Degree Course: Environmental and Forest Conservation and Restoration
A.Y. 2020/2021 
Conoscenza e capacità di comprensione
Il corso offre un'elevata preparazione scientifica e operativa nelle discipline geologico applicative, geomorfologiche, pedologiche, forestali, bioecologiche, naturalistiche e di progettazione concernenti gli aspetti di conservazione, pianificazione, gestione e restauro del territorio con l'obiettivo di formare specialisti qualificati a svolgere attività di ricerca, di base e applicata e di promozione e sviluppo dell'innovazione scientifica e tecnologica per la difesa del suolo, per la conservazione e la valorizzazione delle risorse forestali, per un corretto sviluppo dei territori montani, collinari e costieri e per la corretta gestione del suolo nei contesti agro-forestali.
Sono fornite allo studente adeguate conoscenze di biochimica e microbiologia, valutazione dei beni e servizi forestali ed ambientali, ecologia del paesaggio e conservazione floristica, geologia, modellistica idrologica ed idraulica, finalizzate alla comprensione degli elementi per la gestione razionale delle risorse ecologiche, floristiche, fluviali e forestali.
A queste si aggiungono conoscenze di pianificazione ed assestamento forestale, progettazione e cantieristica forestale, certificazione forestale ed ambientale, protezione dal rischio idrogeologico, attraverso le quali approfondisce la capacità di lettura dei sistemi forestali e dell''ambiente e la comprensione degli elementi di pianificazione nell'uso sostenibile delle risorse naturali.
Le modalità e gli strumenti didattici con cui gli obiettivi formativi sono conseguiti sono lezioni frontali ed esercitazioni in aula, attività di laboratorio e pratiche, visite tecniche presso specifiche realtà produttive o professionali, seminari, verifiche di apprendimento, discussione di casi concreti, che implicano la presentazione di dati reperiti autonomamente, o di singoli lavori progettuali o di sperimentazione demandati a singoli o gruppi di studenti.
Le verifiche di apprendimento possono risultare in prove scritte e/o orali con la presentazione e discussione eventuale di un elaborato.
A cura del docente sono valutati il raggiungimento degli obiettivi formativi specifici del corso e certificato con il voto il grado di preparazione individuale raggiunto.
In ultimo, ma in massimo grado, le capacità di applicare conoscenze e comprensione, anche a problematiche ancora inesplorate, vengono evidenziate e valutate al momento della tesi di laurea e del tirocinio curriculare nel quale lo studente, assistito da un tutor interno e da un tutor aziendale, ha la possibilità di applicare le conoscenze acquisite e di verificare la capacità di comprensione di problemi di carattere professionale.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati in Conservazione e Restauro dell'Ambiente e delle Foreste sono in grado di applicare le conoscenze e le capacità di comprensione acquisite anche ai fini di un approccio professionale ai lavori di pertinenza del dottore magistrale forestale, con competenze adeguate sia per ideare e sostenere argomentazioni sia per risolvere problemi di pianificazione, progettazione e direzione di interventi forestali e ambientali.
La capacità di applicare conoscenza e comprensione sarà acquisita attraverso corsi strutturati in unità didattiche che consentiranno il progressivo raggiungimento degli obiettivi formativi da parte dello studente.
La didattica frontale si completa con esercitazioni di laboratorio e di campo e con relazioni tematiche in cui gli studenti dovranno applicare, in attività individuali o di gruppo, le conoscenze acquisite.
La verifica dell'acquisizione delle conoscenze e delle capacità di comprensione sopraelencate avverrà attraverso forme di verifica continua durante le attività formative che implicano la presentazione di dati reperiti autonomamente, lo svolgimento di progetti e tramite la valutazione della partecipazione attiva degli studenti alle esercitazioni pratiche e di laboratorio, il superamento delle prove intermedie e degli esami finali degli insegnamenti caratterizzanti curricolari e di quelli opzionali scelti dagli studenti.
In ultimo, ma in massimo grado, le capacità di applicare conoscenze e comprensione, anche a problematiche ancora inesplorate, vengono evidenziate e valutate al momento della tesi di laurea e del tirocinio curriculare nel quale lo studente, assistito da un tutor interno e da un tutor aziendale, ha la possibilità di applicare le conoscenze acquisite e di verificare la capacità di comprensione di problemi di carattere professionale.
Autonomia di giudizio
I laureati in Conservazione e restauro dell'ambiente forestale e difesa del suolo hanno capacità di raccogliere e interpretare in modo autonomo i dati necessari per la gestione conservativa delle risorse forestali e naturali e del suolo, così come sono preparati per le necessarie considerazioni di ordine sociale, politico o etico con particolare riferimento alla teoria e alla pratica della conservazione delle risorse ambientali.
I laureati, altresì, saranno preparati alla consultazione critica delle principali fonti bibliografiche scientifiche e delle banche dati elettroniche nazionali e internazionali; alla consultazione e interpretazione ai fini applicativi della normativa generale in materia ambientale e quella che regola i settori di competenza specifica; alla valutazione di progetti, anche complessi, in materia forestale ed ambientale.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata mediante le attività, autonome o di gruppo, che richiedono allo studente uno sforzo personale individuale (preparazione di elaborati e relazioni nell'ambito dei corsi, valutazione della didattica e delle altre attività formative) e il confronto con i colleghi durante le esercitazioni di laboratorio e in campo.
La verifica dell'autonomia di giudizio è intrinseca alle valutazioni periodiche del profitto dello studente, sia in sede di esame che nella valutazione associata alle attività esercitative o di tirocinio.
Infine, l'avvenuto raggiungimento di questo obiettivo formativo è dimostrato in modo particolare dalle attività autonomamente condotte nella preparazione della tesi finale.Abilità comunicative
I laureati in Conservazione e restauro dell'ambiente forestale e difesa del suolo sono in grado di esprimersi correttamente sia in italiano che in una lingua straniera scritta e parlata, sanno comunicare informazioni, idee, problemi e soluzioni a interlocutori specialisti e non specialisti e posseggono gli strumenti di base necessari per applicarsi alla divulgazione ambientale, anche in forma multimediale.
Durante tutto il percorso formativo previsto dal Corso di Laurea Magistrale lo studente sviluppa e perfeziona le proprie abilità comunicative mediante grazie al lavoro, individuale e di gruppo, connesso con le esercitazioni, il tirocinio e lo stage e le eventuali esperienze presso università straniere.
In particolare, lo studente viene addestrato a presentare in forma verbale, scritta o multimediale le proprie argomentazioni e i risultati delle proprie attività di studio, lavoro o progettazione e alla trasmissione e divulgazione dell'informazione su attività scientifiche e professionali tipiche dei settori forestale ed ambientale.
La verifica del livello raggiunto nelle abilità comunicative è attuata negli incontri connessi con le attività esercitative e di tirocinio, le periodiche prove d'esame per la valutazione delle competenze scientifiche acquisite e, ovviamente, durante la presentazione della tesi finale.Capacità di apprendimento
I laureati in Conservazione e restauro dell'ambiente forestale e difesa del suolo saranno in possesso delle necessarie basi culturali volte all'apprendimento, all'applicazione e allo sviluppo degli approcci metodologici necessari, sia per la loro costante applicazione, sia per l'eventuale proseguimento del percorso accademico scientifico nei settori delle scienze forestali, naturali ed ambientali, nella piena consapevolezza che questi sono da sempre caratterizzati da forte dinamismo scientifico e multidisciplinarietà e che necessitano continui aggiornamenti tecnici, scientifici e culturali.
Gli studenti sviluppano e maturano progressivamente le capacità di apprendimento necessarie per l'approfondimento delle competenze scientifiche attraverso i singoli corsi, il tirocinio e lo stage, le eventuali esperienze presso università straniere, la preparazione della tesi, le attività seminariali (incontri o giornate di studio con qualificati esponenti del mondo della ricerca) nonché mediante la frequente consultazione di materiale bibliografico, di banche dati e altre informazioni in rete e l'utilizzo di altri strumenti specifici per l'aggiornamento continuo.
La verifica del raggiungimento dell'obiettivo è legata ai risultati di profitto nell'ambito dei singoli corsi e della tesi finale.Requisiti di ammissione
L'iscrizione a questo corso di laurea magistrale è possibile a tutti coloro che siano in possesso di laurea o di titolo equipollente conseguito all'estero, con particolare riferimento ai laureati delle classi L 21, L 25, L 32.
Gli studenti che intendono iscriversi a questo Corso di Laurea devono essere in possesso di determinati requisiti curriculari minimi richiesti (vedi sotto) e devono superare un colloquio di verifica di adeguatezza della preparazione personale davanti ad una commissione di almeno tre docenti del corso di laurea.
Per quanto riguarda i requisiti curriculari richiesti, almeno 30 CFU nei seguenti Settori scientifici disciplinari (SSD): MAT/01-09, CHIM/06, CHIM/03, BIO/03, AGR/05, AGR/07 e AGR/13.
Nel corso del colloquio di accesso sarà inoltre verificata la conoscenza della lingua inglese, in forma scritta e orale, da parte dello studente almeno al livello B2.
Prova finale
Dopo avere acquisito tutti i crediti nelle attività formative previste dal Regolamento didattico del Corso, lo studente viene ammesso a sostenere la prova finale che consiste nella preparazione di una tesi, da presentare davanti ad una commissione giudicatrice, al termine della quale verrà effettuata la valutazione conclusiva dell'intera carriera dello studente all'interno del Corso di studio.
Il candidato presenterà l'esito di un lavoro sperimentale o progettuale elaborato su questioni, materie, casi pratici o specifici, attinenti al programma di uno o più insegnamenti attivati nel corso di laurea.
L'obiettivo dell'elaborato è quello di dimostrare la padronanza dell'argomento trattato, la capacità di operare dello studente nonché la sua capacità di comunicazione.
La prova finale sarà sviluppata in modo comunque originale e sotto la guida di uno o più relatori, e sarà valutata da parte della commissione giudicatrice in base a criteri di originalità, innovazione scientifica e tecnologica, rilevanza applicativa, nonché coerenza interna.
La votazione della prova finale è espressa in centodecimi con eventuale lode.
Il punteggio minimo per il superamento dell'esame finale è 66/110.
Orientamento in ingresso
Attività di orientamento svolte dal mese di maggio 2018 sino al mese di maggio 2019
Lo staff dell'orientamento attualmente e' costituito da:
Sergio Madonna (delegato del Direttore con funzione di coordinamento)
Emilia Gitto (mansioni amministrative ed organizzative)
Doriano Vittori (mansioni organizzative e logistiche)
Claudia Menghini e Nino De Pace (questi ultimi pur ricoprendo principalmente altre mansioni rappresentano una stabile ed efficace interfaccia, soprattutto nel periodo estivo per ricevere e smistare gli studenti).
Tutors - Con un numero di ore variabile a disposizione, tra il mese di maggio 2018 e quello del 2019, sono stati reclutati 5 tutors, che sono stati utilizzati sia per le attività di orientamento in sede (accoglienza e ricevimento presso l'Ufficio orientamento nei giorni previsti, gestione delle visite presso le nostre strutture, presenza negli Open Day Unitus e DAFNE…ecc.); sia per la organizzazione e gestione delle attività fuori sede (presenza presso gli stand organizzati nelle varie manifestazioni, distribuzione di materiale informativo, ecc.).
Il Delegato del Direttore, la Dott.ssa Gitto ed il Dott.
Vittori hanno svolto mansioni di gestione e di organizzazione delle attivita' di orientamento ed in particolare:
Contatti con gli Istituti
Controllo e gestione attivita' tutor (controllo presenze, fogli firme, ecc.)
Organizzazione e logistica delle attività esterne in occasione di Open Day, Salone dello studente, etc.
(trasporto materiale, istallazione e presenza nello stand, ecc.)
Front office orientamento (informazioni riguardanti la struttura e le attivita' didattiche, organizzative, amministrative e di servizio dell'Ateneo, del Dipartimento e del CCS; supporto nella comunicazione diretta dello studente con il corpo docente)
Pianificazione visite o esercitazioni presso i laboratori di ricerca del Dipartimento (Contatti con i docenti responsabili dei Laboratori del DAFNE, contatti con i docenti degli Istituti superiori, ecc.).
Contatti con centro Stampa di Ateneo per realizzazione flyer, locandine e manifesti
Cura (in collaborazione con il Direttore), della pagina Facebook DAFNE.
(Dott.ssa Gitto)
Contatti con gestore interno sito Dipartimento per news relative ad attività di orientamento, Open Day, iniziative varie, Bandi (Dott.ssa Gitto)
Integrazione informazioni di orientamento su attività Erasmus nel DAFNE (Dott.ssa Gitto - referente outgoing e incoming nella segreteria didattica)
Sintesi delle principali attivita' di orientamento (vedi tabella allegata)
Nell'intervallo temporale considerato, le attivita' di orientamento del Dipartimento DAFNE sono state coordinate ed armonizzate con le attivita' di orientamento dell'Ateneo in quanto, come stabilito dal Magnifico Rettore, l'Ufficio di orientamento di Ateneo doveva provvedere direttamente a contattare ed a presentare l'offerta formativa complessiva di Ateneo ai vari Istituti.
Pur con questa limitazione, sono stati comunque mantenuti e ove possibilmente consolidati, i contatti con gli Istituti con i quali, negli scorsi anni, sono state concordate specifiche attivita' di orientamento, soprattutto quelli per i quali i nostri corsi di studio rappresentano, storicamente, il normale completamento del loro percorso formativo e che costituiscono attualmente il nostro principale bacino di utenza.
Per indirizzare in modo piu' specifico le attivita' di orientamento di Dipartimento sono stati richiesti ed elaborati i dati di provenienza degli studenti DAFNE (oltre 400 Istituti), al fine di concentrare le azioni di orientamento dirette, per gli Istituti e per le manifestazioni che si sono svolte per quelli da cui provengono il maggior numero dei nostri studenti, ed in particolare, per motivi economici e logistici, soprattutto per quelli ubicati nelle Provincie di Roma e Viterbo.
In particolare, siamo tornati a svolgere attività di orientamento presso alcuni importanti Istituti Agrari romani come il Sereni ed il Garibaldi, che ci forniscono un notevole numero di studenti.
Data l'importanza di questi Istituti le attività presso le loro sedi sono state svolte direttamente dal nostro Direttore Prof.
Lacetera coadiuvato dal sottoscritto.
Il materiale volto ad illustrare l'offerta formativa del Dipartimento e' stato aggiornato e sono stati realizzati dei roll-up informativi per aumentare la nostra visibilità soprattutto nelle manifestazioni fuori sede.
Ove possibile e' stato deciso di procedere al rinnovo del contratto per alcuni tutor che avevano maturato una notevole esperienza e che hanno quindi potuto affiancare i nuovi tutors che hanno preso servizio.
I tutors con la collaborazione del Dott.
Vittori della Dott.ssa Gitto, del personale della Segreteria Didattica e di alcuni docenti, oltre che assicurare un presidio anche nel periodo Estivo, hanno fornito informazioni sulla nostra offerta formativa a tutti gli interessati, rispondendo alle mail, alle telefonate e ricevendo coloro che sono venuti direttamente al nostro Dipartimento.
Ove possibile gli interessati sono stati smistati e indirizzati direttamente ai Presidenti dei CCS o ai loro referenti per informazioni specifiche per i singoli corsi.
Sono state pianificate e attuate sia attività di orientamento svolte presso le strutture del Dipartimento DAFNE, sia attivita' di orientamento svolte direttamente presso le sedi degli Istituti.
Inoltre, e' stata assicurata la partecipazione con stand informativi, presentazioni e/o seminari a tutte quelle manifestazioni o Open Day dei singoli Istituti per le quali e' stata la richiesta la presentazione della offerta formativa del nostro Dipartimento.
Analogamente Sono stati mantenuti e, ove possibile, rafforzati i contatti con le Associazioni Professionali (Ordine degli Agronomi e dei Forestali, Collegio dei Periti Agrari) e con altre Associazioni Enti o Fondazioni interessate alle Specifiche attivita' didattiche o di ricerca svolte presso il nostro Dipartimento (nella tabella in allegato è riportato un sintetico schema delle principali attività svolte).
Ove possibile la presentazione della offerta formativa e' stata integrata con la concomitante presentazione delle attività di job placement (Prof.
Massimo Cecchini) ed Erasmus .
E' stata potenziata la mail list di tutti gli Istituti di provenienza dei nostri studenti per i quali sono state attuate attivita' di orientamento "a distanza" e in pratica a "costo zero", quali periodiche informazioni sui nostri corsi e sulle nostre attività ed in particolare: date degli Open Day, link alla pagina facebook di Dipartimento, manifestazioni, seminari, diffusione di iniziative Scientifiche.
Per tutti gli Istituti inseriti nella mail list, inoltre, è stata inviata una mail di presentazione del nostro dipartimento, curata dal nostro Direttore, a cui è stato allegato il nostro materiale informativo (guida dello studente, flyer, locandine, ecc.).
.
L’Ateneo della Tuscia (e nello specifico il Dipartimento DANE – referente Prof.
Sergio Madonna), nel 2018 insieme ad una cordata di altre Università (con capofila nella Università di Firenze - , ha aderito ad un Progetto POT (Piani di Orientamento e Tutorato -DM 1047/2017, artt.
5 e 6), per le lauree di Classe L25.
Il POT dal titolo " Essere, Conoscere, Scegliere: ECS.10 – avendo ricevuto un ottimo punteggio finale (1,63) è stato finanziato al 100% dal MIIUR.
IL POT prevedeva comunque un cofinanaziamento da parte degli Atenei partecipanti nella misura del 10%.
In estrema sintesi il l POT ha come obiettivi:
• Garantire una scelta universitaria più consapevole e motivata;
• Garantire una migliore formazione degli studenti sulle materie di base (Italiano, matematica, chimica, fisica, biologia, inglese, ecc);
• Ridurre il numero degli studenti che finiscono fuori corso o abbandonano il corso di studi;
• Rafforzare le competenze ed i soft skills utili per trovare un lavoro alla fine del percorso universitario.
Rispetto alle azione previste dal POT nel mese di aprile 2019 sono stati fatti una serie di incontri per coordinare il POT per le lauree di Classe L25, con il PLS (Coordinato dal Prof.
Grandinetti), con gli altri POT attivi presso il nostro Ateneo (Dipartimento DEIM) e con il LABFORM (Dott.ssa Sibi).
E’ stata quindi fatta una riunione presso l’Università di Firenze per il coordinamento con gli altri Atenei coinvolti nel POT e con la referente nazionale del progetto (Prof.
Furlanetto).
In base alla provenienza degli studenti che si iscrivono ai nostri corsi, sono stati individuati e coinvolti nel progetto POT una serie di Istituti Superiori con i quali tuttavia le azioni previste dal POT, per motivi connessi alla programmazione scolastica, verranno sviluppate soprattutto a partire dal mese di settembre 2019.
A livello locale a presentazione del POT è stata fatta durante sia durante il convegno "Formare al Cambiamento organizzato dalla Università della Tuscia in collaborazione con numerosi Enti ed Organizzazioni scolastiche e territorriali, il 28 e 29 maggio 2019, sia in occasione della chiusura del PLS di Ateneo il 3 giugno 2019.
A livello nazionale la presentazione del POT avverrà presso il 7 e ll’8 giugno 219 nell’apposito convegno organizzato presso presso l’Università degli studi di Firenze.
Il POT prevede una serie di azioni rivolte non solo agli studenti iscritti ai nostri corsi, ma anche ai loro Istituti di provenienza, al fine di far approfondire la conoscenza di alcune materie di base utili in ambito universitario ed in particolare:
Azione 1.A.
sarà rafforzato il raccordo con le scuole secondarie di secondo grado principalmente di tipo "tecnico" per condividere le diverse azioni del progetto.
Il raccordo avverrà mediante riunioni in cui saranno presentate/coprogettate le attività.
Saranno predisposti questionari di valutazione delle attività i cui risultati saranno condivisi con le scuole per effettuare un monitoraggio e un riesame delle attività a livello di sede e di Cabina di Regia del progetto.
• Azione 1.B.
: presentazione nelle scuole secondarie di secondo grado partecipanti al progetto, dell'Offerta formativa di tutti gli Atenei coinvolti delle classi di laurea L25 con focus sulle differenze caratterizzanti i diversi ambiti territoriali.
− testimonianze di professionisti e neolaureati relative al percorso didattico e professioni in qualità di parti terze interessate con particolare attenzione alla promozione dell’equilibrio di genere.
.
− predisposizione di video e materiale fruibile via web inerente gli obiettivi formativi e le informazioni relative agli sbocchi occupazionali.
− seminari tematici su problemi relativi alla sostenibilità per far comprendere come l’interdisciplinarietà è fondamentale nella risoluzione di problemi complessi e quanto ogni professionalità contribuisca alla loro risoluzione.
Azione 1.C.
- sarà erogato un test di autovalutazione sulla base di quanto richiesto per la valutazione delle competenze in ingresso dalle singole sedi.
Il test sarà composto anche da una macro sezione di tipo motivazionale relativa agli atteggiamenti, al metodo di studio e alle credenze funzionali a un inserimento adattivo nel nuovo contesto universitario.
Il test sarà erogato in modalità on-line nelle diverse sedi e i risultati saranno discussi con i docenti delle scuole coinvolte a livello di singola sede e nella cabina di regia del progetto.
Il test sarà somministrato nelle classi IV e nelle classi V delle scuole coinvolte.
Ogni studente riceverà un profilo della prova effettuata relativo alle sezioni disciplinari e un profilo della prova relativo alla sezione motivazionale.
- saranno promossi incontri con i docenti delle scuole secondarie coinvolte al fine di ridiscutere i risultati conseguiti negli anni precedenti dagli studenti nel test e nella progressione di carriera con il fine di definire i saperi minimi richiesti per un proficuo accesso all’Università.
- saranno organizzati corsi di potenziamento delle competenze relative a matematica, fisica, biologia e chimica attraverso moduli pomeridiani.
Gli studenti avranno inoltre la possibilità di accedere ai compendi DIALOGARE sviluppati da UNIFI e relativi alle discipline di Chimica, matematica, fisica, biologia e logica (www.unifi.it/orientamento).
Sarà possibile inoltre usufruire da smartphone dei compendi come ipertesti per eseguire esercizi on line, verificarne l’esecuzione e ottenerne la spiegazione
Azione 1.D - saranno sviluppati percorsi di alternanza strutturati con attività laboratoriale finalizzata al raggiungimento di obiettivi formativi che permettano agli studenti di trasformare le conoscenze in competenze e osservare in modo critico i diversi aspetti del sapere legati alla sostenibilità ambientale.
Tali azioni di orientamento potranno essere inquadrate all'interno delle attività promosse dalle Scuole nell'ambito dei PON Scuola 2014–2020 e riguarderanno:
- percorsi di Alternanza Scuola – Lavoro per permettere agli studenti di sperimentarsi nel contatto reale con le discipline universitarie attraverso la frequenza a lezioni e laboratori specifici per potenziare aspetti disciplinari e facilitare la scelta accademica ancorata all’esperienza;
- sviluppo di un progetto/prodotto su proposta della scuola attraverso i seguenti step: seminario di almeno 4 ore tenuto da docenti universitari, realizzazione presso la scuola del progetto/prodotto e discussione finale del lavoro realizzato nella sede universitaria.
Al termine del lavoro redazione di articolo scientifico da sottoporre al comitato editoriale dello The Young Darwinian Journal, rivista internazionale dedicata alla pubblicazione di progetti e prodotti realizzati dagli studenti.
Il percorso favorisce la maturazione di aspetti di team building e problem solving, attraverso il coinvolgimento e la partecipazione attiva degli studenti alla progettazione e realizzazione di progetti/prodotti, oltre che l’apprendimento delle basi del rigore metodologico nel comunicare i propri progetti di ricerca sia tecnologici che sociali.
All’interno dell’Azione 2 "Tutorato" le attività riguarderanno:
• Azione 2.A.
– Indagine conoscitiva per individuare le criticità nella progressione di carriera e le cause dell’abbandono.
Sarà reso disponibile l’applicativo CorData sviluppato da UNIFI che permetterà l’analisi delle carriere su dati ANS.
• Azione 2.B - Reclutamento di tutor - Il sistema di tutorato potrà prevedere figure differenziate per attività.
• Azione 2.C -
- formazione dei tutor sulle tecniche di studio in gruppo, sul public speaking e sui principi della comunicazione nelle relazioni;
- formazione dei tutor senior sulle discipline PLS;
• Azione 2.D
- monitoraggio delle attività di tutoraggio mediante somministrazione di questionari agli utenti e discussione dei risultati all’interno della Cabina di Regia per valutare azioni di miglioramento
Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea magistrale in "Conservazione e Restauro dell'Ambiente e delle Foreste" (CRAF) si pone l'obiettivo di specializzare ulteriormente il laureato di primo livello nei settori forestale e della conservazione ambientale e della riqualificazione o restauro degli ambiti degradati, sia nella componente biologica che in quella fisica.
La peculiarità del corso risiede nell'innesto di una adeguata preparazione in campo bio-ecologico e geologico-ingegneristico su una solida base di conoscenze e competenze di carattere propriamente forestale con un occhio particolarmente attento alla pianificazione ed alla progettazione.
Il corso si rivolge a coloro che vogliano acquisire conoscenze avanzate per operare, a livello dirigenziale e di coordinamento, nel settore della conservazione della biodiversità e del paesaggio, delle progettazioni forestali e della difesa del suolo, anche mediante approcci biotecnologici, o che intendano orientare la loro attività professionale verso settori innovativi dove è necessaria una conoscenza approfondita dei meccanismi biologici e dei processi ecologici che presiedono alla diversità degli ecosistemi nonché dei fenomeni di evoluzione geomorfologica del territorio e dei connessi sistemi forestali.
L'approfondimento degli studi consente, inoltre, l'accesso al settore dell'innovazione tecnologica e della ricerca scientifica con particolare riferimento ai dottorati di ricerca su tematiche geomorfologiche, biologiche, forestali, tecnologiche e ambientali.
CRAF è l'unico corso di laurea magistrale con tali connotati presente nella stessa classe, non solo a Viterbo, dove rappresenta l'offerta formativa specialistica più avanzata nello specifico campo della conservazione e restauro ambientale e paesaggistico, ma anche a livello nazionale come facilmente deducibile dal confronto tra i programmi di studio.
Per quanto riguarda il percorso formativo, i laureati in questo corso di laurea magistrale avranno conoscenze e capacità specialistiche adeguate allo svolgimento e al coordinamento di attività complesse e interdisciplinari riferibili ai seguenti settori:
- analisi e monitoraggio degli ecosistemi forestali in ambiente montano, collinare e costiero;
- strategie di gestione e conservazione della biodiversità, in primo luogo forestale;
- gestione sostenibile, eco-certificazione e conservazione delle risorse dell'ambiente forestale, montano e costiero;
- progettazione e gestione di interventi selvicolturali, di rimboschimento e di arboricoltura da legno;
- progettazione e gestione di lavori di ecoingegneria per la prevenzione e mitigazione dei fenomeni di dissesto idrogeologico, la lotta alla desertificazione e la protezione delle sorgenti e delle falde idriche;
- progettazione e gestione di lavori di ecoingegneria per il miglioramento, la ricostituzione e il restauro ecologico di ambienti degradati;
- analisi e valutazione di impatto ambientale in aree montane e forestali;
- pianificazione ecologica territoriale e progettazione del paesaggio.
Il corso di laurea magistrale in "Conservazione e Restauro dell'Ambiente e delle Foreste" offre percorsi formativi differenziati in curricula.
Sbocchi occupazionali e professionali previsti per i laureati
(Decreti sulle Classi, Art.
3, comma 7)
Il laureato magistrale in "Conservazione e Restauro dell'Ambiente e delle Foreste" può trovare collocazione lavorativa, previo concorso pubblico, in varie strutture ed apparati statali, come il Comando unità per la tutela forestale, ambientale e agroalimentare, la nuova struttura dell'Arma dei Carabinieri che ha assorbito con piene funzioni il Corpo Forestale dello Stato o enti simili, oppure presso le Regioni, le Province, le Unioni dei comuni le Comunità Montane, i Comuni, gli Enti Parco, le Riserve naturali, le Società di ingegneria e di progettazione ambientale e presso Società ed Enti che operano nel settore forestale e della conservazione ambientale.
I laureati magistrali possono, inoltre, collaborare alle attività delle Associazioni ambientaliste anche con riferimento al settore della divulgazione ambientale; altro sbocco professionale rilevante è quello dell'attività libero professionale, in quanto il laureato magistrale in "Conservazione e Restauro dell'Ambiente e delle Foreste" può accedere all'Albo Professionale dei Dottori Agronomi e Forestali.
I laureati magistrali possono in generale svolgere compiti di pianificazione, di progettazione, di gestione, di controllo, di coordinamento e di formazione in tutte quelle strutture, sia pubbliche che private, le quali operano nei settori della pianificazione e difesa del territorio, della gestione sostenibile delle risorse naturali e forestali, della protezione, conservazione e riqualificazione dell'ambiente e della natura, con particolare riguardo agli ambienti forestali.
Presidente del corso: Prof.
Stefania Astolfi; sastolfi@unitus.it
Segreteria Studenti, Via Santa Maria in Gradi, 4 - tel.
0761 357798/646
Dipartimento di Scienze Agrarie e Forestali
Struttura didattica: DAFNE (Complesso Riello, Via S.Camillo De Lellis, snc) tel.
0761 357286
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Monitoraggio e conservazione della biodiversita'
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18393 -
Evolutionary Entomology
(objectives)
a) training objectives - comprehension of the morphology and etology of the insects as result of evolutionary processes. - comprehension of the interactions among different organisms within an ecosystem.
b) expected training results - Knowledge on the evolution of some morphological structures of the insects and of some aspects of their etology. - knowledge on the principal relations among the different organisms within the ecosystems. - Acquisition of a fundamental ecological culture for a correct management of the environment.
|
6
|
AGR/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18395 -
Appraissal of forest and environmental goods and services
(objectives)
• Motivate students towards economic evaluations of forest ecosystem services; • Increase students' familiarity with assessment methods and procedures • Investigate the types of judgment (estimative, financial, economic, social). • Highlight the advantages and limitations of evaluation methods and procedures.
|
6
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18394 -
Forest and forest products certification
(objectives)
The course is held in Italian A) EDUCATIONAL OBJECTIVES The educational objectives are to provide the student with the knowledge for the certification of sustainable forest management and for the certification of wood, both as a process and product certification. Therefore the student will have training on the certification of sustainable forest management according to the FSC and PEFC schemes and of the chain of custody, on the certification of structural wood, on a Due Diligence system in accordance with EU Regulation n ° 995/2010 (EUTR or Timber Regulation) which contrasts the introduction and marketing, in the territory of the European Union, of illegally cut timber and wood-based products, pursuing the objective of contributing to the formation of a master's degree with skills in the implementation of sustainable forest management. B) EXPECTED LEARNING RESULTS 1) Knowledge and understanding Knowledge of the characteristics of forest certification schemes and ability to introduce a company to management and CoC certification, also in relation to the indications of the EU; knowledge of the dictates of the EUTR 995/2010 Regulation; knowledge of the legislation relating to the wood sector and in particular of the certification of structural wood. The knowledge and understanding skills extend those learned during the previous university education and allow analyzes, not only appropriate, but also original, especially according to the principles of environmental sustainability. 2) Applying knowledge and understanding Knowledge and understanding of the voluntary and mandatory legislation concerning the wood sector and the certification of the GFS and CoC according to different certification schemes, being able to effectively use the technical knowledge on the main wood-based products, on traceability and transformation processes , on the sector legislation and on the certification systems of the wood supply chain aimed at satisfying the requirements of the forest certification schemes and the EUTR Regulation. The knowledge and skills acquired are aimed at acquiring the ability to support one's own judgments and resolve complex issues relating to forest management, wood production and its use even in an interdisciplinary context. These skills are developed according to the principles of environmental sustainability, with a professional and ethically correct approach. 3) Making judgments Being able to collect data and interpret results obtained from the observation of forest management, management of the introduction of timber or wooden products on the European market to draw judgments supported by a scientific methodological approach, knowing how to choose the most appropriate methodology in the case of especially, taking into account the sustainability of the processes; be able to manage complex situations related to certification, also in relation to social responsibility and ethics concerning the marketing of "illegal timber". 4) Communication skills Being able to communicate unambiguously in the appropriate language with specialist and non-specialist interlocutors, correctly using the scientific and technical terminology of the sector. 5) Ability to learn (learning skills) Develop learning skills necessary to keep the preparation updated and to continue studying independently. To this end, the use of the Library's electronic resources is recommended.
|
6
|
AGR/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
118369 -
Microbiologia dei suoli forestali
(objectives)
The Soil and Forest Microbiology highlight the role of Applied Soil Microbiology to natural ecosystem conservation, functioning and restauration with special emphasis to recover beneficial microbial biodiversity
|
6
|
AGR/16
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18404 -
Elective courses
|
8
|
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
118364 -
Bioindicatori
(objectives)
The teaching course consists of lectures and initiatives of a theoretical / practical nature to be carried out in parallel, such as excursions aimed at the observation and sampling of animals in their chosen environments, laboratory practice experiences related to the recognition of taxa, to the application of animal indices for environmental quality assessment. About the expected knowledge and the ability to understand, the student must be able to classify the aquatic environments, determine the most important factors, identify the structuring communities, identify the sampled organisms, describe the main adaptations. He will also have to know the main theories on the zoning of running waters, knowing how to apply environmental quality assessment indices. Regarding terrestrial coenosis (in particular forestry) it will have to be able to recognize structuring communities and taxocoenoses, identify the main taxonomic groups and be able to assess environmental quality through the application of simple indices. Regarding the sandy and rocky marine communities, it will have to be able to assess the environmental quality through the application of specific microbiological indices, based on algae, phanerogams and macroinvertebrates. On the basis of this acquired knowledge, he will have to be able to apply the main biotic indices of environmental quality assessment and obtain, independently, judgments on the main interventions to remove the disturbing causes. Finally, it must be able to communicate these results and its own evaluations through the acquisition of specific languages. These communication skills and the ability to learn will be evaluated.
|
6
|
BIO/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
118367 -
Analisi e conservazione della flora
(objectives)
1) Knowledge and understanding: To improve the skills in the use of analytical keys and innovative tools for the correct identification of vascular plants. Developing skills in the study of Italian vascular flora through field and herbarium research, comparative morphometric analysis, floristic data processing and storage. 2) Applying knowledge and understanding: Develop skills in the use of tools and equipment for the conservation and use of plant collections (i.e., herbaria). the acquisition of skills aimed at the knowledge and monitoring of the valuable components of the Italian flora (endemic species, policy species, endangered species, species of fragile and declining habitats, etc.). 3) Making judgements: To train the student in the respect and conservation of nature through the acquisition of skills aimed at the knowledge of alien plant species and their monitoring, at the knowledge and monitoring of the valuable components of the Italian flora. 4) Communication skills: knowing how to communicate clearly the knowledge acquired. Possess specific multimedia and technological skills. Knowing how to communicate information relating to the conservation status of the flora in the light of the theoretical models learned and the scientific literature. 5) Learning skills: have developed those learning skills that allow the student to continue to deepen their studies and interact with the web independently.
|
6
|
BIO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119047 -
.
|
|
-
.
|
6
|
AGR/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
.
(objectives)
The main objective of the course is to provide the knowledge nedeed to understand the risks and consequences of the main threats of soil degradation of the forest environment or, more generally, of the slope. The basics of soil physics and hydrology will be provided, useful for understanding the mechanisms of erosion and other types of degradation such as compaction and desertification. The student will learn to interpret the soil maps and its derivatives, laying the foundations for a correct management and planning of the territory.
|
6
|
AGR/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18401 -
Progettazione e cantieri forestali
(objectives)
Teached only in Italian
a) TRAINING OBJECTIVES The course is aimed at those who want to acquire advanced knowledge to operate, at managerial, managerial and coordination level, in the field of forest operations, soil protection, forestry planning and biodiversity conservation. Essential knowledge of the bases of forest planning and management of the forest yards. The mastery of the legislative and technical-scientific instruments necessary for the design and operational management of forest yards. b) EXPECTED LEARNING RESULTS At the end of the course, students must be able to: 1) know the legislative and technical principles that govern forest activities and planning and be able to read and understand forest projects; 2) analyze an executive forestry project and understand the structure of the forestry yard; 3) to know how to operate independently in assessing the correct execution of works deriving from forest planning and execution of the relative forest yards; 4) acquire communication skills at a technical and scientific level, aimed at properly presenting their projects or assessments of tested works. 5) have the ability to know how to seek and learn scientific and technological innovations aimed at the forestry sector, making use of officially recognized national and international databases.
|
6
|
AGR/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119053 -
.
|
|
-
Telerilevamento per l'analisi del territorio
(objectives)
Management of georeferenced data in the GIS environment and management of databases. Geographic Information Systems (GIS). Analysis and interpretation of multispectral data (LANDSAT and Sentinel2) for the determination of vegetative vigor through the use of vegetation indices, with particular reference to forest stands. Environmental risk management and cartographic representation. Elements of photointerpretation of aerial images. Consultation of the main geoportals and WMS services. Multi-criteria analysis applied to the vulnerability of the territory.
|
6
|
AGR/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
-
Pianificazione e gestione ecologica dell'ambiente forestale
|
7
|
AGR/05
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119048 -
.
|
|
-
.
(objectives)
1)(knowledge and understanding) Understanding patterns and functions of the plant component of ecosystems and landscapes 2) (applying knowledge and understanding) Learning how to manage and monitor plant biodiversity in the landscape. 3) (making judgements); basic ability about how to evalaute the consrevation status of a plant community 4) (communication skills); not applicable 5) (learning skills) be able to read and understand technical papers and Natura2000 reports.
|
6
|
BIO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
.
(objectives)
Knowledge of the natural dynamics and structure of ecosystems, with a particular focus on forests. Quantify the structural and compositive attributes related to naturalness and the ecological processes that generate them. Quantify the degradation of an ecosystem.
|
6
|
BIO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18402 -
Conservation and restoration of forest environments
|
|
18402-1 -
Ecogenetica forestale
(objectives)
To improve theoretical and practical knowledge and awareness of the evolutionary patterns of forest trees, and of the ecological-genetic interactions in individuals and populations. To provide a benchmark to analyse, monitor and preserve the genetic reasources of populations and species, through advanced molecular and bioinformatic tools. To improve the students' ability of making judgements, communicate, and learn new developments in the course subject.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18402-2 -
Restauro dell’ambiente forestale
(objectives)
The course aims to illustrate the concept of forest restoration both with reference to the single forest and to the wider forest context also from a landscape point of view. After these premises, the most recent techniques for carrying out restoration works in various environmental and social conditions are illustrated.
|
7
|
AGR/05
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18405 -
Traineeship
|
4
|
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
18406 -
Dissertation
|
16
|
|
400
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
118356 -
Assetto del territorio
|
8
|
AGR/10
|
64
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118357 -
Meccanizzazione agricola
(objectives)
vedi 14939-1 Meccanizzazione agricola
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118358 -
Strategie in entomologia agraria
|
Also available in another semester or year
|
118359 -
Strategie in patologia vegetale
|
Also available in another semester or year
|
118360 -
Politiche agricole ed evoluzione del mercato
(objectives)
The training objectives are to develop knowledge and skills relating to agricultural policy and the market for agro-food products. More specifically, the course is aimed at making people understand: a) the economic processes that characterize the national and international markets of agri-food products, as well as the structural evolution of the agri-food system; b) the role of EU Agricultural Policies in the management of agricultural markets, in the pursuit of environmental sustainability and in rural development. This is aimed at developing in the students the ability to pursue the economic sustainability of the sectoral realities in which they will operate. In particular, it is intended to train a graduate capable of operating in productive activities that are carried out within the agri-food system and agro-food markets, as well as in professional activities related to the application of agricultural and rural development policies.
|
6
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118361 -
Gestione dell’impresa agricola e analisi degli investimenti
(objectives)
The course aims to develop the knowledge and the ability to understand the conditions of profitability and financial sustainability of a farm through the ability to reconstruct: a. the technical-structural and economic characteristics of the farm, framing and attributing an economic value to the elements of Working Capital, Fixed Capital (here determining the depreciation rates), Third Party Capital, and Net Capital (beginning and end of the administrative year). b. The value of total revenues, variable costs, added value, gross income, fixed costs, operating and net income, the main taxes and duties applied in agriculture. c. The availability and work needs of the various company activities. d. The profitability of the farm with the estimate of capital income and income from work. e. The general conditions of the equity structure with the relevance of the various types of third party capital and the various types of debt. f. The financial conditions of farms and their ability to generate cash flows and liquidity to counter the processes of obsolescence and senescence, as well as support the investment process.
All these acquisitions will have to develop knowledge and understanding skills applied to real farms through an ability to design management and investment activities in agriculture, in particular, specifying the Business Plan of an investment project in a farm.
The ability to make independent judgments will be developed by processing the data of a real farm, specifying its balance sheet, income statement and main structural and technical characteristics. Based on those data, the student will have to reconstruct an investment project for that company, verifying its economic and financial sustainability by calculating the indicators of ROI, ROE, ROS, equity indices and financial cash flow indicators. The student must also be able to reconstruct the evaluation of a project through the Cost-Benefit Analysis.
The student's communication skills will be developed by preparing and presenting a report based on Powerpoint slides and relating to the economic and financial condition of the company and the results of the investment project.
The learning skill will be developed and evaluated with reference to the development of an investment project, designed independently and original by the student based on the data of a real farm provided by the teacher.
|
6
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118282 -
Tirocinio
|
Also available in another semester or year
|
118323 -
Research application of forest logging and wood technology
|
Also available in another semester or year
|
118324 -
Research application on forest logging
|
Also available in another semester or year
|
118325 -
Research application on wood technology
|
Also available in another semester or year
|
118327 -
Forest Genetic Resources
|
Also available in another semester or year
|
118752 -
Plagas emergentes de interés para la agricultura en la UE
|
3
|
|
18
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
118356 -
Assetto del territorio
|
Also available in another semester or year
|
118357 -
Meccanizzazione agricola
|
Also available in another semester or year
|
118358 -
Strategie in entomologia agraria
(objectives)
Sustainable Strategies in Agricultural Crop Protection (part of Agricultural Entomology) is a teaching that has the objectives of: 1) Highlight key agro-ecological features of entomological interest; 2) Identify new phytophagous insects for the European territory and formulate control strategies; 3) Provide regulatory knowledge on plant protection; 4) Describe case studies of plant defense from phytophagous insects. 5) Carry out group activities to formulate a proper entomological control strategy 6) Participate in specialized seminars with entomologists and professionals from Italy and abroad.
|
6
|
AGR/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118359 -
Strategie in patologia vegetale
|
6
|
AGR/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118360 -
Politiche agricole ed evoluzione del mercato
|
Also available in another semester or year
|
118361 -
Gestione dell’impresa agricola e analisi degli investimenti
|
Also available in another semester or year
|
118282 -
Tirocinio
|
Also available in another semester or year
|
118323 -
Research application of forest logging and wood technology
(objectives)
The students will acquire the main concepts and practices of research application on forest logging within the context of managing forest resources and ecosystems sustainability. The students will be able to study the forestry utilization process and explain interactions between logging, roads and transport systems both in close-to nature forest as in plantation forest. Again the students will acquire main concepts to assess and synthesize environmental and economic aspects to determine and describe appropriate technologies and mitigating measures to apply reduced impact logging.
The students will acquire the main concepts and practices of research application into formation and properties of wood under different growth conditions. Students will understand wood as formed during growth as a biological material and its transformation, preservation for different arts, crafts and industrial uses and purposes, taking into account production in forest and in plantation. Student will have developed or deepened their knowledge and understanding of wood as one of the principle outputs of (Net) Primary Production from Forests, employable for mid- and long-term human use. The course will offer opportunities to identify different wood qualities and properties of wood.
|
9
|
AGR/06
|
72
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118324 -
Research application on forest logging
(objectives)
TEACHED EXCLUSIVELY IN ENGLISH a) EDUCATIONAL OBJECTIVES The students will acquire the main concepts and practices of research application on forest logging within the context of managing forest resources and ecosystems sustainability. The students will be able to study the forestry utilization process and explain interactions between logging, roads and transport systems both in close-to nature forest as in plantation forest. Again the students will acquire main concepts to assess and synthesize environmental and economic aspects to determine and describe appropriate technologies and mitigating measures to apply reduced impact logging.
b) EXPECTED LEARNING RESULTS At the end of the course, students must be able to: 1) know the technical and sperimental protocols managing forest logging in Italy and abroad; 2) analyze a research project and make it executive through the techniques resulting from forest logging; 3) knowing how to operate independently in evaluating the correct execution and application of the research on harvesting activities; 4) acquire communication skills at a technical and scientific level, aimed at presenting one's arguments properly or expressing evaluations on concrete cases; 5) have the ability to know how to seek and learn scientific and technological innovations aimed at the sector of forest logging, making use of national and international officially recognized databases.
|
6
|
AGR/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118325 -
Research application on wood technology
(objectives)
The students will acquire the main concepts and practices of research application into formation and properties of wood under different growth conditions. Students will understand wood as formed during growth as a biological material and its transformation, preservation for different arts, crafts and industrial uses and purposes, taking into account production in forest and in plantation. Student will have developed or deepened their knowledge and understanding of wood as one of the principle outputs of (Net) Primary Production from Forests, employable for mid- and long-term human use. The course will offer opportunities to identify different wood qualities and properties of wood. B) EXPECTED LEARNING RESULTS 1) Knowledge and understanding Develop or deepen one's knowledge and understanding of wood as one of the main results of primary (net) production from forests, usable for human use in the medium and long term, specifically knowing the anatomical characteristics and quality of wood. The knowledge and understanding skills extend those learned during the previous university education and allow analyzes, not only appropriate, but also original. 2) Applying knowledge and understanding Knowledge and understanding of concepts and practices of applying research to the formation and properties of wood in different growth conditions, specifically knowledge of the anatomical characteristics of wood also for the identification of the species and to obtain information whose growth is a proxy. The knowledge and skills acquired are aimed at acquiring the ability to support own judgments and resolve complex issues relating to forest management, wood production both in forest and plantation and its use even in an interdisciplinary context. These skills are developed according to the principles of environmental sustainability, with a professional and ethically correct approach. 3) Making judgments Being able to collect data and interpret data on wood formation as a biological material both during growth but also during processing, conservation for different uses and purposes of arts, crafts and industries, to draw judgments supported by a scientific methodological approach, knowing how to choose the most appropriate methodology for the specific case, taking into account the sustainability of the processes. 4) Communication skills Being able to communicate unambiguously in the appropriate language with specialist and non-specialist interlocutors, correctly using the scientific and technical terminology of the sector. 5) Ability to learn (learning skills) Develop learning skills necessary to keep the preparation updated and to continue studying independently. To this end, the use of the Library's electronic resources is recommended.
|
3
|
AGR/06
|
18
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118327 -
Forest Genetic Resources
(objectives)
The course, entirely conducted in English laguage, aims at expanding knowledge and comprehension of the evolution, eco-genetic interactions, and main tools for analysis and monitoring of forest tree species and populations. The most popular molecular markers and bioinformatic procedures are introduced and applied with practical examples.
|
3
|
AGR/05
|
18
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118752 -
Plagas emergentes de interés para la agricultura en la UE
|
Also available in another semester or year
|
Restauro dell'ambiente e del paesaggio
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18393 -
Evolutionary Entomology
(objectives)
a) training objectives - comprehension of the morphology and etology of the insects as result of evolutionary processes. - comprehension of the interactions among different organisms within an ecosystem.
b) expected training results - Knowledge on the evolution of some morphological structures of the insects and of some aspects of their etology. - knowledge on the principal relations among the different organisms within the ecosystems. - Acquisition of a fundamental ecological culture for a correct management of the environment.
|
6
|
AGR/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18395 -
Appraissal of forest and environmental goods and services
(objectives)
• Motivate students towards economic evaluations of forest ecosystem services; • Increase students' familiarity with assessment methods and procedures • Investigate the types of judgment (estimative, financial, economic, social). • Highlight the advantages and limitations of evaluation methods and procedures.
|
6
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18407 -
Meccanizzazione per gli interventi di restauro forestale
(objectives)
EDUCATIONAL OBJECTIVES: The course will be oriented to problem solving, risk analysis and assessment, planning of appropriate interventions in the field of forest restoration and conservation through sustainable mechanization,
EXPECTED LEARNING RESULTS
1) Knowledge and understanding (knowledge and understanding): It will allow the acquisition of knowledge / skills to: - identify the hazards and assess the risks present in the workplace, including ergonomic risks and work-related stress; - identify the specific prevention and protection measures for the sector, including IPR, with reference to the specific nature of the risk and the work activity; - help identify suitable technical, organizational and procedural security solutions for each type of risk. 2) Knowledge and understanding skills applied (applying knowledge and understanding); possibility of applying knowledge in all work environments, with an understanding of the technical and regulatory terms of occupational safety. Furthermore, the ability to manage both training projects and technical evaluations. 3) Making judgments (making judgments); To understand if the technical and / or legislative settings have been carried out in a workmanlike manner within the company, and to be able to manage the non-conformities present both from a technical and legal point of view. 4) Communication skills (communication skills); Ability to relate also through the design of appropriate training paths. 5) Learning skills: verifying learning also through work groups on specific topics.
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
118369 -
Microbiologia dei suoli forestali
(objectives)
The Soil and Forest Microbiology highlight the role of Applied Soil Microbiology to natural ecosystem conservation, functioning and restauration with special emphasis to recover beneficial microbial biodiversity
|
6
|
AGR/16
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18404 -
Elective courses
|
8
|
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119047 -
.
|
|
-
.
|
6
|
AGR/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
.
(objectives)
The main objective of the course is to provide the knowledge nedeed to understand the risks and consequences of the main threats of soil degradation of the forest environment or, more generally, of the slope. The basics of soil physics and hydrology will be provided, useful for understanding the mechanisms of erosion and other types of degradation such as compaction and desertification. The student will learn to interpret the soil maps and its derivatives, laying the foundations for a correct management and planning of the territory.
|
6
|
AGR/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119051 -
.
|
|
-
.
(objectives)
The objectives of the course are transmission of the basics of applied geology and environmental. The course provides tools and techniques for understanding, analyzing and solving geological problems applied to soil and groundwater protection and management. Geotechnical soil and rock properties, hydrogeological properties, slope dynamics are examined in the geomorphological context of reference for sustainable management and for the prevention of geological and environmental hazards.
Expected learning outcomes
Knowledge and understanding: At the end of the training activity, the student will acquire knowledge on geotechnical soil and rock properties, erosion processes and dynamics of the slopes, groundwater flow. The student will be able to distinguish the most common forms of erosion and landslides, and to analyze slope dynamics. The student will be able to understand the hydrogeological processes by linking them to the geological characteristics.
Applied knowledge and understanding: At the end of the training activity, the student will have to demonstrate that he is able: to interpret the results of a geotechnical characterization of soils and rocks, to read and interpret landslide maps, to analyze hydrogeological data, to calculate flow rate of aquifers.
Making judgments: Through the examples presented during the lessons and exercises, the student will acquire autonomy of judgment based on the acquired knowledge, analyzing different Italian geological, geomorphological and hydrogeological environments.
Communication skills: The student will acquire an appropriate technical language both during the lessons and during the exercises so that they can interact with professionals and experts involved in environmental analysis, management and design. Communication skills will be verified during intermediate tests and/or final examination.
Learning skills: The student must demonstrate his ability to investigate geological, geomorphological and hydrogeological areas which differ from those considered during the course. The student must be able to analyze geotechnical characteristics, slope dynamics and hydrogeological features of an area useful for safeguard and monitoring of the soil and groundwater resources.
|
6
|
GEO/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
-
.
(objectives)
a) Objectives of the course: The course has as its objective the creation of advanced knowledge about the processes involving water engineering topic, from hydrology to water resources management at basin scale. b) Learning abilities Successful learning will be linked to a deep understanding of all the specific variables involved in the water engineering topic. Re-use and process the knowledge achieved in the course.
|
6
|
AGR/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18401 -
Progettazione e cantieri forestali
(objectives)
Teached only in Italian
a) TRAINING OBJECTIVES The course is aimed at those who want to acquire advanced knowledge to operate, at managerial, managerial and coordination level, in the field of forest operations, soil protection, forestry planning and biodiversity conservation. Essential knowledge of the bases of forest planning and management of the forest yards. The mastery of the legislative and technical-scientific instruments necessary for the design and operational management of forest yards. b) EXPECTED LEARNING RESULTS At the end of the course, students must be able to: 1) know the legislative and technical principles that govern forest activities and planning and be able to read and understand forest projects; 2) analyze an executive forestry project and understand the structure of the forestry yard; 3) to know how to operate independently in assessing the correct execution of works deriving from forest planning and execution of the relative forest yards; 4) acquire communication skills at a technical and scientific level, aimed at properly presenting their projects or assessments of tested works. 5) have the ability to know how to seek and learn scientific and technological innovations aimed at the forestry sector, making use of officially recognized national and international databases.
|
6
|
AGR/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119052 -
.
(objectives)
1)(knowledge and understanding) Understanding patterns and functions of the plant component of ecosystems and landscapes 2) (applying knowledge and understanding) Learning how to manage and monitor plant biodiversity in the landscape. 3) (making judgements); basic ability about how to evalaute the consrevation status of a plant community 4) (communication skills); not applicable 5) (learning skills) be able to read and understand technical papers and Natura2000 reports.
|
6
|
BIO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119053 -
.
|
|
-
Telerilevamento per l'analisi del territorio
(objectives)
Management of georeferenced data in the GIS environment and management of databases. Geographic Information Systems (GIS). Analysis and interpretation of multispectral data (LANDSAT and Sentinel2) for the determination of vegetative vigor through the use of vegetation indices, with particular reference to forest stands. Environmental risk management and cartographic representation. Elements of photointerpretation of aerial images. Consultation of the main geoportals and WMS services. Multi-criteria analysis applied to the vulnerability of the territory.
|
6
|
AGR/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
-
Pianificazione e gestione ecologica dell'ambiente forestale
|
7
|
AGR/05
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18402 -
Conservation and restoration of forest environments
|
|
18402-1 -
Ecogenetica forestale
(objectives)
To improve theoretical and practical knowledge and awareness of the evolutionary patterns of forest trees, and of the ecological-genetic interactions in individuals and populations. To provide a benchmark to analyse, monitor and preserve the genetic reasources of populations and species, through advanced molecular and bioinformatic tools. To improve the students' ability of making judgements, communicate, and learn new developments in the course subject.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18402-2 -
Restauro dell’ambiente forestale
(objectives)
The course aims to illustrate the concept of forest restoration both with reference to the single forest and to the wider forest context also from a landscape point of view. After these premises, the most recent techniques for carrying out restoration works in various environmental and social conditions are illustrated.
|
7
|
AGR/05
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119054 -
Geomatica per la pianificazione territoriale
|
6
|
AGR/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18405 -
Traineeship
|
4
|
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
18406 -
Dissertation
|
16
|
|
400
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
118356 -
Assetto del territorio
|
8
|
AGR/10
|
64
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118357 -
Meccanizzazione agricola
(objectives)
vedi 14939-1 Meccanizzazione agricola
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118358 -
Strategie in entomologia agraria
|
Also available in another semester or year
|
118359 -
Strategie in patologia vegetale
|
Also available in another semester or year
|
118360 -
Politiche agricole ed evoluzione del mercato
(objectives)
The training objectives are to develop knowledge and skills relating to agricultural policy and the market for agro-food products. More specifically, the course is aimed at making people understand: a) the economic processes that characterize the national and international markets of agri-food products, as well as the structural evolution of the agri-food system; b) the role of EU Agricultural Policies in the management of agricultural markets, in the pursuit of environmental sustainability and in rural development. This is aimed at developing in the students the ability to pursue the economic sustainability of the sectoral realities in which they will operate. In particular, it is intended to train a graduate capable of operating in productive activities that are carried out within the agri-food system and agro-food markets, as well as in professional activities related to the application of agricultural and rural development policies.
|
6
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118361 -
Gestione dell’impresa agricola e analisi degli investimenti
(objectives)
The course aims to develop the knowledge and the ability to understand the conditions of profitability and financial sustainability of a farm through the ability to reconstruct: a. the technical-structural and economic characteristics of the farm, framing and attributing an economic value to the elements of Working Capital, Fixed Capital (here determining the depreciation rates), Third Party Capital, and Net Capital (beginning and end of the administrative year). b. The value of total revenues, variable costs, added value, gross income, fixed costs, operating and net income, the main taxes and duties applied in agriculture. c. The availability and work needs of the various company activities. d. The profitability of the farm with the estimate of capital income and income from work. e. The general conditions of the equity structure with the relevance of the various types of third party capital and the various types of debt. f. The financial conditions of farms and their ability to generate cash flows and liquidity to counter the processes of obsolescence and senescence, as well as support the investment process.
All these acquisitions will have to develop knowledge and understanding skills applied to real farms through an ability to design management and investment activities in agriculture, in particular, specifying the Business Plan of an investment project in a farm.
The ability to make independent judgments will be developed by processing the data of a real farm, specifying its balance sheet, income statement and main structural and technical characteristics. Based on those data, the student will have to reconstruct an investment project for that company, verifying its economic and financial sustainability by calculating the indicators of ROI, ROE, ROS, equity indices and financial cash flow indicators. The student must also be able to reconstruct the evaluation of a project through the Cost-Benefit Analysis.
The student's communication skills will be developed by preparing and presenting a report based on Powerpoint slides and relating to the economic and financial condition of the company and the results of the investment project.
The learning skill will be developed and evaluated with reference to the development of an investment project, designed independently and original by the student based on the data of a real farm provided by the teacher.
|
6
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118282 -
Tirocinio
|
3
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118323 -
Research application of forest logging and wood technology
|
Also available in another semester or year
|
118324 -
Research application on forest logging
|
Also available in another semester or year
|
118325 -
Research application on wood technology
|
Also available in another semester or year
|
118327 -
Forest Genetic Resources
|
Also available in another semester or year
|
118752 -
Plagas emergentes de interés para la agricultura en la UE
|
Also available in another semester or year
|
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|