Degree Course: SCIENZE AMBIENTALI (L-32 Civitavecchia)
A.Y. 2016/2017 
Autonomia di giudizio
Il corso fornisce una formazione di tipo scientifico multidisciplinare, che implica una approccio analitico alla conoscenza e comprende la capacità di utilizzare i dati per giungere a conclusioni autonome e fondate.
L'integrazione alla base degli insegnamenti conduce a valutazioni che devono tener conto di fattori molto diversi ma che sono tra loro in rapporto causale.
L'eterogeneità dei fattori costringe a mantenere un'ottica ampia e a considerare cause ed effetti in modo complesso, più adeguato ad una realistica rappresentazione dei problemi e alla proposta di soluzioni potenzialmente più efficaci.
La capacità di giudizi fondati e autonomi potrà anche essere verificata in occasione della valutazione dei corsi, richiesta in modo analitico ad ogni studente.
L'autonomia di giudizio è compresa anche nelle previste attività di Tirocinio formativo e di orientamento, in quelle di Stage presso imprese ed enti, e nell'elaborazione della prova finale.
Queste attività sono strettamente correlate con i contenuti e le competenze del mondo del lavoro e tendono proprio alla appropriata introduzione del laureato nella società con una adeguata capacità di autonomia di giudizio.Abilità comunicative
Le capacità di comunicazione acquisite nell'ambito del corso riguardano:
- Uso della lingua italiana, per sostenere le prove d'esame e la presentazione dell'elaborato finale.
Lo sviluppo di questa capacità è perseguito dai docenti anche nel corso dell'attività frontale, stimolando le discussioni, consentendo agli studenti lo svolgimento di seminari, etc..
- Uso e comprensione della lingua inglese, in quanto mezzo di comunicazione scientifica e tecnologica internazionale, attraverso il corso di lingua inglese e l'incentivazione di attività all'estero (mediante i programmi di internazionalizzazione, quali ERASMUS);
- Uso della comunicazione su temi tecnici o scientifici specifici, attraverso l'acquisizione del lessico appropriato e l'utilizzazione delle forme proprie della comunicazione scientifica; questa abilità comunicativa viene trasmessa nei singoli corsi e, soprattutto, nel corso dell'attività di preparazione alla prova finale;
- Uso degli strumenti informatici per migliorare la qualità della comunicazione, attraverso il corso di Informatica;
- Interazione col mondo del lavoro, attraverso le attività di tirocinio e stage.
Le abilità comunicative vengono verificate nelle prove di esame, orali, scritte e relative alla tesi di laurea.Capacità di apprendimento
Il corso tende a sviluppare le capacità di apprendimento, particolarmente utile nell'eventuale proseguimento degli studi, ma che consente anche di emergere nel contesto professionale.
Questa capacità consisterà soprattutto nella abilità di utilizzare strumenti di conoscenza, di raccolta ed elaborazione dei dati.
Per esempio l'abilità di effettuare ricerche bibliografiche, consultare archivi, reperire il materiale informativo e ricavarne i dati essenziali in modo sintetico e non dispersivo.
La verifica di tale capacità, oltre che in attività programmate dai singoli corsi, avverrà in sede di presentazione dell'elaborato finale e dei rapporti elaborati durante le previste attività di stage e tirocinio.Requisiti di ammissione
Per essere ammessi al Corso di Laurea occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria superiore o di altro titolo di studio conseguito all'estero, ritenuto idoneo dalla competente struttura didattica.
Ai sensi di quanto disposto dal DM 270/04, al fine di verificare la preparazione iniziale degli studenti, essi sono sottoposti ad un test d'ingresso obbligatorio.
Questi test, non precludendo l'iscrizione al corso di laurea, sono pensati come strumento utile e di aiuto per i docenti (soprattutto per quelli del I anno) e per gli studenti (strumento di autovalutazione e di garanzia, pur non essendo previsto il numero chiuso); il fine ultimo è contribuire a realizzare migliori condizioni di formazione universitaria.
Il Consiglio di Corso di Studi organizza a partire da Settembre vari pre-corsi e tra questi uno specifico per la matematica che sopperisce ad eventuali carenze nella preparazione iniziale degli studenti, con verifica della preparazione ex post.
Sono anche previste attività formative propedeutiche ai test nei confronti di studenti maturandi della scuola secondaria superiore organizzate e gestite in collaborazione con gli istituti.
Per ciascuno studente è previsto il tutoraggio al fine di assisterlo già nella fase di ingresso.
Gli studenti che non superano il test di accesso dovranno obbligatoriamente frequentare i corsi di recupero, al termine dei quali i docenti degli stessi corsi accerteranno il superamento delle lacune.Prova finale
La prova finale consiste nella preparazione e discussione di un elaborato in forma di relazione o di un progetto su tematiche inerenti agli obiettivi del corso di studio, sotto la guida di un relatore.
L'attività potrà essere svolta presso i laboratori dell'Università della Tuscia, di enti di ricerca pubblici e privati, aziende e industrie sulla base di apposite convenzioni.
La relazione sul lavoro svolto è discussa davanti ad una commissione nominata dal Consiglio di Dipartimento.
La votazione è espressa in centodecimi.Orientamento in ingresso
Nel 2014 sono state potenziate le attività di orientamento in ingresso per il corso di laurea in Scienze Ambientali.
Le dott.sse Laura Bertini e Sara Rinalducci sono state delegate al coordinamento delle attività di orientamento, coadiuvate dal dott.
Dario Angeletti e dagli studenti e dottorandi che usufruiscono di borse per questo tipo di attività.
Oltre alle consuete interazioni con le scuole e i licei del Viterbese e dell'area costiera della provincia di Roma, sono state effettuate manifestazioni ad hoc in occasione di open day organizzati presso la sede di Civitavecchia.
Sono state inoltre prese iniziative per la promozione del corso di laurea sul web (fan page dipartimentale per la sede di Civitavecchia su Facebook, canale Youtube dedicato, cambiamenti nel sito web per migliorare l'indicizzazione).
Sono state intraprese anche azioni dirette di promozione tramite distribuzione di materiale stampato presso le altri sedi universitarie della regione, con la collaborazione grafica della struttura di Ateneo (labcomm).Il Corso di Studio in breve
Il corso di studio rientra nella Classe delle Lauree in Scienze e Tecnologie per l'Ambiente e la Natura (L-32) (ex DM 270/04) .
Il CdS in Scienze Ambientali permette di acquisire una cultura ambientale sistemica e esperienza pratica del metodo scientifico per l'analisi di processi, sistemi e problemi riguardanti l'ambiente, sia naturale che modificato dall'uomo.
Il CdS forma laureati in grado di utilizzare metodologie scientifiche e attrezzature innovative e complesse nel campo delle scienze dell'ambiente.
Di conseguenza il laureato formato risponde alle esigenze del mondo del lavoro che riguardano l'analisi, la gestione, la tutela dell'ambiente, supportando la progettazione degli interventi di bonifica e conservazione del territorio.
Il laureato ha specifiche capacità di interloquire con altri tecnici specialistici impegnati nella difesa e nella mitigazione dei rischi ambientali.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
14749 -
GENERAL GEOLOGY
|
6
|
GEO/04
|
40
|
-
|
8
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
15319 -
MATHEMATICS
|
9
|
MAT/04
|
48
|
-
|
24
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
15322 -
ANIMAL BIOLOGY
(objectives)
The course, which deals with a basic subject in the initial phase of the course of study, aims at forming the skills of critical analysis based on scientific methodology, integrating general and contextual knowledge with those concerning specific technical and methodological tools of the zoological discipline , oriented to environmental studies. EXPECTED LEARNING RESULTS 1) Knowledge and understanding The acquired knowledge will concern elements of general biology (cell, reproduction, genetic code, evolution); zoological techniques and methods (nomenclature, taxonomy, methods of data collection and analysis); topics of general zoology (structure and apparatus, species and reproductive isolation, ethology); biodiversity (knowledge and summary identification of the fauna with particular regard to the Italian fauna). Understanding skills will be achieved through the practice of rules and methods specific to the subject (for example, taxonomy and nomenclature rules). 2) Knowledge and comprehension skills applied The aspects concerning the application of knowledge involve the ability to analyze and interpret scientific contributions in the field of Zoology, and to identify fauna at a summary level for environmental assessment purposes. 3) Autonomy of judgment The exercise of critical analysis and knowledge, although at a general level, of fundamental methods and concepts will allow the ability to formulate independent assessments. 4) Communication skills These skills will be developed through the exercise of one's own expression (interventions during the lessons) and with a brief knowledge of the methods of scientific communication. 5) Ability to learn The notions and the use of the sources and the relative information can allow the application of the learning modalities to contexts different from those treated specifically in the course.
|
7
|
BIO/05
|
48
|
-
|
8
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
16356 -
PHYSICS
|
7
|
FIS/07
|
40
|
-
|
16
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
13663 -
PLANT BIOLOGY
|
7
|
BIO/02
|
40
|
-
|
16
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
13664 -
GENERAL AND INORGANIC CHEMISTRY
|
7
|
CHIM/03
|
40
|
-
|
16
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
13674 -
ENVIRONMENTAL ECONOMICS
|
6
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
LINGUA INGLESE (opzione tra votazione) - (show)
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
Abilità informatica (opzione tra votazione) - (show)
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Second semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
13668 -
ORGANIC CHEMISTRY
|
7
|
CHIM/06
|
48
|
8
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
15339 -
MICROBIOLOGY
|
6
|
BIO/19
|
40
|
8
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17366 -
GENERAL AND POPULATION ECOLOGY
(objectives)
The course aims to provide solid basic knowledge on the structure and functioning of environmental systems, with particular emphasis on the mechanisms that determine both the distribution and abundance of organisms as well as their relations with the environment. The course aims to enhance the hierarchical and interdisciplinary nature of ecology with the aim of encouraging students to deal with complex and multi-scalar disciplines and problems. This objective is reflected in the organization of the program that runs through the hierarchical ladder of ecological organization, from the mechanisms underlying biodiversity (evolutionary ecology), passing through the relationships between organisms and species (population ecology) up to the structure and functioning of communities (community ecology). The course will provide the basis for further specialized studies in ecosystem and applied ecology, biodiversity conservation and sustainable environmental management.
|
10
|
BIO/07
|
48
|
32
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17367 -
ECOSYSTEM ECOLOGY
|
6
|
BIO/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
|
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
|
17730 -
APPLIED ECOLOGY
(objectives)
Educational objectives The objectives of the course are the transmission of the basic notions of applied ecology useful for correctly framing the environmental themes deriving from the interaction between man and natural ecosystems. The course introduces the main characteristics of ecosystems and analyzes the impacts on these ecosystems deriving from human activities, providing for each theme an overview of the management, technical and regulatory tools used to stem environmental degradation.
Expected learning outcomes Knowledge and understanding At the end of the training the student will acquire the knowledge concerning the main anthropic impacts on marine, terrestrial and inland water ecosystems. The student will be able to understand the multiple effects that human activities imply, in terms of the imbalance of the stability of natural ecosystems. Applied knowledge and understanding The student will be able to find out about the technical options that can be applied in solving the most pressing environmental issues and will be able to identify the national and supranational regulatory tools through which these issues can be addressed. Autonomy of judgment During lectures and exercises, open discussion on the main environmental issues addressed is encouraged, in particular with regard to possible solutions to the most current environmental emergencies. The student will therefore acquire autonomy of judgment based on the knowledge learned and the dialectical comparison with colleagues and the teacher. Communication skills The student will acquire an appropriate technical-scientific language during the lessons and exercises, through the knowledge of the definitions and the main basic concepts in ecology and applied ecology. Communication skills will be verified during the exam. Ability to learn The student will have to demonstrate to be able to use the concepts learned to hypothesize the possible effects of human activities even in environmental contexts different from those considered as an example, based on the ecological characteristics of the considered environment.
|
6
|
BIO/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
LIBERI III anno (opzione tra votazione) - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17775 -
MONITORING LABORATORY
|
|
|
-
MODULO I
|
6
|
BIO/06
|
32
|
-
|
16
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
-
MODULO II
|
6
|
BIO/07
|
32
|
-
|
16
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
|
18313 -
Environmental monitoring laboratory
|
|
|
-
MODULO BIO/05
(objectives)
The course aims to develop design and execution skills for biological monitoring according to the principles and methods contained in current European and Italian legislation. EXPECTED LEARNING RESULTS 1) Knowledge and understanding The acquired knowledge will concern the general principles on which biological monitoring activities are based, the methodological processes for the implementation of monitoring campaigns and the determination of biological indices of environmental quality. 2) Knowledge and comprehension skills applied The application of knowledge will be focused on a methodological study of the indexes currently used to assess the ecological status of watercourses, considering in particular the macro-bentonic component, through practical activities in the field and in the laboratory. 3) Autonomy of judgment The ability to formulate independent assessments can be exercised in the interpretation phase of the results, coordinating the heterogeneous data to arrive at motivated judgments. 4) Communication skills These skills will be developed through the exercise of one's own expression (interventions during the lessons) and in the coordination of group activities. 5) Ability to learn The methodological study can allow the extension of the concepts and practices to the monitoring application to other environmental matrices.
|
6
|
BIO/05
|
24
|
-
|
24
|
-
|
|
ITA |
|
-
MODULO CHIM/12
(objectives)
Training objectives- Building of theoretical and applied expertise related to the chemical aspects of the environmental monitoring. Expected learning results- the knowledge will focus in particular on chemical monitoring of surface current water; moreover, part of the class will be devoted to carrying out laboratory experiments, taken from real situations; knowledge and application practice will allow judgmental autonomy and design skills, cultivating communicative abilities through reading and interpretation of the instrumental data obtained.
|
6
|
CHIM/12
|
24
|
-
|
24
|
-
|
|
ITA |
|
17776 -
LABORATORY MONITORING CHEMICAL AND BIOCHEMICAL
|
|
|
-
Modulo I
|
6
|
BIO/10
|
24
|
24
|
-
|
-
|
|
ITA |
|
-
Modulo II
|
6
|
CHIM/12
|
24
|
24
|
-
|
-
|
|
ITA |