Teacher
|
MANIA Patrizia
(syllabus)
Breaking the limits, overturning the aesthetic categories, experimenting with new and unprecedented possibilities of making art and building a thought around it, is an aspect that accompanies the whole story of art designated as contemporary. The history of contemporary art is constantly cadenced by fractures, interruptions, disruptions, transformations, reversals of linguistic, technical, social, hermeneutical, geographical, critical, sensory, material and immaterial boundaries. From the 60s of the last century until today, the field of investigation of the course is the overcoming of limits in contemporary artistic research by interrogating some works, artists and exhibitions considered exemplary. On this background, the course intends to deepen the works, the artists, the exhibition events and the related theoretical and critical debate.
(reference books)
Nicolas Bourriaud, Estetica relazionale, postmediabooks, 2010 (1998). Hal Foster, Bad New Days. Arte, critica, emergenza, postmediabooks, 2019 [2015] Patrizia Mania, 1968-1972:la critica alle istituzioni nel progetto “Musée d’Art Moderne Département des Aigles” di Marcel Broodthaers, settecittà, 2021. Patrizia Mania, “L’energia delle azioni e delle testimonianze installative nelle lavagne di Joseph Beuys”, in, Maddalena Vallozza e Gian Maria Di Nocera, a cura di, “Sistemi educativi e politiche culturali dal mondo antico al contemporaneo. Studi offerti a Gabriella Ciampi”, in Daidalos. Studi e ricerche di Archeologia e Antichità, n.18, Università degli studi della Tuscia, 2019, pp.117-123.
Gli studenti non frequentanti dovranno inoltre scegliere un ulteriore testo tra quelli indicati nella sequente bibliografia di riferimento: - Hal Foster, "L'avanguardia alla fine del Novecento", postmediabooks, 2006 (1996) - Anselm Kiefer, "L'arte sopravviverà alle sue rovine", Feltrinelli, 2018
|