Degree Course: Marketing and Quality Management
A.Y. 2022/2023 
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati magistrali nel corso di Marketing e Qualità devono avere una solida preparazione nelle discipline aziendali, economiche, giuridiche e statistico-matematiche e possedere adeguate conoscenze dei modelli concettuali e operativi sviluppati nel campo del management, del marketing e della qualità sia in ambito teorico sia in contesti aziendali e territoriali.
I laureati magistrali dovranno quindi: (1) possedere una approfondita conoscenza del ruolo dei sistemi produttivi e dei principali strumenti di politica economica; (2) maturare una approfondita conoscenza delle dinamiche aziendali e degli strumenti (bilancio e contabilità analitica) a supporto delle decisioni aziendali per poter padroneggiare e gestire la complessità sia nelle organizzazione pubbliche che private, (3) saper elaborare un piano di marketing e di comunicazione (a livello strategico) ricercando le informazioni necessarie sia a livello desk che attraverso ricerche field, sviluppate tenendo conto tanto dell’obiettivo dello specifico progetto quanto della/delle metodologia/e di volta in volta più corretta da applicare, elaborando le informazioni reperite secondo gli obiettivi conoscitivi del soggetto per cui il piano è sviluppato; (4) strutturare un sistema informativo rispondente alle specifiche esigenze della realtà in cui opera; (5) avere contezza di come impostare ed implementare un sistema di gestione della qualità e/o ambientale, individuando gli ambiti di miglioramento del medesimo e supportando l’impresa nel conseguimento e/o mantenimento della certificazione di qualità e/o ambientale attraverso gli strumenti e le procedure di volta in volta ritenute più idonee anche in base allo specifico contesto in cui opera; (6) avere padronanza delle tecniche statistiche finalizzate alla raccolta di dati primari ed alla selezione di dati secondari utilizzati in ambito manageriale per il supporto alle decisioni aziendali, nonché delle metodologie avanzate che sono di ausilio nella interpretazione dei fenomeni economico-aziendali legati alle analisi e alle evoluzioni del mercato; (7) comprendere i profili giuridici connessi alla gestione della impresa e delle sue principali funzioni, con particolare riferimento agli aspetti commerciali e contrattuali di natura avanzata; (8) nei laureati capacità critiche e di problem solving.
Il percorso formativo affianca costantemente alla parte teorico-concettuale una tecnico-operativa di carattere più applicativo, comprende quindi lezioni frontali, esercitazioni, testimonianze d’aula, progetti di gruppo con l’obiettivo di ottenere una costante partecipazione e coinvolgimento degli studenti.
La verifica dell'acquisizione di tali competenze avverrà attraverso le prove di esame finali scritte e/o orali previste dagli insegnamenti del Corso di Studio.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati magistrali in Marketing e Qualità applicano le conoscenze acquisite in molteplici contesti, con competenze interdisciplinari e specialistiche.
Sanno utilizzare le metodologie quantitative per l'analisi dei problemi, lo studio e la ricerca con un approccio applicativo.
Il laureato è dunque in grado di sviluppare un piano di marketing, ma anche di pianificare una strategia aziendale, nonché implementare e certificare un sistema qualità, passando dunque da capacità tecnico-operative specifiche a capacità strategiche che gli consentono di affiancare alla specializzazione una notevole versatilità.
Il raggiungimento della capacità di applicare conoscenze e comprensione avviene attraverso la riflessione critica e lo studio individuale e di gruppo, anche a diretto contatto con le imprese.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente attraverso esami orali e/o scritti.
Le predette verifiche prevedono lo svolgimento di specifici compiti in cui lo studente dimostra la padronanza di strumenti, metodologie e autonomia critica.
Autonomia di giudizio
I laureati magistrali in Marketing e Qualità hanno la capacità di integrare le conoscenze acquisite con lo studio all'interno di problematiche operative complesse, acquisendo durante il percorso formativo capacità critica e autonomia nelle scelte, nelle valutazioni e nelle decisioni.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata soprattutto attraverso esercitazioni e attività professionalizzanti, svolte anche in gruppo, nonché stimolando un contraddittorio in aula su specifici casi studio.
La capacità di giudizio autonomo trova piena esplicazione nell'ambito dell'elaborazione della tesi, che ne costituisce strumento di verifica e nello svolgimento delle attività professionalizzanti; il conseguimento dei relativi crediti costituisce la modalità con cui i risultati attesi vengono verificati.Abilità comunicative
I laureati magistrali in Marketing e Qualità devono saper comunicare in modo chiaro e interagire con il mondo del lavoro e delle professioni.
Tali abilità vengono acquisite durante il percorso didattico, sia nella preparazione degli esami sia in attività formative specifiche (project work, tirocini).
Le abilità comunicative sono inoltre sviluppate in modo significativo in occasione di tutte quelle attività formative che prevedono la preparazione e la presentazione orale di relazioni e documenti scritti, anche lavorando in gruppo.
L'acquisizione delle abilità comunicative sopraelencate avviene, inoltre, tramite l'attività svolta dallo studente per la preparazione della prova finale e la discussione della medesima.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Capacità di apprendimento
I laureati magistrali in Marketing e Qualità sviluppano capacità che gli consentono un aggiornamento continuo delle proprie competenze, acquisendo al tempo stesso elevate capacità operative nell'applicazione di metodologie e strumenti utili alla realizzazione di validi processi decisionali di gestione, di marketing e di qualità.
Le capacità di apprendimento sono stimolate lungo tutto l'iter formativo,
con particolare riguardo allo studio individuale, alla preparazione di progetti individuali e di gruppo, all'attività svolta per la preparazione della tesi di laurea.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Requisiti di ammissione
Requisiti di accesso
Per l'accesso al corso di laurea magistrale è richiesta la laurea triennale nelle classi L-18 o L-33.
L'accesso al corso di laurea magistrale può avvenire anche per chi è in possesso di laurea triennale in altre classi, ovvero di altro titolo di studio conseguito all'estero riconosciuto idoneo, o di laurea relativa al previgente ordinamento quadriennale, purché in possesso dei seguenti requisiti curriculari (almeno 48 CFU), riferibili alla conoscenza delle discipline di base in campo aziendale, economico, giuridico e statistico.
• da 8 a 16 CFU nel SSD SECS-P/08;
• almeno 8 CFU nei SSD SECS-P/01 o SECS-P/02;
• almeno 8 CFU nei SSD SECS-S/01 o SECS-S/03;
• da 8 a 16 CFU nel SSD SECS-P/07;
• da 8 a 16 CFU nei SSD IUS/01 o IUS/04.
Eventuali carenze formative, rispetto ai prescritti requisiti curriculari, dovranno essere colmate prima della verifica della preparazione individuale, in modo da poter seguire con profitto i corsi.
È prevista la verifica dell'adeguatezza della personale preparazione dello studente, con modalità che saranno definite nel regolamento didattico del corso di studio.
Prova finale
La prova finale per il conseguimento della laurea magistrale consiste nella redazione e discussione di un elaborato scritto, ampio e approfondito, in lingua italiana o inglese, redatto in modo originale dal laureando, avente ad oggetto un argomento inerente al percorso di studio del Corso di Laurea Magistrale, che deve essere predisposto sotto la guida di un relatore.
La tesi deve dimostrare la competenza avanzata nella disciplina oggetto di approfondimento, rilevando a tal fine sia l'elaborazione del contributo teorico e/o empirico sia la capacità di analisi critica del tema studi affrontato.
Il lavoro richiesto allo studente laureando deve risultare coerente, in termini di impegno e di obiettivi di apprendimento richiesti, al numero di crediti formativi riconosciuti, fissato in 9 CFU.
Per gli studenti che parteciperanno agli accordi di Double Degree attivi nell’ambito del corso di laurea in Maketing e Qualità, la prova sarà prevista in lingua inglese con doppia discussione e il coinvolgimento di un docente della Tuscia e uno dell'Università con il quale è attivo l'accordoOrientamento in ingresso
Orientamento in ingresso
L'orientamento in ingresso è un servizio erogato dal Dipartimento di Economia, Ingegneria, Società e Impresa ed è articolato su un insieme di attività finalizzate a consentire allo studente una scelta informata e consapevole del proprio percorso da intraprendere, coerente con le proprie attitudini e aspirazioni.
In particolare questa forma di orientamento prevede le seguenti iniziative:
• Partecipazione ad eventi (locali/nazionali) e manifestazioni (Open Day Ateneo, Open Day di dipartimento, Career Day) per l'orientamento.
In queste giornate vengono presentate le proposte formative dei corsi di laurea magistrale con la partecipazione dei docenti, in modo che ciascuno studente possa avere un primo contatto con i futuri professori e formulare domande che chiariscano dubbi e curiosità.
Anche quest'anno, come da consuetudine si è svolto l'Open Day delle Lauree magistrali; in quell'occasione, oltre ad essere illustrato il percorso formativo del corso di studi, sono intervenuti, con le loro testimonianze, studenti laureati già inseriti nel mondo del lavoro;
• Realizzazione di brochure, locandine, poster con la presentazione dei corsi di studio e i relativi sbocchi occupazionali e professionali;
• Realizzazione della Guida del Dipartimento e di Ateneo;
• Aggiornamento costante del sito web del dipartimento e della home page dei corsi di studio, con una serie di pagine e sezioni dedicate alle diverse informazioni utili tanto agli studenti interessati all'iscrizione ai corsi quanto a coloro che già sono iscritti; al sito internet é associato il profilo Facebook del Dipartimento e un profilo Twitter
• Realizzazione a livello di Ateneo di una pagina web specifica per il corso di Laurea Magistrale in Marketing e Qualità (http://unitusorienta.unitus.it/course/marketing-e-qualita/)
Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea in Marketing e Qualità si pone l’obiettivo di formare risorse umane per una società in rapido e profondo cambiamento, in grado di cogliere opportunità e gestire vincoli generati dalla digital transformation, come dai temi della sostenibilità ambientale, in possesso di un ampio portafoglio di principi, metodi e strumenti per affrontare con consapevolezza e successo la sfida della competizione globale.
L’ipercompetizione richiede innanzitutto la capacità di formulare strategie efficaci in contesti nuovi e diversificati, utilizzando strumenti e tecnologie in grado di analizzare e comprendere tempestivamente le variabili e le prospettive del business e saper comunicare adeguatamente i valori incorporati nei prodotti e nei servizi a clienti sempre più informati, esigenti e differenti tra loro per cultura, attitudini, gusti, ideali e abitudini di vita.
In questo contesto, sta mutando profondamente anche la domanda di lavoro, e ciò incide sugli obiettivi formativi e i contenuti del corso di studio; è essenziale, per le prospettive dei giovani, che si rafforzi il legame tra formazione, ricerca e sistema produttivo.
Le imprese stanno modificando le loro esigenze relative alle caratteristiche dei profili professionali, in funzione del mutato quadro competitivo, come dimostrano i più recenti dati derivanti da analisi e ricerche qualificate (Sistema Informativo Excelsior 2018, Unioncamere-ANPAL), che mettono in evidenza la forte richiesta di professionalità connesse alle tematiche sviluppate nel corso di studio.
Complessivamente, su un totale annuo di 4.554mila nuovo ingressi, le imprese dell’industria e dei servizi richiedono 551mila laureati.
Tra questi, l’indirizzo delle lauree economiche è il più richiesto, con oltre 144mila persone in entrata (26% della domanda totale di laureati).
Ebbene, la maggiore domanda di laureati si riferisce ai tecnici della vendita e della distribuzione commerciale, per la quale si contano circa 36mila inserimenti di persone con laurea.
Nello stesso ambito vi sono anche altre professioni che figurano tra le più richieste per i laureati: tecnici del marketing (21mila) e specialisti nei rapporti con il mercato (26mila).
Le imprese faticano a trovare un laureato su tre, per il 'gap di offerta', ovvero per l’assenza di figure disponibili sul mercato, e per il 'gap di competenze', collegato cioè alla formazione non adeguata o alla mancanza della necessaria esperienza.
Tra le figure di difficile reperimento vi sono specialisti nei rapporti con il mercato.
Le principali figure professionali richieste sono il responsabile commerciale, l’esperto di marketing, il responsabile del marketing, il responsabile acquisti, il responsabile appalti e offerte, lo specialista in digital social marketing, l’esperto customer service.
Con queste premesse, la progettazione del corso di studi di M&Q viene costantemente aggiornata e ridefinita, per adeguare il percorso formativo alla evoluzione delle esigenze e degli obiettivi formativi, con l’obiettivo di offrire agli studenti gli strumenti per centrare rapidamente e con successo aspettative occupazionali coerenti con gli studi svolti.
Grazie a questo costante sforzo, analizzando i dati (Alma Laurea, Indagine 2019 sul profilo e sulla condizione occupazionale dei laureati), il corso di studio presenta performance a dir poco eccellenti.
Il tasso di occupazione dei nostri laureati, a tre e cinque anni, è pari, rispettivamente, al 93,8% e al 100%, in entrambi i casi nettamente superiore alle medie nazionali per corsi di laurea appartenenti alla stessa classe di laurea, pari, rispettivamente, a 87,7% e 89,8%.
Un risultato che si ottiene con il costante e denso lavoro della comunità degli studenti e dei docenti, accompagnato dalla soddisfazione espressa dagli studenti riguardo ai metodi ed al merito di approfondimento: gli studenti complessivamente soddisfatti rappresentano il 97% del totale, a fronte di un valore medio nazionale dei corsi di laurea appartenenti alla medesima classe di laurea pari a 92,3%.
La capacità di intercettare e adeguare il corso di studio alle nuove tendenze della società e dei mercati - senza tuttavia disperdere le solide radici di quanto è stato sviluppato, con risultati positivi, negli ultimi anni - rappresenta il valore aggiunto per lo studente.
Il corso di studio intende offrire una solida preparazione per formulare la strategia d’impresa e comunicarla in modo corretto ed efficace e fornire l’insieme degli strumenti e metodi per costruire una solida professionalità orientata a formare le figure professionali più richieste sul mercato nell’ambito dei macro-temi connessi al corso di studio.
Le competenze erogate riguardano, in particolare, le politiche e le strategie aziendali di comunicazione, le tecniche di marketing, le regole del mercato e della competizione, la qualità dei processi e dei prodotti, i sistemi informativi, gli strumenti e le tecniche digitali avanzate di analisi di dati strutturati e non strutturati, e più in generale la gestione dei rapporti con il cliente in un’ottica di customer satisfaction, ecosostenibilità, attenzione alla salute, all’etica e al benessere.
Queste competenze sono distribuite, in modo trasversale, all’interno di tutti i tradizionali ambiti delle aree disciplinari economico-aziendale, economico-applicato, matematico-statistico, e giuridico che caratterizzano il corso di studi.
Una particolare attenzione va riservata alle competenze trasversali quali flessibilità e adattamento, capacità di lavorare sia in autonomia che in gruppo, problem solving, uso avanzato di strumenti digitali, capacità di analizzare testi complessi, estrarre contenuti, arrivare al punto, in una parola: comunicare.
Ad esse, nel percorso formativo, viene assegnato un importante spazio in termini di attività pratiche e laboratoriali.
Il corso in Marketing e Qualità si caratterizza per essere l'unico in Italia a coniugare nel titolo e negli obiettivi formativi i concetti di marketing e di qualità.
Questa scelta trova giustificazione nel ruolo della gestione e dell'assicurazione della qualità come strumenti di competizione per le imprese ed i territori, nella misura in cui comportano una caratterizzazione innovativa dell'organizzazione produttiva opportunamente integrata nei processi di marketing e di comunicazione.
Il profilo formativo che si intende formare trova dunque una sua collocazione anche nella progettazione e nella gestione di innovazioni organizzative che tendono a superare la tradizionale distinzione tra processo e prodotto.
La logica progettuale su cui si fonda il corso di laurea è quella di una piena e armonica integrazione tra le competenze connesse al marketing, in modo trasversale e interdisciplinare (gestione, customer satisfaction, economia e statistica applicata, digital transformation) e quelle collegate alla qualità (certificazione, statistica per la qualità, gestione per la qualità e per l’ambiente, valutazioni di impatto e sostenibilità ambientale).
Il corso di laurea si basa sull'erogazione di alcune conoscenze aziendali caratterizzanti per uno studente che frequenta un corso di laurea magistrale finalizzato all'obiettivo di formare una figura specialistica nell'ambito del marketing e della qualità: controllo, pianificazione, gestione, fondamenti teorici e applicazioni pratiche di marketing e qualità, statistica e economia applicate, innovazione, diritto e mercati, gestione e reingegnerizzazione di processo, capacità di interpretazione di dati non strutturati e big-data, ecosostenibilità e uso efficiente delle risorse.
Il corso di studio intende fornire allo studente una formazione di livello specialistico che gli permetta di poter operare nel campo del marketing o della gestione/assicurazione della qualità, utilizzando le sinergie tra le due competenze per ricoprire più efficacemente ruoli manageriali e direttivi in azienda, quali il responsabile commerciale, il responsabile qualità, il responsabile del marketing, il responsabile acquisti, il product manager ma anche di intraprendere una professione innovativa quali il business data analyst, il manager dell'innovazione, l’esperto di digital social marketing, il responsabile del customer service, il business analyst, l’esperto di web marketing, il brand manager.
Al fine di raggiungere questo obiettivo vengono stimolati gli studenti a sviluppare le già richiamate competenze trasversali attraverso attività pratiche e laboratoriali, tirocini formativi, lavorando in gruppo, anche a diretto contatto con enti e imprese, per affrontare problematiche tipiche del mondo del lavoro.
Questo permette di testare la capacità dei diversi studenti di lavorare insieme armonicamente e di applicare quanto appreso attraverso la formazione frontale e lo studio individuale.
Il percorso formativo è particolarmente incentrato sulle discipline dell'area aziendale, finalizzate a fornire le conoscenze fondamentali per il corso di studio, quali le strategie aziendali e l’organizzazione industriale, con particolare riferimento al ruolo del settore commerciale e della distribuzione, il marketing, il marketing internazionale, la qualità e le tecniche di certificazione, tra cui quelle ambientali e per la tipicità e sicurezza degli alimenti, la qualità e le tecniche di certificazione, tra cui quelle ambientali, la gestione e reingegnerizzazione dei processi, il controllo interno, la gestione della qualità, il rapporto con il cliente e la gestione dell'innovazione.
Esse sono affiancate da conoscenze di natura quantitativa per l’utilizzo di metodologie adeguate all’analisi dei dati, e da competenze digitali per l’uso di strumenti di analisi dati avanzata necessarie per lo sviluppo di modelli analitici ed esplicativi specifici per i processi decisionali delle aree del marketing e della comunicazione di impresa.
Le conoscenze più operative di area aziendale e quantitativa vengono contestualizzate al livello settoriale e territoriale da conoscenze di economia generale ed applicata, nonché da conoscenze di carattere giuridico applicate al marketing e all’impresa.
Lo corso si pone anche l'obiettivo di supportare gli studenti nello sviluppo di competenze trasversali, sempre più richieste dal mondo del lavoro.
Al fine di rafforzare queste competenze, il corso di laurea in Marketing e Qualità ha promosso varie attività a livello internazionale, sviluppando collaborazioni e scambi con importanti Atenei (mobilità strutturata).
Grazie agli accordi gli studenti di Marketing e Qualità avranno, infatti, la possibilità di potenziare maggiormente una serie di competenze trasversali (quali flessibilità e adattamento, capacità di lavorare sia in autonomia che in gruppo, problem solving, uso avanzato di strumenti digitali, capacità di comunicare) che consentiranno loro di approcciarsi ai problemi in modo più razionale ed efficiente.
Il percorso formativo, che prevede anche lo svolgimento di attività professionalizzanti (come tirocini, stage ed altre attività) in imprese, enti o in società di consulenza direzionale e/o di altre attività di orientamento al lavoro, e l'approfondimento della conoscenza della lingua inglese, con modalità definite nel regolamento didattico, si conclude con la redazione di un elaborato scritto che dovrà contenere elementi di originalità, sotto la supervisione di un docente di uno dei corsi di laurea del Dipartimento.
La laurea magistrale in Marketing e Qualità consente altresì l'accesso all'esame di stato per l'iscrizione alla sezione A dell'Albo dei Dottori Commercialisti e degli Esperti Contabili, secondo le procedure di accesso regolamentate dal predetto albo.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
13873 -
MARKETING
(objectives)
A) FORMATION OBJECTIVES
The aim of the course is to provide a general framework of marketing activities carried out by companies, with a focus on their integration with corporate strategies. b) EXPECTED LEARNING RESULTS 1) Knowledge and understanding Being aware of the strategic and operative marketing both in its strategies and tools to successfully carried out a marketing plan.
2) Applying knowledge and understanding To know and to understand marketing strategies and policies as well as the tools in their peculiarities and characteristics. To acquire the ability to apply the above mentioned strategies and tools to a real firm case.
3) Making judgements Be able to identify the marketing problems relating to a product and/or a service and propose some improvement and/or changes to be realized in line with the brand image and the firm objectives.
4) Communication Skills Riuscire a spiegare sia la situazione attuale dell’impresa sia quella prospettata per alcune aree e/o prodotti e/o servizi anche attraverso l’utilizzo di software per le presentazione.
5) Learning skills To be successful in the learning output it is necessary to be able to read the actual firm situation from a marketing point of view and to be able to identify some areas of improvement. It is also necessary to be able to propose marketing strategies and practical solutions to the problems identified in line with the firm and/or brand image and the business goals. Therefore, students should be able to formulate a right marketing strategy and to identify the most deemed tools to implement it being aware of how marketing operations should be carried out.
|
8
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13883 -
INTERNAL AUDITING
(objectives)
The course aims to provide the student with the theoretical and practical notions aimed at: - Understand the definition and analysis models of the internal control and risk management system of companies; - Know corporate governance rules regarding the internal control and risk management system. - Know international standards of the internal auditing profession - Develop critical analytical skills to improve corporate controls
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13874 -
QUALITY MANAGEMENT AND CERTIFICATION
(objectives)
1 - Principles of quality management: models and applications : the customer relationship :customer needs analysis and techniques for the customer satisfaction ; suppliers evaluation ; human resources management : leadership , involvement , motivation, empowerment, training, open organization ; process control into the production - 2 - The quality management: Tools and methods : statistical tools and managerial techniques , the statistical control card ; design for quality ; principles of statistical control for advanced processes 3 –The Quality Management System and the certification process : the application of ISO 9001 ; the quality system implementation ; guidance for the quality audit ; the technical audit process; the non-compliance management ; the evaluation process ; Certified Quality Auditors : training and certification ; The Quality Management Systems for the agro-food food industry 4 - quality management and business management integration: quality control and management control methods in comparison ; the balanced scorecard methodology ; performance indicators in quality management; quality costs Expected learning outcomes 1)Knowledge and understanding skills. Know the statistical and managerial tools to be applied in a quality management system. Know the organization of a quality-oriented firm. 2) Ability to apply knowledge and understanding. Learn the tools needed to properly and efficiently implement a Quality Management System. 3) Autonomy of judgment. Know how to identify non-conformities of a quality management system and know how to identify and apply effective corrective actions. 4) Communication Skills. Ability to transfer the data obtained from an audit in Audit Report 5) Learning Skills. Ability to know how to analyze data from the application of statistical / managerial tools and audits to enable a correct and effective application of a Quality Management System.
|
8
|
SECS-P/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13899 -
OPTIONAL SUBJECT
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
119033 -
DIGITAL SKILLS LAB: ADVANCED OFFICE AUTOMATION
|
2
|
ING-INF/05
|
-
|
-
|
12
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119034 -
DIGITAL SKILLS LAB: DATA ANALYTICS WITH R
|
2
|
ING-INF/05
|
-
|
-
|
12
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119035 -
PROFESSIONAL ACTIVITY
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119043 -
Professional English for Marketing and Administration
(objectives)
The purpose of this course is to explore and expand the concept of professional – commercial and administrative writing in a modern perspective of Cross-cultural Communication. The ultimate goal is to increase students’ familiarity with different professional writing forms, mostly consisting of multipurpose business letters (inquiries, replies, orders, complaints, memos, reports) and develop awareness of the cross-cultural communicative issues raised by international communication, by studying the origins and development of a discipline which finds its roots in the ancient art of letter writing. Since target students should already possess a B1 one level of English Language competence, the teaching of grammar will not be a priority of this course. At the end of the course, students will have developed an understanding of the general principles of corporate-administrative- professional communication, especially with regard to the 4 Cs (clarity, formal and content correctness, conciseness, courtesy); they will be able to identify the register and the most suitable contents for the most typical communicative situations of their potential working sector and will be able to apply and modulate the textual genres they have become familiar with to new and unexpected communicative contexts.
|
4
|
L-LIN/12
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
13880 -
STATISTICS IN MARKET RESEARCHS
|
8
|
SECS-S/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17910 -
Behavioural Economics and Consumption Theory
(objectives)
The course focuses on topics linked to consume behavior which, in the light of the most recent analysis methodologies, is characterized by poor rationality, errors (bias) and a "heuristic" approach to solving problems. These behaviors together with the close relationship between emotion and purchase decision are used in the marketing sector to increase the purchase of products.
1. KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING The course aims to provide basic theoretical and empirical knowledge in order to allow the student to independently understand consumer behavior and marketing strategies. This knowledge will be acquired mainly through lectures, reading targeted texts and participating in in-depth thematic seminars.
2. ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING The student must be able to apply the methodological and theoretical knowledge acquired in the interpretation of consumer behavior. These specific skills will be developed mainly through the study of case studies, the realization of the project work and the debate in the classroom.
3. AUTONOMY OF JUDGMENT The autonomy of judgment will derive from the understanding and knowledge of theoretical and empirical analysis methodologies. This is built through lessons that encourage reasoned discussion and that stimulate confrontation.
4. COMMUNICATION SKILLS The student should acquire the ability to expose and present with mastery of language and adequate analytical skills the problems and topics covered by the course. The realization and presentation of the project work will aim precisely to implement this skill
|
8
|
SECS-P/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119050 -
web marketing laboratory
(objectives)
LEARNING OBJECTIVES: - Know the main web marketing tools and structure them within a broader marketing strategy. - Know and Understand the use of the main Content Marketing techniques. - Know and Understand the use of the main Social Media. - Know and be able to interpret insight data from Google Analytics and statistics from each individual social media outlet - Know the main communication/exposure techniques in the business environment
|
3
|
SECS-P/08
|
-
|
-
|
18
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
Gruppo opzionale affini - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
119031 -
SOCIAL MEDIA MINING
|
Also available in another semester or year
|
119036 -
ECONOMICS AND MARKETING OF AGRI-FOOD PRODUCTS
(objectives)
The course aims to provide the theoretical and methodological tools: (i) to understand the structure of the economic system, with particular reference to the agri-food sector; (ii) to identify the characteristics of the production and consumption processes of agri-food products and their implications on the environmental and social dimension; (iii) to analyse the determinants of food consumers' choices and how these choices can drive the marketing strategies.
|
8
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
Gruppo opzionale Marketing 22-23 - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
119588 -
Marketing and Big data Analytics
(objectives)
The course of Marketing & Big Data Analytics aims to make students understand how Marketing is a field in which data and data analytics play a critical role in decision-making. Market and customer insights provide recommendations for marketing decision-makers, and they must be handled regularly due to the dynamism of today’s market climate. As part of their marketing plan, organizations and decision-makers must consider data generated by customers and markets. For marketing decision-making, data must be used as a critical component of the marketing strategy. Organizations are now applying big data analytics to understand their customers better and achieve optimum customer engagement. Big data are, however, not a solution but just raw material. The challenge remains to transform the data into knowledge that managers can use to solve challenges and achieve improved performance.
|
8
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
13891 -
INTERNATIONAL MARKETING
(objectives)
The International Marketing course aims to provide students with the necessary information to set up an internationalisation pathway for companies from a strategic and operational point of view. The student should be able to assess the opportunities arising from internationalisation in a target country and define the characteristics of the entry, from the operational mode to the definition of the marketing mix aspects in order to define a complete international marketing plan. The student should be able to: 1) Knowledge and understanding: to know and understand the dynamics of international marketing and how management can accurately plan its operational levers; 2) Applying knowledge and understanding: to practically apply the knowledge acquired to develop international marketing plans; 3) Autonomy of judgement (making judgments): having autonomy of judgement and ability to apply methodologies and tools of international marketing in an independent and original way; 4) Communication skills: to communicate the knowledge acquired also through exercises and project work in comparison with other colleagues; 5) Learning skills: to learn a method of critical analysis and application of international marketing tools.
|
8
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
Gruppo ozpionale SECS-P/13 - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
119028 -
Sustainability and Circular Economy
(objectives)
The learning objective of the course is to transfer, to the students, the knowledge on the principles, concepts and tools for managing sustainability and the environment.
Within the course, topics related to the management of the new circular paradigm are widely disseminated, with attention to resources, product / process, business models, and consumer behavior, together with other enabling factors, such as policies, role of technology, and stimulus tools.
Therefore, the expected learning outcomes are the following:
Knowledge and understanding:
The student will have acquired the knowledge and the ability to understand the reference framework for sustainable development and the Circular economy and the tools for managing environmental sustainability.
Application of knowledge
The student will be able to face the most recurring problems regarding sustainability and the Circular economy and understand the main organizational aspects and to identify the critical context variables.
Ability to draw conclusions
The student will be able to evaluate the circular contexts and the applicability of the Circular Economy models
Communication skills
The student will have acquired an appropriate language to express in a clear and correct way what he has learned from the study of the topics addressed.
Ability to learn
The student will be able to adequately use the acquired knowledge, methodologies and tools necessary for correct environmental management.
|
8
|
SECS-P/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13886 -
CUSTOMERS RELATIONSHIP MANAGEMENT AND QUALITY
(objectives)
The course studies (1) consumer behavior, (2) consumer decision process, (3) customer satisfaction, (4) and customer loyalty (5) perceived quality. The understanding of these dimensions is important and useful for enterprises and institutions which operate in the market. The course studies also : (1) CRM, (2) Customer experience and (3) manage networks to improve customer relationship management performance. Synthesis of the course 1. Relationship between quality / customer satisfcation / loyalty and analysis of consumer behavior: Expected Quality and perceived quality: ISO 9001 and customer, customer satisfaction and customer loyalty; Consumer behavior different approaches; Quality and customer satisfaction in the services - Servqual; Dynamic Model of Customer Loyalty 2. Tools for measuring quality, satisfaction, loyalty and analysis tools in consumers' behavior: Tools Quantitative / Qualitative; the questionnaire, the focus groups; Regression models; correlation; Cluster Analysis, AID, QFD 1) Knowledge and understanding skills. Understand the quality factors which influence consumer behavior and contribute to their satisfaction. 2) Ability to apply knowledge and understanding. Learning the basic tools, both quantitative and qualitative, necessary for customer satisfaction / customer loyalty analysis. 3) Autonomy of judgment. Know how identify the key quality factors which influence consumer behavior, their satisfaction, and know how to implement this factors in all firms, both product and service sectors. 4) Communication Skills. Ability to transfer data obtained from the application of measurement tools to reports. 5) Learning Skills. Ability to know how to analyze the data obtained from both the relevant studies and the practical application of measuring tools, and transfer the results in strategic planning for the firms.
|
8
|
SECS-P/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
Gruppo opzionale SECS-P/10-13 - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
119030 -
DIGITAL BUSINESS ORGANIZATION
(objectives)
The course addresses the topic of digital transformation of organisations, and the consequent impacts on the way modern organisations work and operate. The course invites students to reflect on the changes, opportunities, risks, and consequences on the use of digital technologies in organisational design and change processes, and on the implications for organisational decision making and operational processes.
The course aims at transferring to the students theoretical knowledge and practical skills on the role of digital technologies in organisations, and on the competences and the processes necessary by individuals and organisations to govern this process.
During the course the students will be engaged in learning activities, both theoretical and practical ones, as individuals and in groups. The participation to the course will stimulate in students the development of the following capabilities.
Knowledge and comprehension Understand the nature and impact of organisational change produced by the introduction of digital technologies in individual and groups behaviour. Know the main information systems used in organisations. Know the tools to analyse processes and guide the transformation processes through digital technologies. Know the tools and the processes for analysing the information needs and for the design of or data analysis and presentation.
Applied knowledge Being able to identify potential areas of application of digital technologies to solve organisational problems. Being able to understand and govern the analysis of business processes and their re-engineering in the digital transformation. Know how to identify and analyse the information needs of an organisation and how to design data analytics tools to satisfy such needs. Know how to manage a digital transformation process through planning activities and estimating the effort, and know how to control the process using project management tools and techniques
Judgement capabilities Know the main variables influencing the digital transformation process, know how to analyse them, and be able to judge if and when digital technologies can be used for organisational innovation and change.
Communication capabilities During the course the students will practice the capabilities of presenting and discussing their ideas on the role of digital technologies in the transformation process of organisations.
Know how to learn Being able to learn in an autonomous and self-management way.
|
8
|
SECS-P/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
119032 -
PRODUCT INNOVATION AND CERTIFICATION
|
Also available in another semester or year
|
|
118636 -
Industrial and Network Economics
(objectives)
knowledge and understanding: Industrial organization is concerned with the workings of markets and industries, in particular the way firms compete with each other. Interactions between firms strategies and pubic policy (antitrust) are also analysed.
Applying knowledge and understanding: The aim of this course is to provide students the ability to manage simple mathematical models about firm's strategic behavior.
Making Judgements: Students will be able to analyse markets in an autonomous and critical way.
Communication skills: Students will be able to represents formally and with mathematical rigor real strategic contexts
Learning skills: At the end of the course, students will be able to develop simple games to study markets and the strategic behavior of firms
|
8
|
SECS-P/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
Gruppo opzionale affini - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
119031 -
SOCIAL MEDIA MINING
(objectives)
In the age of digital transformation, an important part of information that can be used by companies can be derived from unstructured data stored in business documents (word, power point, and pdf), on the web (websites, blogs, and online communities), or on social media. These data constitute an important information pool for understanding the environmental phenomena and dynamics affecting the life of organizations. However, it is mostly textual information, and in an unstructured format. Moreover, it is information that has all the characteristics of speed, variety, and quantity that characterize big data.
This course addresses the technical challenges for organizations and the application tools to automatically identify, collect, extract, and analyze unstructured data sources from Web pages and social media.
The course theoretically introduces the fundamental organizational processes-sense making, decision making, and knowing-and the fundamentals of qualitative analysis and automatic text analysis. The course also provides theoretical knowledge about the mechanisms of operation of web technologies including: web and html protocols and standards, main mechanisms of operation of social media, APIs for accessing data on social media platforms, main technologies of data interchange between different platforms (csv, json).
For application purposes in the course, students will perform hands-on activities of extracting, manipulating and analyzing data taken from social media or websites. The knowledge, techniques, and tools learned during the course can also be used for the analysis of other types of unstructured data such as reports, documents, or document sources from databases.
During the course, students will be engaged in learning activities (both theoretical and applied) individually and in groups. Participation in the course is intended to stimulate in students the development of the following knowledge and skills.
Knowledge and understanding skills Understand opportunities and limitations of big data, unstructured data, and automatic text analysis. Know the basic organizational processes and the role that information plays within them. Know the theoretical foundations and techniques required for the automatic extraction and analysis of data from unstructured text sources.
Applied knowledge and understanding skills Recognize areas of practical applications of techniques for extracting, manipulating, and analyzing unstructured data. Recognize opportunities and risks of using information from unstructured data sources, the Web, and social media.
Autonomy of judgment. Understand whether and what data from unstructured sources (web and social media) can meet the information needs of individuals or organizations. Understand which structured and unstructured information sources to integrate to meet the information need. Know how to evaluate the information content-and any biases that may be present-within unstructured data. Know how to objectively interpret information obtained from automatic text analysis.
Communication skills. During the course, students will train the ability to present, argue and discuss in public automatic text analysis tools and the interpretation of the results of the analysis performed.
Learning skills Ability to approach the learning process in a fully autonomous and self-managed manner.
|
8
|
SECS-P/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
119036 -
ECONOMICS AND MARKETING OF AGRI-FOOD PRODUCTS
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
Gruppo opzionale SECS-P/10-13 - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
119030 -
DIGITAL BUSINESS ORGANIZATION
|
Also available in another semester or year
|
119032 -
PRODUCT INNOVATION AND CERTIFICATION
(objectives)
Expected learning outcomes 1) Knowledge and understanding. Knowing the impact of innovation on production processes and new technologies 2) Ability to apply knowledge and understanding. Learning of the necessary tools to correctly and efficiently implement the innovation tools in the production chains in the light of new technologies. 3) Autonomy of judgment. Knowing how to identify what new technologies are and what are the effects of innovation in processes, especially production ones. 4) Communication skills. Ability to transfer the acquired knowledge 5) Learning skills. Ability to be able to analyze the effects of innovation and define strategic actions.
|
8
|
SECS-P/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
119057 -
Thesis
|
9
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
119230 -
ENTERPRISE COMPETITION AND MARKET
(objectives)
Antitrust, competition, distinctive signs, misleading advertising, consumer protection
|
8
|
IUS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |