Degree Course: Cellular and Molecular Biology
A.Y. 2019/2020
Conoscenza e capacità di comprensione
Le conoscenze acquisite durante l’intero percorso della Laurea magistrale sono legate a tutte le attività formative proposte che prevedono una approfondita conoscenza nelle aree centrali della biologia cellulare e molecolare, nell’area biochimica e in quella genetica.
In particolare, gli insegnamenti del I anno faranno acquisire allo studente il rigore del metodo scientifico sperimentale e le capacità di ragionamento logico deduttivo.
Inoltre, durante il II anno, saranno acquisite conoscenze approfondite in aree più specialistiche della biologia, con riferimento a meccanismi molecolari per la comprensione del funzionamento degli organismi viventi e di tecnologie emergenti per la interpretazione di fenomeni biologici.
Queste conoscenze e capacità consentono agli studenti di elaborare e applicare idee originali, anche in un contesto di ricerca, con specifico riferimento alle basi molecolari e cellulari di funzionamento degli organismi.
Le conoscenze sono acquisite dagli studenti durante le lezioni in aula, con attività pratiche in laboratorio e in campo, con visite guidate presso differenti strutture (es.: Pieve Tesino, Riserva naturale del Monte Rufeno, Stazione Zoologica Anton Dohrn, Orti botanici, Industrie e altre) con l'obiettivo specifico di avvicinare gli studenti più facilmente al contesto lavorativo.
I docenti guideranno gli studenti nello studio proponendo e spiegando in aula gli argomenti più rilevanti e favorendo i collegamenti interdisciplinari, nell'ottica di una conoscenza e comprensione integrata della biologia nei suoi aspetti molecolari, cellulari e degli organi.
Approfondimenti a carattere seminariale su temi specifici, con esperti esterni o proposti dagli studenti stessi a partire dall'analisi della letteratura internazionale tecnico-scientifica, amplieranno il quadro di conoscenze sviluppato dalla classe in un ambiente collaborativo e dinamico.
Le attività di laboratorio, serviranno a far conoscere gli strumenti utilizzati per l'analisi dei sistemi biologici al fine di una loro corretta gestione e valorizzazione.
Le visite in esterno condotte con la guida di un docente, serviranno a far confrontare gli studenti con gli esperti di settore al fine di comprendere in una dimensione applicativa le conoscenze acquisite con lo studio.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento sarà effettuata attraverso varie modalità tra cui, in genere, esami orali e scritti, prove in itinere, relazioni sulle attività di laboratorio comprese le visite didattiche, e discussioni di articoli scientifici.
L'insieme delle attività didattiche teorico-pratiche fornisce allo studente la possibilità di accrescere le proprie conoscenze e di sviluppare la propria capacità di comprensione.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Sulla base delle conoscenze acquisite durante il percorso degli studi i laureati magistrali sapranno tradurre sul piano pratico le conoscenze teoriche avendo acquisito capacità critiche e metodologiche per la risoluzione di specifici problemi biologici.
In particolare, una volta acquisiti il rigore del metodo scientifico sperimentale e le capacità di ragionamento logico deduttivo lo studente potrà affrontare e risolvere qualunque nuovo problema inerente la propria professionalità (problem solving attitude).
Inoltre, attraverso attività pratiche, i laureati avranno acquisito la capacità di utilizzare numerose tecniche di laboratorio e di tradurre sul piano applicativo le conoscenze teoriche.
La capacità di applicare conoscenza e comprensione è raggiunta dagli studenti grazie alle esercitazioni di laboratorio e alle attività pratiche collegate, comprese le escursioni didattiche.
Questi obiettivi possono essere conseguiti mediante lo svolgimento di esercitazioni individuali in cui ogni studente è in grado di verificare le conoscenze acquisite, comprendendone l'applicazione tramite protocolli di laboratorio, sotto la supervisione del docente e di esercitatori che vengono affiancati al docente nel caso di numerosità elevata.
Le verifiche delle attività di laboratorio possono essere attuate oralmente o mediante la valutazione di relazioni scritte sui protocolli sperimentali ed i risultati ottenuti dal singolo studente.
La capacità di applicare le conoscenze acquisite con la frequentazione delle attività didattiche disciplinari, sarà verificata anche durante la preparazione della tesi di laurea guidata da un docente, che rappresenterà un approfondimento di una o più discipline affrontate durante il corso di studi.
Autonomia di giudizio
Il laureato magistrale in Biologia Cellulare e Molecolare avrà acquisito padronanza nell'analisi dei fenomeni biologici complessi.
Tale obiettivo potrà essere raggiunto integrando le attività in aula con attività di ricerca bibliografica che potranno essere di supporto per la migliore comprensione di quanto appreso durante le lezioni frontali.
In particolare, alcuni insegnamenti presentano anche un impatto progettuale mirato alla individuazione di nuove prospettive e prevedono alcuni gradi di libertà nella progettazione di nuove esperienze di laboratorio.
Inoltre, in tutte le unità didattiche è prevista la valutazione, interpretazione e rielaborazione di dati di letteratura.
Tale obiettivo potrà essere raggiunto durante la fase della tesi sperimentale che rappresenta un momento di ulteriore approfondimento di alcune discipline anche in riferimento alla letteratura scientifica del settore.
Il laureato magistrale avrà le seguenti capacità:
-raccolta ed interpretazione dei dati sperimentali
-programmazione e conduzione di esperimenti, compresa la progettazione dei tempi e modalità di valutazione dei risultati;
-formulazioni di problemi scientifici e capacità di proporre idee e soluzioni;
-capacità di reperire e vagliare fonti di informazioni bibliografiche.
L'autonomia di giudizio sarà verificata in occasione delle prove di verifica in itinere, degli esami al termine delle attività formative e della prova finale.
Abilità comunicative
Il laureato in Biologia Cellulare e Molecolare avranno acquisito adeguate competenze e strumenti per la comunicazione con sistemi multimediali; inoltre, durante lo svolgimento della tesi di laurea magistrale gli studenti acquisiscono la capacità di elaborare e presentare progetti di ricerca, nonché di illustrare i risultati della ricerca.
Infine, sono presenti due insegnamenti, riferibili ad alcune aree disciplinari, in cui viene dato risalto anche alla capacità di elaborare e presentare progetti di sviluppo.
Il laureato magistrale possiede le seguenti abilitative:
- trasmissione e divulgazione ad alto livello dei risultati delle proprie ricerche
- capacità di condurre il lavoro in ampia autonomia
- propensione al lavoro di gruppo e di condividere i risultati del lavoro.
Le abilità comunicative saranno verificate in occasione delle prove di verifica in itinere, degli esami al termine delle attività formative e della prova finale.
Capacità di apprendimento
I laureati magistrali in Biologia Cellulare e Molecolare avranno acquisito capacità di studio e di apprendimento auto-diretto ed autonomo, non solo in riferimento alle conoscenze tradizionali, ma anche con strumenti tecnologici avanzati.
Infatti, essi avranno l'opportunità di consultare banche dati specialistiche, di apprendere tecnologie innovative e di acquisire strumenti conoscitivi avanzati per l'aggiornamento continuo delle conoscenze.
Queste capacità saranno realizzate sia nella creazione di programmi di insegnamenti in cui tali obiettivi vengono affrontati e sviluppati ma anche durante lo svolgimento della prova finale.
Le capacità di apprendimento saranno verificate in occasione delle prove di verifica in itinere, degli esami al termine delle attività formative e della prova finale.
Requisiti di ammissione
Per essere ammessi al corso di Laurea Magistrale in Biologia Cellulare e Molecolare occorre essere in possesso di una laurea di I livello o di altro titolo di studi equipollente conseguito all'estero.
In particolare, l'accesso è consentito a tutti coloro che sono in possesso di una laurea triennale nella classe L-13 o anche a tutti coloro che hanno acquisito almeno 32 CFU nei seguenti settori scientifico disciplinari: BIO/06, BIO/10, BIO/11 e BIO/18, avendo acquisito crediti in tutti i settori.
I laureati in possesso di tali requisiti dovranno sostenere una prova di verifica della preparazione personale, secondo la modalità di seguito illustrata: colloquio orale oppure in forma di test che verterà sulle conoscenze di base e sulle competenze acquisite per le discipline di Biologia Cellulare, Biochimica, Biologia molecolare e Genetica.
La prova potrà tenersi in almeno due sessioni.Prova finale
La prova finale prevede un periodo di attività di ricerca da svolgersi sia presso i laboratori afferenti al Corso di Laurea che in strutture convenzionate o non con il Dipartimento di Scienze Ecologiche e Biologiche.
Durante il lavoro sperimentale, lo studente acquisirà conoscenze sulle metodologie sperimentali e sul metodo di indagine scientifico, nonché di analisi ed elaborazione dei dati.
Sotto la guida di un relatore verrà predisposto dallo studente un elaborato originale finale che verrà discusso di fronte ad una Commissione di Laurea con le modalità previste dal Regolamento Didattico.Orientamento in ingresso
All'inizio di ogni Anno Accademico, gli studenti del primo anno-immatricolati, partecipano ad una giornata di presentazione dei singoli corsi di insegnamento e delle attività di ricerca che si svolgono al latere degli stessi.
Una caratteristica di questo Corso di Sudi è infatti quella di essere strettamente legata alla ricerca ed alla sua mutabilità in termini di crescita di informazioni, modalità di indagine e gestione dei risultati.
Questa caratteristica viene ben presentata ai discenti in "entrata".Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea magistrale in Biologia cellulare e Molecolare si propone di formare laureati magistrali che abbiano acquisito una solida preparazione nelle varie discipline inerenti a tutti i settori della Biologia.
Obiettivo principale del Corso è quello di approfondire la formazione culturale e le conoscenze nel campo della biologia cellulare di base ed applicata, accompagnata anche allo studio dei processi molecolari associati ad essa, e poi caratterizzata da una approfondita preparazione scientifica e operativa nelle discipline che caratterizzano il corso.
Tale obiettivo è in linea con il miglioramento del sistema universitario, in relazione al contesto europeo ed internazionale, che prevede un aumento della qualità dell'offerta formativa proposta.
Infatti, il corso di studio di secondo livello prevede un approfondimento ed una espansione delle conoscenze e competenze rispetto a quelle acquisite nel corso di Laurea di primo livello e in grado di fornire le conoscenze e le competenze per affrontare adeguatamente i vari livelli di professionalità che sono richiesti oggi nel mondo del lavoro.
Un altro obiettivo del Corso di secondo livello è quello di fornire agli studenti la possibilità di acquisire strumenti culturali specifici e metodologie di analisi durante lo svolgimento del lavoro di tesi sperimentale.
Tutti i laboratori scientifici di cui si avvale il Corso di studio sono in grado di fornire le necessarie competenze in quanto le linee di ricerca presenti in ciascuna struttura sono coerenti con il profilo del corso.
Inoltre, le attività formative prevedono anche attività di formazione di laboratorio (esercitazioni, lavoro sperimentale per fare la Tesi di Laurea) dedicate alla conoscenza di metodiche sperimentali e la loro applicazione nella ricerca e diagnostica.
Inoltre, è previsto nel corso 2CFU (50 ore) di attività di stage da svolgersi presso altre Università, Centri di ricerca, laboratori di ricerca pubblica o privata e aziende.
Il Corso di Laurea Magistrale in Biologia Cellulare e Molecolare è strutturato in per formare competenze specifiche ed abilità funzionali ad alta professionalità differenti.
Lo studio comparativo (benchmarking) e l'esperienza diretta dei Laureati in uscita che hanno superato le selezioni per Master e PhD-fellowship hanno dimostrato che il Corso è almeno allo stesso livello formativo (se non superiore) di altri Atenei Italiani ed Europei.
L'articolazione del corso prevede nove esami obbligatori che intendono fornire al laureato magistrale competenze approfondite nel campo della Biologia cellulare e dello sviluppo, Biologia molecolare, Genetica, Biochimica ed Scienza dell'alimentazione e l'approfondimento di conoscenza linguistica dell'inglese.
L'ampliamento delle conoscenze di tali discipline garantirà una solida preparazione in settori importanti per la moderna Biologia cui seguono approfondimenti specifici forniti da quattro esami che possono essere definiti in piani di studio individuali.
Con gli esami a scelta, lo studente potrà affrontare aspetti specifici della Biologia cellulare e molecolare indirizzando la propria formazione verso profili professionali più definiti.
In particolare, alcuni esami sono dedicati all'approfondimento dei meccanismi cellulari e molecolari con specifica attenzione a vari sistemi sperimentali ed in particolare all'uomo.
Altri prevedono un approfondimento delle tecnologie emergenti in campo biologico con particolare riguardo alle metodologie diagnostiche che fanno uso di strumentazioni avanzate e di aspetti bio-nanotecnologici.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
14800 -
BIOCHIMICA CELLULARE
(objectives)
The course envisages the deepening of two themes of considerable scientific interest: 1) deepening the biochemical and molecular mechanisms of cell cycle control in eukaryotes with particular emphasis on the experimental approaches used for its delucidation; 2) protein engineering elements that allow the design, expression and purification of recombinant proteins using both prokaryotic and eukaryotic organisms. This last part of the course includes pratical laboratory related to the cloning of a eukaryotic gene and its expression in bacteria.
|
6
|
BIO/10
|
40
|
-
|
8
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
14890 -
CITOGENETICA
(objectives)
LEARNING OBJECTIVES
The course introduces the fundamental concepts and experimental approaches to the study of cytogenetics, a branch of genetics that analyzes the structure of the chromosomes to determine the relationship existing between the hereditary and specific karyotypes characters. The course aims to consolidate and expand the knowledge base on chromatin structure and its intranuclear organization, the metaphase chromosome as well as its specialized structures such as centromere, telomere and fragile sites and their role in maintaining genome stability. The course also aims to address the study of human chromosomal instability syndromes and the role of the biologist in their diagnosis using classical and molecular cytogenetics techniques. It also provides a basis for specialized studies such as the analysis of chromosomal aberrations in biological dosimetry and the use of the Comet test in genotoxicity. In particular, these issues are provided in the laboratory practice.
|
6
|
BIO/18
|
40
|
-
|
8
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13692 -
INGEGNERIA GENETICA
(objectives)
GOALS: Provide both knowledge of technical tools than strategic overview to face: 1) modification of DNA in vitro and cloning in prokaryotic systems 2) cloning and genome modification in fungi 3) in vitro and in vivo systems for modification of genomes in higher eukaryotic cells/organisms
|
6
|
BIO/18
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17461 -
PROTEOMICA E METABOLOMICA
(objectives)
FORMATIVE OBJECTIVES
The course provides the theoretical bases of proteomics, interatomics and matabolomics as relevant scientific disciplines able to provide useful structural and dynamic information about the proteoma and metaboloma. The course will introduce students to the principles and the experimental approaches, and the learning objectives will be achieved by presenting students with the state of innovation in the specific field with a substantial presence in the laboratories. Particular attention will be given to the study of mass spectrometry techniques for the identification of proteins, metabolites and alterations of protein expression, thus enabling them to shed light on the biological complexity of a tissue in order to differentiate / identify a pathological state from the physiological one.
b) EXPECTED LEARNING RESULTS
1) Knowledge and understanding The student will develop the knowledge of the principles of proteomics and metabolomics. Indispensable for experimental analysis and interpretation of results in biochemical and molecular biological disciplines.
2) Applyng knowledge and understanding. The student will also be introduced to the knowledge of the major classes of small biological molecules and metabolites and will learn the basic metabolic pathways through which these molecules are degraded and synthesized. It will be familiar with the main separation methods (2Dgel, HPLC) and will use instrumentation for the identification of high performance proteins and metabolites such as MALDI TOF / TOF, ESI-TRAP.
3) Making judgments Students will be able to independently carry out observations and experiments in the field of Proteomics or metabolomics. They will also have critical thinking and evaluation skills to rationalize them in an interpretative model.
4) Communicative skills. Students will be able to work in groups and communicate clearly their knowledge Or the results of your research,
5) Learning skills Students will need to learn autonomously by using advanced texts in Italian and English. English texts will be provided during the year. Students also be able to perform bibliographic research even at advanced level, selecting relevant topics; of proteomics and metabolomics
|
6
|
BIO/11
|
32
|
16
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
13700 -
DIETETICA E ALIMENTI FUNZIONALI
(objectives)
Educational objectives
The aim of the course is to provide students with the information needed to understand the theoretical / practical bases of food science and, in particular, the evolution that this subject has undergone over the years. In fact it no longer deals only with satisfying the nutritional needs of the individual but tends to be a means for the prevention and treatment of some diseases. In this course then it will be about functional foods pointing out that part of the classic and modern diet and the experimental approaches that have allowed its evolution. Students will have to learn the meaning of functional foods and novel foods as well as learn which criteria and which technological approaches to use to improve food quality. Finally, the course aims to provide the basis for further in-depth studies in the field of foods and their effect on the human organism. The topics concerning nutrigenetics and nutrigenomics will also be addressed.
Expected learning outcomes
Knowledge and understanding: To have developed the knowledge of the principles of classic food science and some dietary principles. Furthermore, the relationship between diet and health should be clear in order to bring this knowledge into the process of food transformation and improvement. Have communication skills in the field of Food Science Ability to apply knowledge and understanding: the student should be able to use the knowledge acquired to work in the food industry and in particular in the field of functional foods. Making judgements: Being able to improve the quality of food and to identify new ingredients for the development and food with high health properties. Communication skills: The students' ability to talk, reason and discuss the questions raised during the lessons on the topics discussed will be stimulated. Learning skills: Being able to discuss scientific topics concerning food science also in its bio-medical applications and its implications in the food industry. This skill will be developed and tested by involving students in oral discussions in the classroom.
|
6
|
MED/49
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
16345 -
BIOINFORMATICA ED APPLICAZIONI
(objectives)
Aim of the course is to train students in various fields of Bioinformatics, with particular regard to the knowledge of state-of-the-art tools used to support biological research. In detail, training objectives are: 1) Basic knowledge in Informatics/Bioinformatics 2) Biological databases: design, management and inquiry 3) Alignment of nucleotide and amino acid sequences 4) In silico structural and functional characterization of genes and proteins 5) Bioinformatic analysis applied to ‘’omics’’ disciplines.
EXPECTED LEARNING OUTCOMES: KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING. At the end of the course the students will get the following: the basic principles of bioinformatics, how biological databases are designed, managed, and queried, how sequences similarity search are performed, how to perform in silico characterization of genes and proteins and of how "omics" data are analyzed by using bioinformatics tools. APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING. Understanding the computational approaches discussed in the lessons and their applications to specific problems. MAKING JUDGEMENTS. Be able to critically interpret the results obtained through the bioinformatics tools discussed during the course, as well as choose the ones most suitable to achieve a specific goal. COMMUNICATION SKILLS. Students should acquire the ability to transfer the acquired knowledge in a clear and comprehensible manner, even to people who are not in the field, and must demonstrate the ability to present the acquired information. LEARNING SKILLS. Be able to describe the topics of Bioinformatics in oral form. This ability will be developed by the active involvement of the students through class discussions and practical activities organized in the Informatics room on specific topics.
|
6
|
BIO/10
|
40
|
8
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13702 -
STAGE
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
17449 -
BIOLOGIA CELLULARE E DELLO SVILUPPO
(objectives)
TRAINING OBJECTIVES The course introduces the rapidly evolving principles and approaches of cellular biology and developmental biology. The course aims to consolidate and widen the basic knowledge of cellular functioning (how cells interact to each other and with the tissue environment, how they differentiate and how they develop in tissues and how they can regenerate the complexity of a organ). It providing a framework for understanding the several issues into currently sciences up to date (eg stem cells and cancer cells and their biomedical application potential, translational study models) and it provide the basis for further deepeng studies in cellular biology and development.
|
6
|
BIO/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17451 -
BIOLOGIA MOLECOLARE II
(objectives)
COURSE OBJECTIVES. The course aims to provide adequate knowledge for the understanding of the biochemical and molecular mechanisms responsible for extracellular signal transduction and possible connections between these events and nuclear dynamics. In addition, the mechanisms of regulation of gene expression in some model systems (lambda bacteriophage, GAL genes in S. cerevisiae, HIV virus, human beta-interferon gene) will be thoroughly analyzed, paying attention to possible evolutionary implications. Particular emphasis will be given to the post-transcriptional regulatory strategies in which non-coding RNAs are involved.
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING. To acquire in-depth knowledge of protein-protein interactions (the basis of intracellular communication), and between nucleic acids and proteins (the basis of gene expression control). Owning up-to-date information on the role of catalytic and regulatory RNAs. APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING. Being able to correlate the three-dimensional structure of proteins and nucleic acids with their biological functions. To possess the ability to translate the latest knowledge of molecular biology into some application areas, such as the medical one. MAKING JUDGEMENTS. To achieve a fuller understanding of the molecular mechanisms at the basis of life, along with the ability to discuss their role. To acquire the autonomy needed to align the gained scientific knowledge with advances in biological research. COMMUNICATION SKILLS. To demonstrate mastery of skills and knowing how to convey them adequately. To develop the ability to use the correct terminology. LEARNING SKILLS. To be able to grasp, rework and discuss the scientific issues dealt with in the lesson, including their applications.
|
6
|
BIO/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
118003 -
English language
(objectives)
The course, which provides an at least intermediate level of knowledge of the English language, is aimed at strengthening the main level B2 B2C language structures.
|
6
|
L-LIN/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
OPZIONALI II ANNO - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
14421 -
GENETICA DELL'INVECCHIAMENTO
(objectives)
FORMATIVE OBJECTIVES The course is aimed at providing students with the preliminary concepts for the understanding of the genetic and molecular basis of aging and longevity as well as the bases of the pathogenic diseases associated with aging.
EXPECTED LEARNING RESULTS 1) To develope the knowledge of the genetics basis of the biology of aging and longevity. 2) To have an understanding of experimental approaches to aging genetics 3) To be able to apply the knowledge developed in 1 and 2 for the understanding of specific cases 4) To be able to express themselves with appropriate scientific terminology 5) To have developed the ability to understand and describe experiments that have contributed to the understanding of the genetic basis of aging but which had not been tackled during the course
|
6
|
BIO/18
|
40
|
-
|
8
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
14823 -
ENZIMOLOGIA
(objectives)
Obiettivi formativi
|
6
|
BIO/10
|
40
|
-
|
8
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
15406 -
DIAGNOSTICA STRUMENTALE, BIOFISICA E NANOSCIENZE
(objectives)
The Course would achieve the following principal targets: i) To describe the fundamentals of molecular biophysics which are at the basis of the variuos biological phenomena. ii) To describe the theoretical and experimental fundamentals of the different, advanced techniques and methodologies (even of nanotechnological content) available in the Biophysics and Nanoscience Centre, to investigate the structural, dynamic and of interaction properties of biological systems; also in connection with the detection of biological/biomedical markers with possible diagnostic relevance. iii) To guide the students in performing, with scientific awareness and critical spirit, individual experiments on every biophysical/nanotechnological technique, as studied theoretically before.
|
6
|
FIS/07
|
24
|
-
|
24
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17467 -
TECNICHE BIOMOLECOLARI
(objectives)
The Teaching Course of Biomolecular Techniques aims to provide the students with theoretical and practical knowledge of the major molecular biology and biochemical techniques applied to the study of genes, genomes, proteins and proteomes, as well as the rational basis for designing an experiment and intellectual instruments for the analysis of the results and their description. Specifically, it is intended to provide students with specific skills for the manipulation and analysis of nucleic acids and proteins (mutagenesis and genome editing techniques, differential proteomic), for the analysis of gene expression levels (qPCR, microarrays, differential transcriptomic) and gene expression regulation (study of epigenetic modifications and protein-DNA interactions), for the study of transduction signal pathways by protein-protein interaction analysis. The advances in the field of the sequencing of whole genomes and the application of biomolecular techniques in the field of forensic genetics will also be illustrated.
|
6
|
BIO/10
|
32
|
-
|
16
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13688 -
GENETICA DELLO SVILUPPO E EPIGENETICA
(objectives)
The students will learn the basic principles, the experimental approaches of animal development, with particular regard to Drosophila melanogaster early developmental events; a summary of epigenetic phenomena will be presented; the students will apprehend the molecular mechanisms of epigenetic inheritance; genome wide epigenetic analysis and the epigenetic synthesis will be presented.
|
6
|
BIO/18
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
15407 -
MICOLOGIA GENERALE E FILOGENESI
|
Also available in another semester or year
|
17478 -
CHIMICA DELLE SOSTANZE BIOATTIVE
|
Also available in another semester or year
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
OPZIONALI II ANNO - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
14421 -
GENETICA DELL'INVECCHIAMENTO
|
Also available in another semester or year
|
14823 -
ENZIMOLOGIA
|
Also available in another semester or year
|
15406 -
DIAGNOSTICA STRUMENTALE, BIOFISICA E NANOSCIENZE
|
Also available in another semester or year
|
17467 -
TECNICHE BIOMOLECOLARI
|
Also available in another semester or year
|
13688 -
GENETICA DELLO SVILUPPO E EPIGENETICA
|
Also available in another semester or year
|
15407 -
MICOLOGIA GENERALE E FILOGENESI
(objectives)
The aim of the course is to provide students with the information needed to understand the biology and diversity of the Fungal Kingdom, which remains one of the main gaps in a biologist's knowledge. Understanding the importance of these organisms in maintaining the balance of any ecosystem, the importance of their interaction with all the other compartments of the biota. The strategies of adaptation to the environment, of the mechanisms of reproduction at the base of their conservation. This knowledge is an indispensable requisite for understanding their role on ecosystem and maintaining their balance even in view of the risks associated to Global Change. Expected learning outcomes: 1) Knowledge and understanding. To have developed the knowledge of the biodiversity of these organisms and their morphological and physiological characteristics, resulting from adaptation to specific and different environmental conditions. 2) Ability to apply knowledge and understanding. Knowing how to use the concepts learned in class and developed in the exercises to interpret any morpho-functional alterations due to changes in environmental parameters. 3) Ability to elaborate molecular data ad build up the workflow for a phylogenetic analysis. 3) Autonomy of judgment. Ability to formulate hypotheses in response to possible problems. 4) Communication skills. The acquisition by the students of a scientifically correct terminology related to the topics will be stimulated. 5) Learning skills. Stimulate curiosity and knowledge on the world of Fungi.
|
6
|
BIO/03
|
24
|
-
|
24
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17478 -
CHIMICA DELLE SOSTANZE BIOATTIVE
(objectives)
A) OBJECTIVES
The course introduces the concepts and experimental approaches to the chemistry of bioactive substances by consolidating the principles gained under the organic chemistry course, focusing on biogenesis, synthesis, chemical structure and pharmacological properties of bioactive substances . In the first part of the course, the concept of the "pharmacophore theory" will be introduced as a minimal structural unit characterized by a specific biological and clinical activity. Bioactive substances, both of synthetic and natural origin, will be classified according to their main pharmacophores. The student will learn to recognize the pharmacophore even in the context of complex molecular structures. In the second part of the course, critical tools will be provided to associate certain pharmacophorees to specific pharmaceutical and pharmacological applications, with particular attention to the molecular action mechanism by with which the bioactive substances act in the body. The student will be able to understand the natural origin of bioactive organic substances and their possible industrial applications by receiving specific training on the design, development and evaluation of new drugs. In addition, due to the knowledge of molecular action mechanisms, the student may associate the use of bioactive substances with specific nutraceutical, cosmeceutic and cosmetic products, including restrictions on the use of potentially toxic substances and the possibility of their use after functional and structural improvement. This knowledge will enable the student to deal with a professional career within the pharmaceutical, nutraceutical and cosmeceutical industry.
B) EXPECTED LEARNING RESULTS • Knowledge and understanding: Knowledge of the principles that define the minimum structural unit of an organic, natural or synthetic molecule, to have a certain biological activity (pharmacophore theory). Knowledge of the relationship between the type of pharmacophore present in an organic molecule and the pharmaceutical and pharmacological activity. Knowledge ot the molecular-level of the action mechanism of the major families of bioactive substances, with particular attention to substances with antioxidant, antiviral, anti-inflammatory and antitumour activity. Knowledge of the key steps for the design of a drug, and procedures for its clinical validation and use. Knowledge of the origin and distribution in nature of the main families of biologically active natural organic substances. • Applied knowledge and understanding: In addition to the knowledge gained through the bioactive substance chemistry study, students will be able to apply theoretical concepts acquired during the course in solving practical exercises based on the teacher's request to present possible schemes for the design of a drug, having the initial indication of the target of action at the molecular level and knowing the type of pathology against which the treatment therapy is to be developed. In this case, students will also have to apply their previous knowledge of chemistry and biology for complete resolution of the problem. • Making judgements: At the end of the course, the student will have acquired the necessary training for full autonomy of judgment on the possibility of using a certain organic substance of natural or synthetic origin for the therapy of a certain pathology . The student will then be able to link the acquired knowledge of biochemistry, molecular biology, enzymology, physiology and genetic to the design of a substance applicable in the pharmaceutical, nutraceutical and cosmeceutical fields. • Communication skills: students will be continuously and consistently invited to participate actively in the lesson in order to deepen the topic and to collect proposals for possible solutions in the case of complex phatological scenarios. In this activity, students will be called upon to meet in order to support their ideas. The educational pitch is aimed at increasing the communicative skills and the ability to know how to work and to confront a group, all aimed at consolidating the acquired concepts. • Learning Skills: Students' learning abilities will be evaluated during the course of the course by tests that will allow to individually monitor the maturation state of the knowledge, highlighting the student's ability to return the aquired cencepts.
|
6
|
CHIM/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
- -
ELECTIVE COURSE
|
12
|
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
14892 -
TESI
|
40
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |