Degree Course: Administration, finance and control
A.Y. 2022/2023 
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati magistrali nel corso di Amministrazione, Finanza e Controllo devono raggiungere uno standard adeguato ad un livello di istruzione terziaria: nello specifico avere una solida preparazione nelle discipline aziendali, economiche, giuridiche e statistico-matematiche, nonché una conoscenza approfondita dei concetti e delle tecniche sviluppati nel campo del controllo aziendale sia nell'ambito delle libere professioni dell'area economica sia in quello della finanza e del management.
Le conoscenze e le capacità di comprensione devono essere non solo di tipo teorico-concettuale ma anche di tipo tecnico-applicativo; le capacità critiche devono essere coniugate con quelle di problem solving.
Le predette capacità sono sviluppate attraverso formazione in aula, seminari e esercitazioni, nonché esperienze dirette nel mondo del lavoro condotte attraverso tirocini e project work.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente attraverso esami orali e/o scritti.
Le predette verifiche prevedono lo svolgimento di specifici compiti in cui lo studente dimostra la padronanza di strumenti, metodologie e autonomia critica.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati magistrali in Amministrazione, Finanza e Controllo devono essere capaci di applicare le loro conoscenze e capacità di comprensione in maniera professionale e possedere competenze adeguate per risolvere problemi sia nell'ambito delle professioni contabili sia in quelle della finanza.
I laureati magistrali in Amministrazione, Finanza e Controllo devono essere in grado di utilizzare le metodologie contabili ad un livello avanzato e quelle quantitative per l'analisi dei problemi, con un approccio applicativo.
Il laureato deve dimostrare di essere in grado di gestire un'azienda, ma anche di svolgere attività di controllo avanzato in un'impresa o in un ente, nonché operare nei settori della finanza quantitativa, in possesso dunque allo stesso tempo di capacità tecnico-operative e strategiche, che gli consentano di affiancare alla specializzazione una notevole versatilità.
Le capacità di apprendimento sono stimolate lungo tutto l'iter formativo, con particolare riguardo allo studio individuale, alla preparazione di progetti individuali e di gruppo, all'attività svolta per la preparazione della tesi di laurea.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.
Autonomia di giudizio
I laureati magistrali in Amministrazione, Finanza e Controllo sono in grado di integrare le conoscenze e gestire situazioni complesse sia nel campo delle professioni contabili che in quello della finanza.
Hanno una visione sistemica degli strumenti e dei metodi di analisi per comprendere in modo critico i comportamenti delle imprese.
L'autonomia di giudizio si acquisisce anche attraverso le attività previste dall'ordinamento didattico e maturate nell'ambito dei crediti assegnati per le attività a contatto con le imprese.
I laureati magistrali in Amministrazione, Finanza e Controllo hanno la capacità di integrare le conoscenze acquisite con lo studio all'interno di problematiche operative complesse grazie alla capacità critica e autonomia nelle scelte, nelle valutazioni e nelle decisioni acquisite durante il percorso formativo.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata soprattutto attraverso esercitazioni e attività professionalizzanti, svolte anche in gruppo, nonché stimolando un contraddittorio in aula su specifici casi studio.
La capacità di giudizio autonomo trova piena esplicazione nell'ambito dell'elaborazione della tesi finale, che ne costituisce strumento di verifica, e nello svolgimento delle attività professionalizzanti, anche con modalità diverse dal tirocinio; il conseguimento dei relativi crediti costituisce la modalità con cui i risultati attesi vengono verificati.Abilità comunicative
I laureati magistrali in Amministrazione, Finanza e Controllo devono saper comunicare in modo chiaro e interagire con il mondo del lavoro e delle professioni.
Tali abilità vengono acquisite durante il percorso didattico strutturato nella maniera tradizionale (corsi, preparazione all'esame, preparazione della prova finale), ma anche grazie ad attività formative specifiche che prevedono la preparazione e la presentazione orale di relazioni e report scritti, anche lavorando in gruppi.
In tal modo i laureati acquisiscono abilità comunicative significative utili in prima istanza in sede di discussione della prova finale, e, in prospettiva, per una migliore definizione del profilo professionale.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Capacità di apprendimento
E' previsto che i laureati magistrali in Amministrazione, Finanza e Controllo acquisiscano le competenze proprie della libera professione, della consulenza, della gestione e del controllo dell'azienda e della finanza.
Svilupperanno altresì una capacità specifica di aggiornare nel tempo le proprie competenze, nonché acquisiranno elevate capacità che elevate capacità operative nell'applicazione di metodologie e strumenti utili alla realizzazione di validi processi decisionali di consulenza, controllo e gestione.
Le capacità di apprendimento sono stimolate lungo tutto l'iter formativo,
con particolare riguardo allo studio individuale, alla preparazione di progetti individuali e di gruppo, all'attività svolta per la preparazione della tesi di laurea.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Requisiti di ammissione
Per l'accesso al corso di laurea magistrale è richiesta la laurea triennale nelle classi L-18 o L-33.
L'accesso al corso di laurea magistrale può avvenire anche per chi è in possesso di laurea triennale in altre classi, ovvero di altro titolo di studio conseguito all'estero riconosciuto idoneo, o di laurea relativa al previgente ordinamento quadriennale, purché in possesso dei seguenti requisiti curriculari, riferibili alla conoscenza delle discipline di base in campo aziendale, economico, giuridico e statistico-matematico.
almeno 12 crediti nel SSD SECS-P/01 e/o nel SSD SECS-P/02
almeno 12 crediti nel SSD SECS-P/07
almeno 6 crediti nel SSD IUS/01
almeno 6 crediti nel SSD IUS/04
almeno 6 crediti nel SSD SECS-S/01 e/o nel SSD SECS-S/03
almeno 6 crediti nel SSD SECS-S/06
Eventuali carenze formative, rispetto ai prescritti requisiti curriculari, dovranno essere colmate prima della verifica della preparazione individuale, in modo da poter seguire con profitto i corsi.
È prevista la verifica dell'adeguatezza della personale preparazione dello studente, con modalità che saranno definite nel regolamento didattico del corso di studio.Prova finale
La prova finale per il conseguimento della laurea magistrale consiste nella redazione e discussione di un elaborato scritto, ampio e approfondito, in lingua italiana o inglese, redatto in modo originale dal laureando, avente ad oggetto un argomento inerente al percorso di studio del Corso di Laurea Magistrale, che deve essere predisposto sotto la guida di un relatore.
PROGRAMMA DI INTERNAZIONALIZZAZIONE
Gli studenti che partecipano al programma di internazionalizzazione (double degree) previsto per il corso di Amministrazione Finanza e Controllo, dovranno in aggiunta discutere una tesi in lingua inglese, relativa alle tematiche dei corsi seguiti presso l'università estera da loro scelta.Orientamento in ingresso
Orientamento in ingresso
L'orientamento in ingresso è un servizio erogato dal Dipartimento di Economia e Impresa ed è articolato su un insieme di attività finalizzate a consentire allo studente una scelta informata e consapevole del percorso da intraprendere, coerente con le proprie attitudini e aspirazioni.
In particolare questa forma di orientamento prevede le seguenti iniziative:
• Presentazioni in anteprima dei corsi di laurea magistrale agli studenti iscritti al terzo anno del corso di laurea triennale in Economia Aziendale.
In tali occasioni, oltre ai percorsi formativi e ai relativi sbocchi occupazionali e professionali, vengono fornite le informazioni sui criteri di ammissione, le modalità e le tempistiche da rispettare per l'iscrizione.
• Partecipazione ad eventi (locali/nazionali) e manifestazioni (Open Day Ateneo - dal 2017 è previsto un evento specifico per le lauree magistrali -, Open Day di dipartimento, Career Day) per l'orientamento.
In queste giornate vengono presentate le proposte formative dei corsi di laurea magistrale con la partecipazione dei docenti, in modo che ciascuno studente possa avere un primo contatto con i futuri professori e formulare domande che chiariscano dubbi e curiosità.
• Realizzazione di brochure, locandine, poster con la presentazione dei corsi di studio e i relativi sbocchi occupazionali e professionali.
• Aggiornamento costante del sito web del dipartimento e della home page dei corsi di studio, con una serie di pagine e sezioni dedicate alle diverse informazioni utili tanto agli studenti interessati all'iscrizione ai corsi quanto a coloro che già sono iscritti; al sito internet è associato il profilo Facebook del Dipartimento e un profilo Twitter.
E' ora disponibile un nuovo sito interamente dedicato all'orientamento per i diversi percorsi formativi di Ateneo.
Qui sotto è riportato il link per l'orientamento relativo alla laurea magistrale in Amministrazione Finanza e Controllo.
Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea magistrale in Amministrazione, Finanza e Controllo fornisce agli studenti conoscenze avanzate in ambito aziendale, giuridico, statistico-matematico ed economico, in modo che siano in grado di affrontare le problematiche aziendali in un'ottica integrata.
L'obiettivo è di formare professionisti dotati di una conoscenza quanto più possibile completa degli strumenti necessari per svolgere le attività di consulenza e di controllo dei processi aziendali, di analisi dei mercati finanziari, e di gestione dei dati economici.
Pur avendo un impianto comune, il corso di laurea è articolato in tre curricula:
- AMMINISTRAZIONE E CONTROLLO (per professionisti in ambito manageriale per la gestione e la crescita delle imprese)
- FINANZA (per professionisti nelle carriere in banche d'investimento e commerciali, wealth management, consulenza finanziaria sia retail che corporate, risk management)
- METODI QUANTITATIVI E ANALISI ECONOMICA (per esperti in ambito economico e statistico)
Il percorso formativo prevede lo svolgimento di attività professionalizzanti (come tirocini, stage ed altre attività) in imprese, enti, società di consulenza direzionale, enti di ricerca (ad es.
ENEA, ICE) o Authority di controllo (ad es.
Consob), l'approfondimento della conoscenza della lingua inglese e l'acquisizione di competenze informatiche avanzate per l'analisi dei dati aziendali e di mercato (laboratorio di R e Python; si conclude con la redazione, sotto la supervisione di un docente, di un elaborato scritto che dimostri padronanza degli strumenti teorici e tecnici nonché capacità di applicazione.
Contatti con imprese, banche, ordini professionali, società di revisione, altre università in Italia e all'estero, enti di ricerca, authorities governative, consentono ai nostri studenti di acquisire durante il corso competenze di problem solving, combinando la specializzazione con una elevata versatilità, due condizioni chiave in un mondo che cambia ad una velocità molto elevata.
Principali sbocchi per il laureato in Amministrazione, Finanza e Controllo sono rappresentati da figure professionali e carriere manageriali e direttive:
- nelle funzioni contabili, amministrative, di controllo e di direzione di imprese/aziende di diverso tipo e dimensione;
- nelle società di revisione;
- nelle società di consulenza aziendale e di advisory;
- nella libera professione di Dottore commercialista;
- nell'analisi e nella gestione delle diverse imprese del settore finanziario e creditizio (banche commerciali e di investimento, SGR, assicurazioni e altri intermediari finanziari, );
- nelle banche di investimento e commerciali, nel wealth management, nella consulenza finanziaria e nella gestione dei rischi finanziari;
- nella misurazione e gestione dei rischi, nonché nel loro monitoraggio sia nelle imprese industriali e commerciali sia all'interno delle istituzioni finanziarie;
- nel trading di strumenti finanziari evoluti, nell'ingegneria finanziaria, e nei desk clientela corporate ed istituzionale di banche di investimento;
- nell'attività di consulente finanziario;
- nelle istituzioni addette all'operatività e al controllo dei mercati, ed enti di regolamentazione;
- nelle istituzioni di ricerca e negli uffici studi.
La laurea magistrale in Amministrazione, Finanza e Controllo consente altresì l'accesso all'esame di Stato per l'iscrizione alla sezione A dell'albo dei Dottori commercialisti e degli esperti contabili.
Grazie ad una convenzione con l'Ordine di Viterbo, gli studenti che abbiano acquisito durante la propria carriera universitaria, crediti formativi in alcuni specifici settori scientifico disciplinari, anche attraverso esami liberi, potranno far valere il tirocinio universitario per il suddetto esame di Stato ed essere esonerati dalla prima prova scritta.
Per informazioni dettagliate si può consultare la pagina web del Dipartimento all'indirizzo: http://www.unitus.it/it/dipartimento/deim/mondo-del-lavoro-deim/articolo/abilitazione-alle-professioni-deim
INTERNAZIONALIZZAZIONE: agli studenti è data l'opportunità di trascorrere periodi di studio all'estero presso Università gemellate con il DEIM.
Lo studente potrà conseguire la doppia laurea seguendo specifici corsi presso tali Università e sostenendo i corrispondenti esami in lingua inglese.
Al termine del percorso è prevista la discussione della tesi in lingua inglese.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Amministrazione e Controllo
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
15800 -
INTERNAL AUDITING
(objectives)
The course aims to provide the student with the theoretical and practical notions aimed at: - Understand the definition and analysis models of the internal control and risk management system of companies; - Know corporate governance rules regarding the internal control and risk management system. - Know international standards of the internal auditing profession - Develop critical analytical skills to improve corporate control processes.
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15819 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
119043 -
Professional English for Marketing and Administration
|
4
|
L-LIN/12
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
18500 -
ADVANCED COMMERCIAL LAW
(objectives)
1) Knowledge and understanding: the course aims at providing the student with the knowledge and ability to understand a) the meaning of share capital and equity as a mechanism for protecting creditors in joint-stock companies, b) the functions and main aspects of financial statements, c) the function of the directors through the study of its responsibilities, d) the phenomenon and discipline of groups of companies, and e) the function and discipline of transformation, merger and division operations. 2) Applying knowledge and understanding: through an in-depth study of the individual institutes, including case studies, the course aims at providing the student with knowledge and ability to understand the issues mentioned in point 1) above, not limited to the theoretical approach of the questions, but such as to allow the understanding of the application implications of the relevant notions and the problems that practice presents to the jurist. 3) Making judgements: the course aims at stimulating the student's critical spirit, providing him/her with the essential methodological tools, also in view of a possible future in-depth study of the legal institutes dealt with in the course, for the examination and study of the normative sources, of the doctrinal contributions and of the jurisprudence. 4) Communication skills: also by attending the lessons, the course aims at improving the student's communication and expositive skills with reference to commercial law, stimulating the acquisition of the relevant technical language. 5) Learning skills: the course aims to stimulate the student's curiosity towards the subject, requiring commitment and attention in the study of both general topics and detailed issues, in order to improve the student's learning ability.
|
8
|
IUS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
GRUPPO 21-22 AFFINI DI AMBITO GIURIDICO (AMMINISTRAZIONE E CONTROLLO) - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
GRUPPO OPZIONALE ALTRE ATTIVITA' 21-22 CURR. AMMINISTRAZIONE E CONTROLLO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
15797 -
RAGIONERIA INTERNAZIONALE
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
GRUPPO 21-22 CARATTERIZZANTI ECONOMICI - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
15805 -
FINANCIAL ECONOMICS
(objectives)
A. OBJECTIVE. The goal of the course is to provide students with knowledge and understanding of the theoretical and practical tools that explain how the financial system works, as well as its interactions with the real economy, both at the macro- and micro-level, by focusing on the behavior of financial intermediaries in transferring funds from surplus units (savers) to deficit units (investors).
B. EXPECTED LEARNING OUTCOMES 1. KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING Acquire knowledge and tools, both theoretical and practical, that allow students to understand theories of financial economics. Such knowledge will be acquired through frontal lectures supported by advanced textbooks and journal articles reading, and participation to thematic seminars.
2. APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING Students will be able to apply the acquired knowledge and methodology to practical examples in a way to assess the main concerns and opportunities of the modern financial system. Such skills will be developed mainly through exercises and an active debate in the classroom.
3. MAKING JUDGEMENTS Ability to identify and explain the relationships among the agents of the financial sector, as well as their interaction with the real side of the economy. Students will be able to identify, collect and interpret relevant data on the financial indicators, in connection with real variables, in order to i) provide a comparative analysis with respect to other economic indicators from a global perspective, and to ii) stimulate reflections on issues related to financial economics. Active discussions among students will be encouraged.
4. COMMUNICATIONS Students will acquire the ability to present the issues of the course with adequate language and appropriate analytical skills (formulae, graphics, and explanation of causal links). Such ability will be implemented through exercises. Students will be able to communicate with peers and supervisors about their understanding on basic topics of financial economics.
5. LEARNING SKILLS Students must be able to reconstruct autonomously the main notions of financial economics so that to undertake possible further studies with a high degree of autonomy.
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18485 -
ECONOMIA DELLA GLOBALIZZAZIONE E DELLO SVILUPPO
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119039 -
ECONOMIA DELLA TASSAZIONE INTERNAZIONALE
|
Also available in another semester or year
|
119241 -
ECONOMIA E POLITICA MONETARIA INTERNAZIONALE
|
Also available in another semester or year
|
|
119242 -
ANALISI DI BILANCIO
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
119237 -
ANALISI STATISTICA MULTIVARIATA E DATA MINING
|
8
|
SECS-S/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
GRUPPO 21-22 CARATTERIZZANTI ECONOMICI - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
15805 -
FINANCIAL ECONOMICS
|
Also available in another semester or year
|
18485 -
ECONOMIA DELLA GLOBALIZZAZIONE E DELLO SVILUPPO
|
Also available in another semester or year
|
119039 -
ECONOMIA DELLA TASSAZIONE INTERNAZIONALE
|
Also available in another semester or year
|
119241 -
ECONOMIA E POLITICA MONETARIA INTERNAZIONALE
(objectives)
Educational objectives: The course aims to provide advanced knowledge on economic and financial issues relating to the monetary economy. 1) Knowledge and understanding; at the end of the course the student will have to demonstrate that they have understood the main issues of international monetary economics (money, exchange rates, crises, innovations and policy and regulatory measures). 2) Applying knowledge and understanding; The student must be able to read and interpret papers and books on advanced financial economics, as well as evaluate their empirical and methodological contents. 3) Autonomy of judgment (making judgments); At the end of the course, the student will be able to independently read papers and books on advanced financial economics, implementing critical analysis in research. 4) Communication skills; Knowledge of the general part and of the special topics of the course will allow the student to acquire the technical language of the subject allowing them to effectively deal with the discussion of the topics covered 5) Ability to learn (learning skills). At the end of the course, the student will be able to undertake, even independently, subsequent in-depth studies regarding the topics addressed.
|
8
|
SECS-P/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
13861 -
PROGRAMMAZIONE E CONTROLLO DELLE AMMINISTRAZIONI PUBBLICHE
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119239 -
VALUTAZIONE DELLE AZIENDE E OPERAZIONI STRAORDINARIE
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119240 -
CONTROLLO DIREZIONALE E BUSINESS PLAN
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
GRUPPO 21-22 AFFINI DI AMBITO GIURIDICO (AMMINISTRAZIONE E CONTROLLO) - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
16428 -
PROVA FINALE
|
12
|
|
300
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
GRUPPO 21-22 CARATTERIZZANTI ECONOMICI - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Finanza
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
15809 -
MODELLI MATEMATICI PER L'ECONOMIA E LA FINANZA
|
8
|
SECS-S/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15805 -
ECONOMIA FINANZIARIA
(objectives)
A. OBJECTIVE. The goal of the course is to provide students with knowledge and understanding of the theoretical and practical tools that explain how the financial system works, as well as its interactions with the real economy, both at the macro- and micro-level, by focusing on the behavior of financial intermediaries in transferring funds from surplus units (savers) to deficit units (investors).
B. EXPECTED LEARNING OUTCOMES 1. KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING Acquire knowledge and tools, both theoretical and practical, that allow students to understand theories of financial economics. Such knowledge will be acquired through frontal lectures supported by advanced textbooks and journal articles reading, and participation to thematic seminars.
2. APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING Students will be able to apply the acquired knowledge and methodology to practical examples in a way to assess the main concerns and opportunities of the modern financial system. Such skills will be developed mainly through exercises and an active debate in the classroom.
3. MAKING JUDGEMENTS Ability to identify and explain the relationships among the agents of the financial sector, as well as their interaction with the real side of the economy. Students will be able to identify, collect and interpret relevant data on the financial indicators, in connection with real variables, in order to i) provide a comparative analysis with respect to other economic indicators from a global perspective, and to ii) stimulate reflections on issues related to financial economics. Active discussions among students will be encouraged.
4. COMMUNICATIONS Students will acquire the ability to present the issues of the course with adequate language and appropriate analytical skills (formulae, graphics, and explanation of causal links). Such ability will be implemented through exercises. Students will be able to communicate with peers and supervisors about their understanding on basic topics of financial economics.
5. LEARNING SKILLS Students must be able to reconstruct autonomously the main notions of financial economics so that to undertake possible further studies with a high degree of autonomy.
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18488 -
ASSET ALLOCATION
(objectives)
The course illustrates the issues, modeling and operational techniques of the segment of professional management of investment portfolios for institutional investors. The course analyzes all the techniques suitable for the definition of strategic and tactical asset allocation of portfolios, from the classical theory of Modern Portfolio Theory, implemented in order to solve the problem of estimation error, to Post Modern Portfolio Theory, to approaches related to risk budgeting, factor and smart beta investing. The course is completed by the operational techniques of asset allocation analysis, management styles, identification of factors for the purposes of multifactor portfolios, and the topics always examined from an operational perspective of climate investing and ESG. The course ends with a presentation of the basic techniques of machine learning in asset allocation. The course includes the use of Excel and Matlab.
At the end of the Asset Allocation course, students will have acquired:
(a) advanced knowledge regarding domestic and international portfolio management regulations (knowledge and understanding); b) knowledge of traditional and innovative issues in asset allocation, through textbooks and academic or professional articles (learning skills). c) knowledge of the main advanced models for measuring and managing securities portfolios, mainly from the perspective of management by institutional investors (knowledge and understanding) d) the ability to apply advanced models of measurement and management of securities portfolios (applying knowledge and understanding);
Students are provided with exercises and are assigned a project work that allows them to develop the ability to search for data and information to be processed, to decide on the most useful modeling to answer research questions and to develop advanced quantitative models arriving at conclusions regarding the management of portfolios (making judgments); to work in a team and to organize and manage a project (learning skills) and communication with the teacher; to improve the ability to communicate results, revealing critical points and analyzing outputs using autonomy of judgment (communication skills), managing Excel and programming languages (communication skills).
|
8
|
SECS-P/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
GRUPPO OPZIONALE 21-22 AFFINI CURRICULUM FINANZA - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119042 -
Risk Management
|
8
|
SECS-P/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119239 -
VALUTAZIONE DELLE AZIENDE E OPERAZIONI STRAORDINARIE
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119241 -
ECONOMIA E POLITICA MONETARIA INTERNAZIONALE
(objectives)
Educational objectives: The course aims to provide advanced knowledge on economic and financial issues relating to the monetary economy. 1) Knowledge and understanding; at the end of the course the student will have to demonstrate that they have understood the main issues of international monetary economics (money, exchange rates, crises, innovations and policy and regulatory measures). 2) Applying knowledge and understanding; The student must be able to read and interpret papers and books on advanced financial economics, as well as evaluate their empirical and methodological contents. 3) Autonomy of judgment (making judgments); At the end of the course, the student will be able to independently read papers and books on advanced financial economics, implementing critical analysis in research. 4) Communication skills; Knowledge of the general part and of the special topics of the course will allow the student to acquire the technical language of the subject allowing them to effectively deal with the discussion of the topics covered 5) Ability to learn (learning skills). At the end of the course, the student will be able to undertake, even independently, subsequent in-depth studies regarding the topics addressed.
|
8
|
SECS-P/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119246 -
ANALISI DELLE SERIE STORICHE
|
8
|
SECS-S/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Second semester
Metodi Quantitativi ed Analisi Economica
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
15800 -
INTERNAL AUDITING
(objectives)
The course aims to provide the student with the theoretical and practical notions aimed at: - Understand the definition and analysis models of the internal control and risk management system of companies; - Know corporate governance rules regarding the internal control and risk management system. - Know international standards of the internal auditing profession - Develop critical analytical skills to improve corporate control processes.
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15819 -
OPTIONAL SUBJECT
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
119043 -
Professional English for Marketing and Administration
|
4
|
L-LIN/12
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
118636 -
Economia industriale e delle reti
|
8
|
SECS-P/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
GRUPPO OPZIONALE 22-23 ALTRE ATTIVITà CURR. METODI QUANTITATIVI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
SECOND YEAR
First semester
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
GRUPPO OPZIONALE 21-22 AFFINI AMBITO ECONOMICO CURR. METODI QUANTITATIVI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
119278 -
ECONOMIA DIGITALE
|
Also available in another semester or year
|
15805 -
FINANCIAL ECONOMICS
(objectives)
A. OBJECTIVE. The goal of the course is to provide students with knowledge and understanding of the theoretical and practical tools that explain how the financial system works, as well as its interactions with the real economy, both at the macro- and micro-level, by focusing on the behavior of financial intermediaries in transferring funds from surplus units (savers) to deficit units (investors).
B. EXPECTED LEARNING OUTCOMES 1. KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING Acquire knowledge and tools, both theoretical and practical, that allow students to understand theories of financial economics. Such knowledge will be acquired through frontal lectures supported by advanced textbooks and journal articles reading, and participation to thematic seminars.
2. APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING Students will be able to apply the acquired knowledge and methodology to practical examples in a way to assess the main concerns and opportunities of the modern financial system. Such skills will be developed mainly through exercises and an active debate in the classroom.
3. MAKING JUDGEMENTS Ability to identify and explain the relationships among the agents of the financial sector, as well as their interaction with the real side of the economy. Students will be able to identify, collect and interpret relevant data on the financial indicators, in connection with real variables, in order to i) provide a comparative analysis with respect to other economic indicators from a global perspective, and to ii) stimulate reflections on issues related to financial economics. Active discussions among students will be encouraged.
4. COMMUNICATIONS Students will acquire the ability to present the issues of the course with adequate language and appropriate analytical skills (formulae, graphics, and explanation of causal links). Such ability will be implemented through exercises. Students will be able to communicate with peers and supervisors about their understanding on basic topics of financial economics.
5. LEARNING SKILLS Students must be able to reconstruct autonomously the main notions of financial economics so that to undertake possible further studies with a high degree of autonomy.
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
119039 -
ECONOMIA DELLA TASSAZIONE INTERNAZIONALE
|
8
|
SECS-P/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
16428 -
THESIS
|
12
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |