Artifacts paintihings on wooden: support. Artifacts carved in wood.Furniture and wooden sculptures 2
(objectives)
Teaching: Artifacts carved in wood. Furniture and wooden structures 2 Credits: 18 CFU Year: 2020/2021 Degree course: Conservation and restoration of cultural heritage (LMR/02) Teachers: Cristina Caldi, Sara Scioscia Program: The teaching mainly involves practical activities in the laboratory and / or in construction site on artefacts and, to a small extent, on models. The theoretical lectures will be from time to time articulated in such a way as to integrate the information provided during practical activities. The arguments processing will also take into account the lessons already imparted or programmed by others Degree course teachers.
|
Code
|
17985 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Competence
|
Credits
|
18
|
Contact Hours
|
-
|
Laboratory Hours
|
450
|
Type of Activity
|
Other activities
|
Teacher
|
CALDI Cristina
(syllabus)
First phase - 150 hours - Laboratory (C. Caldi) Theoretical lectures: - polychrome wooden sculpture: peculiarities and operational criticalities; - construction techniques of the supports; - consolidants and adhesives for wood. Materials and operating methods; - cleaning and removal of repaintings. Solvents, aqueous systems, supporting; - special techniques: glass eyes;
Second phase - 150 ore - Laboratory (S. Scioscia) Theoretical lectures: - disinfestation and disinfection. Materials and operating methods; - special techniques: estofado, pressbrokat, pictura translucida, aventurine; - the wooden inlays. Degradation techniques and types;
Third phase - 150 ore - Site (C. Caldi) Theoretical lectures: - the wooden ceilings. Techniques and type of degradation; - plastic integrations and reconstructions. Materials and methods.
Pratical activities: - close study of the works and collection of all preliminary information on the data sheets; - graphic documentation (on paper and / or digital support); - consolidation and fixing of the preparation lifts and of the paint layer; - consolidations, renovations, reconstructions of the support wood; - cleaning tests and cleaning; - possible removal of superimposed layers; - grouting and aesthetic presentation; - final protection; - disinfection and / or disinfestation; - gradual preparation of a detailed technical report; - gradual preparation of a PPT presentation; - collection and organization of photographic material.
Other Activities: - supplementary insights conducted by other teachers on issues related to works in the laboratory; - educational visits; - archival research.
(reference books)
N. MACCHIONI, L. SOZZI, G. B. FIDANZA, The Relationship between Carving Work and Timber Features: A Database for the ItalianWooden Statuary, Forests 2022, 13, 517. https://doi.org/10.3390/f13040517.
T. PERUSINI-G. PERUSINI, Scultura Lignea, Milano, 2021.
G. MARTELLOTTI, E. MERCANTI, Manufatti lignei o Polimaterici, in LO STATO DELL’ARTE 19, XIX Congresso Nazionale IGIIC, Udine, 2021.
R.BERGAMASCHI, Note di tecnica della tarsia lignea tra XV e XVI sec., in “Progetto Restauro”, numero speciale 5, Padova, Il Prato 2018.
M. SEBASTIANELLI, G. D’ANNA, Sguardo vitreo nella statuaria lignea devozionale, in «OADI Rivista dell’osservatorio per le Arti Decorative in Italia», 2016. F.TONINI, La doratura, in La Scultura Lignea Tecniche e Restauro, Padova, Il Prato, 2015, pp. 87-91.
A. CERASUOLO, Estofado e policromie: osservazioni sulla tecnica attraverso la testimonianza di Francisco Pacheco. Atti del convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp 147-160.
G.B. FIDANZA, Sistemi di assemblaggio e risultati formali: alcuni casi seicenteschi. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp. 199-210.
P. STIBERC, Ricerca anatomica e innovazioni nelle tecniche costruttive della scultura lignea fiorentina del Quattrocento. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n° extra 1, De Luca, 2011, pp. 49-62.
AA.VV., Storia di un dettaglio: il coprigiunto, in Conservare e restaurare il legno Conoscenze,esperienze, prospettive. Atti del Convegno di studi, Bressanone 23-26 giugno 2009, pp. 135-150.
G.B. FIDANZA, Caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Una verifica su statue e intagli di età moderna, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp.33–57.
G. GALOTTA, M. VALENZUELA, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Istituto Centrale per il Restauro, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 59 –79.
N. MACCHIONI, S. LAZZERI, L’identificazione delle specie legnose e la loro caratterizzazione tecnologica, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 9-31.
A. FEDELI, F. FEDELI, Il Coro Ligneo della Cattedrale di San Lorenzo a Perugia Restauro e Ricostruzione in «Kermes – Cronache del Restauro», n.58, 2005, pp. 23-34.
G. PERUSINI, Il dibattito sulla reintegrazione della scultura lignea policroma dal 1950 ad oggi ed i restauri italiani, in Die kunst der restaurierung: entwicklungen und tendenzen der restaurierungsästhetik in Europa. Internationale Fachtagung München, Germany 2005, pp. 67-85.
P. STIBERC, La scultura lignea policroma del Rinascimento fiorentino. Osservazioni sulla tecnica scultorea in «OPD Restauro», n.17, Firenze, Centro Di, 2005, pp. 304-316.
G. CANOCCHI, M.C. GIGLI, M.D. MAZZONI, P. STIBERC, La lacuna nella scultura lignea. Problematiche di intervento. In LACUNA Atti dei convegni 2002/2003 al Salone del Restauro di Ferrara, Firenze, Edifir, 2004, pp. 131-135.
G. TAMPONE, Solai, in Strutture di legno. Cultura conservazione restauro, a cura di G. Tampone, M. Mannucci, N. Macchioni, Milano, 2002, pp. 80-90 e 100-107.
AA.VV., Applicazioni dei gel come supportanti nel restauro, in «Bollettino ICR», nuova serie n.3, 2001, pp.101-118.
V. FORNI, Il problema critico delle integrazioni plastiche nella scultura lignea policroma, in «OPD Restauro», n.10, Firenze, Centro Di, 1998, pp. 95-111.
A. CONTI, Puliture della scultura, policromie e problemi di presentazione, in ID., Manuale di restauro, Torino, Einaudi, 1996, pp. 208-217.
M. BACCI, Le sculture lignee nel folklore religioso: alcune considerazioni, in Scultura Lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995–30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.31-41.
E. SPALLETTI, Fortuna critica e collezionismo dell’antica scultura lignea italiana nel Settecento e nell’Ottocento: un avvio di ricerca, in Scultura lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995 – 30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.9-30.
M. CIATTI, Considerazioni sul restauro della scultura lignea, in «Kermes», n.1, Firenze, Nardini, 1988, pp.6-8.
T. PERUSINI-G. PERUSINI, La tecnica del “Pressbrokat” nell’altare di Giovanni Martini di Remanzacco, in «Restauro nel Friuli Venezia Giulia Memorie della Scuola Regionale di Restauro», n. 1, 1983.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
Mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
Oral exam
|
Teacher
|
SCIOSCIA Sara
(syllabus)
CURRICULUM
Teaching: Artifacts carved in wood. Furniture and wooden structures 2 Credits: 18 CFU Year: 2021/2022 Degree course: Conservation and restoration of cultural heritage (LMR/02) Teachers: Cristina Caldi, Sara Scioscia Program: The teaching mainly involves practical activities in the laboratory and / or in construction site on artefacts and, to a small extent, on models. The theoretical lectures will be from time to time articulated in such a way as to integrate the information provided during practical activities. The arguments processing will also take into account the lessons already imparted or programmed by others Degree course teachers. First phase - 150 hours - Laboratory (C. Caldi) Theoretical lectures: - polychrome wooden sculpture: peculiarities and operational criticalities; - construction techniques of the supports; - consolidants and adhesives for wood. Materials and operating methods; - cleaning and removal of repaintings. Solvents, aqueous systems, supporting; - special techniques: glass eyes;
Second phase - 150 ore - Laboratory (S. Scioscia) Theoretical lectures: - disinfestation and disinfection. Materials and operating methods; - special techniques: estofado, pressbrokat, pictura translucida, aventurine; - the wooden inlays. Degradation techniques and types;
Third phase - 150 ore - Site (C. Caldi) Theoretical lectures: - the wooden ceilings. Techniques and type of degradation; - plastic integrations and reconstructions. Materials and methods.
Pratical activities: - close study of the works and collection of all preliminary information on the data sheets; - graphic documentation (on paper and / or digital support); - consolidation and fixing of the preparation lifts and of the paint layer; - consolidations, renovations, reconstructions of the support wood; - cleaning tests and cleaning; - possible removal of superimposed layers; - grouting and aesthetic presentation; - final protection; - disinfection and / or disinfestation; - gradual preparation of a detailed technical report; - gradual preparation of a PPT presentation; - collection and organization of photographic material.
Other Activities: - supplementary insights conducted by other teachers on issues related to works in the laboratory; - educational visits; - archival research.
Mandatory attendance.
Evaluation systems: At the end of the first phase, students will be asked to write the first part of the report on the work done, containing the chapters: Description of the Work; Historical-artistic framework; Techniques of Execution; State of Conservation. At the end of the second phase, the preparation of the second part of the report will be requested, containing the chapters: Previous interventions; current restoration works. A written test consisting of 10 short-answer questions concerning the topics covered will also be performed in theoretical lessons or faced during practical laboratory activities The final exam will be divided into two parts: - a PPT presentation of the work done during the third phase (month of construction site); - an oral verification of the knowledge acquired through the study of the texts indicated in the bibliography.
Considered Parameters: 1.Professionality. 2. Manual skills. 3. Written expression skills. 4. Oral expression skills. 5. Knowledge.
1. Professionality: will be evaluated: . order / cleaning of equipment and workplace . punctuality . presence . participation (ability to interact with the teacher in asking questions and proposing solutions to problems theoretical and practical; availability for collaboration and coordination with fellow students). The assessment will be expressed by the restorers in six degrees (Excellent; Distinct; Good; Discreet; Enough; Insufficient).
2. Manual skills (specific attitudes and skills emerged in operational practice): the evaluation will be expressed by the restorers in six degrees (Excellent; Distinct; Good; Discreet; Enough; Insufficient).
3. Written expression skills (preparation of a technical report relating to the experience carried out on works): will be evaluated: . written expression skills of the topics (precision and completeness) . ability of critical analysis and connection between the topics, study and research . accuracy of graphic and photographic documentation. The assessment will be expressed by the restorers in six degrees (Excellent; Distinct; Good; Discreet; Enough; Insufficient).
4. Oral expression skills (PPT presentation of the work done on site) will be evaluated: . oral communication skills of the topics (precision and completeness) . ability of critical analysis, connection between the topics, study and research. The assessment will be expressed by the restorers in six degrees (Excellent; Distinct; Good; Discreet; Enough; Insufficient).
5. Knowledge (test 10 short-answer questions; study and understanding of the texts indicated in the bibliography) The assessment will be expressed by the restorers in six degrees (Excellent; Distinct; Good; Discreet; Enough; Insufficient). Partial assessments expressed for the parameters examined will flow into the final examination judgment (Professionalism, Manual skills, Written expression skills, Oral expression skills, Knowled
(reference books)
IBLIOGRAFIA
R.BERGAMASCHI, Note di tecnica della tarsia lignea tra XV e XVI sec., in “Progetto Restauro”, numero speciale 5, Padova, Il Prato 2018. M. SEBASTIANELLI, G. D’ANNA, Sguardo vitreo nella statuaria lignea devozionale, in «OADI Rivista dell’osservatorio per le Arti Decorative in Italia», 2016. A. CERASUOLO, Estofado e policromie: osservazioni sulla tecnica attraverso la testimonianza di Francisco Pacheco. Atti del convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp 147-160. G.B. FIDANZA, Sistemi di assemblaggio e risultati formali: alcuni casi seicenteschi. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp. 199-210. P. STIBERC, Ricerca anatomica e innovazioni nelle tecniche costruttive della scultura lignea fiorentina del Quattrocento. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n° extra 1, De Luca, 2011, pp. 49-62. AA.VV., Storia di un dettaglio: il coprigiunto, in Conservare e restaurare il legno Conoscenze,esperienze, prospettive. Atti del Convegno di studi, Bressanone 23-26 giugno 2009, pp. 135-150. G.B. FIDANZA, Caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Una verifica su statue e intagli di età moderna, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp.33–57. G. GALOTTA, M. VALENZUELA, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Istituto Centrale per il Restauro, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 59 –79. N. MACCHIONI, S. LAZZERI, L’identificazione delle specie legnose e la loro caratterizzazione tecnologica, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 9-31. L. SPERANZA, I. TOSINI, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Opificio delle Pietre Dure di Firenze, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 81 – 101. A. FEDELI, F. FEDELI, Il Coro Ligneo della Cattedrale di San Lorenzo a Perugia Restauro e Ricostruzione in «Kermes – Cronache del Restauro», n.58, 2005, pp. 23-34. G. PERUSINI, Il dibattito sulla reintegrazione della scultura lignea policroma dal 1950 ad oggi ed i restauri italiani, in Die kunst der restaurierung: entwicklungen und tendenzen der restaurierungsästhetik in Europa. Internationale Fachtagung München, Germany 2005, pp. 67-85. P. STIBERC, La scultura lignea policroma del Rinascimento fiorentino. Osservazioni sulla tecnica scultorea in «OPD Restauro», n.17, Firenze, Centro Di, 2005, pp. 304-316. G. CANOCCHI, M.C. GIGLI, M.D. MAZZONI, P. STIBERC, La lacuna nella scultura lignea. Problematiche di intervento. In LACUNA Atti dei convegni 2002/2003 al Salone del Restauro di Ferrara, Firenze, Edifir, 2004, pp. 131-135. G. TAMPONE, Solai, in Strutture di legno. Cultura conservazione restauro, a cura di G. Tampone, M. Mannucci, N. Macchioni, Milano, 2002, pp. 80-90 e 100-107 AA.VV., Applicazioni dei gel come supportanti nel restauro, in «Bollettino ICR», nuova serie n.3, 2001, pp.101-118. V. FORNI, Il problema critico delle integrazioni plastiche nella scultura lignea policroma, in «OPD Restauro», n.10, Firenze, Centro Di, 1998, pp. 95-111. A. CONTI, Puliture della scultura, policromie e problemi di presentazione, in ID., Manuale di restauro, Torino, Einaudi, 1996, pp. 208-217. M. BACCI, Le sculture lignee nel folklore religioso: alcune considerazioni, in Scultura Lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995–30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.31-41. E. SPALLETTI, Fortuna critica e collezionismo dell’antica scultura lignea italiana nel Settecento e nell’Ottocento: un avvio di ricerca, in Scultura lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995 – 30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.9-30. M. CIATTI, Considerazioni sul restauro della scultura lignea, in «Kermes», n.1, Firenze, Nardini, 1988, pp.6-8. A. PANDOLFO, Aspetti tecnici e conservativi della scultura lignea policroma, in «Kermes», n°1, Firenze, Nardini, 1988, pp.9-13. T.PERUSINI-G.PERUSINI, La tecnica del “Pressbrokat” nell’altare di Giovanni Martini di Remanzacco, in «Restauro nel Friuli Venezia Giulia Memorie della Scuola Regionale di Restauro», n. 1, 1983.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
Oral exam
|
|
|