Degree Course: ECONOMIA AZIENDALE (L-18)
A.Y. 2016/2017 
Autonomia di giudizio
I laureati devono avere la capacità di analizzare le differenti situazioni aziendali, di esprimere una propria consapevole valutazione delle problematiche che dovessero presentarsi in relazione alla funzione loro assegnata nonché di suggerire decisioni per trattarle e risolverle.
Per raggiungere questo obiettivo si è cercato di sviluppare una conoscenza articolata dei principi propri delle discipline trattate.
Questo è stato realizzato fornendo un primo livello di crediti formativi comuni, che rappresentano le conoscenze di base indispensabili per il laureato in Economia Aziendale ed un secondo livello articolato in maniera differenziata per fornire la necessaria strumentazione tecnica.
Il laureato in Economia Aziendale può avere conoscenze approfondite delle differenti tematiche aziendali, dalla strategia, alla programmazione ed al controllo di gestione, all'analisi dei costi, all'organizzazione aziendale, per poter formulare in piena autonomia un giudizio sulle differenti possibili situazioni che possono interessare l'azienda; può altresì avere conoscenze sull'economia degli intermediari e dei mercati finanziari, sull'economia monetaria, sulla finanza aziendale e sulla legislazione bancaria ed assicurativa allo scopo di formare operatori consapevoli in grado di sviluppare decisioni razionali sulla base delle più recenti tecniche sviluppate dalla dottrina e dalla pratica professionale; infine può possedere le necessarie conoscenze per poter prendere decisioni nel difficile contesto dei mercati internazionali, disponendo delle competenze relative al funzionamento dei mercati e del commercio internazionale.
I laureati in Economia Aziendale acquisiscono durante il percorso formativo capacità critica e autonomia nelle scelte, nelle valutazioni e nelle decisioni, attraverso il confronto critico durante le lezioni frontali, le esercitazioni e le attività professionalizzanti.
La capacità di giudizio autonomo è verificata attraverso lo svolgimento delle prove di esame e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Abilità comunicative
I laureati in Economia Aziendale devono avere la capacità di comunicare le analisi svolte, le valutazioni effettuate ed i risultati conseguiti coerentemente con il linguaggio richiesto dalla normativa e dalla prassi aziendale.
I laureati in Economia Aziendale devono saper comunicare in modo chiaro e interagire con il mondo del lavoro e delle professioni.
Tali abilità vengono acquisite durante il percorso didattico, sia nella preparazione degli esami sia in attività formative specifiche, come quelle di cui all'art.10 del D.M.
270.
L'acquisizione delle abilità comunicative sopraelencate avviene, inoltre, tramite l'attività svolta dallo studente per la preparazione della prova finale e la discussione della medesima.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Capacità di apprendimento
I laureati devono avere capacità di apprendere e rielaborare i concetti e le tecniche relativi a ciascuna disciplina in modo rigoroso e nei tempi utili per formulare decisioni efficaci.
Il raggiungimento di questo obiettivo, che evidentemente si presenta strettamente connesso con quelli precedenti, si sviluppa gradualmente attraverso l'acquisizione dei crediti formativi collegati alle differenti discipline ed attività.
I laureati in Economia Aziendale devono sviluppare capacità che consentono un aggiornamento continuo delle proprie competenze, sviluppando al tempo stesso elevate capacità operative nell'applicazione di metodologie e strumenti utili alla realizzazione di validi processi decisionali.
Le capacità di apprendimento sono stimolate lungo tutto l'iter formativo,
con particolare riguardo allo studio individuale.
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene principalmente durante gli esami orali e/o scritti e nell'ambito dell'elaborazione della tesi.Requisiti di ammissione
Per l'accesso al corso di laurea è richiesto allo studente il possesso del diploma di scuola secondaria superiore o di altro titolo conseguito all'estero e riconosciuto idoneo; sono richieste inoltre capacità matematiche e logiche, nonché una buona cultura generale ed una sufficiente attitudine al ragionamento logico-analitico.
Gli studenti dovranno pertanto sostenere una prova di ingresso con finalità di orientamento volta a verificare e accertare le predette capacità, che avrà luogo mediante somministrazione di un test.
Le modalità di verifica saranno definite nel regolamento didattico del corso di studio, che definirà inoltre gli obblighi formativi aggiuntivi previsti nel caso in cui la verifica non sia positiva.
Prova finale
La prova finale per il conseguimento del titolo di studio consiste nella redazione e presentazione di un proprio elaborato avente ad oggetto un argomento inerente al percorso di studio, con la supervisione di un relatore.Orientamento in ingresso
L'attività di orientamento in ingresso ha l'obiettivo di supportare gli studenti a realizzare in modo ottimale il proprio percorso formativo, dal passaggio dalla Scuola Media Superiore all'Università fino all'ingresso nel mondo del lavoro.
Il servizio erogato dal Dipartimento di Economia e Impresa è articolato su un insieme di attività che riguardano in prevalenza la divulgazione delle informazioni, il coordinamento tra Scuole Superiori ed Università e l'accoglienza.
In particolare questa forma di orientamento prevede le seguenti iniziative:
• Incontri, organizzati in periodi dell'anno predefiniti, con le Scuole Superiori per presentare agli studenti i corsi di laurea triennale erogati dal Dipartimento.
Il servizio inoltre sviluppa attività collaterali, al di là della generica presentazione, svolte sia presso i singoli Istituti sia presso la sede, quali lezioni universitarie simulate, project work, simulazione dei test di accesso, visita presso le strutture didattiche.
Le predette attività sono finalizzate da un lato a creare familiarità di rapporti tra studente e struttura universitaria limitando il naturale disorientamento dovuto al passaggio dall'ambiente della scuola a quello dell'università, dall'altro a mettere lo studente della scuola di fronte ad attività concrete ed a temi che potrebbero rappresentare il core del suo futuro percorso universitario, consentendogli così di auto-valutare il proprio livello di interesse e identificare più precisamente le proprie inclinazioni.
In particolare le lezioni universitarie simulate riguardano generalmente argomenti connessi agli insegnamenti del primo anno dei corsi di laurea triennale; i project work, realizzati secondo le tipiche dinamiche universitarie, sono svolti suddividendo gli studenti interessati in gruppi di lavoro su tematiche comuni all'ultimo anno delle Scuole Superiori e al primo anno dei corsi di studio; i test di accesso simulati, sono simili, per struttura e difficoltà, a quelli che poi saranno erogati per l'accesso al sistema universitario, e consentono di dare allo studente una valutazione del proprio livello di conoscenza ai fini della preparazione; le visite presso le strutture sono effettuate tenendo particolare riferimento alle aule dove si svolgeranno le lezioni del primo anno.
• Partecipazione ad eventi (locali/nazionali) e manifestazioni (Open Day Ateneo, Open Day di dipartimento) per l'orientamento.
In queste occasioni vengono presentati i percorsi formativi dei corsi di laurea triennale e i relativi sbocchi occupazionali.
In particolare nell'Open Day di dipartimento vengono presentate le proposte formative dei corsi di studio con la partecipazione dei docenti, in modo che ciascuno studente possa avere un primo contatto con i futuri professori e formulare domande che chiariscano dubbi e curiosità.
• Realizzazione di brochure, locandine, poster con la presentazione dei corsi di laurea triennale e i relativi sbocchi occupazionali e professionali.
• Aggiornamento costante del sito web del dipartimento e della home page dei corsi di studio, con una serie di pagine e sezioni dedicate alle diverse informazioni utili tanto agli studenti interessati all'iscrizione ai corsi quanto a coloro che già sono iscritti; al sito internet é associato il profilo Facebook del Dipartimento e un profilo Twitter.
Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea fornisce una solida preparazione di base sulle dinamiche di funzionamento delle aziende attraverso un razionale bilanciamento di competenze trasversali (economiche, aziendali, matematico-statistiche e giuridiche).
La logica progettuale del corso è quella di armonizzare, integrandoli tra di loro, i diversi insegnamenti con lo scopo di affrontare in maniera interdisciplinare le diverse problematiche che un laureato in economia aziendale deve essere in grado di poter gestire in maniera autonoma e di costituire le necessarie premesse per una fisiologica e naturale prosecuzione degli studi nelle lauree specialistiche.
A partire dall'a.a.2016/17 l'offerta formativa è stata arricchita con l'attivazione presso la sede di Civitavecchia del curriculum di Management già presente presso la sede di Viterbo.
La garanzia di un'adeguata preparazione alle esigenze del mondo del lavoro è pertanto supportata dall'articolazione del corso di laurea in cinque curricula, di cui tre presso la sede di Viterbo e due presso la sede di Civitavecchia, mirati a specifiche attività professionali.
Il percorso formativo prevede la conoscenza della lingua inglese e dell'informatica di base, lo svolgimento di tirocini, stage ed altre attività professionalizzanti in imprese o enti e si conclude con la redazione e la discussione di un elaborato scritto.
Il laureato sarà dunque in grado di gestire diversi profili di un'azienda, coordinando i molteplici aspetti, in quanto in possesso di capacità tecnico-operative specifiche unite ad una notevole componente di interdisciplinarietà e può ambire alla copertura di ruoli di vario tipo, con responsabilità prevalentemente operative, in numerosi ambiti professionali.
Il corso prepara a prospettive di carriera manageriale presso imprese di produzione e di servizi, società di revisione e consulenza, istituzioni finanziarie, aziende ed amministrazioni pubbliche.
La laurea in Economia Aziendale consente altresì l'accesso all'esame di stato per l'iscrizione alla sezione B dell'Albo dei Dottori Commercialisti e degli Esperti Contabili, secondo le procedure di accesso regolamentate dal predetto albo.
La convenzione è stata siglata anche con l'Ordine dei Dottori Commercialisti e degli Esperti Contabili di Civitavecchia e di Rieti nell'anno accademico 2015/16.
CURRICULUM MANAGEMENT (Sede di Viterbo e Civitavecchia)
Il curriculum Management fornisce allo studente una formazione avanzata che gli permette di affrontare in maniera professionale e consapevole le differenti problematiche presenti in ambito aziendale.
Il laureato acquisisce competenze tali da poter rivestire diversi ruoli nel management delle imprese di produzione e di servizi, nelle diverse funzioni aziendali, dall'amministrazione alla produzione, all'organizzazione delle aziende pubbliche e private, nonché nell'attività di libero professionista e consulente aziendale.
CURRICULUM BANCA E FINANZA
Il curriculum Banca e Finanza è finalizzato alla formazione professionale per il settore dell'intermediazione creditizia e finanziaria nelle banche e nelle altre istituzioni del mercato mobiliare.
I principali sbocchi professionali del laureato con tale profilo riguardano il ramo dei servizi finanziari (in istituzioni bancarie, assicurative e finanziarie), le attività di supporto e consulenza della clientela retail e corporate, le funzioni di istruzione e monitoraggio dei processi di affidamento della clientela bancaria e, infine, ruoli operativi nel settore dell'analisi dei rischi aziendali, sia in banca che nelle aziende industriali e commerciali.
CURRICULUM ECONOMIA E LEGISLAZIONE PER L'IMPRESA
Il curriculum è mirato alla formazione di figure professionali preparate sulle dinamiche di funzionamento delle aziende con specifico riferimento alle strutture amministrative e gestionali delle stesse e fornisce una solida preparazione di base sugli aspetti amministrativi, finanziari, contabili e giuridici.
Lo scopo del corso è di creare figure professionali che siano in grado di operare o all'interno delle aziende quali lavoratori dipendenti oppure all'esterno di esse, esercitando attività professionali riconosciute a livello normativo o sociale.
Tali obiettivi sono perseguiti mediante una formazione iniziale multidisciplinare orientata alla conoscenza dei fenomeni economici e matematici, delle nozioni aziendalistiche e dei principali istituti giuridici coinvolti nella teoria e nella pratica dell'impresa e una formazione successiva orientata a specifici sbocchi occupazionali e professionali.
CURRICULUM ECONOMIA DEL TURISMO (Sede di Civitavecchia)
Il curriculum in Economia del turismo ha lo scopo di formare gli studenti sia nelle discipline di base dell'economia aziendale, sia nelle tematiche specifiche del settore del turismo.
Il laureato dovrà acquisire competenze che gli permettano di presentarsi sul mercato del lavoro potendo accedere a diversi sbocchi professionali.
I principali sbocchi professionali riguardano le imprese private del settore alberghiero, turistico, del trasporto e crocieristico, le imprese pubbliche dedicate alla gestione dei Parchi naturalistici, marini e montani, nonché tutte le associazioni e le organizzazioni impegnate nella protezione e nello sviluppo del territorio con un ottica orientata alla valorizzazione del turismo come risorsa economica.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Management - sede Viterbo
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
14988 -
ENGLISH LANGUAGE I - II
|
10
|
L-LIN/12
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
|
16465 -
ACCOUNTING
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16468 -
PUBLIC LAW
|
8
|
IUS/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
16469 -
POLITICAL ECONOMICS I
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Second semester
THIRD YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
Gruppo opzionale SECS-P/02 - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
Gruppo OPZIONALE C - SECS-P/10 - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13765 -
RAW MATERIALS AND ENERGY RESOURCES
|
Also available in another semester or year
|
|
13772 -
SOCIAL STATISTICS
|
Also available in another semester or year
|
|
13762 -
BUSINESS ADMINISTRATION
(objectives)
Course objective The course aims at transferring to students theoretical and practical pieces of knowledge on business organizations, on their design, and on the management of their change.
Expected results Knowledge and understanding: identify the main structural and contextual elements of a business organization Applying knowledge and understanding: capability to apply the theoretical knowledge to the analysis of real life situations Making judgements: capability of making judgements and assessments on organizational problems and organizational variables in real life situations; capability to comprehend organizational problems and to formulate hypotheses for actions suitable for their management Communication skills: capability to describe the theoretical knowledge acquired, to illustrate the results of analysis and assessments of organizational problems, and of the suggested managerial actions Learning skills: capability to identify organizational variables and dynamics underpinning a real life problem
|
8
|
SECS-P/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
13763 -
TECHNOLOGY, INNOVATION AND QUALITY
|
8
|
SECS-P/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
|
13757 -
BUSINESS PLANNING AND CONTROL
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
13726 -
ECONOMICAL STATISTICS
|
8
|
SECS-S/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Gruppo opzionale SECS-P/02 - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
Gruppo OPZIONALE C - SECS-P/10 - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13736 -
BANKING LAW
|
8
|
IUS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
13804 -
FINAL EXAMINATION
|
4
|
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Banca e finanza - sede Viterbo
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16465 -
ACCOUNTING
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16468 -
PUBLIC LAW
|
8
|
IUS/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
16469 -
POLITICAL ECONOMICS I
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
14988 -
ENGLISH LANGUAGE I - II
|
10
|
L-LIN/12
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
13621 -
POLITICAL ECONOMICS II
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
13633 -
STATISTICS
|
8
|
SECS-S/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
THIRD YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
13730 -
ECONOMICS OF FINANCIAL INTERMEDIARIES
|
8
|
SECS-P/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
13755 -
ECONOMICS OF SECURITIES MARKETS
(objectives)
Active course attendance and study allow the student to - know the institutional characteristics of the domestic and international stock market (knowledge and understanding); - be able to understand the basic concepts of return and risk in the context of mean-variance models (knowledge and understanding); - be able to calculate the different measures of risk and return in a portfolio context (applying knowledge and understanding); - be able to understand the purpose and functioning of Markowitz models and CAPM (knowledge and understanding); - be able to calculate and interpret various performance measures (applying knowledge and understanding); - be able to understand the definition and use of call and put options and their combinations (applying knowledge and understanding); - be able to estimate the price of plain vanilla options using the Black Scholes model, the binomial model, and Monte Carlo simulation (applying knowledge and understanding); - be able to estimate the greeks of options, and to use them for hedging purposes (applying knowledge and understanding); - be able to describe the different approaches to hedging of options (applying knowledge and understanding); - be able to describe the different approaches used professionally for the management of an equity portfolio (knowledge and understanding); - know the most up-to-date topics on innovative products from academic and professional publications and sites (learning skills). Students are provided with exercises and are assigned a project work that allows them to develop the ability to search for data and information to be processed, to elaborate advanced quantitative models and to arrive at conclusions regarding the risk return assessment of financial products (making judgments); to work in a team and to organize and manage a project (learning skills) and communication with the teacher; the ability to communicate results, revealing critical points and analyzing outputs using autonomy of judgment (communication skills), managing Excel and any programming languages (communication skills).
|
8
|
SECS-P/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
15787 -
MATHEMATICAL METHODS IN FINANCE AND ECONOMICS
|
8
|
SECS-S/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
13756 -
ECONOMICS OF FINANCIAL MARKETS
(objectives)
The course offers an introductory and analytical treatment of the fundamentals of valuation in the context of bond products and bond derivatives. Starting from the skills of risk return, the course analyzes the main instruments as well as the techniques used in the interest rate segment, with reference to both basic instruments and linear derivatives. The different topics are treated both from a theoretical point of view and from an applied point of view, with the use of Excel and other software.
Learning objectives Active course attendance and study allow the student to: - know the institutional characteristics of the domestic and international bond market (knowledge and understanding); - be able to understand the basic concepts of yield and risk in the context of interest rate models (knowledge and understanding); - be able to calculate the different measures of risk and return in an interest rate book context (applying knowledge and understanding); - be able to estimate the price of linear interest rate derivatives (applying knowledge and understanding); - know the most up-to-date topics on innovative products from academic and professional publications and sites (learning skills).
Students are provided with exercises and are assigned a project work that allows them to develop the ability to search for data and information to be processed, to develop advanced quantitative modeling and to arrive at conclusions regarding the evaluation of the risk return of financial products (making judgments); to work in a team and to organize and manage a project (learning skills) and communication with the teacher; the ability to communicate results, revealing critical points and analyzing the output using independent judgment (communication skills), managing Excel and any programming languages (communication skills).
|
8
|
SECS-P/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
13736 -
BANKING LAW
|
8
|
IUS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
13758 -
POLITICAL ECONOMICS
|
8
|
SECS-P/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
13804 -
FINAL EXAMINATION
|
4
|
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Economia e legislazione per l'impresa - sede Viterbo
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16465 -
ACCOUNTING
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16468 -
PUBLIC LAW
|
8
|
IUS/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
16469 -
POLITICAL ECONOMICS I
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
14988 -
ENGLISH LANGUAGE I - II
|
10
|
L-LIN/12
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Second semester
THIRD YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
Gruppo OPZIONALE B- SECS-P/07 - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15784 -
CONTRACT LAW
|
8
|
IUS/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
Gruppo OPZIONALE B- SECS-P/07 - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13760 -
TAX LAW I
|
8
|
IUS/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
13769 -
INTERNATIONAL LAW
|
8
|
IUS/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
13804 -
FINAL EXAMINATION
|
4
|
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
|
15783 -
SCIENCE IN FINANCE
|
8
|
SECS-P/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Economia del turismo - sede Civitavecchia
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16930 -
BUSINESS MANAGEMENT
(objectives)
The course aims to provide a solid knowledge of business administration and the necessary preparation for a successful continuation of the course of study.
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16931 -
GENERAL MATHEMATICS
|
8
|
SECS-S/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16932 -
PRIVATE LAW
|
8
|
IUS/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
13802 -
TRAINING
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
|
13797 -
OPTIONAL COURSES
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
13798 -
OPTIONAL COURSES
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16929 -
POLITICAL ECONOMY
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16933 -
ACCOUNTANCY
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16944 -
PUBLIC LAW
|
8
|
IUS/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16940 -
STATISTICS
(objectives)
The course aims at providing the main concepts and methods of statistical reasoning. In particular, it consists of an introduction to data analysis and a presentation of elementary notions of probability theory and statistical inference. The importance of statistics in various disciplines will also be emphasized.
|
8
|
SECS-S/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16942 -
BUSINESS LAW
|
8
|
IUS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17173 -
ENGLISH LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16934 -
QUANTITATIVE ASSESSMENT
(objectives)
The course aims to provide knowledge on the preparation of financial statements according to international accounting standards and to present the main operational issues related to the preparation of the consolidated financial statements
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16937 -
COMPANY ECONOMICS AND MANAGEMENT
|
8
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16941 -
FINANCIAL MATHEMATICS
|
8
|
SECS-S/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17173 -
ENGLISH LANGUAGE
(objectives)
The course is aimed at students who already have a basic knowledge of English and at the development of their specific language skills (intermediate level). The course will deal with the commercial, economic and financial sector of the language, necessary for the understanding of texts of specialized content and interaction in the real working world. To this end, lectures will be equally divided between the teaching and consolidation of grammatical and morphosyntactic knowledge and the development of the sectorial micro-language.
|
10
|
L-LIN/12
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
Gruppo OPZIONALE C-SECS-P/13 CIV - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
THIRD YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16938 -
POLITICAL ECONOMY II
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16943 -
TOURISM BUSINESS LAW
|
8
|
IUS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Management - sede Civitavecchia
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16930 -
BUSINESS MANAGEMENT
(objectives)
The course aims to provide a solid knowledge of business administration and the necessary preparation for a successful continuation of the course of study.
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16931 -
GENERAL MATHEMATICS
|
8
|
SECS-S/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16932 -
PRIVATE LAW
|
8
|
IUS/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
13802 -
TRAINING
|
2
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Per stages e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali (art.10, comma 5, lettera e)
|
ITA |
|
13797 -
OPTIONAL COURSES
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
|
13798 -
OPTIONAL COURSES
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
SECOND YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16940 -
STATISTICS
(objectives)
The course aims at providing the main concepts and methods of statistical reasoning. In particular, it consists of an introduction to data analysis and a presentation of elementary notions of probability theory and statistical inference. The importance of statistics in various disciplines will also be emphasized.
|
8
|
SECS-S/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16937 -
COMPANY ECONOMICS AND MANAGEMENT
|
8
|
SECS-P/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17173 -
ENGLISH LANGUAGE
|
Also available in another semester or year
|
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16934 -
QUANTITATIVE ASSESSMENT
(objectives)
The course aims to provide knowledge on the preparation of financial statements according to international accounting standards and to present the main operational issues related to the preparation of the consolidated financial statements
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16942 -
BUSINESS LAW
|
8
|
IUS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16941 -
FINANCIAL MATHEMATICS
|
8
|
SECS-S/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17173 -
ENGLISH LANGUAGE
(objectives)
The course is aimed at students who already have a basic knowledge of English and at the development of their specific language skills (intermediate level). The course will deal with the commercial, economic and financial sector of the language, necessary for the understanding of texts of specialized content and interaction in the real working world. To this end, lectures will be equally divided between the teaching and consolidation of grammatical and morphosyntactic knowledge and the development of the sectorial micro-language.
|
10
|
L-LIN/12
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16938 -
POLITICAL ECONOMY II
|
8
|
SECS-P/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17921 -
BANKING LAW
|
8
|
IUS/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17922 -
BUSINESS ADMINISTRATION
|
8
|
SECS-P/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
17918 -
FINANCIAL STATEMENT ANALYSIS
|
8
|
SECS-P/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17174 -
COMPUTER SCIENCE (PASS GRADE)
|
4
|
ING-INF/05
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
|
17919 -
POLITICAL ECONOMICS
(objectives)
The objectives and content of the course: The course aims to deepen the issues of macroeconomic which, in the light of the most recent interventions in the economic environment, characterize the performance of the system nationally and internationally. The aim of the course is to introduce and analyze the effects on the behaviour of individuals and businesses and on the economy as a whole of the action exerted by economic policy. We will introduce the main tools of macroeconomic analysis and then proceed with the analysis of the instrumentation in the hands of the authorities and the objectives they pursued.
|
8
|
SECS-P/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17920 -
ECONOMICAL STATISTICS
(objectives)
The course aims to provide a theoretical-conceptual and practical background that allows the student to master the main detection techniques and be able to perform analysis of statistical data related to one or more economic phenomena observed over time and / or in space. The knowledge acquired during (and through) the course of "Economic Statistics" will allow students to develop the ability to collect, analyze and interpret data - through the ability to know how to select the most appropriate statistical models and tools - deemed useful to determine independent judgments, including reflection on economic, social, scientific or ethical issues connected to them, Thanks to the skills acquired, the students - consistently with the educational objectives of the course - will have the necessary preparation to be able to operate in different business functions in an informed and autonomous way
|
8
|
SECS-S/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
13804 -
FINAL EXAMINATION
|
4
|
|
100
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |