Degree Course: GIURISPRUDENZA (LMG-01)
A.Y. 2017/2018 
Autonomia di giudizio
Il Corso di Studi consente allo studente di acquisire una conoscenza del fenomeno giuridico nel suo complesso, comprensivo cioè dello sviluppo storico degli istituti e degli ordinamenti giuridici, del diritto nazionale inserito nel più ampio contesto del diritto europeo ed internazionale, del diritto nel suo dispiegarsi nell’agire quotidiano.
La particolare attenzione ai diversi aspetti enunciati, favorisce la formazione nello studente di un sapere critico e gli consente una propria autonomia di giudizio.
L‘acquisizione da parte dello studente della capacità di sviluppare una riflessione critica è, peraltro, vivacemente sostenuta dai docenti dei singoli insegnamenti del corso, sia sul fenomeno giuridico nel suo insieme.
Abilità comunicative
Il Corso di Studi mira all'acquisizione da parte dello studente: (a) del linguaggio tecnico-giuridico indispensabile per una chiara, corretta, coerente esposizione di concetti giuridici; (b) della capacità di svolgere argomentazioni coerenti e convincenti su problemi di diritto positivo o su questioni ricostruttive, anche tenendo conto delle altre tesi proposte dalla scienza giuridica o dalla giurisprudenza su tali problemi e questioni; (c) della capacità di presentare gli elementi essenziali della propria argomentazione anche in lingua inglese.Capacità di apprendimento
Attraverso le varie attività formative previste, gli studenti sono chiamati ad acquisire gradualmente la capacità di programmare e organizzare il tempo di studio individuale, svolgere attività di ricerca bibliografica e di aggiornamento, partecipare attivamente e criticamente a incontri di tipo seminariale, produrre elaborati e lavori scritti.
Al termine degli studi, ci si attende che i laureati siano in grado di conoscere il fenomeno giuridico nel suo complesso, di saperlo ripercorrere e comprendere nel suo svolgimento storico, di saper inquadrare il diritto nazionale nella più ampia cornice europea ed internazionale.Requisiti di ammissione
L’iscrizione è aperta a tutti i possessori di un diploma di scuola superiore.
E' previsto un test di ingresso con funzioni orientative.
L'esito del test consente allo studente di conoscere il proprio livello di preparazione generale e al tutor dello studente di rilevare eventuali carenze, sulle quali impostare un’attività di recupero volta a permettere una partecipazione più proficua al corso di studio.Prova finale
La prova finale consiste nella preparazione di un elaborato scritto su un argomento concordato con un docente responsabile di uno degli insegnamenti presenti nel curriculum del candidato, e nella successiva discussione di fronte a una commissione di professori nominata dal Direttore del Dipartimento.
La bibliografia di base viene indicata dal relatore al momento dell'assegnazione ufficiale della tesi e deve essere integrata dal candidato.
Il lavoro si svolge sotto la guida del relatore, che verifica lo stato di avanzamento della stesura del testo e comunica al candidato il parere positivo finale.
Al termine della prova finale, la commissione formula la valutazione conclusiva, espressa in 110 ed eventuale lode, collegando l'intera carriera del laureando alla prova finale.
In sede di prova finale la commissione può assegnare sino a un massimo di 7 punti per la tesi di laurea.
Se la prova finale viene sostenuta entro il termine legale del corso di studi, vengono assegnati 2 punti in più.Orientamento in ingresso
L'orientamento in ingresso viene realizzato attraverso lo svolgimento di attività di promozione negli istituti secondari superiori del territorio, lo svolgimento di lezioni, presso il complesso San Carlo dell'Università della Tuscia o gli stessi istituti secondari superiori, di lezioni di prova, l'organizzazione di open days e di visite guidate presso i locali del complesso San Carlo.Il Corso di Studio in breve
Il Corso di laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza ha lo scopo di formare laureati dotati di una solida preparazione giuridica di base.
Il percorso formativo è caratterizzato da un approccio interdisciplinare, da un'attenzione all'evoluzione storica degli istituti giuridici e degli ordinamenti, da uno studio del diritto nazionale nel più ampio contesto giuridico europeo e globale ed infine dall'acquisizione di un sapere non solo teorico ma pratico, consistente nell'analisi e soluzione di casi concreti
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16002 -
Principles of Roman Law
(objectives)
In particular, the course intends to make the student acquire the following skills:
Knowledge and understanding: acquisition of knowledge and understanding of Roman private law and its development up to Justinian through the study of the main private legal institutes.
Applied knowledge and understanding: acquisition of the ability to read and understand the legal text through the exegesis of fragments taken from works of classical jurisprudence.
Autonomy of judgment: acquisition, also through exegetical analysis, of the ability to read, interpret and resolve legal issues, supporting the emergence of the autonomous critical skills of the learner.
Communication skills: acquisition of an adequate legal technical language and its correct use in the presentation and description of legal institutions.
Ability to learn: acquisition of the ability to critically read legal sources.
|
14
|
IUS/18
|
84
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16003 -
Political Economy
|
9
|
SECS-P/01
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16005 -
History of Medieval and Modern Law
(objectives)
Knowledge of the main methodological problems of historiography and legal historiography; good basic knowledge of the modern and contemporary legal experience through the analysis of fundamental topics, e.g. the development of modern State, the relations between State and law, and between legal science and political power, and the system of the sources before and after the codification process.
|
14
|
IUS/19
|
84
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16006 -
European Union Law
(objectives)
The course aims to provide an overall understanding of European Union law. It starts with an introduction, which focuses on the integration process through the modification of the treaties and the enlargement. It highlights the peculiarities of the European Union as a legal order and a “community of law”, with respect to the phenomenon of international organization. The analysis also covers the free movement of people and the European citizenship. Then, the European institutional framework is examined, taking into account the relation between the Institutions and the principles guiding their interaction. The toolkit adopted by the Union to overcome the democratic deficit is illustrated, including the decision-making procedures for the adoption of EU acts. Then, the course focuses on the principles which regulate the attribution and the exercise of EU competences and the forms of differentiated application. The hierarchy, features and functioning of EU sources is then introduced and explained in its relations with domestic law. The notions of primacy, autonomy and direct effect of EU law are widely investigated, alongside the modalities for the implementation of EU law in national legal orders, in particular in Italy. Finally, an in-depth examination of the functions of the EU Court of Justice is carried out, with peculiar emphasis on the preliminary ruling as an instrument of dialogue between the courts.
|
9
|
IUS/14
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16010 -
Administrative Law
(objectives)
The aim of the course is to provide students with a basic knowledge of the foundations of administrative law. The course concerns regime of administrative tasks, organization, human resources, proceedings and acts, as well as the judicial review on administrative acts.
|
9
|
IUS/10
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16012 -
Criminal Law
|
9
|
IUS/17
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16013 -
Labour Law
|
6
|
IUS/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17745 -
English Language
|
12
|
L-LIN/12
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Affini e ambito di sede classe LMG/01
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16014 -
Civil Procedure
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
B) ESAMI OPZIONALI TERZO ANNO LMG 01 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17746 -
Public Law and Economics
|
9
|
IUS/09
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16016 -
International Law
(objectives)
- knowledge of the structures of international law - critical analysis of the main issues - ability to deal with practical cases
|
9
|
IUS/13
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16014 -
Civil Procedure
(objectives)
Knowledge on the Italian Civil Procedure principles
|
14
|
IUS/15
|
84
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16019 -
Commercial Law
(objectives)
The course aims to highlight the peculiarity of commercial law, in particular with regard to civil law, through the study of its main institutes.The aim of the course is to allow students to acquire tools for understanding the economic phenomena underlying the subject, in order to critically grasp the sense of discipline.
|
9
|
IUS/04
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
B) ESAMI OPZIONALI TERZO ANNO LMG 01 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16017 -
Comparative Administrative Law
(objectives)
The course provides an introduction to comparative administrative law. It opens with a discussion of some key questions of historical comparison concerning the emergence and consolidation of administrative law in some national legal and non-national legal orders. It then discusses the ways in which those legal orders address a number of common issues related to the constitutional roots, organization and functioning of their administrative machineries. Students participating to the course will also be able to improve their teamwork and presentation skills.
|
9
|
IUS/10
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16018 -
European Union Administrative Law
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
D) ESAME OPZIONALI PER 15 CFU LMG 01 - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16034 -
Economic policy
|
Also available in another semester or year
|
|
17747 -
Advanced Administrative Law
(objectives)
The course aims at discussing four fundamental lines of the ongoing transformation of Italian administrative law: the changes due to the the opening of the Italian legal order to a multiplicity of relationships with other national and non-national legal orders; those due to the evolution of the ways of action of public administrations; the transformations linked to technological innovation; the evolution resulting from the economic crisis. Students actively participating to the course will also be able to improve their team working and presentation skills.
|
9
|
IUS/10
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Affini e ambito di sede classe LMG/01
|
ITA |
|
17754 -
Corporate Economics
|
Also available in another semester or year
|
|
18338 -
Contemporary History
(objectives)
The course aims to provide students with an adequate knowledge of European colonialism between XIX and XX century, with a particular regard to the Italian colonial rule in Africa.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Affini e ambito di sede classe LMG/01
|
ITA |
|
FOURTH YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16021 -
Tax Llaw
|
6
|
IUS/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
16022 -
Criminal Procedure
|
Also available in another semester or year
|
|
17749 -
Comparative Legal Systems
(objectives)
The course aims to: -provide an overview on the main categories and features of legal systems in a comparative perspective; -develop the ability to apply the knowledge of legal systems in order to determine convergences and divergences between the relevant characteristics; -facilitate the understanding of the differences between legal systems in the context of the analysis of cases studies; -develop proper communicating skills and abilities to illustrate convergences and differences among legal systems in a comparative perspective; -to explore matters of public interest by applying the categories and notions of comparative law
|
9
|
IUS/21
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
C) ESAME OPZIONALE QUARTO ANNO LMG 01 - (show)
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
FIFTH YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16024 -
Civil Law
|
9
|
IUS/01
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16025 -
Philosophy of Law II
|
6
|
IUS/20
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
D) ESAME OPZIONALI PER 15 CFU LMG 01 - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16034 -
Economic policy
(objectives)
1) Knowledge and understanding; The course provides students with the basic knowledge of basic economic and monetary policy; 2) Applying knowledge and understanding; the student at the end of the course will be able to read an economic policy paper and understand its contents. 3) Autonomy of judgment (making judgments); the student is encouraged to improve their preparation through active participation in the courses 4) Communication skills; textbooks, papers and in-depth videos are used to improve communication skills 5) Ability to learn (learning skills); the detailed program of the course is shared with the students in the 1 lesson
|
9
|
SECS-P/02
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Affini e ambito di sede classe LMG/01
|
ITA |
|
17747 -
Advanced Administrative Law
|
Also available in another semester or year
|
|
17754 -
Corporate Economics
|
6
|
SECS-P/07
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Affini e ambito di sede classe LMG/01
|
ITA |
|
18338 -
Contemporary History
|
Also available in another semester or year
|
|
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
16026 -
Insolvency Law
|
6
|
IUS/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
18567 -
PROVA FINALE
|
15
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
ESAMI A SCELTA 15 CFU - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18363 -
Altre attività formative
|
16
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |