, their operating principles, their mathematical model and their electrical and electromechanical characteristics (only for rotating machines).
The expected learning results are: (i) the knowledge of the theoretical contents of the course (Dublin descriptor n°1), (ii) the competence in presenting technical argumentation skills (Dublin descriptor n°2), (iii) autonomy of judgment (Dublin descriptor n°3) in proposing the most appropriate approach to argue the request and (iv) the students' ability to express the answers to the questions proposed by the Commission with language properties, to support a dialectical relationship during discussion and to demonstrate logical-deductive and summary abilities in the exposition (Dublin descriptor n°4).
|
12
|
ING-INF/04
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
18168 -
INDUSTRIAL INFORMATICS
|
Also available in another semester or year
|
|
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
18334 -
Machine design
|
|
|
18334-1 -
Modulo I
(objectives)
The Course aims to provide students pratical and theoretical aspects about: - industrial thermal equipment-related problems and issues to be solved; - drawing, description and understanding of plants' technical schematics; - thermal efficiency of industrial equipment and critical aspects analysis.
|
6
|
ING-IND/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
18334-2 -
Modulo II
(objectives)
The course aims to provide to the students the following learning outcomes: - to be able to read a technical drawing of a component, part or assembly, correctly interpreting the information contained in the orthogonal views, dimensioning, title block, bill of materials, and all the adopted symbols - to be able to realize component, part or assembly draft with the related dimensioning indications, following the standards - to be able to recognize and describe the most common components used in mechanical products and machines
|
3
|
ING-IND/14
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
15836 -
Final test and thesis
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
A scelta - Percorso STANDARD - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
Altre attività - Gruppo TAF F - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
Affine/A scelta Gestionale - TAF C - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18311 -
Industrial plants
(objectives)
The student have to acquire the bases knowledge of industrial production systems through their identification and classification, the definition of organizational models, the identification of design and management problems. At the end of the course the student will have to carry out a technical and economic base sizing of an industrial plant, complete with handling, storage and service facilities.
|
6
|
ING-IND/17
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |