Degree Course: Communication, technologies and digital cultures
A.Y. 2022/2023 
Conoscenza e capacità di comprensione
Il laureato in Comunicazione, tecnologie e culture digitali dovrà acquisire specifiche conoscenze nell'ambito delle discipline linguistiche, sociologiche, giuridiche e comunicative tali da permettergli di orientarsi nei diversi settori della comunicazione (mediale, pubblica, d'impresa, pubblicitaria), e conoscenze e capacità di analisi delle logiche, delle forme organizzative, dei linguaggi dei diversi media: stampa, cinema, radio, televisione, nuovi media, social media; dovrà inoltre acquisire solide conoscenze informatiche e di una lingua straniera che gli possano consentire, da un lato, un agevole accesso alle tecnologie dei media digitali, dall'altro, un adeguato posizionamento nell'ambito delle attività relazionali e aziendali relative alla comunicazione interna e esterna.
Gli studenti acquisiscono queste competenze attraverso la partecipazione alle lezioni e ai laboratori organizzati nell'ambito del corso di laurea, e inoltre attraverso seminari tenuti da persone impegnate a vario titolo nel settore della comunicazione (giornalisti, dirigenti di aziende, esperti della comunicazione digitale ...),
La verifica dell'acquisizione delle competenze avviene attraverso gli esami scritti e orali e attraverso la discussione e valutazione delle tesine realizzate dagli studenti individualmente o in gruppo.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Lo studente dovrà essere messo in condizione di utilizzare le conoscenze nell'ambito storico, sociologico, psicologico, economico, informatico per svolgere analisi critiche e operare collegamenti interdisciplinari nell'affrontare questioni e problematiche specifiche a livello sia teorico che empirico.
Le discipline delle scienze sociali gli saranno utili per calare i saperi di base e le interconnessioni logiche nel flusso della contemporaneità con riferimento alle dimensioni economiche, organizzative e gestionali, oltreché culturali e teoriche, dei processi di comunicazione nell'ambito delle tendenze di mercato e dell'innovazione globale.
Gli studenti potranno acquisire la capacità di applicare conoscenza e comprensione attraverso: le visite organizzate presso aziende, la preparazione di presentazioni orali e tesine scritte frutto di lavori individuali o di gruppo, la frequenza ai laboratori organizzati presso il Dipartimento (di Scrittura digitale, Immagine video e suono, e Strumenti e tecnologie informatiche) o le esperienze di stage presso le aziende convenzionate con l'Ateneo.
Al fine di dare maggiore continuità e specificità a questo tipo di iniziative è stato avviato già da due anni un rapporto più stretto e stabile con aziende di livello nazionale, come il Gruppo Repubblica - L'Espresso o come Sky TG24, che collaborano anche alla definizione del percorso formativo.
Inoltre è stato sperimentato con successo un Project work con un'azienda del territorio, esperienza che potrà essere replicata.
La valutazione in questo ambito avviene attraverso la verifica dei risultati ottenuti dopo la frequenza ai laboratori e attraverso i giudizi ottenuti dalla aziende alla fine dell'esperienza di stage.
Autonomia di giudizio
Al termine del percorso formativo, il laureato avrà maturato la capacità di individuare la specificità dell'atto comunicativo in relazione a parametri socio-antropologici, storico-culturali, mediali e linguistici, sapendo applicare opportunamente in modo informato e argomentato il proprio spirito critico e dimostrando di interagire attivamente e proficuamente nei vari momenti della comunicazione.
In particolare l'autonomia di giudizio si esplicherà in:
a) capacità di raccogliere ed elaborare sia in senso teorico che in senso produttivo informazioni, dati e conoscenze relative ai diversi settori della comunicazione e ai processi distintivi con valenza e procedure atte a configurare giudizi autonomi;
b) capacità di interpretazione di informazioni, dati e conoscenze acquisite con tecniche di acquisizione propria, inclusa la riflessione sulle ripercussioni socio-culturali degli interventi e delle realtà tipiche del vasto e stratificato mondo della comunicazione;
c) sensibilità a cogliere e sviluppare le implicazioni e le conseguenze sociali ma anche teoriche e applicative delle strategie o degli interventi concreti di comunicazione nei vari settori del mercato locale e globale delle più diverse imprese pubbliche o private, con specifico riferimento alle dimensioni sociali, economiche e a quelle dell'innovazione strategica.
Queste capacità saranno acquisite anche attraverso attività laboratoriali ed esercitazioni tese a favorire il confronto sui saperi della comunicazione, ed a misurare la valutazione specifica di pratiche di comunicazione implementate nei diversi apparati tecnologici ed espressivi.
Abilità comunicative
Il laureato è in grado di comprendere la saggistica fondante relativa alle discipline della comunicazione e trasmetterne i contenuti.
Avrà inoltre acquisito una buona padronanza della terminologia e dei concetti fondamentali per le scienze della comunicazione, tale da consentire autonomia di iniziativa nel confronto con interlocutori generici o specialisti.
Il laureato in scienze della comunicazione deve essere in possesso di competenze di comunicazione atte a trasmettere un insieme vasto e complesso di tematiche specifiche, che inquadrino scenari colti nella loro singolarità, ma anche collocabili in un contesto socio culturale generale e trasversale più ampio e complesso.
Queste competenze – linguistiche, visive, audiovisive, intermediali ecc.
– saranno acquisite anche con la specifica progettazione e realizzazione concreta di oggetti e prodotti comunicativi, anche attraverso attività laboratoriali e con appositi tirocinii e stage.
Capacità di apprendimento
Il laureato in Comunicazione, tecnologie e culture digitali deve essere in grado di sviluppare ulteriori capacità di apprendimento necessarie a intraprendere studi successivi, con elevato grado di autonomia, sia nei settori diversi delle scienze della comunicazione generale e applicata, sia nel campo più vasto delle scienze umane e delle applicazioni tecnologiche nei vari settori della multimedialità.
Queste capacità saranno promosse e sviluppate sia attraverso la partecipazione ai corsi d'insegnamento istituzionale sia tramite attività formative laboratoriali tese a saper studiare, progettare ed eventualmente produrre oggetti comunicativi, con un doppio sguardo metodologico, da una parte indirizzato alle costanti 'storiche' degli apparati di comunicazione, dall'altra alle variabili e alle novità introdotte dalle tecnologie più recenti.
Requisiti di ammissione
Per essere ammessi al Corso di laurea occorre essere in possesso di un diploma di Scuola secondaria superiore o di altro titolo equipollente.
L'accesso al Corso è regolato da una prova di ingresso, non vincolante ai fini dell'iscrizione, volta a verificare le capacità di analisi e comprensione del testo, la padronanza del lessico epistemologico non etichettato, capacità che permettono sia la fruizione delle lezioni accademiche sia la lettura autonoma di testi specialistici in qualsiasi disciplina.
La prova è elaborata da una Commissione istituita dalla Amministrazione centrale di Ateneo ed è comune ai Corsi di laurea appartenenti alla macroarea umanistica.
Il Dipartimento predispone un'attività laboratoriale mirata al superamento di eventuali carenze rilevate in fase di accesso (Obblighi Formativi Aggiuntivi, OFA); i moduli sono diversificati in base alle possibilità degli studenti di frequentare attivamente in praesentia o, in absentia, di connettersi on line per svolgere esercitazioni a distanza, eventualmente in differita seguendo gli incontri registrati e svolgendo i compiti assegnati.Prova finale
La prova finale consiste nella preparazione di un elaborato scritto, non necessariamente originale, o di una ricerca di tipo tecnico-applicativo (nelle discipline che lo consentono), su un argomento concordato con un docente responsabile di uno degli insegnamenti presenti nel piano di studi del candidato, e nella successiva discussione di fronte a una commissione di professori nominata dal Direttore del Dipartimento.
Al momento dell'assegnazione della tesi il relatore suggerisce una bibliografia essenziale che il laureando, col suo assenso, può integrare.
Il lavoro si svolge sotto la guida del relatore, che ne verifica lo stato di avanzamento e comunica al candidato il parere positivo finale.
Al termine della prova finale, la commissione formula la valutazione conclusiva, espressa in 110 ed eventuale lode, collegando l'intera carriera del laureando alla prova finale.
In sede di prova finale la commissione può assegnare sino a un massimo di 6 punti per la tesi di laurea.
Verrà inoltre riconosciuto 1 punto agli studenti che hanno completato nei termini previsti il corso di studi e 1 punto agli studenti che hanno acquisito crediti durante un soggiorno all'estero (ERASMUS).
Orientamento in ingresso
Il Dipartimento DISUCOM, a cui il corso di Comunicazione, tecnologie e culture digitali afferisce, svolge una intensa attività di orientamento in ingresso, organizzando incontri con studenti degli ultimi anni di numerose scuole superiori di secondo grado della città e della provincia di Viterbo (vedi relazione allegata per l'A.A.
in corso).
Alle attività direttamente programmate dal Dipartimento si aggiungono quelle organizzate a livello centrale dall'ufficio di Ateneo preposto a questo scopo, come gli Open Day (Uff.
Offerta formativa e orientamento in entrata).
L'orientamento in ingresso si realizza in particolare nelle seguenti forme:
a) incontri con le Scuole Superiori di secondo grado.
I docenti del corso di studio realizzano incontri in sede o presso le sedi degli Istituti con gli studenti dell'ultimo e del penultimo anno, dedicati alla presentazione dei CdS, di cui vengono specificatamente illustrati, oltre agli obiettivi formativi, ai piani di studio e agli sbocchi professionali, anche le strutture a supporto della didattica, i servizi di assistenza e quelli per lo svolgimento di periodi di formazione sia all'esterno, sia all'estero, oppure si tengono lezioni dimostrative su argomenti concordati.
b) organizzazione di specifiche attività con le Scuole secondarie superiori (in particolare partecipazione alle attività legate al progetto Scuola-lavoro);
c) organizzazione di test di orientamento rivolti agli studenti del penultimo anno della Scuola secondaria di secondo grado aventi lo scopo di anticipare il contatto con le procedure richieste dal DM 270/2004 e di permettere agli studenti di autovalutare, verificare e consolidare le proprie conoscenze in relazione alla preparazione richiesta per i diversi corsi di studio ai quali è interessato;
d) possibilità di rivolgersi allo sportello di orientamento attivato dal Dipartimento, per il quale operano gli studenti - tutor, per acquisire informazioni sull'offerta formativa e sui servizi del Dipartimento di afferenza del corso;
e) partecipazione dei docenti a saloni / manifestazioni di orientamento di carattere nazionale o regionale, a giornate aperte ed eventi culturali organizzati nel territorio, finalizzati a presentare in modo ampio e dettagliato i percorsi formativi offerti dalla
struttura didattica.
Per lo svolgimento delle attività di orientamento il DISUCOM si avvale del supporto di docenti del Dipartimento incaricati specificamente delle attività di orientamento, coadiuvati da studenti senior e dottorandi selezionati in base a concorsi banditi dalla strutture stesse per il conferimento di assegni per attività di tutorato e orientamento.Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea in 'Comunicazione, tecnologie e culture digitali' fornisce agli studenti una conoscenza di base completa nelle materie della comunicazione digitale, dei media, dei social network, che fanno della rete Internet l'infrastruttura essenziale per lo sviluppo socio-economico e industriale.
Lo scopo è quello di portare lo studente a compredere le teorie, i modelli, i nuovi linguaggi mediali contemporanei, e le tecnologie digitali nel complesso universo transmediale, unitamente al trasferimento delle competenze organizzative e industriali che stanno investendo il settore della comunicazione sotto l'impatto delle nuove tecnologie digitali.
Il corso intende formare e sviluppare la figura di un 'comunicatore digitale', che metta insieme conoscenze e competenze culturali di base con un profilo interdisciplinare ed una parte fondamentale di formazione empirica realizzata a stretto contatto con laboratori e 'media company' all'avanguardia in Italia nello sviluppo digitale.
Il corso offre una sostanziale formazione interdisciplinare e una visione ampia delle attività e delle problematiche legate alle diverse sfere professionali legate alla comunicazione, mirando a soddisfare le esigenze di Istituzioni, Imprese e Consumatori e provando tra l'altro ad individuare e rafforzare le potenzialità comunicative di un territorio, come la Tuscia viterbese, dalle interessanti prospettive culturali, turistiche e ambientali.
Inoltre, il corso garantisce inoltre una buona conoscenza della lingua inglese, anche con riferimento al linguaggio della comunicazione e la capacità di utilizzare gli strumenti della comunicazione informatica per gli ambiti operativi nei settori di competenza.
In relazione agli obiettivi formativi del Corso di Laurea, è prevista l'organizzazione, in accordo con enti pubblici e privati, di stages, tirocini e project work idonei a concorrere al conseguimento dei Crediti Formativi Universitari richiesti per le Ulteriori attività formative.
Infine, il corso offre i presupposti per approfondimenti affidati a lauree magistrali o a master sulla comunicazione in vari settori operativi; in particolare, attualmente il Dipartimento DISUCOM consente di proseguire gli studi di secondo livello nel corso di laurea magistrale in Informazione digitale (LM-91) o anche in Filologia moderna (LM-14), nell'indirizzo specifico 'Scienze delle lettere e della comunicazione multimediale'.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17419 -
SOCIOLOGY AND RESEARCH METHODOLOGY
(objectives)
The course sets out to provide basic knowledge in the sociological perspective to understand the processes of social life from the earliest processes of industrialization and modernization to contemporary globalization. Specifically, with reference to - Knowledge and understanding, students will have the opportunity to learn the fundamental concepts and theories used by sociology to analyze the processes of socio-economic life. - Applying knowledge and understanding, students will be able to apply basic methodologies of social research. -Making Judgments, students will be able to autonomously proceed with the analysis of the economic and social phenomena of the reality that surrounds them. - Communication skills, students will have developed the ability to process and transfer the knowledge they have acquired. - Learning skills, students will have developed the ability to analyze the complex problems of the socio-economic reality.
|
8
|
SPS/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UN INSEGNAMENTO TRA STORIA E CULTURA DEL GIORNALISMO, DIRITTO E RELIGIONE, STORIA DELLE ISTITUZIONI EUROPEE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17429 -
HISTORY AND CULTURE OF JOURNALISM
(objectives)
The course main aim is to support students in the study of history of journalism, from the first forms in roman times (Acta Diurna, as a form of managing consent and the relation with the people), to contemporary digital platforms. Students are expected to understand and get to know the evolution of journalism, its media and its main actors. The course will support the understanding of links and cultural configurations all through journalism's historical evolution. Students will be expected to practice thier ability to read, undertand and summarize texts, both from the past and the present. Key ideas will be discussed, such as objectivity, truth, news, disinformation, fake news. The role of advertising and public opinion will also be extensively discussed.
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18504 -
DIRITTO E RELIGIONE
|
Also available in another semester or year
|
118475 -
STORIA DELLE ISTITUZIONI EUROPEE
|
Also available in another semester or year
|
|
17450 -
FURTHER LANGUAGE ABILITIES
(objectives)
EDUCATIONAL AIMS: The course aims to develop language skills at a pre-intermediate level (B1 in The Common European Framework of Reference for Languages), focusing on building essential grammatical and lexical foundations.
LEARNING OUTCOMES: The student can: - understand texts that consist mainly of high-frequency everyday or job-related language; - understand the description of events, feelings, and wishes in personal letters; - understand the main points of clear standard speech on familiar matters; - enter into a conversation on topics that are familiar, of personal interest or pertinent to everyday life; - connect phrases in a simple way in order to describe experiences and events, his/her dreams, hopes and ambitions; - briefly give reasons and explanations for opinions related to scientific topics as well; - write simple connected text on topics that are familiar or of personal interest; - write personal letters describing experiences and impressions, and short stories sticking to specific hints.
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
ULTERIORI ATTIVITA' FORMATIVE STAGE TIROCINI O ALTRE CONOSCENZE UTILI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
119583 -
economy and digital markets
(objectives)
Knowledge and understanding. Students will be able to understand major issues related to market functioning and structure. They will be able to understand the aims of competition policy as well as the critical problems concerning the enforcement of competition rules, with a particular focus on digital markets.
Applying knowledge and understanding. Students will be able to evaluate the enforcement of competition policy in the various issues covered by the regulation, with a particular focus on digital markets. In particular they will reach in-depth knowledge in antitrust analysis and procedures in Europe and in Italy, also with respect to specific case decisions.
Making judgements. Students will develop the capacity to critically assess public policies concerning competition, with reference to digital markets in particular; they will be able to make autonomous judgements in relation to the capacity of competition rules and case decisions to effectively pursue their stated purpose.
Communication skills. At the end of the course the students will strengthen their communication skills as well as their ability to present the results of their analysis, also through “problem solving” activities and “case study” discussion.
Learning skills. The technical-economic knowledge acquired during the course will allow the student to autonomously understand and interpret complex competition policy problems. These skills will be developed also through “Questions and Answers”, exercise and “case study” sessions.
|
8
|
SECS-P/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17448 -
Laboratori
|
8
|
|
200
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UN INSEGNAMENTO TRA STORIA E CULTURA DEL GIORNALISMO, DIRITTO E RELIGIONE, STORIA DELLE ISTITUZIONI EUROPEE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17429 -
HISTORY AND CULTURE OF JOURNALISM
|
Also available in another semester or year
|
18504 -
DIRITTO E RELIGIONE
(objectives)
The course is dedicated to the study of the relationship between the juridical sphere and the religious phenomenon, and aims to focus and analyze the identity elements, cultural and religious, characterizing the structure of contemporary state political systems. The course also aims to examine the relationships between the great world religions, also in light of the processes of globalization of law.
EXPECTED LEARNING RESULTS
1) Knowledge and understanding Analysis of the relationship between law and religion in its essential profiles, with the aim of introducing the student to a basic knowledge of the dynamics characterizing the phenomenon in the contemporary age.
2) Applying knowledge and understanding Development of the ability to read and study legal norms, and in particular the constitutional provisions, in order to be able to apply them to the concrete cases of religious phenomenology.
3) Making judgments Stimulus to the critical evaluation of the contents of the law in force in religious matters in order to grasp, with autonomy of judgment, its peculiarities, also in the perspective of the relationships existing between the different confessional legal systems and contemporary state systems.
4) Communication skills; Development of communicative and linguistic skills related to legal issues inherent to the religious social phenomenon.
5) Ability to learn (learning skills) Personal study of religious problems of particular legal importance, aimed at deepening their knowledge and their possible solutions, also in light of the systematic identification of the fundamental rules in force on the subject.
|
8
|
IUS/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
118475 -
STORIA DELLE ISTITUZIONI EUROPEE
|
8
|
SPS/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
17416 -
INFORMATICS AND COMMUNICATION IN TECHNOLOGY
|
8
|
INF/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17417 -
ENGLISH FOR COMMUNICATION AND MEDIA
(objectives)
The English Language for Media and Communication course (class L-20) aims to train professionals capable of interacting with the world of contemporary communication, with particular attention to the visual, performative and media intertexts in English. . The course aims to provide students with an appropriate cultural education which will help them deal with the world of the creative industry, from advertising, film and video, and the visual and performing arts in general.
|
10
|
L-LIN/12
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17424 -
POLITICAL AND PUBLIC COMMUNICATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES
(objectives)
1) Knowledge and understanding of the main concepts and theoretical frameworks; 2) Applying knowledge and understanding, using simulations and/or examples; 3) Learning skills to elaborate independent judgements; 4) Communication skills.
|
8
|
SPS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17426 -
WEB TECHNOLOGIES AND LANGUAGES
(objectives)
a) LEARNING OBJECTIVES Theory and practice of client-side Web Languages & Technologies
b) EXPECTED LEARNING RESULTS b1) knowledge and understanding Learn about client-side Web Languages & Technologies (coherent with the course title).
b2) applying knowledge and understanding Building simple client-side Web sites with HTML5, with several presentations using CSS, and with a dynamic part programmed in Javascript
b3) making judgements Ability to evaluate client-side Web sites developed by others.
b4) communication skills Acquire the correct terminology to communicate with professional Web programmers
b5) learning skills Autonomously search (either in the Internet or in textbooks) the right language constructs (HTML5, CSS, or Javascript) to obtain a desired result on each one's Web site.
|
8
|
ING-INF/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17434 -
OPTIONAL SUBJET
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA TEORIE E TECNICHE DEL CINEMA DIGITALE E LINGUAGGI E FORMATI DELLA TV CONTEMP - Percorso STANDARD - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18537 -
TEORIE E TECNICHE DEL CINEMA DIGITALE
|
Also available in another semester or year
|
18538 -
LINGUAGGI E FORMATI DELLA TV CONTEMPORANEA
(objectives)
The course aims to introduce the student to the theories, languages and formats of contemporary television. Attendance at classes and the study of the indicated texts will enable students to a) acquire a specific vocabulary of communication with which to articulate a critical reflection on television forms; b) learn about the processes of modernization, technologization and massification of communication and its articulations in television contexts; and c) understand the workings of the television industry, from its origins to the most recent post-television developments.
|
8
|
L-ART/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17432 -
PUBLIC LAW
(objectives)
The course deals with the study of Italian public law in its essential profiles, addresses some legal issues of particular social relevance, and has the aim of introducing students to a basic understanding of the Italian Constitution. The course also has the objective of stimulating and encouraging the acquisition of specific skills and competences in the analysis and interpretation of the rules and regulatory acts characterizing the area of Italian public law.
EXPECTED LEARNING RESULTS
1) Knowledge and understanding Analysis of public law in its fundamental profiles, with the aim of introducing a basic personal knowledge of the Italian Constitution
2) Applying knowledge and understanding Development of the ability to read and study legal norms, and in particular the constitutional provisions, in order to be able to apply them to concrete cases
3) Making judgments Stimulus to the critical evaluation of the contents of the law in force in order to verify, with autonomy of judgment, the respective compliance with the constitutional provision
4) Communication skills Development of communication and linguistic skills related to legal issues
5) Ability to learn (learning skills) Personal study of legal problems of particular social importance aimed at deepening their knowledge and their possible solutions.
|
8
|
IUS/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17427 -
MEDIA THEORIES AND PRACTISES
(objectives)
1. Knowledge and understanding: being able to critically read the relationship between media and society in historical development and acquire the historical, technological and theoretical skills necessary to understand and interpret media forms, languages and practices; 2. Applied knowledge and understanding: acquire the appropriate tools and languages to analyze in depth the daily experience with the media and correctly interpret the social media scenarios of the past and emerging ones, in the cultural industry and in social practices; 3. Making judgements: apply the knowledge acquired during the course to critically analyze the transformations introduced by the media in the history of Western man, particularly in the context of contemporary society; 4. Communication skills: acquire an adequate specialized vocabulary and demonstrate mastery of the terminology and fundamental concepts of the course; 5. Ability to learn: acquire the autonomy necessary to continuously update the knowledge and skills acquired during the course to apply them to the analysis of the continuous evolutions that characterize the relationship between media technologies and social reality.
Laboratory Activities: Laboratory activities are an integral part of teaching and will complement the frontal teaching. They will mainly be based on group work in which students will be involved in analyzes of media use practices.
|
8
|
SPS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17418 -
CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The objectives of the 2023/2024 course of Contemporary History are multiple. First, the course aims to consolidate the knowledge of the history of the 19th and 20th centuries and the ability to understand the historical evolution of European and non-European societies in the last two centuries. With recommended readings students‘ learning ability will be improved. The aim is to educate students in independent judgment and to be able to form their own critical thinking. It will also aim to strengthen their analysis skills of contemporary events. Finally, particular attention will be paid during the lessons on methodologies to develop and improve their communication skills.
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA TEORIE E TECNICHE DEL CINEMA DIGITALE E LINGUAGGI E FORMATI DELLA TV CONTEMP - Percorso STANDARD - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18537 -
TEORIE E TECNICHE DEL CINEMA DIGITALE
(objectives)
a) COURSE OBJECTIVES: To acquire theoretical and operational skills in understanding the syntax of film language and to develop a critical reading ability of films and audiovisual content b) EXPECTED LEARNING OUTCOMES: b1) Knowledge and understanding: Knowledge related to the main narrative structures used by film storytelling understood in terms of scriptwriting, directing, editing (as per course title). b2) Applying knowledge and understanding: Students will learn methodologies of interpretation and application of the language of film, discussed in relation to contemporary modes of production. b3) Making judgements: Students will be led to reflect autonomously and critically on the main theories on digital media. b4) Communication skills: Students will learn the specific vocabulary and techniques of digital audiovisual media. b5) Learning skills: Students will be able to interpret the peculiarities of digital audiovisual media, understanding meanings and means of achievement.
|
8
|
L-ART/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18538 -
LINGUAGGI E FORMATI DELLA TV CONTEMPORANEA
|
Also available in another semester or year
|
|
17421 -
PRIVATE AND INFORMATION LAW
|
8
|
IUS/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA PSICOLOG DELLE ORGAN E DELLA COM, GEOGRAFIA - Percorso STANDARD - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17438 -
PSYCOLOGY OF THE ORGANISATIONSAND OF COMMUNICATION
(objectives)
Objectives of the course
The course aims to provide a general framework of reference that allows to have a systemic vision of the organizational reality in its various levels of functioning, from the socio-structural aspects to the cultural and psychological ones. In particular, the course aims to provide a reading of the organization through the examination of the main organizational behaviors deriving from the interaction between psychological motivations and productive instances. (EDUCATIONAL OBJECTIVES 1,2,3,4,5,)
|
8
|
M-PSI/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18307 -
GEOGRAPHY
(objectives)
Geography is the science that studies the processes of humanisation of planet Earth and critically examines the relationship between Culture and Nature. This interaction has a scientific as well as educational value and therefore the teaching aims to present the complexity of geographical knowledge, its epistemological objects and specific languages, with particular emphasis on cartography and GIS (Geographical Information System). specific languages, with particular emphasis on cartography and GIS (Geographical Information System). The basic educational objectives, therefore, are as follows to make students aware of the theoretical and methodological processes of the discipline provide them with keys to understanding the main geographical themes; The course aims to provide methodological critical acquisition of theoretical and methodological knowledge on the organization of geographical spaces and about the geographical paradigms, rethinking on the society-environment relationships 1) knowledge and understanding of the fundamentals of the geography 2) applying knowledge and understanding of geographic lexicon 3) communication skills and critical elaboration of the argumentation and the logical organization of the geographical discourse; 4) making judgements and critical reading of a geographical essay. 5) learning skills
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
17443 -
OPTIONAL SUBJET
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
17435 -
DIGITAL CULTURE AND SOCIAL MEDIA
(objectives)
The course aims to offer the tools necessary to analyze and design in traditional and digital mainstream media. The aim is to transmit the theories and techniques necessary to operate in the front end and in the back end, simultaneously evaluating the impacts of the strategies on the public / users. A second goal is to ensure the importance of multidisciplinarity in the digital ecosystem and to train the learner in order to make him work in several areas: sociological, media, political - institutional, corporate.
|
8
|
SPS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17437 -
HUMANITIES INFORMATICS
(objectives)
The aim of this course is to provide to students both theoretical and methodological tools for a better understanding of computer science and computational tools, especially with regard to modeling skills, the main cause of the changes that have occurred in the production and dissemination of information, together with the wide spread of telematic networks in recent years. For this reason, it will be analyzed in detail how the traditional analogical modalities, in particular the book object on the one hand and cognitive environments such as libraries and archives on the other, have been 're-mediated' computationally and telematically, in order to provide at the same time an almost ubiquitous access to the historical-documental heritage, together with new forms of analysis and visualization.
|
8
|
M-STO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17444 -
Final examination
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
17439 -
PUBLICITY AND BUSINESS COMMUNICATION
(objectives)
Acquire an in-depth knowledge of the social nature and development of the advertising system, its evolution over time and the social implications that its practice brings into play. Through the analysis of the historical evolution of advertising practice, of communication styles, strategies, tools and effects on consumers, acquire a systematic competence of the value and social role, as well as marketing, of this particular communication vehicle which is the advertising.
Acquire a theoretical and analytical capacity for each communication strategy aimed at the care and realization of the relationships that the company establishes with all its stakeholders
|
8
|
SPS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
New group - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
118841 -
TECNOLOGIE PER LA FORMAZIONE
(objectives)
Knowledge and understanding Learners must be able to: - know the characteristics of technologies for the reproduction of knowledge in their relationship with training and educational processes; - understand the dynamics and differences between oral cultures, written cultures and multimedia/networked cultures; - know how to analyze communication practices, production and consumption of information and content in relation to training activities and ways of conceiving and practicing such activities; - acquire solid knowledge related to the role of the media as matrices of experience and knowledge, and the role of information and communication technologies in the processes of production, storage and management of knowledge; - understand to what extent and in what form the different ways of communication developed over time have influenced the ways in which societies have represented the task of shaping the experiences and knowledge of others and concrete educational practices; - recognize the cultural and material influences of the communication frames and technical infrastructures prevailing in a given era, also in relation to the development of educational and school systems; - understand the various forms of cultural software and the platforms in charge of managing the production of cultural content and intended for training, educational paths and digitally enhanced teaching; - knowing how to analyze the relationship between the social penetration of Information and Communication Technologies and changes in education and training systems.
Ability to apply knowledge and understanding Learners must be able to: - know how to analyze the relationship between media and forms of learning, with particular attention to understanding the processes of communication, education, construction of identities, as well as the dynamics of social behaviors mediated by digital technologies; - know how to manage the production of educational resources with the awareness of the role of a given medium on the organization and the configuration of knowledge; - know how to use and manage platforms for teaching and online training; - know how to concretely apply knowledge related to digital ecosystems, being able to plan a training course that adequately exploits its characteristics.
|
8
|
M-PED/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17442 -
GRAPHIC AND DIGITAL DESIGN
(objectives)
Knowledge and understanding The course aims to provide students, through theoretical lessons, practical exercises and examples, with the tools needed in order to evaluate and understand the graphic design. The main topics of the course are the study of images and writing, their fruition and their design as part of a visual communication project.
Appliyng knowledge and understanding During the course the students have deal with exercises on the topics covered by the course, the exercises concern the understanding of color, hierarchy, the principles of visual perception and the nature of writing as a form of visual communication.
Making judgment and communication skills The discussions of exercises, in which students take part, are aimed at strengthening critical skills in order to evaluate avisual communication project and elicit the communication skills necessary to talk about visual communication.
Learning skills By dealing with lectures, exercises and discussions students will face increasingly complex problems. In this way, students will gradually develop their skills by broadening the scope of learning and understanding problems.
|
8
|
ICAR/17
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|