|
Teacher
|
CASINI Simone
(syllabus)
The Modern Languages Teaching course delves into language instruction, combining pedagogy with theoretical studies on symbolic codes, emphasizing the verbal dimension. Divided into three segments with a single exam, it covers linguistic and semiotic concepts, linguistic creativity's impact on communication and language contact in various contexts, and implications for teaching and learning.
The second module explores linguistic creativity in education, examining its historical and contemporary role in multilingualism nationally and internationally. It reviews the influence of creativity on language education approaches in Italy and globally since the mid-20th century.
The third module focuses on the presence and influence of the Italian language abroad, considering historical and contemporary dynamics driven by migration and the cultural, economic, and identity values associated with Italian.
(reference books)
References
Casini S., 2018, “Italianismi e pseudoitalianismi a Toronto: tra valori simbolici e prospettive di apprendimento”, M. Vedovelli, B. Turchetta (a cura di), Lo spazio linguistico italiano globale: il caso dell’Ontario, Pacini, pp. 149-166. Casini S., Bancheri S., 2022, What is the Language of Power? Theoretical Reflections on Italian, Italiese and Other Languages, Legas, New York – Ottawa – Toronto. Casini S., Bancheri S., 2022, “L’italiano nel mondo globale: tra plurilinguismo, insegnamento ed economia”, in S. Piraro (a cura di), Plurilinguismo ed economia. Aracne, Roma: pp. 19-67. Coccia B. (a cura di), 2021, Italiano 2020: lingua nel mondo globale, Apes, Roma (in particolare le sezioni 1 di M. Vedovelli, 2 di S. Ferreri, 5 di S. Ferreri e F. De Renzo). De Mauro T., 1982, Minisemantica dei linguaggi verbali e non verbali, Laterza, Roma-Bari. De Mauro T., 2018, Educazione linguistica democratica, Laterza, Roma-Bari. Ferreri S., 2010, “Linguistica educativa ed educazione linguistica”, in G. Platania, C. Rosa, M. Russo (a cura di), Hinc illae lacrimae! Studi in memoria di Carmen Maria Radulet, Settecittà, Viterbo, pp. 166-177. Vedovelli M., 2003, Condizioni semiotiche per un approccio interculturale alla didattica linguistica: il ruolo del linguaggio verbale in STUDI EMIGRAZIONE, Vol. XL, pag. 503 521 (dispensa fornite dal docente). Ulteriori testi tra cui articoli e dispense saranno forniti ed indicati dal docente durante le lezioni. Saranno letti in classe passi da Saussure, Coseriu, Wittgenstein, De Mauro.
Other Books
Casini S., 2020, Language Creativity: A Semiotic Perspective, Lexington Rowman & Littlefield, Lanham Maryland (US). De Mauro T., 2008, Lezioni di linguistica teorica, Laterza, Roma-Bari.
|