Teacher
|
CATALANO Maria ida
(syllabus)
start the theoretical, critical, historical and methodological problems related to restoration, considered starting from the examination of particular cases. To stimulate the ability to learn and to form the attitude to judgment, several lessons (half of the course) will be dedicated to the examination of works of art that have experienced exemplary events for the history of restoration. stimulate awareness of the historical stratification present in the work and the assumption of a conscious look at the palimpsest that each work contains. consider the history of taste and the relativity of the notion of restoration in time
(reference books)
C. Brandi, Teoria del restauro, Einaudi, Torino 1977 (I e VIII capitolo); P. Petraroia, Genesi della Teoria del restauro, in Brandi e l' estetica, a cura di L. Russo, Palermo, Aesthetica, 1986, pp.LXXVII - LXXXVI; A, Conti, Storia del restauro e della conservazione delle opere d’ arte, Milano, Electa, 1988; G. Martellotti, Ehi Maddalena! Dialogo sul restauro, Roma 2012; M. Carboni, Introduzione. Tutela, conservazione e restauro dell’arte contemporanea: l’orizzonte filosofico, in Tra memoria e oblio. Percorsi della conservazione dell’arte contemporanea, a cura di Paolo Martore, Roma, 2014, pp. 6 - 26; M.I. Catalano, Il riconoscimento come ricostituzione. Per un’edizione commentata della Teoria del restauro di Cesare Brandi, in L’officina dello sguardo, Scritti in onore di Maria Andaloro, a cura di Giulia Bordi, Iole Carlettini, Maria Luigia Fobelli, Maria Raffaella Menna, Paola Pogliani, vol. II, Roma 2014, pp. 311 - 316 Scritti su Cesare Brandi 1946-2017. Un incantevole compagno di strada, a cura di Vittorio Brandi Rubiu, Cinisello Balsamo (MI), 2021 (una scelta di pagine); Silvia Cecchini, Costruir su macerie. Il Cenacolo di Leonardo nella prima metà del Novecento, Genova 2021.
|