Teacher
|
ANDALORO Maria Crocifissa
(syllabus)
Why the arts of Byzantium still concern us. Structures, grafts, intersections during the Mediterranean/European Middle Ages and in the 20th century.
The course runs on two lines. The first presents the arts of Byzantium through the analysis of monuments and exemplary works from each phase. The second proposes reflection on phenomena peculiar to Byzantine art, such as: the birth and vitality of the icon; aesthetics on the side of the user; Byzantine iconoclasm and modern iconoclasm; Byzantine art and Islamic art; Byzantium and the avant-garde movements of the 20th century; Rome and Paris against and towards Byzantium; Roberto Longhi's " Giudizio sul Duecento "; the 'iconic turn'. Visits to Rome are foreseen , an integral part of the course.
(reference books)
E. Concina, Le arti di Bisanzio, Bruno Mondadori, Milano 2002 (parti scelte)
M. Andaloro, Bisanzio e il Novecento, in “Splendori di Bisanzio. Testimonianze e riflessi dell’arte e cultura bizantina nelle chiese d’Italia”. Catalogo della mostra, Ravenna 1990, Fabbri, Milano 1990, pp. 55-67. M. Andaloro, Da Bisanzio al Mediterraneo, in “Il Mediterraneo e l’arte nel Medioevo”, a cura di R. Cassanelli, Jaca Book, Milano 2000, pp. 195-216. M. Bernabò, Ossessioni bizantine e cultura artistica in Italia. Tra D’Annunzio, fascismo e dopoguerra, Napoli, 2003 (parti scelte). E. Kitzinger, The Mosaic of the Cappella Palatina in Palermo, in “The art bulletin”, 31/49, 1949, pp. 269-291. E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, a cura di Maria Andaloro e P. Cesaretti, Jaca Book, Milano 2005, cap .V pp. 83-100. Altre letture potranno essere indicate nel corso delle lezioni.
|