Degree Course: Security and human rights
A.Y. 2022/2023
Conoscenza e capacità di comprensione
Per quanto concerne i risultati di apprendimento, il corso si prefigge di raggiungere i seguenti obiettivi, nell’ambito degli indicatori di Dublino:
- Conoscere e comprendere la relazione e il dualismo tra sicurezza e diritti umani nel mondo globalizzato (obiettivo di area filosofico giuridica-economica-geografica)
- Conoscere e comprendere le specificità del rapporto tra sicurezza e diritti nelle diverse realtà storico-sociali europee ed extraeuropee (obiettivo di area storica-politologica-giuridica)
- Conoscere e padroneggiare gli strumenti di analisi delle sfide giuridiche, politiche, economiche e sociali alla 'sicurezza umana' (obiettivo di area sociologica-economica-giuridica)
- Sapere interpretare e comprendere i fattori di cambiamento di breve, medio e lungo periodo, connessi alla crisi della statualità e all'emergere di nuovi bisogni e nuovi diritti (obiettivo di area storica-sociologica-giuridica)
- Conoscere e saper comprendere il linguaggio tecnico della sicurezza internazionale e le strutture grammaticali e sintattiche di livello avanzato che consentono di esprimere le competenze acquisite in lingua inglese (obiettivo di area sociologica-politologica-linguistica)
La verifica del raggiungimento dei risultati di apprendimento avviene sia con le prove di esame, in forma orale e/o scritta, sia attraverso relazioni, presentazioni, homework e/o verifiche intermedie.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Saper applicare le proprie conoscenze in ambiti professionali nazionali e internazionali e nell'analisi di situazioni complesse (obiettivo di area storica-politologica-giuridica)
- Essere in grado di applicare le proprie conoscenze nel contesto del mondo delle professioni nazionali e sovranazionali, così come nel campo della ricerca teorica e sul campo (obiettivo di area giuridico-linguistica)
- Riuscire a trasformare le conoscenze acquisite in un asset spendibile in ambiti professionali, istituzionali e non, nella consulenza interna e internazionale, nella divulgazione e nella ricerca (obiettivo di area giuridico-linguistica)
La capacità di applicare conoscenza e comprensione viene potenziara attraverso le lezioni frontali, lo studio dei testi consigliati e del materiale didattico fornito dai docenti, la discussione di casi giurisprudenziali, nonché tramite le altre attività formative svolte dagli studenti sotto la guida dei docenti o di tutor come stage e tirocini e la partecipazione alla Summer Training School annuale.
Il raggiungimento dei risultati viene verificato tramite esami scritti e/o orali e tramite relazioni, presentazioni, homework e/o verifiche intermedie.Autonomia di giudizio
- Essere in grado di confrontarsi con decisioni che presuppongono la soluzione di problemi complessi, grazie alla capacità di integrare le proprie conoscenze anche di fronte a dati e informazioni parziali
- Essere in grado di utilizzare le proprie conoscenze per formulare giudizi autonomi sulla dimensione etico-sociale dei fenomeni studiati
- Saper applicare le conoscenze acquisite in relazione alle problematiche tipiche dei rapporti tra attori della sicurezza e enti posti a difesa dei diritti umani
- Sapersi confrontare con problematiche non familiari, in virtù dell'approccio multidisciplinare e dinamico fornito dal corso di studi
- Saper applicare le conoscenze acquisite nello sviluppo di competenze professionali fortemente innovative, necessarie per confrontarsi con l'evoluzione dei settori professionali e la domanda di 'lavori nuovi'
- Saper applicare le conoscenze acquisite nell'analisi di dinamiche connesse agli impieghi nei settori della migrazione e della gestione della mobilità umana nell'area mediterranea
- Saper applicare le conoscenze acquisite nell'analisi di dinamiche connesse agli impieghi nei settori delle nuove tecnologie dell'informazione, del web e della gestione dei dati
- Saper applicare le conoscenze acquisite nell'analisi di dinamiche connesse agli impieghi nei settori della green economy e della resilienza ambientale nelle società post-industriali
- Essere in grado di compiere scelte strategiche coerenti con i principi di responsabilità e non discriminazione, anche di genere
Gli studenti iniziano a sviluppare un’autonomia di giudizio nel corso delle lezioni e dei seminari a carattere interattivo, dove gli studenti sono chiamati, all’interno di momenti di riflessioni collettiva, a esprimere il proprio punto di vista sugli argomenti trattati, nell’ambito di un confronto con i docenti e tra studenti.
Sotto questo profilo, la discussione di problemi applicativi, anche legati a casi giurisprudenziali, è particolarmente utile, in quanto consente agli studenti di sviluppare (e al docente di valutarne) la capacità di combinare conoscenze diverse e di individuare chiavi di lettura originali o comunque autonome per l’analisi e soluzione dei problemi posti.
La capacità argomentativa e di espressione di un pensiero critico, autonomo e originale, è verificata e valutata altresì in sede di esame, oltre che nell’ambito di esercitazioni che prevedano la redazione di elaborati scritti.
Apposite modalità di svolgimento delle esercitazioni sono previste per gli studenti che seguono a distanza, opzione resa possibile dalla dotazione dei più avanzati strumenti e programmi informatici nella disponibilità dell’Ateneo.Abilità comunicative
- Possedere la capacità di redigere rapporti e relazioni sui temi e sulle attività del corso di studi
- Saper comunicare in pubblico
- Saper gestire la comunicazione istituzionale nel rispetto dei principi di trasparenza e riservatezza
- Dimostrare piena padronanza della lingua inglese, inclusi i lessici disciplinari
Il miglioramento delle abilità comunicative in forma scritta è promosso tramite la redazione di papers su problemi di tipo teorico, nonché di relazioni e rapporti nell’ambito di seminari ed esercitazioni su casi pratici.
Al potenziamento delle abilità comunicative in forma orale concorrono, altresì, varie attività, che includono innanzitutto momenti di discussione e riflessione collettiva nell’ambito di lezioni e seminari, nonché la esposizione di ricerche e relazioni redatte nell’ambito di esercitazioni.
Il docente valuta la capacità degli studenti di comunicare in maniera corretta e nel rispetto dei vincoli formali e contenutistici propri delle comunicazioni istituzionali, aspetto cui è dedicata particolare attenzione nell’occasione di workshop aventi ad oggetto simulazioni di situazioni di confronto istituzionale (es.
moot courts).
In tutti i casi è richiesto il corretto uso della lingua inglese, in forma scritta e orale, e del linguaggio tecnico-disciplinare: per il potenziamento di tali competenze linguistiche rispetto al livello di conoscenza richiesto per l’ammissione (almeno pari a B2), oltre alla frequenza degli insegnamenti del corso, tutti erogati in lingua inglese, è previsto, tra le materie affini del primo anno, un apposito insegnamento di inglese per le relazioni internazionali e i diritti umani.
Nelle occasioni richiamate e in sede di prova finale, tali abilità comunicative sono verificate dai docenti, rappresentando uno dei parametri del giudizio sulla preparazione dello studente.Capacità di apprendimento
- Sviluppare autonome capacità di approfondimento metodologico e contenutistico
- Sviluppare autonome capacità di aggiornamento spendibili per una professionalizzazione incrementale post lauream
- Sviluppare la capacità di procedere alla selezione, all'elaborazione e all'analisi dei dati oggetto di studio
- Avere la capacità di apprendimento necessaria per procedere a percorsi avanzati di perfezionamento e professionalizzazione, sia in Italia che all'estero
Con riferimento ai c.d.
learning skills, è promosso l’utilizzo da parte degli studenti di banche dati e altri strumenti di informazione scientifica per raccogliere letteratura, dati e statistiche da utilizzare come base per analisi e ricerche, utili in particolare ad ampliare casistiche note, individuare sviluppi e istituire collegamenti tra i temi trattati a lezione.
Il docente fornisce assistenza anche con suggerimenti di lettura e indicazione di metodo (ad es., con riferimento ad analisi e rapporti rilevanti), promuovendo, al contempo, le capacità di ricerca individuali.
Gli studenti devono dimostrare di padroneggiare gli strumenti di ricerca e le fonti, nonché di sapere raccogliere, selezionare, elaborare ed analizzare i dati rilevanti.
Il docente valuta, altresì, la capacità di utilizzare i dati per problematizzare e ampliare le conoscenze acquisite, proponendone una interpretazione aggiornata e autonoma.
Anche queste capacità sono oggetto di valutazione nei giudizi relativi alle attività individuali e di gruppo, rese possibili, anche a distanza, dalla strumentazione hardware e software in dotazione in tutte le aule messe a disposizione del corso.Requisiti di ammissione
Per l’accesso alla laurea magistrale in 'Security and Human Rights' è necessario, anche nel caso in cui lo studente chieda il trasferimento da altro Corso di Laurea Magistrale, che i candidati soddisfino i seguenti requisiti curricolari:
- possesso di laurea di primo livello (di almeno 180 crediti), conseguita in Università italiane o titolo conseguito all’estero riconosciuto COME idoneo;
- avere una conoscenza della lingua inglese almeno pari al livello B2 (Quadro Comune Europeo di riferimento per la conoscenza della lingua), attestata dal possesso di una adeguata certificazione linguistica o, in assenza di questa, dal superamento di un apposito test organizzato dal Dipartimento.
In particolare, costituisce requisito di ammissione il possesso di una laurea nelle classi: L-14 Scienze dei servizi giuridici; L-16 Scienze dell’amministrazione e dell’organizzazione; L-36 Scienze politiche e delle relazioni internazionali; L-37 Scienze sociali per la cooperazione, lo sviluppo e la pace; L-40, Sociologia; L-42, Storia; LMG-01, Giurisprudenza, nonché il possesso di una laurea delle corrispondenti classi attivate ai sensi del decreto ministeriale 3 novembre 1999, n.
509.
Possono inoltre accedere al corso di laurea magistrale, sulla base dell’esame effettuato da parte della Commissione didattica, anche coloro che siano in possesso di una laurea triennale di altra classe, ovvero di laurea magistrale o quadriennale, ovvero di titolo di laurea conseguito all’estero, purché abbiano conseguito almeno 60 CFU, sui 180 complessivi del corso di studi triennale, relativi ad almeno due raggruppamenti: il raggruppamento di area giuridica (IUS da 1 a 21) e uno dei raggruppamenti disciplinari di seguito indicati.
- Area politico-sociale: SPS/01, SPS/04, SPS/07, SPS/08, SPS/09, SPS/11, SPS/12
- Area economico-statistico: M‐GGR/02, SECS‐P/01, SECS‐P/02, SECS‐P/03,SECS-P/05; SECS‐P/06, SECS‐S/01, SECS‐S/03, SECS‐S/04, SECS‐S/05
- Area storica: M‐STO/02; M‐STO/03; M‐STO/04; SECS‐P/04; SECS‐P/12; SPS/02; SPS/03; SPS/06
- Area linguistica: L-LIN/12, L-LIN/04, L-LIN/07, L-LIN/14
È ammessa una tolleranza fino ad un massimo del 10% dei CFU richiesti.
È prevista, altresì, la possibilità di integrare le competenze richieste.
Le modalità di verifica dei requisiti di accesso, sia per gli studenti con titolo italiano, sia per gli studenti con titolo conseguito all’estero, nonché le eventuali modalità di integrazione delle competenze richieste sono definite nel Regolamento del CdS.
È prevista l’istituzione di una Commissione didattica, che verifica i requisiti di accesso e, in sede di colloquio (svolto in lingua inglese anche a distanza), la preparazione personale dello studente.
La medesima Commissione stabilisce, altresì, le modalità di recupero di eventuali crediti mancanti in conformità al Regolamento del Cds.
Per facilitare l’accesso di studenti stranieri, sul sito del CdS sarà pubblicato un Syllabus in inglese con l’indicazione dei requisiti di ammissione.
Potranno inoltre essere stipulate apposite convenzioni con Università straniere per agevolare le procedure di riconoscimento dei titoli di laurea stranieri che consentono l’accesso al corso.
Prova finale
La prova finale (pari a 14 CFU) consiste nella preparazione di un elaborato scritto, in lingua inglese, su un argomento concordato con un docente responsabile di uno degli insegnamenti presenti nel curriculum del candidato, e nella successiva discussione di fronte a una commissione di professori nominata dal Direttore del Dipartimento.
La bibliografia di base viene indicata dal relatore al momento dell'assegnazione ufficiale della tesi e deve essere integrata dal candidato.
Il lavoro si svolge sotto la guida del relatore, che verifica lo stato di avanzamento della stesura del testo e comunica al candidato il parere positivo finale.
Lo studente può scegliere come disciplina di tesi qualunque disciplina compresa nel suo piano di studio, e come relatore di tesi un docente di cui abbia seguito l’insegnamento.
La scelta di un relatore non appartenente al dipartimento è possibile solo se nel dipartimento non sono presenti docenti della disciplina della tesi ed è sottoposta all’approvazione del presidente del CdS.
Al termine della prova finale, la commissione formula la valutazione conclusiva, espressa in 110 ed eventuale lode, collegando l'intera carriera del laureando alla prova finale.
In sede di prova finale la commissione può assegnare sino a un massimo di 7 punti per la tesi di laurea.
Se la prova finale viene sostenuta entro il termine legale del CdS, vengono assegnati 2 punti in più; un ulteriore punto è assegnato a chi abbia conseguito almeno il 25% delle lodi.
Il punteggio che la commissione assegna deve esprimere non solo la qualità della tesi, ma anche la discussione che il candidato ha sostenuto.
Orientamento in ingresso
Per promuovere l’orientamento in ingresso, sono organizzati open days internazionali a distanza, colloqui di orientamento in sede e in via telematica, lezioni dimostrative.
L’azione di orientamento e reclutamento di studenti internazionali avviene, inoltre, attraverso l’attivazione di contratti con tutor di area geografica, incaricati di curare la promozione del corso in specifici gruppi di paesi.
A livello dipartimentale le attività di orientamento in ingresso sono coordinate da un gruppo di lavoro guidato da un delegato del Direttore.
Per l'organizzazione e l'espletamento del servizio di orientamento il Gruppo di coordinamento si avvale della collaborazione dei docenti tutor e degli studenti tutor.
Tali attività comprendono colloqui di orientamento con i docenti del corso secondo un calendario prestabilito e pubblicato sul sito del Dipartimento.
Vengono effettuate visite alle infrastrutture a disposizione del corso si studio nonché attività di divulgazione on line delle caratteristiche del corso e delle opportunità che offre anche in funzione degli sbocchi lavorativi.
I docenti sono anche a disposizione delle scuole secondarie superiori che ne fanno richiesta per giornate di orientamento in loco dedicate alla presentazione del corso di laurea e della sua offerta didattica.
Il Dipartimento di afferenza del corso partecipa attivamente al progetto alternanza scuola-lavoro con le scuole secondarie nell'ambito del quale vengono organizzate iniziative per coinvolgere gli studenti.
I referenti che svolgono le attività di orientamento in ingresso e il calendario degli incontri sono reperibili nel sito del corso.Il Corso di Studio in breve
Il Corso di studi (CdS) in Security and Human Rights, appartenente alla classe di laurea in Studi Europei (LM-90), offre un percorso formativo in cui la dialettica classica sicurezza-libertà è declinata alla luce delle tendenze globali e delle sfide del XXI secolo: migrazioni, tecnologia, sostenibilità.
Esso mira a offrire competenze multidisciplinari e strumenti di analisi, anche di tipo empirico e quantitativo, necessari per la comprensione di fenomeni complessi e per operare in ambiti strategici ad elevato tasso di innovazione: migrazioni e border security, impiego delle nuove tecnologie, privacy e data protection, green economy e politiche di sostenibilità.
Il CdS si rivolge a tre tipologie di studenti: studenti internazionali (principalmente da Balcani, Eurasia e Paesi del Medio Oriente e del Nord Africa) interessati a formarsi in Italia per intraprendere carriere in Europa o nel Paese di origine; funzionari e professionisti stranieri che intendono rafforzare la propria expertise in materia; studenti italiani con titolo di laurea di primo livello nell’area delle scienze sociali.
Il CdS offre un percorso formativo che consenta ai laureati di muoversi in un mondo del lavoro fortemente dinamico e in perenne trasformazione.
Gli esiti occupazionali tipici possono riguardare ruoli di alta responsabilità in enti pubblici (amministrazioni locali, ministeri, agenzie, autorità indipendenti) e privati (imprese, ONG impegnate nell’accoglienza e nella tutela dei diritti umani), non solo a livello nazionale (anche nei Paesi di origine), ma anche europeo (es.
Agenzie UE) e internazionale (es.
UNHCR).
A questi si aggiungono le possibilità che il CdS apre in settori dell’impresa privata e dell’amministrazione che presentano interrelazioni con i fenomeni della mobilità umana, della sostenibilità ambientale, della gestione dei dati.
Per l’accesso è necessario che i candidati siano in possesso di una laurea di primo livello (di almeno 180 CFU) propedeutica al CdS conseguita in Università italiane o titolo equivalente conseguito all’estero e riconosciuto idoneo, nel rispetto dei requisiti più avanti specificati.
Si richiede inoltre una conoscenza della lingua inglese pari almeno al livello B2 del Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).
Il CdS è erogato interamente in lingua inglese, rientrando perciò nella categoria C della Tabella K del DM 6/2019, e prevede una modalità mista di erogazione (v.
infra).
Il percorso formativo è articolato in due anni.
Il primo anno (45 CFU), volto ad acquisire le conoscenze di base relative al problema della sicurezza, comprende due semestri, dedicati, rispettivamente, alle tendenze globali in materia di sicurezza e al rapporto tra sicurezza e criminalizzazione negli ordinamenti europei contemporanei.
Il secondo anno prevede due indirizzi con un più elevato tasso di specializzazione.
Il primo indirizzo ('Security and Human Mobility') è dedicato ai processi migratori ed è imperniato su due semestri riguardanti, da un lato, la sicurezza esterna dei confini e la gestione dei flussi migratori nell’area Euro-Mediterranea ('The External Dimension') e, dall’altro, la sicurezza interna e i processi di integrazione giuridica, economica e culturale degli immigrati ('The Internal Dimension').
Il secondo indirizzo ('Security, Technology and Sustainability') mira a fornire competenze relative sia alle nuove sfide che l’utilizzo della tecnologia pone per i diritti fondamentali, in specie per la protezione della privacy e dei dati personali (1° semestre su 'Privacy and Data Protection'), sia alle potenzialità della tecnologia per lo sviluppo delle tematiche 'green' legate alla sostenibilità (2° semestre su 'Green Security').
Ciascun insegnamento del secondo anno prevede una componente seminariale e workshop volti a fornire competenze applicative specifiche.
In aggiunta agli 11 insegnamenti previsti nel biennio (equivalenti a 78 CFU, di cui 54 caratterizzanti), il percorso di studi prevede, altresì il conseguimento di 12 crediti nell’ambito di 'attività a scelta dello studente', corrispondenti a 2 insegnamenti da 6 CFU, individuabili anche tra quelli opzionali offerti dal corso.
Prevede inoltre attività formative integrative per ulteriori 16 CFU, acquisibili con tirocini, idoneità di lingua (anche italiana, per gli studenti stranieri) o mediante la frequenza delle Summer Training Schools (ciascuna da 8 CFU) organizzate ogni anno dal CdS.
Il percorso si chiude con una prova finale in lingua inglese (14 CFU), consistente nella presentazione di una tesi elaborata in modo originale dallo studente sotto la guida di un relatore.
Il corso presenta, per sua natura, un elevato livello di internazionalizzazione.
La scelta dell’inglese come lingua veicolare e le modalità di erogazione sono volte ad attrarre studenti internazionali, quale principale target del corso.
Al fine di attrarre studenti internazionali sono state sviluppate apposite strategie di reclutamento e attività di orientamento, consistenti principalmente in: open days internazionali a distanza, colloqui di orientamento in sede e in via telematica, attivazione di contratti con tutors di area geografica, incaricati di curare la promozione del corso in specifici gruppi di paesi, disponibilità di borse di studio dedicate, anche all’interno di programmi di mobilità collegate al doppio titolo di laurea.
Il CdS intende offrire agli studenti contenuti professionalizzanti, diretti a favorire l’avviamento dei laureati al mondo del lavoro.
A questo fine, come anticipato, sono previsti insegnamenti e seminari con contenuti laboratoriali incentrati su aspetti pratico-applicativi, attività formative volte all’acquisizione di strumenti operativi (es.
Summer Training School) e attività di stage e tirocini curriculari.
Le attività di stage e tirocinio sono organizzate mediante la stipula di apposite Convenzioni con enti e organizzazioni, pubbliche e private, a carattere nazionale e sovranazionale.
Alcuni accordi, in fase di definizione, sono stati avviati con gli oltre 20 enti coinvolti nella fase di consultazione delle parti sociali.
Al tempo stesso, grazie a un’offerta formativa connotata da un respiro teorico generale, il CdS mira a lasciare aperta ai laureati la possibilità di inserirsi in programmi di formazione post-laurea, quali Master di II° livello e programmi dottorali, offerti anche in questo Ateneo.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Option A: Security and Human Mobility
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119131 -
Global Security: Geopolitics and Conflict in the 21st Century
|
|
-
MODULE I
|
4
|
SPS/04
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
MODULE II
(objectives)
The aim of the course is to provide students with a basic knowledge of the fundamentals of contemporary geopolitics. Through a multi-sectoral and multi-scalar analysis, the course intends to offer useful tools to analyse the theory and practice of action of international geopolitical actors, with a special focus on the dynamics of global crises in the context of a new post-pandemic digital world. A special section is devoted to the geopolitics of environmental risks and migration routes with a comparison between the Euro-Mediterranean border and the US-Mexico border. The completion of this unit will enable you to demonstrate that you: Understand and engage with theoretical approaches and concepts relevant to security and geopolitics; able to analyse the key dynamics of global crises in the context of a new post-pandemic digital world; critically understand causes and consequences of the geopolitics of environmental risks; critically understand causes and consequences of the geopolitics of international migration. Students acquire a theoretical, conceptual understanding of conflicts and geopolitical actors and security concerns in the new post-pandemic digital world; students acquire contextual and empirical knowledge of the geopolitics of environmental risks; students acquire contextual and empirical knowledge of of the geopolitics of international migration; students acquire the critical capacity to analyse, assess and engage in competing security and geopolitical debates; students develop and apply their transferable skills, which include: self-motivation, teamwork, communication, debating, conceptual thinking, critical evaluation and presentation skills; students develop the capacity to construct and orally present their argument. Your skills will be developed through a range of practices such as: investigative reading of texts and preparation for the class; preparation of a handout; collective discussions; students attending the lectures will always have the chance to discuss, reflect and engage in in-depth debates and ask questions and receive immediate formative feedback.
|
5
|
M-GGR/02
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
119133 -
The Global Governance of International Security
|
|
-
MODULE I
(objectives)
The first part of the course aims to illustrate and analyze both international rules and actors of the global governance of collective security. The main goal is to provide students with an overview of the most important legal instruments, the practice of States and international organizations and the relevant case-law of international courts and tribunals on the use of force in international relations. At the end of this part of the course, students should be able to grasp multilevel governance challenges in the complex field of global security.
|
6
|
IUS/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
MODULE II
(objectives)
The second module explores the impact on individuals of security measures adopted at international level. The aim is to highlight the legal problems and dilemmas arising when an international measure or decision is addressed not (only) to States but (also) to individuals. When this individual impact occurs, the traditional dichotomy between international and domestic law becomes obsolete, along with the corresponding guarantees and accountability tools. The resulting problems of interactions between different sources of law (international, EU and national) will be analyzed through the lenses of Global administrative law.
D1 - Knowledge and understanding The course aims to provide the student with knowledge and understanding on the following profiles: 1. the impact on individuals of security measures adopted at international level 2. the legal problems arising when an international measure is addressed to an individual 3. the problems arising from the interaction between different sources of law (international, EU and national) 4. the contribution of Global administrative law to a better understanding of the interaction between international and domestic security regimes.
D2 - Ability to apply knowledge and understanding At the end of the course, the student should be able to: 1. find a judgment of the Court of Justice on the subject, analyze and interpret it through a correct identification of its rationale; 2. find and analyze, even critically, a jurisprudential decision of the Court of Justice of the EU on the subject.
D3 - Autonomy of judgment At the end of the course, the student will be able to analyze and reconstruct different and possibly alternative interpretative options in order to a judicial decision.
D4 - Communication skills At the end of the course, the student will have to illustrate the problems and interactions referred to in D1.
D5 - Learning Skills At the end of the course, the student should be able to find and analyze independently the legislation and the jurisprudential orientations of the European Union on the subject.
|
3
|
IUS/10
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
119134 -
Security and Individual Liberties in Comparative Perspective
(objectives)
The course aims to provide - from a public law perspective - an overview of the different ways in which state systems deal with the main issues concerning the balance between security (in its various forms) and individual rights and freedoms.
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119135 -
Strategies of Criminalisation and Processes of Radicalisation: Sociological Approaches
|
|
-
ModuleI
|
3
|
SPS/11
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Module II
|
3
|
SPS/12
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119136 -
New Global Threats and Criminal Law: Phenomena, Challenges and Legal Responses
(objectives)
The course aims at providing students with a in depth knowledge of the criminal responses to the challenges posed by criminality on a global scale. It covers the analysis of the main manifestations of international criminality (transnational organised crime, human traffic and migrants’ smuggling, terrorism, economic criminality, environmental crimes), as well as the national and international strategies for their prevention and repression, assessing their forms and tendencies, also in the light of the growing importance of the objective of the economic sustainability of the criminal response. In addition, the course aims to equip students with appropriate tools to interpret legal complexity and develop their ability to carry out legal research and solve concrete cases involving fundamental issues of International, Transnational and European criminal law.
|
9
|
IUS/17
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
Optional Group:
gruppo opzionale A - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
119141 -
Digital Evidence and Human Rights
(objectives)
The course focuses on the aspects of digital evidence that may be incompatible with individual human rights guarantees (in both the domestic, and EU law, and not EU law), such as privacy and social relationships, focusing on civil procedural law. The course further aims at providing practical knowledge for the acquisition of digital evidence in compliance with human rights.
|
6
|
IUS/15
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119142 -
Human Rights and Security in EU Criminal Investigations
(objectives)
The course offers an overview of the development of the European Area of Freedom, Security and Justice, discussing its fundamental principles. Particular attention will be devoted to the study of European sources safeguarding human rights in criminal proceedings.
|
6
|
IUS/16
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119166 -
ENGLISH FOR INTERNATIONAL RELATIONS AND HUMAN RIGHTS
(objectives)
The course aims at providing the students with the knowledge of the terminology of the domain selected, e.g. English for International Relations and Human Rights. The students will be encouraged to give their interpretation of the texts discussed during the lessons, and subsequently will be asked to focus on writing activities related to this specific field and to carry on individual and/or group research. At the end of the course, the students will have developed their critical skills in reading and understanding the texts and their topics; they will be able to identify the most suitable terminology and language for the most common communicative situations in different international work environments. After attending the course, students will be able to: develop and/or apply original ideas, often in a research context (knowledge and understanding); solve problems in new or unfamiliar areas, inserted in broader or interdisciplinary contexts (applying knowledge and understanding); integrate knowledge and manage complexity, and formulate judgments even with incomplete data (making judgments); communicate their conclusions and knowledge to specialist and non-specialist audiences (communication skills) and study in a largely self-directed or autonomous way (learning skills).
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119143 -
Approaches to the Governance of Migration in the Euro-Mediterranean Context
(objectives)
The basic goal of the course is to lead the students to understand that there is no stable point from which to observe international systems. In a similar vein, with regard to theoretical devices, schools of thought and academic controversies in IR studies, I bring students to consider that each theory has its own analytical relevance and that the latter is historically embedded in specific academic debates and political contexts that need to be properly addressed, and if needed problematized, in order to understand their scope and rationale. When teaching, I believe that students must have a clear vision of the learning outcomes, including my goals for their education and of what I expect them to achieve, in terms of knowledge and skills, in order to integrate the labour market or to engage in advanced studies. If I expect students to make use of the heuristic tools I provide during the class, I also encourage them to think their own way.
|
6
|
SPS/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
119144 -
Human Mobility, Asylum and Border Management: Challenges to Fundamental Rights in Europe
|
|
-
Module I
|
6
|
IUS/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Module II
(objectives)
The course aims to illustrate and analyse the European Union's immigration and asylum policies. Particular attention will be paid to the functioning of the Common European Asylum System and to international protection standards.
|
3
|
IUS/13
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
119145 -
Refugees and Economic Migrants: Between Containment and Legal Pathways
(objectives)
The course aims at providing students with a basic knowledge of the various legal mobility options to access the European Union. it covers legal and protected mobility channels under international and European law, focusing on both economic, job-related ones and those linked with humanitarian reasons.
|
6
|
IUS/14
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119146 -
The Reception of Asylum Seekers and the Integration of Immigrants: Governance and Strategies
(objectives)
The course aims to provide students with an advanced understanding of the purposes (why), responsibilities (who) and modalities (how) of reception of asylum seekers and other categories of immigrants in the European Union. The teaching considers the different normative levels, from international to local, with a predominant focus on the Common European Asylum System (CEAS) and its national components. The main teaching objective is to ensure an adequate understanding of legal and non-legal issues concerning migrant reception and inclusion processes.
|
6
|
IUS/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
Optional Group:
Gruppo opzionale B - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
119149 -
Migration and Integration Policies in Post-War Europe
(objectives)
1) Knowledge and understanding of relations between migrant communities and the British State 1945-1990; 2) Knowledge and understanding of the communication style of political messages and propaganda in the press; 3) Independent judgement and ability to interpret the main government interventions in the field of containment of migration flows; 4) Communication skills in the oral return of the communication techniques of British policy in the field of containment of migration and management of Race Relations; 5) Ability to learn the key words used in the process of comparison between migrant communities and government authorities.
|
6
|
M-STO/04
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119148 -
The problem of citizenship: Historical and Philosophical Perspectives
|
|
-
Module I
(objectives)
The main learning objective is to provide students with the acquisition of a sound knowledge of the most relevant topics, categories and authors of legal history relating to citizenship D1 - Knowledge and understanding Through the knowledge acquired, students will be able to develop a specific sensitiveness to the interpretation of “citizenship” within legal history, bearing in mind both fundamental legal notions and its development in relation to subjects and contexts D2 - Applying knowledge and understanding At the end of the course, students will be able to interpret the main theories of citizenship and apply them to contemporary cases in a variety of contexts, by understanding their implications in concrete cases
D3 - Making judgements By the end of the course, students will be able to autonomously elaborate the acquired notions, as well as to develop critical judgement skills, through the examination of key concepts of legal-historical reflection related to citizenship
D4 - Communication skills By the end of the course, students will have developed terminological accuracy related to the legal and historical notions and the ability to communicate in English in public, in particular, having learned to present the acquired knowledge (referred to in points D1 and D2) with an appropriate language. By learning the notions of theoretical and legal-philosophical language, students will be able to communicate content of specific meaning in the legal field D5 - Learning skills By the end of the course, students will have acquired the ability to develop arguments suitable for supporting theses on the topics covered within the course and to acquire the proper instruments for an autonomous and adequate updating
|
3
|
IUS/19
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
-
Module II
(objectives)
The main learning objective is to provide students, through a critical approach, with the acquisition of a sound knowledge of the most relevant topics, categories and authors of legal philosophy relating to citizenship D1 - Knowledge and understanding Through the knowledge acquired, students will be able to develop a specific sensitiveness to the interpretation of “citizenship” within legal philosophy, bearing in mind both fundamental legal notions and its development in relation to subjects and contexts D2 - Applying knowledge and understanding At the end of the course, students will be able to interpret the main theories of citizenship and apply them to contemporary cases in a variety of contexts, by understanding their implications in concrete cases from a perspective of “law in action”
D3 - Making judgements By the end of the course, students will be able to autonomously elaborate the acquired notions, as well as to develop critical judgement skills, through the examination of key concepts of legal-philosophical reflection related to citizenship
D4 - Communication skills By the end of the course, students will have developed terminological accuracy related to the legal and philosophical notions and the ability to communicate in English in public, in particular, having learned to present the acquired knowledge (referred to in points D1 and D2) with an appropriate language. By learning the notions of theoretical and legal-philosophical language, students will be able to communicate content of specific meaning in the legal field D5 - Learning skills By the end of the course, students will have acquired the ability to develop arguments suitable for supporting theses on the topics covered within the course and to acquire the proper instruments for an autonomous and adequate updating
|
3
|
IUS/20
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119163 -
BORDERS OF SOCIAL RIGHTS AND LABOUR RIGHTS IN EUROPE
|
|
-
MODULE I
(objectives)
Knowledge of social rights within the framework of fundamental rights. Jurisdictional protection of social rights.
Capacity Ability to search for pertinent normative, bibliographic and jurisprudential material and their use for the purpose of setting legal problems. Ability to address the main issues that arise, starting with a correct identification of the relevant legislation. Ability to keep in mind and adequately select the main interpretations of this legislation in doctrine and jurisprudence, also with reference to the increase in the complexity of sources as a result of European legislation. Competences Sensitivity to the role that the constitutional perspective plays not only as a fundamental disciplinary dimension, but also as a necessary tool for interpreting the law, especially with reference to social rights and judicial protection. Awareness of the importance of checking constitutionality and, more generally, of the role of the judiciary in a civil law system.
|
3
|
IUS/07
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
-
MODULE II
|
3
|
IUS/09
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
|
119162 -
FINAL EXAM
|
14
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ENG |
Optional Group:
Altre attività formative - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ELECTIVE COURSES - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Option B: Security, Technology and Sustainability
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119131 -
Global Security: Geopolitics and Conflict in the 21st Century
|
|
-
MODULE I
|
4
|
SPS/04
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
MODULE II
(objectives)
The aim of the course is to provide students with a basic knowledge of the fundamentals of contemporary geopolitics. Through a multi-sectoral and multi-scalar analysis, the course intends to offer useful tools to analyse the theory and practice of action of international geopolitical actors, with a special focus on the dynamics of global crises in the context of a new post-pandemic digital world. A special section is devoted to the geopolitics of environmental risks and migration routes with a comparison between the Euro-Mediterranean border and the US-Mexico border. The completion of this unit will enable you to demonstrate that you: Understand and engage with theoretical approaches and concepts relevant to security and geopolitics; able to analyse the key dynamics of global crises in the context of a new post-pandemic digital world; critically understand causes and consequences of the geopolitics of environmental risks; critically understand causes and consequences of the geopolitics of international migration. Students acquire a theoretical, conceptual understanding of conflicts and geopolitical actors and security concerns in the new post-pandemic digital world; students acquire contextual and empirical knowledge of the geopolitics of environmental risks; students acquire contextual and empirical knowledge of of the geopolitics of international migration; students acquire the critical capacity to analyse, assess and engage in competing security and geopolitical debates; students develop and apply their transferable skills, which include: self-motivation, teamwork, communication, debating, conceptual thinking, critical evaluation and presentation skills; students develop the capacity to construct and orally present their argument. Your skills will be developed through a range of practices such as: investigative reading of texts and preparation for the class; preparation of a handout; collective discussions; students attending the lectures will always have the chance to discuss, reflect and engage in in-depth debates and ask questions and receive immediate formative feedback.
|
5
|
M-GGR/02
|
30
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
119133 -
The Global Governance of International Security
|
|
-
MODULE I
(objectives)
The first part of the course aims to illustrate and analyze both international rules and actors of the global governance of collective security. The main goal is to provide students with an overview of the most important legal instruments, the practice of States and international organizations and the relevant case-law of international courts and tribunals on the use of force in international relations. At the end of this part of the course, students should be able to grasp multilevel governance challenges in the complex field of global security.
|
6
|
IUS/13
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
MODULE II
(objectives)
The second module explores the impact on individuals of security measures adopted at international level. The aim is to highlight the legal problems and dilemmas arising when an international measure or decision is addressed not (only) to States but (also) to individuals. When this individual impact occurs, the traditional dichotomy between international and domestic law becomes obsolete, along with the corresponding guarantees and accountability tools. The resulting problems of interactions between different sources of law (international, EU and national) will be analyzed through the lenses of Global administrative law.
D1 - Knowledge and understanding The course aims to provide the student with knowledge and understanding on the following profiles: 1. the impact on individuals of security measures adopted at international level 2. the legal problems arising when an international measure is addressed to an individual 3. the problems arising from the interaction between different sources of law (international, EU and national) 4. the contribution of Global administrative law to a better understanding of the interaction between international and domestic security regimes.
D2 - Ability to apply knowledge and understanding At the end of the course, the student should be able to: 1. find a judgment of the Court of Justice on the subject, analyze and interpret it through a correct identification of its rationale; 2. find and analyze, even critically, a jurisprudential decision of the Court of Justice of the EU on the subject.
D3 - Autonomy of judgment At the end of the course, the student will be able to analyze and reconstruct different and possibly alternative interpretative options in order to a judicial decision.
D4 - Communication skills At the end of the course, the student will have to illustrate the problems and interactions referred to in D1.
D5 - Learning Skills At the end of the course, the student should be able to find and analyze independently the legislation and the jurisprudential orientations of the European Union on the subject.
|
3
|
IUS/10
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
119134 -
Security and Individual Liberties in Comparative Perspective
(objectives)
The course aims to provide - from a public law perspective - an overview of the different ways in which state systems deal with the main issues concerning the balance between security (in its various forms) and individual rights and freedoms.
|
6
|
IUS/09
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119135 -
Strategies of Criminalisation and Processes of Radicalisation: Sociological Approaches
|
|
-
ModuleI
|
3
|
SPS/11
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
-
Module II
|
3
|
SPS/12
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119136 -
New Global Threats and Criminal Law: Phenomena, Challenges and Legal Responses
(objectives)
The course aims at providing students with a in depth knowledge of the criminal responses to the challenges posed by criminality on a global scale. It covers the analysis of the main manifestations of international criminality (transnational organised crime, human traffic and migrants’ smuggling, terrorism, economic criminality, environmental crimes), as well as the national and international strategies for their prevention and repression, assessing their forms and tendencies, also in the light of the growing importance of the objective of the economic sustainability of the criminal response. In addition, the course aims to equip students with appropriate tools to interpret legal complexity and develop their ability to carry out legal research and solve concrete cases involving fundamental issues of International, Transnational and European criminal law.
|
9
|
IUS/17
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
Optional Group:
gruppo opzionale A - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
119141 -
Digital Evidence and Human Rights
(objectives)
The course focuses on the aspects of digital evidence that may be incompatible with individual human rights guarantees (in both the domestic, and EU law, and not EU law), such as privacy and social relationships, focusing on civil procedural law. The course further aims at providing practical knowledge for the acquisition of digital evidence in compliance with human rights.
|
6
|
IUS/15
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119142 -
Human Rights and Security in EU Criminal Investigations
(objectives)
The course offers an overview of the development of the European Area of Freedom, Security and Justice, discussing its fundamental principles. Particular attention will be devoted to the study of European sources safeguarding human rights in criminal proceedings.
|
6
|
IUS/16
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119166 -
ENGLISH FOR INTERNATIONAL RELATIONS AND HUMAN RIGHTS
(objectives)
The course aims at providing the students with the knowledge of the terminology of the domain selected, e.g. English for International Relations and Human Rights. The students will be encouraged to give their interpretation of the texts discussed during the lessons, and subsequently will be asked to focus on writing activities related to this specific field and to carry on individual and/or group research. At the end of the course, the students will have developed their critical skills in reading and understanding the texts and their topics; they will be able to identify the most suitable terminology and language for the most common communicative situations in different international work environments. After attending the course, students will be able to: develop and/or apply original ideas, often in a research context (knowledge and understanding); solve problems in new or unfamiliar areas, inserted in broader or interdisciplinary contexts (applying knowledge and understanding); integrate knowledge and manage complexity, and formulate judgments even with incomplete data (making judgments); communicate their conclusions and knowledge to specialist and non-specialist audiences (communication skills) and study in a largely self-directed or autonomous way (learning skills).
|
6
|
L-LIN/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119150 -
The Politics of Privacy and Surveillance
|
6
|
SPS/01
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
119151 -
Legal Issues of Data Protection and Cyberseurity
(objectives)
The course aims to provide an overview of the main legal issues and challenges posed by the digital revolution in the field of personal data protection. Such overview will move from the analysis of the origins of the right to privacy and will explore how the understanding and the protection of this right have evolved over the time as a consequence of the rise of new technologies
|
6
|
IUS/21
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
119152 -
Artificial Intelligence and the Threats of Automated Decision-Making
(objectives)
The course aims to provide an overview of the key challenges posed by the implementation of AI systems and automated decision-making from a legal perspective
|
9
|
IUS/09
|
54
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
119153 -
New Frontiers of Sustainability: The Regulatory Architecture of the European Green Deal
(objectives)
1) knowledge and understanding
The teaching aims to provide the student with knowledge and understanding of the principle of environmental sustainability.
2) Applied knowledge and understanding
The teaching aims to provide students with knowledge and understanding of the mechanisms through which public decision-makers are conditioned by the principle of environmental sustainability.
3) making judgements
At the end of the course, the student should have acquired autonomy of judgement with regard to the issues referred to in points 1 and 2.
4) Communication skills
At the end of the course, the student should have acquired communication skills with regard to the issues referred to in points 1 and 2.
5) Learning skills
At the end of the course, the student must have acquired the ability to learn the issues referred to in points 1 and 2.
|
6
|
IUS/10
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ENG |
Optional Group:
Gruppo opzionale C - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
119155 -
ENVIRONMENTAL SECURITY: FOOD, ENERGY AND RAW MATERIALS
|
|
-
MODULE I
|
2
|
IUS/03
|
12
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
-
MODULE II
(objectives)
This module has the main objective of providing students with knowledge and tools for understanding and for critically evaluate decarbonization methodologies and the related environmental policies.
- Knowledge and understanding: ability to understand and critically evaluate environmental policies for decarbonization - Making judgements: students are expected to be able to evaluate at high-level environmental policies for decarbonization - Communication skills: students are expected to be able to briefly and clearly explain the main methodologies used for reducing greenhouse gas emissions - Learning skills: ability to learn independently
|
2
|
ING-IND/11
|
12
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
-
MODULE III
(objectives)
The module provides materials science education in several industrial manufacturing processes, particularly on efficiently utilising raw materials, food supply systems and energy to pursue sustainability security. Through analysing the dynamics of change that have affected several industrial production processes in the last decade, the course provides students with the knowledge and understanding of materials, products and related technologies to foster the sustainability transition process. Skills to be acquired: Module III Goal: - Understanding the benefits and opportunities that affect the companies' decisions in introducing strategies for environmental security.
- Examining the principles and concepts related to environmental security issues and tools to pursue sustainability. The teaching methodology promotes an interactive approach (analysis of case studies and/or scientific papers, seminars and group work for the in-depth analysis of specific topics). Knowledge and understanding: Ability to apply the theories and tools studied in several organizational contexts about environmental security. Applying knowledge and understanding: Recognize how to use and implement different tools to pursue sustainability. Making judgements: Know how to interpret the benefits of the different theories and tools related to environmental security. Communication skills: Know how to present case studies and apply theoretical notions to practical cases study. Learning skills: Ability to approach the learning process completely autonomously and self-managed.
|
2
|
SECS-P/13
|
12
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119156 -
CIRCULAR ECONOMY AND REGENERATIVE GROWTH
|
|
-
MODULE I
(objectives)
The training purpose of the course is to provide students with knowledge of principles, concepts and models for the circular economy and sustainability. Topics related to the management of the new circular paradigm, with a focus on resources, product/process, waste, business models, policy, the role of technology, and stimulus tools, are widely covered within the course.
|
3
|
SECS-P/01
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
-
MODULE II
|
3
|
SECS-P/13
|
18
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
119157 -
ECONOMICS AND HISTORY OF DEVELOPMENT
(objectives)
The course aims to provide students with a historical and theoretical approach to the study of development economics. The interdisciplinary approach is maintained throughout the course. Modules address the historical analysis of development and the study of the main development theories that have explained the processes involved in the evolution of economic systems. Attention will also be paid to the in-depth analysis of case studies of relevance to the analysis of regional disparities (Mezzogiorno and Ireland)
The course also includes the preparation of presentations by students who, in groups of 2 or 3, will explore in depth certain topics identified in the course of the lectures.
Learning Outcomes The teaching aims at the following formative purposes: - The understanding of the relevance of basic economic aspects in the contemporary age - The essential interpretation of the processes of interdependence and globalization from the second half of the 18th century to nowadays - The understanding of the main theories of development
|
6
|
SECS-P/12
|
36
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ENG |
|
119162 -
FINAL EXAM
|
14
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ENG |
Optional Group:
Altre attività formative - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ELECTIVE COURSES - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|