Teacher
|
CATALANO Maria ida
(syllabus)
During the course, theoretical and methodological notions and experiences related to particular cases will be combined. We will proceed by relating restoration, museum and exhibitions in order to evaluate the mutual critical instances and the relationships between these areas. The history of the exhibitions, the theme of museum writing, the problems of bases and frames will be addressed. Experiences will be made in the Unitus restoration laboratories to lay the foundations of an exhibition project on whose strategies several lessons will be carried out that will also highlight the problem of artistic techniques and restoration in the museum environment. will be carried out to verify past or ongoing experiences that highlight the correlation of museum restoration. Some inspections or external transfers provide for a full immersion of several hours.
(reference books)
R. Longhi, Proposte per una critica d’arte, «Paragone», 1950, 1, pp. 5 - 19; F. Minissi, Conservazione vitalizzazione musealizzazione. Scuola di Specializzazione per lo studio ed il restauro dei monumenti. Università degli Studi “La Sapienza”, Roma, 1988, pp.7 - 39; M.I. Catalano, Dall’esperienza dell’arte all’estetica: la “Sala delle Mostre” dell’Istituto Centrale del Restauro, in La teoria del restauro nel Novecento da Riegl a Brandi, Atti del Convegno Internazionale (Viterbo, 12 – 15 novembre 2003), a cura di M. Andaloro, Firenze, 2006, pp. 179-197; M. C. Mazzi, «Museografia come restauro preventivo», in La teoria del restauro nel Novecento da Riegl a Brandi, Atti del Convegno Internazionale (Viterbo, 12 – 15 novembre 2003), a cura di M. Andaloro, Firenze, 2006, pp. 199 – 213; Snodi di critica. Musei, mostre, restauro e diagnostica artistica in Italia 1930-1940, a cura di Maria Ida Catalano, Roma 2013; G. Carbonara Il restauro critico, in Palazzi storici e museografia moderna, Atti del convegno nazionale (Lecce, Rettorato, 23 – 24 ottobre 2014), a cura di R. Casciaro, Galatina (LE), 2016, pp. 13 – 26.; R. Casciaro, Il Museo come opera d’arte, in Palazzi storici e museografia moderna, Atti del convegno nazionale (Lecce, Rettorato, 23 – 24 ottobre 2014), a cura di R. Casciaro, Galatina (LE), 2016, pp. 13 – 26, pp. 75 – 88; G. Celant, Verso una storia reale e contestuale, in Post Zang Tumb Tuum, Art Life Politics Italia 1918 – 1943, catalogo della mostra, a cura di Germano Celant, Fondazione Prada, Milano 18.2 - 25.6. 2018, Milano 2018, pp. 553 – 559.
|