Degree Course: Marketing and Quality Management
A.Y. 2020/2021 
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati magistrali nel corso di Marketing e Qualità devono avere una solida preparazione nelle discipline aziendali, economiche, giuridiche e statistico-matematiche e possedere adeguate conoscenze dei modelli concettuali e operativi sviluppati nel campo del management, del marketing e della qualità sia in ambito teorico sia in contesti aziendali e territoriali.
I laureati magistrali dovranno quindi: (1) possedere una approfondita conoscenza del ruolo dei sistemi produttivi e dei principali strumenti di politica economica; (2) maturare una approfondita conoscenza delle dinamiche aziendali e degli strumenti (bilancio e contabilità analitica) a supporto delle decisioni aziendali per poter padroneggiare e gestire la complessità sia nelle organizzazione pubbliche che private, (3) saper elaborare un piano di marketing e di comunicazione (a livello strategico) ricercando le informazioni necessarie sia a livello desk che attraverso ricerche field, sviluppate tenendo conto tanto dell’obiettivo dello specifico progetto quanto della/delle metodologia/e di volta in volta più corretta da applicare, elaborando le informazioni reperite secondo gli obiettivi conoscitivi del soggetto per cui il piano è sviluppato; (4) strutturare un sistema informativo rispondente alle specifiche esigenze della realtà in cui opera; (5) avere contezza di come impostare ed implementare un sistema di gestione della qualità e/o ambientale, individuando gli ambiti di miglioramento del medesimo e supportando l’impresa nel conseguimento e/o mantenimento della certificazione di qualità e/o ambientale attraverso gli strumenti e le procedure di volta in volta ritenute più idonee anche in base allo specifico contesto in cui opera; (6) avere padronanza delle tecniche statistiche finalizzate alla raccolta di dati primari ed alla selezione di dati secondari utilizzati in ambito manageriale per il supporto alle decisioni aziendali, nonché delle metodologie avanzate che sono di ausilio nella interpretazione dei fenomeni economico-aziendali legati alle analisi e alle evoluzioni del mercato; (7) comprendere i profili giuridici connessi alla gestione della impresa e delle sue principali funzioni, con particolare riferimento agli aspetti commerciali e contrattuali di natura avanzata; (8) nei laureati capacità critiche e di problem solving.
Il percorso formativo affianca costantemente alla parte teorico-concettuale una tecnico-operativa di carattere più applicativo, comprende quindi lezioni frontali, esercitazioni, testimonianze d’aula, progetti di gruppo con l’obiettivo di ottenere una costante partecipazione e coinvolgimento degli studenti.
La verifica dell'acquisizione di tali competenze avverrà attraverso le prove di esame finali scritte e/o orali previste dagli insegnamenti del Corso di Studio.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
I laureati magistrali in Marketing e Qualità applicano le conoscenze acquisite in molteplici contesti, con competenze interdisciplinari e specialistiche.
Sanno utilizzare le metodologie quantitative per l'analisi dei problemi, lo studio e la ricerca con un approccio applicativo.
Il laureato è dunque in grado di sviluppare un piano di marketing, ma anche di pianificare una strategia aziendale, nonché implementare e certificare un sistema qualità, passando dunque da capacità tecnico-operative specifiche a capacità strategiche che gli consentono di affiancare alla specializzazione una notevole versatilità.
Il raggiungimento della capacità di applicare conoscenze e comprensione avviene attraverso la riflessione critica e lo studio individuale e di gruppo, anche a diretto contatto con le imprese.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente attraverso esami orali e/o scritti.
Le predette verifiche prevedono lo svolgimento di specifici compiti in cui lo studente dimostra la padronanza di strumenti, metodologie e autonomia critica.
Autonomia di giudizio
I laureati magistrali in Marketing e Qualità hanno la capacità di integrare le conoscenze acquisite con lo studio all'interno di problematiche operative complesse, acquisendo durante il percorso formativo capacità critica e autonomia nelle scelte, nelle valutazioni e nelle decisioni.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata soprattutto attraverso esercitazioni e attività professionalizzanti, svolte anche in gruppo, nonché stimolando un contraddittorio in aula su specifici casi studio.
La capacità di giudizio autonomo trova piena esplicazione nell'ambito dell'elaborazione della tesi, che ne costituisce strumento di verifica e nello svolgimento delle attività professionalizzanti; il conseguimento dei relativi crediti costituisce la modalità con cui i risultati attesi vengono verificati.Abilità comunicative
I laureati magistrali in Marketing e Qualità devono saper comunicare in modo chiaro e interagire con il mondo del lavoro e delle professioni.
Tali abilità vengono acquisite durante il percorso didattico, sia nella preparazione degli esami sia in attività formative specifiche (project work, tirocini).
Le abilità comunicative sono inoltre sviluppate in modo significativo in occasione di tutte quelle attività formative che prevedono la preparazione e la presentazione orale di relazioni e documenti scritti, anche lavorando in gruppo.
L'acquisizione delle abilità comunicative sopraelencate avviene, inoltre, tramite l'attività svolta dallo studente per la preparazione della prova finale e la discussione della medesima.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Capacità di apprendimento
I laureati magistrali in Marketing e Qualità sviluppano capacità che gli consentono un aggiornamento continuo delle proprie competenze, acquisendo al tempo stesso elevate capacità operative nell'applicazione di metodologie e strumenti utili alla realizzazione di validi processi decisionali di gestione, di marketing e di qualità.
Le capacità di apprendimento sono stimolate lungo tutto l'iter formativo,
con particolare riguardo allo studio individuale, alla preparazione di progetti individuali e di gruppo, all'attività svolta per la preparazione della tesi di laurea.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Requisiti di ammissione
Requisiti di accesso
Per l'accesso al corso di laurea magistrale è richiesta la laurea triennale nelle classi L-18 o L-33.
L'accesso al corso di laurea magistrale può avvenire anche per chi è in possesso di laurea triennale in altre classi, ovvero di altro titolo di studio conseguito all'estero riconosciuto idoneo, o di laurea relativa al previgente ordinamento quadriennale, purché in possesso dei seguenti requisiti curriculari (almeno 48 CFU), riferibili alla conoscenza delle discipline di base in campo aziendale, economico, giuridico e statistico.
• da 8 a 16 CFU nel SSD SECS-P/08;
• almeno 8 CFU nei SSD SECS-P/01 o SECS-P/02;
• almeno 8 CFU nei SSD SECS-S/01 o SECS-S/03;
• da 8 a 16 CFU nel SSD SECS-P/07;
• da 8 a 16 CFU nei SSD IUS/01 o IUS/04.
Eventuali carenze formative, rispetto ai prescritti requisiti curriculari, dovranno essere colmate prima della verifica della preparazione individuale, in modo da poter seguire con profitto i corsi.
È prevista la verifica dell'adeguatezza della personale preparazione dello studente, con modalità che saranno definite nel regolamento didattico del corso di studio.
Prova finale
La prova finale per il conseguimento della laurea magistrale consiste nella redazione e discussione di un elaborato scritto, ampio e approfondito, in lingua italiana o inglese, redatto in modo originale dal laureando, avente ad oggetto un argomento inerente al percorso di studio del Corso di Laurea Magistrale, che deve essere predisposto sotto la guida di un relatore.
La tesi deve dimostrare la competenza avanzata nella disciplina oggetto di approfondimento, rilevando a tal fine sia l'elaborazione del contributo teorico e/o empirico sia la capacità di analisi critica del tema studi affrontato.
Il lavoro richiesto allo studente laureando deve risultare coerente, in termini di impegno e di obiettivi di apprendimento richiesti, al numero di crediti formativi riconosciuti, fissato in 9 CFU.
Orientamento in ingresso
Orientamento in ingresso
L'orientamento in ingresso è un servizio erogato dal Dipartimento di Economia, Ingegneria, Società e Impresa ed è articolato su un insieme di attività finalizzate a consentire allo studente una scelta informata e consapevole del proprio percorso da intraprendere, coerente con le proprie attitudini e aspirazioni.
In particolare questa forma di orientamento prevede le seguenti iniziative:
• Partecipazione ad eventi (locali/nazionali) e manifestazioni (Open Day Ateneo, Open Day di dipartimento, Career Day) per l'orientamento.
In queste giornate vengono presentate le proposte formative dei corsi di laurea magistrale con la partecipazione dei docenti, in modo che ciascuno studente possa avere un primo contatto con i futuri professori e formulare domande che chiariscano dubbi e curiosità.
Anche quest'anno, come da consuetudine si è svolto l'Open Day delle Lauree magistrali; in quell'occasione, oltre ad essere illustrato il percorso formativo del corso di studi, sono intervenuti, con le loro testimonianze, studenti laureati già inseriti nel mondo del lavoro;
• Realizzazione di brochure, locandine, poster con la presentazione dei corsi di studio e i relativi sbocchi occupazionali e professionali;
• Realizzazione della Guida del Dipartimento e di Ateneo;
• Aggiornamento costante del sito web del dipartimento e della home page dei corsi di studio, con una serie di pagine e sezioni dedicate alle diverse informazioni utili tanto agli studenti interessati all'iscrizione ai corsi quanto a coloro che già sono iscritti; al sito internet é associato il profilo Facebook del Dipartimento e un profilo Twitter.
Il Corso di Studio in breve
Il corso in Marketing e Qualità si caratterizza per essere l'unico in Italia a coniugare nel titolo e negli obiettivi formativi i concetti di marketing e di qualità.
Questa scelta trova giustificazione nel riconoscimento della centralità del cliente per il successo dell'impresa e quindi dell'importanza tanto del marketing quanto della gestione e dell'assicurazione della qualità come fattori strategici per la creazione del vantaggio competitivo.
La centralità del cliente per il successo dell'impresa, ed il ruolo tanto del marketing quanto della qualità, come fattori strategici di competizione, nonché l'importanza della loro corretta comunicazione (offline ed online) come valore aggiunto per le imprese è alla base del progetto formativo che integra i saperi connessi al marketing (analisi e gestione della domanda, customer satisfaction, statistica applicata) a quelli strettamente legati alla qualità (certificazione, strumenti di controllo della qualità, gestione per la qualità).
In questa ottica, il corso fornisce agli studenti tutti gli strumenti per affrontare le problematiche aziendali secondo un'ottica integrata propria della direzione e della gestione d'impresa, con particolare riferimento alle strategie, alle politiche e agli strumenti di marketing, ai rapporti con il cliente ed alla qualità, in ogni sua declinazione.
Le competenze vengono erogate con modalità innovative, attraverso case studies, lavori di gruppo, testimonianze aziendali e più in generale con una connessione molto forte con il mondo del lavoro.
Il percorso formativo prevede lo svolgimento di attività professionalizzanti (come tirocini, stage ed altre attività) in imprese, enti o in società di consulenza direzionale, l'approfondimento della conoscenza della lingua inglese, e si conclude con la redazione di un elaborato scritto che dovrà contenere elementi di originalità, sotto la supervisione di un docente di uno dei corsi di laurea del Dipartimento.
Gli sbocchi occupazionali e professionali previsti sono rappresentati essenzialmente, ma non esclusivamente, da professioni nell'ambito manageriale in tutti gli ambiti delle professioni tipiche dell'ambito economico e aziendale.
In particolare i principali sbocchi per il laureato in Marketing e Qualità sono da individuarsi in:
- figure professionali e carriere manageriali e direttive nelle funzioni di marketing, organizzazione, produzione, vendite, qualità, amministrazione, direzione di imprese/aziende industriali e di servizi di diverso tipo e dimensione;
- attività di consulenza aziendale e direzionale nelle differenti forme e nei differenti settori;
- responsabile qualità, valutatore e auditor per la qualità;
- esperto di marketing, sviluppo locale, marketing territoriale, trasferimento tecnologico.
La laurea magistrale in Marketing e Qualità consente altresì l'accesso all'esame di stato per l'iscrizione alla sezione A dell'Albo dei Dottori Commercialisti e degli Esperti Contabili, secondo le procedure di accesso regolamentate dal predetto albo.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
13873 -
MARKETING
(objectives)
A) FORMATION OBJECTIVES
The aim of the course is to provide a general framework of marketing activities carried out by companies, with a focus on their integration with corporate strategies. b) EXPECTED LEARNING RESULTS 1) Knowledge and understanding Being aware of the strategic and operative marketing both in its strategies and tools to successfully carried out a marketing plan.
2) Applying knowledge and understanding To know and to understand marketing strategies and policies as well as the tools in their peculiarities and characteristics. To acquire the ability to apply the above mentioned strategies and tools to a real firm case.
3) Making judgements Be able to identify the marketing problems relating to a product and/or a service and propose some improvement and/or changes to be realized in line with the brand image and the firm objectives.
4) Communication Skills Riuscire a spiegare sia la situazione attuale dell’impresa sia quella prospettata per alcune aree e/o prodotti e/o servizi anche attraverso l’utilizzo di software per le presentazione.
5) Learning skills To be successful in the learning output it is necessary to be able to read the actual firm situation from a marketing point of view and to be able to identify some areas of improvement. It is also necessary to be able to propose marketing strategies and practical solutions to the problems identified in line with the firm and/or brand image and the business goals. Therefore, students should be able to formulate a right marketing strategy and to identify the most deemed tools to implement it being aware of how marketing operations should be carried out.
|
8
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13883 -
INTERNAL AUDITING
(objectives)
The course aims to provide the student with the theoretical and practical notions aimed at: - Understand the definition and analysis models of the internal control and risk management system of companies; - Know corporate governance rules regarding the internal control and risk management system. - Know international standards of the internal auditing profession - Develop critical analytical skills to improve corporate control processes.
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13874 -
QUALITY MANAGEMENT AND CERTIFICATION
(objectives)
1)Knowledge and understanding skills. Know the statistical and managerial tools to be applied in a quality management system. Know the organization of a quality-oriented firm. 2) Ability to apply knowledge and understanding. Learn the tools needed to properly and efficiently implement a Quality Management System. 3) Autonomy of judgment. Know how to identify non-conformities of a quality management system and know how to identify and apply effective corrective actions. 4) Communication Skills. Ability to transfer the data obtained from an audit in Audit Report 5) Learning Skills. Ability to know how to analyze data from the application of statistical / managerial tools and audits to enable a correct and effective application of a Quality Management System.
|
8
|
SECS-P/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13899 -
OPTIONAL SUBJECT
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
119033 -
DIGITAL SKILLS LAB: ADVANCED OFFICE AUTOMATION
(objectives)
The laboratory has the objective of delivering to students the knowledge and competences to fully exploit the potential of digital productivity tools used in the work environment. The laboratory will offer students the possibility to apply methods and tools for data analysis, storing, and presentation through the affordances of market leading office automation software.
Knowledge and understanding Understand the application domain of the office automation tools Be able to use advanced features of Microsoft Excel and Microsoft Access
Applying knowledge and understanding Know the application domain of the features of Microsoft Excel and Microsoft Access
Making judgements Be able to interpret the results of the main data analysis operations
Communication skills Be able to prepare data for presentations in reports or slideshows
Learning skills Be able to learn in an autonomous and self-managed way.
|
2
|
ING-INF/05
|
-
|
-
|
12
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119034 -
DIGITAL SKILLS LAB: DATA ANALYTICS WITH R
(objectives)
The course introduces students tho the fundamentals of R language and of the data analysis environments for R. The laboratory is designed for students who have no, or limited, previous knowledge on R. During the laboratory the students will familiarise with the basic features of the R language, the R and RStudio working environment, and the basic operations for data management and manipulation.
Knowledge and understanding Know the capabilities and the potential application domains of R Know how to use R together with other data analysis software (Excel and Stata) for data import and export Know the basic data objects managed by R and be able to manipulate them Be able to perform basic math and logical operations on data in R, basic data manipulation activities, and basic descriptive statistics analysis Know how to graphically represent data in R
Applying knowledge and understanding Be able to recognise the application domain of the features of R Starting from a dataset, be able to identify the possible analysis and data manipulation that can be performed on it
Making judgements Be able to interpret the results of the main data manipulation and analysis activities Be able to interpret the meaning of error messages provided by the R environment and be able to fix the problems autonomously
Communication skills Be able to present data in the form of reports or presentations automatically generated by R scripts combining textual descriptive parts, data tables, charts, and results of data analysis
Learning skills Be able to learn in an autonomous and self-managed way
|
2
|
ING-INF/05
|
-
|
-
|
12
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119035 -
PROFESSIONAL ACTIVITY
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
119043 -
Professional English for Marketing and Administration
(objectives)
The purpose of this course is to explore and expand the concept of professional – commercial and administrative writing in a modern perspective of Cross-cultural Communication. The ultimate goal is to increase students’ familiarity with different professional writing forms, mostly consisting of multipurpose business letters (inquiries, replies, orders, complaints, memos, reports) and develop awareness of the cross-cultural communicative issues raised by international communication, by studying the origins and development of a discipline which finds its roots in the ancient art of letter writing. Since target students should already possess a B1 one level of English Language competence, the teaching of grammar will not be a priority of this course. At the end of the course, students will have developed an understanding of the general principles of corporate-administrative- professional communication, especially with regard to the 4 Cs (clarity, formal and content correctness, conciseness, courtesy); they will be able to identify the register and the most suitable contents for the most typical communicative situations of their potential working sector and will be able to apply and modulate the textual genres they have become familiar with to new and unexpected communicative contexts.
|
4
|
L-LIN/12
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
13880 -
STATISTICS IN MARKET RESEARCHS
(objectives)
The student is introduced to the most common data analysis techniques in the field of statistics for business decision making. These comprehend applications in marketing, customer satisfaction, cluster analysis and market segmentation. The student in also introduced to R programming. Comunicative skills of the students will be improved by presenting a data analysis project on real data that should be carried over the whole period of lectures. By comparing their work in problem solving with that made by other researchers in the field of applied statistics the judgmental and critical thinking of the student will be improved as well as his/her understating of the theory exposed in class (applied and theoretical)
|
8
|
SECS-S/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17910 -
Behavioural Economics and Consumption Theory
(objectives)
The course focuses on topics linked to consumer behavior which, in the light of the most recent analysis methodologies, is characterized by poor rationality, errors (bias) and a "heuristic" approach to solving problems. These behaviors together with the close relationship between emotion and purchase decision are used in the marketing sector to increase the purchase of products.
1. KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING The course aims to provide basic theoretical and empirical knowledge in order to allow the student to independently understand consumer behavior and marketing strategies. This knowledge will be acquired mainly through lectures, reading targeted texts and participating in in-depth thematic seminars.
2. ABILITY TO APPLY KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING The student must be able to apply the methodological and theoretical knowledge acquired in the interpretation of consumer behavior. These specific skills will be developed mainly through the study of case studies, the realization of the project work and the debate in the classroom.
|
8
|
SECS-P/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Gruppo di esami opzionali affini - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
119030 -
DIGITAL BUSINESS ORGANIZATION
|
Also available in another semester or year
|
119031 -
SOCIAL MEDIA MINING
(objectives)
In the age of digital transformation, an important part of information useful for organisations is available from unstructured data stored in office documents (word, power point, and pdf), on the web (web pages, blogs, and online communities) or social media. This information is crucial to understand environmental phenomena relevant for the lives of organisations. A major part of these pieces of information are stored in texts and are non structured. Moreover, this information shows many times all the characteristics of velocity, variety, and quantity of big data.
The course tackles the the technical challenges for organisations and the operational tools to identify, retrieve, extract, and analyse in an automatic manner data from non structured sources on the web and on social media. The course introduces to students the fundamentals organisational processes – sense making, decision making, and knowing – and the fundamentals of automatic analysis of textual data. The syllabus of the course includes also theoretical knowledge on the functioning of web technologies: web protocols, the HTML language, the data interchange formats (cvs and json), and the main APIs for accessing data on social media platforms.
Students attending the course will engage with data extraction, manipulation, and analysis from social media and web sites. The technical and operational knowledge acquired during the course can be used also for analysing other types of non structured data, such as reports, documents, or other data sources.
During the course the students will be engaged both in During the course the students will be engaged both in theoretical and practical learning, as individuals and in groups. The participation to the course will stimulate in students the following skills.
Knowledge and understanding Understand the opportunities and limits of big data, unstructured data, and automatic analysis of textual data. Know the fundamental organisational processes and the role that information plays in them. Know the theoretical foundations and the technical procedures for automatic data extraction and analysis of non structure data and textual data.
Applying knowledge and understanding Recognise the limitations and the potential domains of applications of the techniques for non structured data extraction, manipulation, and analysis. Recognise opportunities and risks in the use of information from non structured sources, from the web and from social media.
Making judgements Understand if and which data from non structure sources (web and social media) could satisfy the information need of people and organisations. Understand how to integrate structured and unstructured sources of data to answer to the information need of people and organisations. Be able to assess the information contained – and the potential biases – in unstructured data. Be able to interpret in an objective manner the information obtained from the automatic analysis of textual data.
Communication skills During the course the students will train the skills of presenting, arguing, and debating in public the results of their analysis and their interpretations.
Learning skills Be able to learn in an autonomous and self-managed way.
|
8
|
SECS-P/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
119036 -
ECONOMICS AND MARKETING OF AGRI-FOOD PRODUCTS
(objectives)
The course aims to provide the theoretical and methodological tools: (i) to understand the structure of the economic system, with particular reference to the agri-food sector; (ii) to identify the characteristics of the production and consumption processes of agri-food products and their implications on the environmental and social dimension; (iii) to analyse the determinants of food consumers' choices and how these choices can drive the marketing strategies.
|
8
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17911 -
MARKETING AND BIG DATA ANALITYCS
|
8
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
119032 -
PRODUCT INNOVATION AND CERTIFICATION
(objectives)
1) Know the principles of technological innovation and related reference models. 2) Learning the principles to understand the dynamics of innovation and product certification for the competitiveness of companies, with particular reference to international markets. 3) Ability to communicate the principles of technological innovation and the requirements of product certification. 4) Ability to analyze data and the context of the reference markets for the correct implementation of technological innovation and to promote competitiveness. 5) Knowledge of product certification tools and production chains.
|
8
|
SECS-P/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
119050 -
web marketing laboratory
|
3
|
SECS-P/08
|
-
|
-
|
18
|
-
|
Other activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
13891 -
INTERNATIONAL MARKETING
(objectives)
The International Marketing course aims to make the student acquire the information necessary to set up a path for internationalization of companies from a strategic and operational point of view. The student must be able to evaluate the opportunities deriving from internationalization in a target country and define the characteristics of the entrance, from the operating mode to the definition of the marketing mix aspects to define a complete international marketing plan. The student must be able to: - know and understand the dynamics of international marketing and how management can carefully plan its operating levers; - practically apply the knowledge acquired to develop international marketing plans; - have independent judgment and ability to apply international marketing methodologies and tools independently and originally; - communicate the knowledge acquired also through exercises and comparison project work with other colleagues; - learn a method of critical analysis and application of international marketing tools.
|
8
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
118636 -
Industrial and Network Economics
(objectives)
knowledge and understanding: Industrial organization is concerned with the workings of markets and industries, in particular the way firms compete with each other. Interactions between firms strategies and pubic policy (antitrust) are also analysed.
Applying knowledge and understanding: The aim of this course is to provide students the ability to manage simple mathematical models about firm's strategic behavior.
Making Judgements: Students will be able to analyse markets in an autonomous and critical way.
Communication skills: Students will be able to represents formally and with mathematical rigor real strategic contexts
Learning skills: At the end of the course, students will be able to develop simple games to study markets and the strategic behavior of firms
|
8
|
SECS-P/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Gruppo ozpionale SECS-P/13 - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
119028 -
Sustainability and Circular Economy
|
Also available in another semester or year
|
13886 -
CUSTOMERS RELATIONSHIP MANAGEMENT AND QUALITY
(objectives)
The course studies (1) consumer behavior, (2) consumer decision process, (3) customer satisfaction, (4) and customer loyalty (5) perceived quality. The understanding of these dimensions is important and useful for enterprises and institutions which operate in the market. The course studies also : (1) CRM, (2) Customer experience and (3) manage networks to improve customer relationship management performance. Synthesis of the course 1. Relationship between quality / customer satisfcation / loyalty and analysis of consumer behavior: Expected Quality and perceived quality: ISO 9001 and customer, customer satisfaction and customer loyalty; Consumer behavior different approaches; Quality and customer satisfaction in the services - Servqual; Dynamic Model of Customer Loyalty 2. Tools for measuring quality, satisfaction, loyalty and analysis tools in consumers' behavior: Tools Quantitative / Qualitative; the questionnaire, the focus groups; Regression models; correlation; Cluster Analysis, AID, QFD 1) Knowledge and understanding skills. Understand the quality factors which influence consumer behavior and contribute to their satisfaction. 2) Ability to apply knowledge and understanding. Learning the basic tools, both quantitative and qualitative, necessary for customer satisfaction / customer loyalty analysis. 3) Autonomy of judgment. Know how identify the key quality factors which influence consumer behavior, their satisfaction, and know how to implement this factors in all firms, both product and service sectors. 4) Communication Skills. Ability to transfer data obtained from the application of measurement tools to reports. 5) Learning Skills. Ability to know how to analyze the data obtained from both the relevant studies and the practical application of measuring tools, and transfer the results in strategic planning for the firms.
|
8
|
SECS-P/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
Gruppo di esami opzionali affini - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
15002 -
ADVANCED COMMERCIAL LAW
(objectives)
1) Knowledge and understanding: the course aims at providing the student with the knowledge and ability to understand a) the fundamental legal profiles functional to the distinction of the company on the market, b) the techniques of correct competition on the market, c) the purpose, nature and limits of private rights, and d) the basic technical elements of business contracts aimed at market development. 2) Applying knowledge and understanding: through an in-depth study of the individual institutes, including case studies, the course aims at providing the student with knowledge and ability to understand the issues mentioned in point 1) above, not limited to the theoretical approach of the questions, but such as to allow the understanding of the application implications of the relevant notions and the problems that practice presents to the jurist. 3) Making judgements: the course aims at stimulating the student's critical spirit, providing him/her with the essential methodological tools, also in view of a possible future in-depth study of the legal institutes dealt with in the course, for the examination and study of the normative sources, of the doctrinal contributions and of the jurisprudence. 4) Communication skills: also by attending the lessons, the course aims at improving the student's communication and expositive skills with reference to commercial law, stimulating the acquisition of the relevant technical language. 5) Learning skills: the course aims to stimulate the student's curiosity towards the subject, requiring commitment and attention in the study of both general topics and detailed issues, in order to improve the student's learning ability.
|
8
|
IUS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Gruppo ozpionale SECS-P/13 - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
119028 -
Sustainability and Circular Economy
(objectives)
The learning objective of the course is to transfer, to the students, the knowledge on the principles, concepts and tools for managing sustainability and the environment.
Within the course, topics related to the management of the new circular paradigm are widely disseminated, with attention to resources, product / process, business models, and consumer behavior, together with other enabling factors, such as policies, role of technology, and stimulus tools.
Therefore, the expected learning outcomes are the following:
Knowledge and understanding:
The student will have acquired the knowledge and the ability to understand the reference framework for sustainable development and the Circular economy and the tools for managing environmental sustainability.
Application of knowledge
The student will be able to face the most recurring problems regarding sustainability and the Circular economy and understand the main organizational aspects and to identify the critical context variables.
Ability to draw conclusions
The student will be able to evaluate the circular contexts and the applicability of the Circular Economy models
Communication skills
The student will have acquired an appropriate language to express in a clear and correct way what he has learned from the study of the topics addressed.
Ability to learn
The student will be able to adequately use the acquired knowledge, methodologies and tools necessary for correct environmental management.
|
8
|
SECS-P/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13886 -
CUSTOMERS RELATIONSHIP MANAGEMENT AND QUALITY
|
Also available in another semester or year
|
|
119057 -
Thesis
|
9
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |