Derived from
|
18042 Storia dell'arte contemporanea in Archaeology and Art History. Protection and Valorisation LM-89 MANIA Patrizia
(syllabus)
The persistence of memory and its cultural, geographical-territorial, material and immaterial traces is a recurring and central theme for a large part of contemporary artistic research, both as an object of reflection and as a process. Over a period of time that goes from the 1940s to the present day, the course therefore takes memory in contemporary artistic research as its field of investigation, interrogating some works, artists and exhibitions considered exemplary in this sense. Over this background, the course intends to explore works, artists, exhibition events, elative theoretical and critical debate, and methods put in place to facilitate their documentation, conservation and expressive communication which from time to time have argued the gaze and memory experience.
(reference books)
Hal Foster, Bad New Days. Arte, critica, emergenza, postmediabooks, 2019 [2015] - Anselm Kiefer, "L'arte sopravviverà alle sue rovine", Feltrinelli, 2018 - Patrizia Mania, “Sedimenti di memorie mediterranee nell’arte”, in, Patrizia Mania, Roberto Pinto, a cura di, “Atlante dell’arte contemporanea nel Mediterraneo. Sguardi, esperienze, orizzonti”, Round Robin editrice, 2023, pp.21-47. - Patrizia Mania, 1968-1972:la critica alle istituzioni nel progetto “Musée d’Art Moderne Département des Aigles” di Marcel Broodthaers, in, Gian Maria Di Nocera, a cura di, “I mutevoli volti del potere. Essenza ed espressione del potere: linguaggi, luoghi e spazi, finzioni, simboli e rappresentazioni”, settecittà, 2021, pp.187-197. - Patrizia Mania, “L’energia delle azioni e delle testimonianze installative nelle lavagne di Joseph Beuys”, in, Maddalena Vallozza e Gian Maria Di Nocera, a cura di, “Sistemi educativi e politiche culturali dal mondo antico al contemporaneo. Studi offerti a Gabriella Ciampi”, in Daidalos. Studi e ricerche di Archeologia e Antichità, n.18, Università degli studi della Tuscia, 2019, pp.117-123. - Patrizia Mania, “Copyright e pratiche artistiche contemporanee. Il caso di Tino Sehgal”, in Patrizia Mania Giulio Vesperini, Il Copyright nell’era digitale. Problematiche e casi di studio, Round Robin, 2020, pp.103-115. - Brunella Velardi, “Plagio un’operazione artistica di Vettor Pisani e Michelangelo Pistoletto”,in, Patrizia Mania, Giulio Vesperini, a cura di, “Autori, autorialità, diritti”, Round Robin editrice, Roma, 2022, pp.79-95. - Patrizia Mania, “Ready made in cerca d’autore. Un percorso nelle opere di Philippe Thomas, Maurizio Cattelan, Ai Weiwei, Pierre Huyghe e Philippe Parreno”, in, Patrizia Mania, Giulio Vesperini, a cura di, “Autori, autorialità, diritti”, Round Robin editrice, Roma, 2022, pp.157-173.
|