Degree Course: Communication, technologies and digital cultures
A.Y. 2020/2021 
Conoscenza e capacità di comprensione
Il laureato in Comunicazione, tecnologie e culture digitali dovrà acquisire specifiche conoscenze nell'ambito delle discipline linguistiche, sociologiche, giuridiche e comunicative tali da permettergli di orientarsi nei diversi settori della comunicazione (mediale, pubblica, d'impresa, pubblicitaria), e conoscenze e capacità di analisi delle logiche, delle forme organizzative, dei linguaggi dei diversi media: stampa, cinema, radio, televisione, nuovi media, social media; dovrà inoltre acquisire solide conoscenze informatiche e di una lingua straniera che gli possano consentire, da un lato, un agevole accesso alle tecnologie dei media digitali, dall'altro, un adeguato posizionamento nell'ambito delle attività relazionali e aziendali relative alla comunicazione interna e esterna.
Gli studenti acquisiscono queste competenze attraverso la partecipazione alle lezioni e ai seminari organizzati nell'ambito di singoli insegnamenti oppure più in generale per tutti gli studenti che frequentano il corso L20, tenuti da persone impegnate a vario titolo nel settore della comunicazione (giornalisti, dirigenti di aziende, esperti della comunicazione digitale ...),
La verifica dell'acquisizione delle competenze avviene attraverso gli esami scritti e orali e attraverso la discussione e valutazione delle tesine realizzate dagli studenti individualmente o in gruppo.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Lo studente dovrà essere messo in condizione di utilizzare le conoscenze nell'ambito storico, sociologico, psicologico, economico, informatico per svolgere analisi critiche e operare collegamenti interdisciplinari nell'affrontare questioni e problematiche specifiche a livello sia teorico che empirico.
Le discipline delle scienze sociali gli saranno utili per calare i saperi di base e le interconnessioni logiche nel flusso della contemporaneità con riferimento alle dimensioni economiche, organizzative e gestionali, oltreché culturali e teoriche, dei processi di comunicazione nell'ambito delle tendenze di mercato e dell'innovazione globale.
Gli studenti potranno acquisire la capacità di applicare conoscenza e comprensione attraverso: le visite organizzate presso aziende, la preparazione di presentazioni orali e tesine scritte frutto di lavori individuali o di gruppo, la frequenza ai laboratori organizzati presso il Dipartimento (di Scrittura digitale, Immagine video e suono, e Strumenti e tecnologie informatiche) o le esperienze di stage presso le aziende convenzionate con l'Ateneo.
Al fine di dare maggiore continuità e specificità a questo tipo di iniziative è stato avviato già da due anni un rapporto più stretto e stabile con aziende di livello nazionale, come il Gruppo Repubblica - L'Espresso o come Sky TG24, che collaborano anche alla definizione del percorso formativo.
Inoltre è stato sperimentato con successo un Project work con un'azienda del territorio, esperienza che potrà essere replicata.
La valutazione in questo ambito avviene attraverso la verifica dei risultati ottenuti dopo la frequenza ai laboratori e attraverso i giudizi ottenuti dalla aziende alla fine dell'esperienza di stage.
Autonomia di giudizio
Al termine del percorso formativo, il laureato avrà maturato la capacità di individuare la specificità dell'atto comunicativo in relazione a parametri socio-antropologici, storico-culturali, mediali e linguistici, sapendo applicare opportunamente in modo informato e argomentato il proprio spirito critico e dimostrando di interagire attivamente e proficuamente nei vari momenti della comunicazione.
In particolare l'autonomia di giudizio si esplicherà in:
a) capacità di raccogliere ed elaborare sia in senso teorico che in senso produttivo informazioni, dati e conoscenze relative ai diversi settori della comunicazione e ai processi distintivi con valenza e procedure atte a configurare giudizi autonomi;
b) capacità di interpretazione di informazioni, dati e conoscenze acquisite con tecniche di acquisizione propria, inclusa la riflessione sulle ripercussioni socio-culturali degli interventi e delle realtà tipiche del vasto e stratificato mondo della comunicazione;
c) sensibilità a cogliere e sviluppare le implicazioni e le conseguenze sociali ma anche teoriche e applicative delle strategie o degli interventi concreti di comunicazione nei vari settori del mercato locale e globale delle più diverse imprese pubbliche o private, con specifico riferimento alle dimensioni sociali, economiche e a quelle dell'innovazione strategica.
Queste capacità saranno acquisite anche attraverso attività laboratoriali ed esercitazioni tese a favorire il confronto sui saperi della comunicazione, ed a misurare la valutazione specifica di pratiche di comunicazione implementate nei diversi apparati tecnologici ed espressivi.
Abilità comunicative
Il laureato è in grado di comprendere la saggistica fondante relativa alle discipline della comunicazione e trasmetterne i contenuti.
Avrà inoltre acquisito una buona padronanza della terminologia e dei concetti fondamentali per le scienze della comunicazione, tale da consentire autonomia di iniziativa nel confronto con interlocutori generici o specialisti.
Il laureato in scienze della comunicazione deve essere in possesso di competenze di comunicazione atte a trasmettere un insieme vasto e complesso di tematiche specifiche, che inquadrino scenari colti nella loro singolarità, ma anche collocabili in un contesto socio culturale generale e trasversale più ampio e complesso.
Queste competenze – linguistiche, visive, audiovisive, intermediali ecc.
– saranno acquisite anche con la specifica progettazione e realizzazione concreta di oggetti e prodotti comunicativi, anche attraverso attività laboratoriali e con appositi tirocinii e stage.
Capacità di apprendimento
Il laureato in Comunicazione, tecnologie e culture digitali deve essere in grado di sviluppare ulteriori capacità di apprendimento necessarie a intraprendere studi successivi, con elevato grado di autonomia, sia nei settori diversi delle scienze della comunicazione generale e applicata, sia nel campo più vasto delle scienze umane e delle applicazioni tecnologiche nei vari settori della multimedialità.
Queste capacità saranno promosse e sviluppate sia attraverso la partecipazione ai corsi d'insegnamento istituzionale sia tramite attività formative laboratoriali tese a saper studiare, progettare ed eventualmente produrre oggetti comunicativi, con un doppio sguardo metodologico, da una parte indirizzato alle costanti "storiche" degli apparati di comunicazione, dall'altra alle variabili e alle novità introdotte dalle tecnologie più recenti.
Requisiti di ammissione
Per essere ammessi al Corso di laurea occorre essere in possesso di un diploma di Scuola secondaria superiore o di altro titolo equipollente.
L'accesso al Corso è regolato da una prova di ingresso, non vincolante ai fini dell'iscrizione, volta a verificare le capacità di analisi e comprensione del testo, la padronanza del lessico epistemologico non etichettato, capacità che permettono sia la fruizione delle lezioni accademiche sia la lettura autonoma di testi specialistici in qualsiasi disciplina.
La prova è elaborata da una Commissione istituita dalla Amministrazione centrale di Ateneo ed è comune ai Corsi di laurea appartenenti alla macroarea umanistica.
Il Dipartimento predispone moduli di approfondimento mirati al superamento di eventuali carenze rilevate in fase di accesso; i moduli sono diversificati in base alle possibilità degli studenti di frequentare attivamente in praesentia o, in absentia, di colmare con una bibliografia mirata le lacune conoscitive o di connettersi on line per svolgere esercitazioni a distanza.Prova finale
La prova finale consiste nella preparazione di un elaborato scritto, non necessariamente originale, o di una ricerca di tipo tecnico-applicativo (nelle discipline che lo consentono), su un argomento concordato con un docente responsabile di uno degli insegnamenti presenti nel piano di studi del candidato, e nella successiva discussione di fronte a una commissione di professori nominata dal Direttore del Dipartimento.
Al momento dell'assegnazione della tesi il relatore suggerisce una bibliografia essenziale che il laureando, col suo assenso, può integrare.
Il lavoro si svolge sotto la guida del relatore, che ne verifica lo stato di avanzamento e comunica al candidato il parere positivo finale.
Al termine della prova finale, la commissione formula la valutazione conclusiva, espressa in 110 ed eventuale lode, collegando l'intera carriera del laureando alla prova finale.
In sede di prova finale la commissione può assegnare sino a un massimo di 6 punti per la tesi di laurea.
Verrà inoltre riconosciuto 1 punto agli studenti che hanno completato nei termini previsti il corso di studi e 1 punto agli studenti che hanno acquisito crediti durante un soggiorno all'estero (ERASMUS).
Orientamento in ingresso
Il Dipartimento DISUCOM, a cui il corso di Comunicazione, tecnologie e culture digitali afferisce, svolge una intensa attività di orientamento in ingresso, organizzando incontri con studenti degli ultimi anni di numerose scuole superiori di secondo grado della città e della provincia di Viterbo.
Alle attività direttamente programmate dal Dipartimento si aggiungono quelle organizzate a livello centrale dall'ufficio di Ateneo preposto a questo scopo, come gli Open Day (Uff.
Offerta formativa e orientamento in entrata).
L'orientamento in ingresso si realizza in particolare nelle seguenti forme:
a) incontri con le Scuole Superiori di secondo grado.
I docenti del corso di studio realizzano incontri in sede o presso le sedi degli Istituti con gli studenti dell'ultimo e del penultimo anno, dedicati alla presentazione dei CdS, di cui vengono specificatamente illustrati, oltre agli obiettivi formativi, ai piani di studio e agli sbocchi professionali, anche le strutture a supporto della didattica, i servizi di assistenza e quelli per lo svolgimento di periodi di formazione sia all'esterno, sia all'estero, oppure si tengono lezioni dimostrative su argomenti concordati.
b) organizzazione di specifiche attività con le Scuole secondarie superiori (in particolare partecipazione alle attività legate al progetto Scuola-lavoro);
c) organizzazione di test di orientamento rivolti agli studenti del penultimo anno della Scuola secondaria di secondo grado aventi lo scopo di anticipare il contatto con le procedure richieste dal DM 270/2004 e di permettere agli studenti di autovalutare, verificare e consolidare le proprie conoscenze in relazione alla preparazione richiesta per i diversi corsi di studio ai quali è interessato;
d) possibilità di rivolgersi allo sportello di orientamento attivato dal Dipartimento, per il quale operano gli studenti - tutor, per acquisire informazioni sull'offerta formativa e sui servizi del Dipartimento di afferenza del corso;
e) partecipazione dei docenti a saloni / manifestazioni di orientamento di carattere nazionale o regionale, a giornate aperte ed eventi culturali organizzati nel territorio, finalizzati a presentare in modo ampio e dettagliato i percorsi formativi offerti dalla
struttura didattica.
Per lo svolgimento delle attività di orientamento il DISUCOM si avvale del supporto di docenti del Dipartimento incaricati specificamente delle attività di orientamento, coadiuvati da studenti senior e dottorandi selezionati in base a concorsi banditi dalla strutture stesse per il conferimento di assegni per attività di tutorato e orientamento.Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea in Comunicazione, tecnologie e culture digitali intende fornire agli studenti una conoscenza di base completa nelle materie della comunicazione digitale, dei media, dei social network, che fanno della rete Internet il motore propulsivo dello sviluppo socio-economico e industriale.
Lo scopo è quello di trasferire allo studente la comprensione delle teorie, modelli, nuovi linguaggi mediali contemporanei e tecnologie digitali nel complesso universo transmediale, unitamente al trasferimento delle competenze organizzative e industriali che stanno investendo il settore della comunicazione sotto l'impatto delle nuove tecnologie digitali.
Il progetto intende formare e sviluppare la figura di un "comunicatore digitale", che metta insieme conoscenze e competenze culturali di base con un profilo interdisciplinare ed una parte fondamentale di formazione empirica realizzata a stretto contatto con laboratori e "media company" all'avanguardia in Italia nello sviluppo digitale.
Il corso offre una sostanziale formazione interdisciplinare e una visione ampia delle attività e delle problematiche legate alle diverse sfere professionali legate alla comunicazione, mirando a soddisfare le esigenze di Istituzioni, Imprese e Consumatori e provando tra l'altro ad individuare e rafforzare le potenzialità comunicative di un territorio, come la Tuscia viterbese, dalle interessanti prospettive culturali, turistiche e ambientali.
Il corso garantisce inoltre una buona conoscenza della lingua inglese, anche con riferimento al linguaggio della comunicazione e la capacità di utilizzare gli strumenti della comunicazione informatica per gli ambiti operativi nei settori di competenza.
In relazione agli obiettivi formativi del Corso di Laurea, è prevista l'organizzazione, in accordo con enti pubblici e privati, di stages, tirocini e project work idonei a concorrere al conseguimento dei Crediti Formativi Universitari richiesti per le Ulteriori attività formative.
Il corso offre i presupposti per approfondimenti affidati a lauree magistrali o a master sulla comunicazione in vari settori operativi; in particolare, attualmente il Dipartimento DISUCOM consente di proseguire gli studi di secondo livello nel corso di laurea magistrale in Filologia moderna (LM-14), nell'indirizzo specifico “Scienze delle lettere e della comunicazione multimediale”.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17419 -
SOCIOLOGY AND RESEARCH METHODOLOGY
(objectives)
The course sets out to provide basic knowledge in the sociological perspective to understand the processes of social life from the earliest processes of industrialization and modernization to contemporary globalization. Specifically, with reference to - Knowledge and understanding, students will have the opportunity to learn the fundamental concepts and theories used by sociology to analyze the processes of socio-economic life. - Applying knowledge and understanding, students will be able to apply basic methodologies of social research. -Making Judgments, students will be able to autonomously proceed with the analysis of the economic and social phenomena of the reality that surrounds them. - Communication skills, students will have developed the ability to process and transfer the knowledge they have acquired. - Learning skills, students will have developed the ability to analyze the complex problems of the socio-economic reality.
|
8
|
SPS/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17420 -
COMMUNICATION ECONOMICS
(objectives)
Knowledge and understanding: The student will have developed the ability to understand markets dynamics as well as policies, in a rapidly changing scenario as contemporary economics. Moreover, the student will understand the role of communication and advertising in the marketplace. Applying knowledge and understanding: The student – acquiring the correct tools and method – will be able to interpret and critically evaluate microeconomic problems and policies, also with regard to the role of communication and advertising, as well as to assess whether the policies’ goals actually correspond to their predictable effects on the basis of the main economic theories. Making judgements: The student, through the use of the methodologies acquired during the course, will have acquired analysis skills and the ability to interpret microeconomic problems, with a focus on communication and advertising. Communication skills: At the end of the course the students will strengthen their communication skills as well as their ability to present the results of their analysis, also in relation to ‘problem solving’ activities. Learning skills: The technical-economic knowledge acquired during the course will allow the student to autonomously understand and interpret complex microeconomic problems. These skills will be developed also through ‘Questions and Answers’ as well as through exercise sessions.
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17421 -
PRIVATE AND INFORMATION LAW
(objectives)
The course program proposes the preparation of the student in the institutions of private law and information
|
8
|
IUS/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UN INSEGNAMENTO TRA STORIA E CULTURA DEL GIORNALISMO STORIA DELLE ISTITUZIONI EUROPEE DIRITTO E RELIGIONE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17429 -
HISTORY AND CULTURE OF JOURNALISM
(objectives)
The course aims at getting to know the history of journalism and the information system as a whole, with particular attention to changes in the profession determined by the new media: radio, television, online newspapers and social media.
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18504 -
DIRITTO E RELIGIONE
|
Also available in another semester or year
|
118475 -
STORIA DELLE ISTITUZIONI EUROPEE
(objectives)
The course aims to get to know the history of the European Community, then European Union, and the functioning of its institutions in the evolution of the international situation in the second half of the twentieth century and in the early years of the current century.
|
8
|
SPS/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
17450 -
FURTHER LANGUAGE ABILITIES
(objectives)
The English Language for Media and Communication course (class L-20) aims to train professionals capable of interacting with the world of contemporary communication, with particular attention to the visual, performative and media intertexts in English. . The course aims to provide students with an appropriate cultural education which will help them deal with the world of the creative industry, from advertising, film and video, and the visual and performing arts in general.
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
ALTRE ATTIVITA' FORMATIVE STAGE - ALTRE CONOSCENZE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17448 -
Laboratori
|
8
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UN INSEGNAMENTO TRA STORIA E CULTURA DEL GIORNALISMO STORIA DELLE ISTITUZIONI EUROPEE DIRITTO E RELIGIONE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17429 -
HISTORY AND CULTURE OF JOURNALISM
|
Also available in another semester or year
|
18504 -
DIRITTO E RELIGIONE
(objectives)
The course is dedicated to the study of the relationship between the juridical sphere and the religious phenomenon, and aims to focus and analyze the identity elements, cultural and religious, characterizing the structure of contemporary state political systems. The course also aims to examine the relationships between the great world religions, also in light of the processes of globalization of law.
EXPECTED LEARNING RESULTS
1) Knowledge and understanding Analysis of the relationship between law and religion in its essential profiles, with the aim of introducing the student to a basic knowledge of the dynamics characterizing the phenomenon in the contemporary age.
2) Applying knowledge and understanding Development of the ability to read and study legal norms, and in particular the constitutional provisions, in order to be able to apply them to the concrete cases of religious phenomenology.
3) Making judgments Stimulus to the critical evaluation of the contents of the law in force in religious matters in order to grasp, with autonomy of judgment, its peculiarities, also in the perspective of the relationships existing between the different confessional legal systems and contemporary state systems.
4) Communication skills; Development of communicative and linguistic skills related to legal issues inherent to the religious social phenomenon.
5) Ability to learn (learning skills) Personal study of religious problems of particular legal importance, aimed at deepening their knowledge and their possible solutions, also in light of the systematic identification of the fundamental rules in force on the subject.
|
8
|
IUS/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
118475 -
STORIA DELLE ISTITUZIONI EUROPEE
|
Also available in another semester or year
|
|
17416 -
INFORMATICS AND COMMUNICATION IN TECHNOLOGY
(objectives)
The course represents the first computer science teaching and provides the basics of this discipline. At the end of the course the student will be able to understand the structure and the functioning of a computer; what is Internet and how it works; the representation of the information; the production of content for the Web, the search of content on the Web and its analysis. The course introduces the use of Python, MySQL and HTML/CSS.. At the end of the course the student is expected to have the following knowledge: • Basic knowledge of the structure and operation of a personal computer, computer networks, the impact of these technologies on society and everyday life. • Knowledge of a computer architecture and its abstraction with the Von Neumann machine; the basic functions of a personal computer and its operating system, file system, memory and access methods; algorithm definition, and Boolean algebra elements. • knowledge of binary representation of information (integer, floating-point, character encoding with ASCII and UNICODE). • Knowledge of the principle of programming in Python. • Knowledge of the structure of networks, Internet, server client sw and hw architectures; communication protocols. • Knowledge of WEB and its technologies; HTML5 and CSS. • Knowledge of the fundamentals of a DBMS and query and data manipulation languages. • Knowledge of a Content Management System and its functioning; • Knowledge of the principles of web marketing of SEM and SEO.
At the end of the course the student is expected to have the following skills: - Ability to recognize and describe the structure of a computer; - ability to convert a data to the most suitable binary representation; - Ability to solve simple computational problems by programming in Python; - Ability to create a simple site in Html5. - Ability to basically use MySQL; to create a table, to enter data, and to query them. - Ability to use the Xampp environment and to create a blog in Wordpress by choosing a theme and inserting plug-ins.
|
8
|
INF/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17417 -
ENGLISH FOR COMMUNICATION AND MEDIA
(objectives)
The English Language for Media and Communication course (class L-20) aims to train professionals capable of interacting with the world of contemporary communication, with particular attention to the visual, performative and media intertexts in English. . The course aims to provide students with an appropriate cultural education which will help them deal with the world of the creative industry, from advertising, film and video, and the visual and performing arts in general.
|
10
|
L-LIN/12
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17424 -
POLITICAL AND PUBLIC COMMUNICATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES
(objectives)
1) Knowledge and understanding of the main concepts and theoretical frameworks; 2) Applying knowledge and understanding, using simulations and/or examples; 3) Learning skills to elaborate independent judgements; 4) Communication skills;
|
8
|
SPS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17426 -
WEB TECHNOLOGIES AND LANGUAGES
(objectives)
a) LEARNING OBJECTIVES Theory and practice of client-side Web Languages & Technologies
b) EXPECTED LEARNING RESULTS b1) knowledge and understanding Learn about client-side Web Languages & Technologies (coherent with the course title).
b2) applying knowledge and understanding Building simple client-side Web sites with HTML5, with several presentations using CSS, and with a dynamic part programmed in Javascript
b3) making judgements Ability to evaluate client-side Web sites developed by others.
b4) communication skills Acquire the correct terminology to communicate with professional Web programmers
b5) learning skills Autonomously search (either in the Internet or in textbooks) the right language constructs (HTML5, CSS, or Javascript) to obtain a desired result on each one's Web site.
|
8
|
ING-INF/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17434 -
OPTIONAL SUBJET
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA TEORIE E TECNICHE DEL CINEMA DIGITALE E LINGUAGGI E FORMATI DELLA TV CONTEMP - Percorso STANDARD - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18537 -
TEORIE E TECNICHE DEL CINEMA DIGITALE
|
8
|
L-ART/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18538 -
LINGUAGGI E FORMATI DELLA TV CONTEMPORANEA
(objectives)
The course aims to provide students with tools for analyzing the languages and formats that characterize contemporary television production, starting from the study of basic theories on the medium, passing through the transformations undergone with the advent of digital, up to the point of examining the television medium as we know it today, which survived the power of the Net and indeed developed precisely by virtue of it.
|
8
|
L-ART/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17432 -
PUBLIC LAW
(objectives)
The course deals with the study of Italian public law in its essential profiles, addresses some legal issues of particular social relevance, and has the aim of introducing students to a basic understanding of the Italian Constitution. The course also has the objective of stimulating and encouraging the acquisition of specific skills and competences in the analysis and interpretation of the rules and regulatory acts characterizing the area of Italian public law.
EXPECTED LEARNING RESULTS
1) Knowledge and understanding Analysis of public law in its fundamental profiles, with the aim of introducing a basic personal knowledge of the Italian Constitution
2) Applying knowledge and understanding Development of the ability to read and study legal norms, and in particular the constitutional provisions, in order to be able to apply them to concrete cases
3) Making judgments Stimulus to the critical evaluation of the contents of the law in force in order to verify, with autonomy of judgment, the respective compliance with the constitutional provision
4) Communication skills Development of communication and linguistic skills related to legal issues
5) Ability to learn (learning skills) Personal study of legal problems of particular social importance aimed at deepening their knowledge and their possible solutions.
|
8
|
IUS/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17427 -
MEDIA THEORIES AND PRACTISES
|
8
|
SPS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17418 -
CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The objectives of the 2021/2022 course of Contemporary History are multiple. First, the course aims to consolidate the knowledge of the history of the 19th and 20th centuries and the ability to understand the historical evolution of European and non-European societies in the last two centuries. With recommended readings students‘ learning ability will be improved. The aim is to educate students in independent judgment and to be able to form their own critical thinking. It will also aim to strengthen their analysis skills of contemporary events. Finally, particular attention will be paid during the lessons on methodologies to develop and improve their communication skills.
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA PSICOLOG DELLE ORGAN E DELLA COM, GEOGRAFIA - Percorso STANDARD - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17438 -
PSYCOLOGY OF THE ORGANISATIONSAND OF COMMUNICATION
(objectives)
1) Knowledge and understanding. Develop knowledge of general culture with particular reference to history, and to scientific, philosophical, sociological and psychological development.
2) Applied knowledge and understanding. Reinforce general logical understanding and analysis skills of the components that form conceptual systems, noting the application consequences.
3) Autonomy of judgment. Practice the ability to identify strengths and critical points of the proposed application situations and evaluate the best solutions.
4) Communication skills. Improve the ability of analytical and synthetic expression and description of general scenarios.
5) Ability to learn Facilitate the ability to understand abstract concepts, deductive and inductive skills through case analysis and application exercises
|
8
|
M-PSI/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18307 -
GEOGRAPHY
(objectives)
The course aims to provide theoretical and methodological knowledge about the organization of geographical spaces and about geographical paradigms, rethinking the relations between society and environment. In particular, the objectives are: 1) knowledge and understanding of the fundamentals of the geography 2) applying knowledge and understanding of geographic lexicon 3) communication skills and critical elaboration of the argumentation and the logical organization of the geographical discourse; 4) making judgements and critical reading of a geographical essay. 5) learning skills
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
17443 -
OPTIONAL SUBJET
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA CULTURE DIGITAL E SOCIAL MEDIA E TECNOL PER LA FORMAZIONE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17435 -
DIGITAL CULTURE AND SOCIAL MEDIA
(objectives)
The aim of the course is to analyse and fix the typical characteristics of digital cultures, in the light of the birth and development of their main communication platforms. For this reason, theoretical and practical tools will be provided:
- Understanding the experiential dimension of digital cultures;
- Define and interpret the typical media scenario of digital cultures;
- Understanding the impact of connective technologies on the transformation of the cultural industry, on relational and identity practices;
- Analysing social, cultural, economic and professional practices related to the media of the digital age.
|
8
|
SPS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
118841 -
TECNOLOGIE PER LA FORMAZIONE
|
Also available in another semester or year
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17437 -
HUMANITIES INFORMATICS
(objectives)
The aim of this course is to provide to students both theoretical and methodological tools for a better understanding of computer science and computational tools, especially with regard to modeling skills, the main cause of the changes that have occurred in the production and dissemination of information, together with the wide spread of telematic networks in recent years. For this reason, it will be analyzed in detail how the traditional analogical modalities, in particular the book object on the one hand and cognitive environments such as libraries and archives on the other, have been 're-mediated' computationally and telematically, in order to provide at the same time an almost ubiquitous access to the historical-documental heritage, together with new forms of analysis and visualization.
|
8
|
M-STO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17444 -
Final examination
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
17439 -
PUBLICITY AND BUSINESS COMMUNICATION
(objectives)
Acquire an in-depth knowledge of the social nature and development of the advertising system, its evolution over time and the social implications that its practice brings into play. Through the analysis of the historical evolution of advertising practice, of communication styles, strategies, tools and effects on consumers, acquire a systematic competence of the value and social role, as well as marketing, of this particular communication vehicle which is the advertising.
Acquire a theoretical and analytical capacity for each communication strategy aimed at the care and realization of the relationships that the company establishes with all its stakeholders
|
8
|
SPS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA CULTURE DIGITAL E SOCIAL MEDIA E TECNOL PER LA FORMAZIONE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17442 -
GRAPHIC AND DIGITAL DESIGN
(objectives)
Knowledge and understanding The course aims to provide students, through theoretical lessons and examples, with the tools needed in order to evaluate and understand the graphic design. The main topics of the course are the study of images and writing, their fruition and their design as part of a visual communication project.
Appliyng knowledge and understanding During the course the students have deal with exercises on the topics covered by the course, the exercises concern the understanding of color, hierarchy, the principles of visual perception and the nature of writing as a form of visual communication.
Making judgment and communication skills The discussions of exercises, in which students take part, are aimed at strengthening critical skills in order to evaluate avisual communication project and elicit the communication skills necessary to talk about visual communication.
Learning skills By dealing with lectures, exercises and discussions students will face increasingly complex problems. In this way, students will gradually develop their skills by broadening the scope of learning and understanding problems.
|
8
|
ICAR/17
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |