Degree Course: Technologies for the sustainable management of livestock systems
A.Y. 2022/2023 
Conoscenza e capacità di comprensione
Conoscenza e capacità di comprensione
Il laureato sarà dotato di livelli adeguati di conoscenza e comprensione in relazione a:
- fondamenti delle materie propedeutiche e di ambito agrobiologico;
- fondamenti delle produzioni animali, inclusi qualità delle produzioni e sostenibilità ambientale;
- fondamenti di altre discipline d’interesse dell’ambito agrario e delle basi di contesto economico ed estimativo;
- principali quadri di riferimento normativo per le specifiche filiere di produzione animale;
- analisi e risoluzione di problemi specifici dell’allevamento e/o la produzione/commercializzazione dei prodotti d’origine animale.
La conoscenza e capacità di comprensione dei contenuti sopra citati verranno valutate mediante una solida e continua attività di verifica degli obiettivi formativi e professionalizzanti che gli studenti devono acquisire, eventualmente anche grazie alla collaborazione con le organizzazioni convenzionate.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Il laureato acquisirà la capacità di:
- applicare le conoscenze acquisite in un contesto operativo;
- operare in maniera proattiva all'interno di un team operativo;
- interfacciarsi con le figure manageriali, professionali e istituzionali di rilievo per l’allevamento e la trasformazione dei prodotti d’origine animale;
- gestire e/o coordinare la produzione;
- gestire le procedure relative all’adozione di disciplinari ovvero di specifici regimi di produzione;
- gestire il rilevamento dei dati individuali o di allevamento;
- organizzare e gestire le registrazioni di legge;
- supervisionare e coordinare le attività di produzione degli alimenti semplici;
- supervisionare la gestione di sistemi e impianti per la produzione; - fornire assistenza tecnica qualificata per la commercializzazione.Autonomia di giudizio
Il laureato in TecZoo gestirà la complessità insita nei processi gestionali dei sistemi zootecnici con riferimento alla produzione e riproduzione, sostenibilità ambientale e benessere animale con il fine ultimo di migliorare l’efficienza produttiva e ridurre l’impatto ambientale.
Acquisirà autonomia di giudizio nella gestione delle informazioni a prendere decisioni e coordinare le attività pianificate per la risoluzione dei problemi.
La valutazione del raggiungimento dei risultati di apprendimento previsti in termini di autonomia di giudizio avverrà nel corso delle verifiche dei singoli insegnamenti, della valutazione delle attività laboratoriali e del tirocinio nonché della prova finale.Abilità comunicative
Il laureato in TecZoo acquisirà capacità di comunicare e interagire con specialisti che operano nel settore delle produzioni e della sanità animale in ambito nazionale ed internazionale.
Acquisirà inotre la capacità di comprendere e redigere documenti tecnici e un livello di conoscenza del linguaggio tecnico specifico delle discipline oggetto di studio tale da consentirgli di comunicare efficacemente in italiano e in inglese (B1).
Le abilità comunicative e relazionali gli permetteranno di operare in gruppo e saper gestire o coordinare altre persone nell'ambito lavorativo.
Le abilità comunicative scritte e orali saranno verificate in corrispondenza delle prove di profitto e la preparazione ed esposizione di relazioni tecniche, progettuali, del tirocinio e della tesi finale.
Tali capacità saranno conseguite attraverso attività formative quali insegnamenti singoli e integrati, attività seminariali.
Per alcune attività la prova di accertamento può includere la realizzazione, e in alcuni casi la presentazione, di un elaborato relativo all'approfondimento di argomenti generalmente trattati durante il programma dell'insegnamento stesso.
Informazioni dettagliate delle modalità con cui vengono svolte le verifiche di profitto e/o di idoneità sono riportate nel Regolamento didattico del CdLM e pubblicate sulle pagine web dei singoli insegnamenti e sulla Guida dello StudenteCapacità di apprendimento
Il CdLP_TecZoo consentirà al laureato di affrontare problemi e contesti tramite l'apprendimento autonomo di problematiche applicative, capacità di dedurre elaborazioni dalle osservazioni fatte.
Tali caratteristiche saranno utili per inserirsi proficuamente nel mondo lavorativo.
Il laureato acquisirà competenze che gli permetteranno di sapersi aggiornare sull'evoluzione delle tecnologie, dei metodi operativi, dei materiali, delle procedure e della normativa negli specifici settori in cui opererà.
Tali capacità saranno conseguite attraverso le attività di laboratorio, il tirocinio e la preparazione dell’elaborato finale.
Il raggiungimento delle capacità di apprendimento sarà progressivamente verificato dalle diverse prove d'esame previste nel corso e mediante la valutazione dell'attività di tirocinio svolta.Requisiti di ammissione
Per accedere al CdLP_TecZoo occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria superiore o di altro titolo di studio conseguito all'estero e riconosciuto equipollente secondo la normativa vigente.
È prevista una prova di ammissione per la verifica della preparazione dello studente.
Tale prova, organizzata e seguita da docenti del corso di studio, è volta a verificare le conoscenze richieste per le competenze in ingresso necessarie per intraprendere con successo il corso di studio.
È richiesta un'adeguata preparazione iniziale costituita da capacità logiche, matematiche, di comprensione di un testo e di padronanza della lingua italiana.
Qualora la prova non risulti positiva, verranno assegnati obblighi formativi aggiuntivi da soddisfare nel primo anno di corso.
Le modalità di verifica delle conoscenze propedeutiche e le procedure per il recupero di eventuali debiti formativi saranno specificate nel Regolamento Didattico del Corso di Studio.Prova finale
La prova finale per il conseguimento del titolo prevede la discussione di un elaborato scritto incentrato su uno studio teorico, e/o sperimentale, e/o progettuale e inerente a uno specifico problema applicativo con dimostrazione di una sufficiente analisi critica e corretta impostazione metodologica.
Le attività relative alla preparazione della prova finale saranno coordinate con le attività relative al tirocinio.
Alla prova finale sono riservati 3 CFU.
La votazione della prova finale sarà espressa in centodecimi con eventuale lode.
Alla formazione del voto finale concorrono la carriera studiorum dello studente, la valutazione della qualità dell'elaborato finale e della dissertazione dinanzi alla commissione di laurea.Orientamento in ingresso
L'Ateneo offre numerose opportunità di orientamento in ingresso durante tutto l'anno attraverso attività diversificate rivolte alle scuole secondarie superiori, agli studenti e alle loro famiglie.
Le attività svolte consistono in colloqui con i docenti, sportello di orientamento personalizzato, progetti di alternanza scuola-lavoro, consulenza e supporto degli studenti tutor, nonché nella organizzazione di eventi presso le strutture dell'Ateneo e dei dipartimenti (Open Day) e nella partecipazione a manifestazioni in ambito territoriale, regionale ed extraregionale, quest'ultime coordinate dall'Ufficio Comunicazione e Orientamento dell'Ateneo.
A livello dipartimentale le attività di orientamento in ingresso per il corso di laurea professionalizzante sono coordinate dal Referente del Dipartimento di afferenza del corso.
Per l'organizzazione e l'espletamento del servizio di orientamento Il Referente si avvale della collaborazione dei referenti per l'orientamento del corso di laurea e degli studenti tutor.
Tali attività comprendono colloqui di orientamento con i docenti del corso secondo un calendario prestabilito e pubblicato sul sito del Dipartimento.
Inoltre, vengono svolti incontri e giornate dedicati all'illustrazione delle competenze didattiche e scientifiche che gli studenti potranno acquisire durante il percorso formativo della laurea
professionalizzante (Giornate aperte 'Open Day di Dipartimento').
Vengono effettuate visite alle infrastrutture a disposizione del corso di studio nonché attività di divulgazione on line e in presenza presso le scuole, con particolare attenzione agli Istituti Agrari, delle caratteristiche del corso e delle opportunità che offre anche in funzione degli sbocchi lavorativi.
I docenti sono anche a disposizione delle scuole secondarie superiori che ne fanno richiesta per giornate di orientamento in loco dedicate alla presentazione del corso di laurea e della sua offerta didattica.
Il Dipartimento di afferenza del corso partecipa attivamente al progetto alternanza scuola-lavoro con le scuole secondarie nell'ambito del quale vengono organizzate iniziative per coinvolgere gli studenti.
I referenti che svolgono le attività di orientamento in ingresso e il calendario degli incontri saranno reperibili nel sito del corso.Il Corso di Studio in breve
Il Dipartimento di Scienze Agrarie e Forestali propone l’attivazione del Corso di Laurea Professionalizzante (CdLP) in Tecnologie per la gestione sostenibile dei sistemi zootecnici (TecZoo), classe L-P02-Area Zootecnica.
Gli obiettivi formativi strategici del CdLP sono di preparare tecnici laureati esperti in grado di supportare specifiche attività tecnico/professionali inerenti ai sistemi zootecnici.
In particolare, i laureati acquisiranno conoscenze dei sistemi agro-zootecnici, dei metodi della assistenza tecnica nelle filiere produttive agro-zootecniche e delle tecnologie innovative applicate alla produzione zootecnica.
In ultimo, la figura professionale formata sarà in grado di valutare l'impatto dell’allevamento in termini di sostenibilità ambientale e sicurezza di piani ed opere del settore agro-zootecnico.
In linea con gli obiettivi formativi, i metodi formativi per il triennio saranno orientati al learning by doing e learning by thinking.
A completamento del percorso formativo, nel terzo anno ampio spazio sarà riservato al tirocinio in azienda e ad un project work.
Gli sbocchi occupazionali e professionali richiedono, come previsto dal DM n.
446 del 12/08/2020, la formazione di figure tecniche di alto profilo direttamente inquadrabili nelle realtà aziendali, con un’elevata competenza operativa e le capacità necessarie per affrontare attività progettuali di media/alta complessità.
I principali sbocchi occupazionali della specifica figura professionale sono:
A) tecnico qualificato di allevamenti di medio-grandi dimensioni incaricato di: coordinare il personale di stalla; gestire il parco di attrezzature e di impianti aziendali; gestire i piani di sicurezza, di qualità e della tracciabilità (e.g., autocontrollo ai sensi del c.d.
“Pacchetto Igiene”, tracciabilità di filiera ai sensi della norma ISO 22005/08, Dichiarazione Ambientale di Prodotto – EPD System International); interagire con medici veterinari, agronomi e altre figure professionali per la migliore conduzione dell’allevamento;
B) tecnico qualificato di associazioni di produzione e di miglioramento genetico per la gestione dei piani di assistenza tecnica agli allevamenti; tecnico qualificato di industrie mangimistiche e degli integratori, meccaniche e di altra natura per la fornitura e l’assistenza dei prodotti;
C) tecnico qualificato di caseifici e di altre industrie di trasformazione dei prodotti di origine animale per il coordinamento dei processi produttivi e dei piani di controllo della qualità, sviluppo di processi e prodotti, sviluppo aziendale.
Per accedere al CdLP_TecZoo occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria superiore o di titolo di studio conseguito all'estero riconosciuto equipollente secondo la normativa vigente.
È prevista una prova di ammissione per la verifica della preparazione dello studente.
Tale prova, organizzata e seguita da docenti del corso di studio, è volta a verificare le competenze in ingresso necessarie per intraprendere con successo il corso di studio.
È richiesta un'adeguata preparazione iniziale costituita da capacità logiche, matematiche, di comprensione di un testo e di padronanza della lingua italiana.
Qualora la prova non risulti positiva, verranno assegnati obblighi formativi aggiuntivi da soddisfare nel primo anno di corso.
Le modalità di verifica delle conoscenze propedeutiche e le procedure per il recupero di eventuali debiti formativi saranno specificate nel Regolamento Didattico del Corso di Studio.
Per conseguire la Laurea è necessario acquisire 180 CFU.
All'atto dell'iscrizione gli studenti possono optare tra impegno a tempo pieno o parziale.
Il percorso degli studi è organizzato in semestri.
Non sono fissate propedeuticità.
Sono previste attività di tutorato che includono assistenza didattica e sostegno agli studenti finalizzati al contenimento degli abbandoni e alla velocizzazione del percorso formativo.
Il conseguimento della laurea professionalizzante non costituisce uno sbocco naturale per l’iscrizione alla laurea magistrale.
La frequenza alle attività formative non è obbligatoria, ma è fortemente consigliata.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119360 -
Physiology, animal breeding and genetics
|
|
-
Fisiologia
(objectives)
Provide the student with the basic knowledge of the main physiological processes involved in ensuring the well-being, health and production efficiency of farm animals.
|
4
|
AGR/18
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
-
Miglioramento genetico
|
4
|
AGR/17
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
119362 -
Animal breeding and genetics laboratory
(objectives)
The Laboratorio di Miglioramento genetico aims to demonstrate the application of genetic improvement techniques on farms and in the offices of breeder associations.
|
4
|
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119363 -
Botany and plant physiology
(objectives)
Students will have to: demonstrate that they have acquired a level of basic knowledge of biological phenomena that is not guaranteed by higher education, due to the heterogeneity of previous curricula; demonstrate that they have reached a basic knowledge in the field of botany and plant physiology which allows them to independently acquire and process innovative thematic information necessary for their professional activity; know how to interpret the physiological needs of plants in a natural or anthropized environment with particular reference to cultivation in the field and in controlled environment; be able to recognize the phenological and reproductive stages, in particular in relation to the reproductive and agamic multiplication techniques of plants; know the basic characteristics of the reproductive organs and the dynamics of response to the environment in relation to the production, conservation and germination of seeds. have the ability to evaluate the composition of plant biomass based on the species, the organs involved and the state of maturation of the plant; have the ability to illustrate relevant aspects of the botany and plant physiology of species of interest in relation to their use in activities related to the profession.
|
6
|
BIO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
119386 -
Laboratory of environmental parameters measurements and data processing. Sensors, transducers, plc and data loggers
(objectives)
TRAINING OBJECTIVES: The teaching will be oriented towards solving problems, analyzing and assessing risks, planning suitable prevention and protection interventions, paying attention to in-depth analysis based on the different levels of risk.
EXPECTED LEARNING RESULTS
1) Knowledge and understanding (knowledge and understanding): It will allow the acquisition of knowledge / skills to: - identify the dangers and assess the risks present in the workplace, including ergonomic and work-related stress risks; - identify the specific prevention and protection measures for the sector, including PPE, with reference to the specific nature of the risk and the work activity; - help identify adequate technical, organizational and procedural safety solutions for each type of risk. 2) Applying knowledge and understanding; possibility to apply knowledge in all work environments, with understanding of the technical and regulatory terms of workplace safety. Furthermore, ability to manage both training projects and technical assessments. 3) Autonomy of judgment (making judgments); Understanding if the technical and / or legislative settings have been carried out in a workmanlike manner within the company, and knowing how to manage the non-conformities present both from a technical and legal point of view. 4) Communication skills; Ability to relate also through the design of appropriate training courses. 5) Ability to learn (learning skills): verify learning also through work groups on specific topics.
|
4
|
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119387 -
Data processing laboratory
(objectives)
EDUCATIONAL OBJECTIVES: The teaching will be oriented towards solving problems, analyzing, evaluating, and interpreting production, reproductive and animal welfare data, planning interventions for solving problems for improving the efficiency and sustainability of productions.
EXPECTED LEARNING OUTCOMES
1) Knowledge and understanding: It will allow the acquisition of knowledge/skills for: - data collection in the company and in the field; - identify the critical points on the basis of the processing of the collected data. 2) Applying knowledge and understanding; opportunity to apply knowledge in the workplace, with understanding of technical terms. Ability to manage data and interact with other professional figures (Agronomists, Nutritionists, Veterinarians). 3) Communication skills; Ability to work in a team and relate. 4) Ability to learn (learning skills): verify learning also through work groups on specific topics.
|
4
|
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119393 -
Chemistry
|
4
|
CHIM/06
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
119361 -
Phisiology lab
(objectives)
Provide the student with the opportunity to observe the manifestation of some physiological functions in farming situations (ruminants, pigs, poultry).
|
2
|
|
16
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119364 -
Farm accounting and management
(objectives)
Accounting and Business Management is aimed primarily at providing students with adequate knowledge and tools to classify and assess the value of capitals characteristically employed in the livestock farm, and to quantify revenues and costs related to production activities, for the purposes of the economic balance. Notions will then be provided on the accounting of management operations and on the preparation of elementary and general book-keeping entries, which are basilar for the formation of the balance. In order to consolidate and concretize these concepts, examples of reconstruction of the characteristic production costs of the livestock farm will follow. For the same purpose, a business plan for a livestock farm will be analysed and discussed.
|
6
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119365 -
Laboratory of farm accounting and management
(objectives)
The Laboratory of farm Accounting and Management is aimed at providing students with practical and operational tools usefuls to frame the main economic, accounting and management aspects of agro-zootechnical farms. During the lessons spreadsheets and accounting and management software will be used.
|
3
|
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119366 -
Foraggicoltura e conservazione del foraggio
(objectives)
Provide the agronomic bases for the management and use of both sown and natural forage crops.
|
7
|
AGR/02
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119367 -
Laboratorio di Foraggicoltura e conservazione del foraggio
(objectives)
Acquisition of practical-application knowledge in the field of forage farming
|
3
|
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119368 -
Macchine e impianti per le aziende zootecniche
(objectives)
The aim of the course is to familiarise participants with agricultural machinery technology in its constructional, functional and operational aspects. The constitution of agricultural machinery (endothermic engines, mechanical and hydraulic transmissions, tyres, driving and control organs, implement connection systems, machine safety, ergonomics). The correct use of agricultural machinery (grip, skid control, soil compaction, measurement of working time and losses, field yields, operating costs, cost-benefit analysis). The technologies applicable in livestock farm management.
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119369 -
Laboratorio di Macchine e impianti per le aziende zootecniche
(objectives)
Verify by means of experiences carried out in an operational reality (agricultural company, laboratory, companies visited), the knowledge acquired in the course of the Animal Husbandry Machinery and Plants course.
|
4
|
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119370 -
Animal feeding and animal productions
|
|
-
Alimentazione e Nutrizione
(objectives)
The learning outcomes of the module are strictly dependent on those provided by the Food and Nutrition Laboratory module and therefore must be considered as a single whole. The educational objectives are to know how to evaluate the quality of feed for zootechnical use and know how to use them correctly for the formulation of a diet intended for farmed animals. The knowledge learned cannot ignore the elements received in the previous teachings relating to zootechnical subjects, chemistry and animal physiology.
D1 - KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING The nucleus of knowledge that constitutes the educational objective of the module must ensure that the student masters the basic concepts and rules that underlie the formulation of a diet and the correct evaluation of a rationing plan. In particular, the knowledge that the student is expected to have acquired at the end of the course are the following: knowledge of the needs of animals of zootechnical interest divided by species, breed and aptitude; knowledge of the factors that constitute a source of variation of these needs; knowledge of the characteristics of fresh, dried and preserved foods, and their methods of use in formulating a diet; knowledge of raw material treatments, additives, formulation systems and manufacturing process phases (reception, storage, treatments, preparation and conservation of the finished product) at the feed industry level; basic elements of food quality control.
D2 – ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING The skills that the student will have to demonstrate on the basis of the acquired knowledge listed above are: a) knowing how to evaluate the suitability of the various raw materials in relation to their possible use in an animal's diet, also considering their inclusion percentage in the ration and possible treatments at the feed industry level; b) knowing how to evaluate a diet as a whole and knowing how to judge the suitability for a certain animal species according to its physiological state and its production level;
D3 – AUTONOMY OF JUDGMENT At the end of the training course the student will have to demonstrate independence of judgment in the following areas: - evaluation of feed intended for animals of zootechnical interest; - creation and formulation of diets, also in relation to the different physiological stages and production levels.
D4 – COMMUNICATION SKILLS At the end of the training activity the student should be able to: - knowing how to organise, prepare and present a rationing plan and/or diet for animals of zootechnical interest to an audience made up of the same level of presentation; - support a discussion with people both of equal preparation and experts in different subjects, relating to the physical-chemical and nutritional characteristics of diets; - demonstrate language skills in both written and oral form, as well as the ability to use terminology (both scientific and suitable for the owner/breeder) appropriate to the profession, also important for job interviews.
D5 – LEARNING CAPACITY At the end of the training activity the student should be able to: - knowing how to interpret and consult texts on nutrition and food, both scientific and popular, and knowing how to use the acquired knowledge to organize rationing plans with different purposes; - know how to carry out bibliographic research; - face a path of permanent professional education, both in the private sector and in the public sector, relying on the baggage of knowledge learned and internalized during the three-year period of study.
|
5
|
AGR/18
|
40
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
Qualità dei prodotti di origine animale
(objectives)
1) Knowledge and understanding - The student will have to develop the basic knowledge of the main aspects related to food of animal origin, and the understanding (theoretical and practical) of the regulatory and technical context of the sector. 2) Applied knowledge and understanding - On the basis of the acquired knowledge, the student should be able to apply them to real case studies in a “problem solving” mode by demonstrating a minimum mastery of the methods, approaches and tools useful in technical-professional practice. 3) Autonomy of judgment - The students will be able to make their own assessments of practical situations that fall within the case studies addressed during the course, also making use of knowledge acquired in the laboratory part of the course. 4) Communication skills - The student will be able to adequately communicate what they have learned using the technical terminology necessary to interact with other professionals (agronomists, veterinarians, etc.). 5) Ability to learn - The student will be able to self-learn other aspects not covered in the course, with particular reference to situations that simulate the professional practice of graduate agrotechnician and/or graduate agricultural expert.
|
4
|
AGR/18
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119371 -
Animal feeding and nutrition laboratory
(objectives)
The learning outcomes of the module are strictly dependent on those foreseen in the Animal Feeding Principles and Practice module and therefore must be considered as a whole. The training objectives are to be able to evaluate fresh, dry, ensiled and concentrated forage, acquire knowledge about sampling methods and chemical-physical analysis. The knowledge learned cannot ignore the elements received in the previous teachings relating to zootechnical subjects and chemistry.
D1 - KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING The core of knowledge that constitutes the educational objective of the module must ensure the student mastery of the basic concepts and rules that underlie the correct sampling of foods and laboratory analyzes for the determination of nutritional parameters. In particular, the knowledge that the student is expected to have acquired at the end of the course are the following: evaluation of fresh, dry, ensiled forage and concentrates and related sampling and analysis methods; unifeed rationing and evaluation techniques; assessment of stool and body condition score; silage and haymaking techniques.
D2 – ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING The skills that the student will have to demonstrate on the basis of the acquired knowledge listed above are: a) knowing how to evaluate the suitability of the various raw materials in relation to their possible use in an animal's diet, also considering their inclusion percentage in the ration and possible treatments; b) knowing how to evaluate a diet as a whole and knowing how to judge the suitability for a certain animal species according to its physiological state and its production level;
D3 – AUTONOMY OF JUDGMENT At the end of the training course the student will have to demonstrate independence of judgment in the following areas: - evaluation of feed intended for animals of zootechnical interest; - creation and formulation of diets, also in relation to the different physiological stages and production levels.
D4 – COMMUNICATION SKILLS At the end of the training activity the student should be able to: - knowing how to organise, prepare and present a rationing plan and/or diet for animals of zootechnical interest to an audience made up of the same level of presentation; - support a discussion with people both of equal preparation and experts in different subjects, relating to the physical-chemical and nutritional characteristics of diets; - demonstrate language skills in both written and oral form, as well as the ability to use terminology (both scientific and suitable for the owner/breeder) appropriate to the profession, also important for job interviews.
D5 – LEARNING CAPACITY At the end of the training activity the student should be able to: - knowing how to interpret and consult texts on nutrition and food, both scientific and popular, and knowing how to use the acquired knowledge to organize rationing plans with different purposes; - know how to carry out bibliographic research; - face a path of permanent professional education, both in the private sector and in the public sector, relying on the baggage of knowledge learned and internalized during the three-year period of study.
|
4
|
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119372 -
Laboratory of quality of animal food products
(objectives)
1) Knowledge and understanding - The student must develop the basic knowledge drawn from group work and laboratory exercises 2) Applied knowledge and understanding - On the basis of the acquired knowledge, the student should be able to apply them to real case studies using laboratory methods and procedures 3) Autonomy of judgment - The student will be able to make their own quantitative evaluations on the basis of common methods and laboratory procedures 4) Communication skills - The students will be able to adequately communicate what they have learned using the technical terminology necessary to interact with other professionals (agronomists, veterinarians, etc.). 5) Ability to learn - The student will be able to self-learn other aspects not covered in the course, with particular reference to situations that simulate the professional practice of graduate agrotechnician and/or graduate agricultural expert.
|
2
|
|
16
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119373 -
Livestock farming technologies
|
9
|
AGR/19
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119381 -
Inglese
|
3
|
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
119382 -
Training
|
50
|
|
1.250
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119383 -
Elaborato finale
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
120282 -
Elementi di apicoltura razionale
|
|
-
Entomologia apistica
(objectives)
1) Knowledge and understanding - The student will have to develop the basic knowledge related to morphology, anatomy and biology of Apis mellifera 2) Applied knowledge and understanding - Based on the knowledge acquired, the student should be able to apply them for the management of bee colonies 3) Autonomy of judgment - The student will be able to make their own assessments such/quantitative based on the acquired knowledge 4) Communication skills - The student will be able to adequately communicate what they have learnt using the necessary technical terminology with beekeepers, bee technicians and other subjects. 5) Ability to learn - The student will be able to self-learn other aspects not covered in the course, with particular reference to situations that simulate the professional practice of graduate agrotechnician and/or graduate agricultural expert.
|
1
|
AGR/11
|
8
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
-
Fondamenti di gestione apistica
(objectives)
1) Knowledge and understanding - The student will have to develop the basic knowledge inherent in the management of beekeeping also using systems for precision beekeeping 2) Applied knowledge and understanding - Based on the knowledge acquired, the student should be able to apply them to real and/or simulated case studies 3) Autonomy of judgment - The student will be able to make their own assessments such/quantitative based on the acquired knowledge 4) Communication skills - The student will be able to adequately communicate what they have learnt using the necessary technical terminology with beekeepers, bee technicians and other subjects. 5) Ability to learn - The student will be able to self-learn other aspects not covered in the course, with particular reference to situations that simulate the professional practice of graduate agrotechnician and/or graduate agricultural expert.
|
1
|
AGR/18
|
8
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
-
Apicoltura di precisione e produzione apistiche
(objectives)
1) Knowledge and understanding - The student will have to develop the basic knowledge inherent in the management of beekeeping also using systems for precision beekeeping 2) Applied knowledge and understanding - Based on the knowledge acquired, the student should be able to apply them to real and/or simulated case studies 3) Autonomy of judgment - The student will be able to make their own assessments such/quantitative based on the acquired knowledge 4) Communication skills - The student will be able to adequately communicate what they have learnt using the necessary technical terminology with beekeepers, bee technicians and other subjects. 5) Ability to learn - The student will be able to self-learn other aspects not covered in the course, with particular reference to situations that simulate the professional practice of graduate agrotechnician and/or graduate agricultural expert.
|
1
|
AGR/18
|
8
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
120285 -
Allevamento degli equidi, dei conigli, degli avicoli e della fauna selvatica
(objectives)
The objectives of the course are to enable students to enhance their knowledge of technologies related to the breeding of species not covered in the core curriculum, such as equids, rabbits, poultry, and some species of wildlife. For each species of interest, the main breeding techniques and related productions will be described, with particular attention to intrinsic and extrinsic qualities. The key knowledge acquired by students will include: 1. The main systems and breeding techniques for equids, rabbits, poultry, and some species of wildlife based on production purposes. 2. Aspects of the quality of animal origin products related to breeding technologies. 3. Innovative technologies for sustainable animal productions. 4. The importance of breeding wildlife for reintroduction into nature. The main practical skills acquired will involve: 1. Being aware and managing different production systems and directions (meat, eggs, sports, reintroduction into nature) and the quality of the obtained productions. 2. Optimizing the management of the zootechnical farm to achieve quality products and minimize environmental impact. The main activated behaviors will include: 1. The ability to always consider the environmental impact of each type of breeding and the welfare of the animals raised. 2. Considering the risks to consumer health and animal welfare associated with breeding techniques. 3. Viewing breeding as a synthesis of various skills (botanical, agronomic, zootechnical, veterinary, economic, social, etc.).
|
3
|
AGR/19
|
24
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
120284 -
Extensive Precision livestock farming
|
|
-
Principi di produzione animale estensivi
|
1
|
AGR/18
|
8
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
-
Panoramica delle fattorie zootecniche IoT
|
1
|
AGR/18
|
8
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
-
Elementi di zootecnia di precisione e produzioni
|
1
|
AGR/18
|
8
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |