Teacher
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MENNA Maria raffaella
(syllabus)
The course is divided into two parts. The first outlines the development of Byzantine art from the 4th to the 14th century through the analysis of several particularly significant monuments and works. The second analyzes the controversial phenomenon of ‘Iconoclasm’ (destruction of images) sanctioned by the imperial edict of 730 which lasted until 843. The causes and reasons will be investigated by comparing the sources with the artistic production, in the light of recent studies that have questioned its existence (Brubaker 2012, 2016).
(reference books)
I parte E. Concina, Le arti di Bisanzio, Bruno Mondadori, 2002 (parti scelte) C. Mango, Architettura bizantina, Electa, Milano pp. 1-138 V. Lazarev, La pittura bizantina, Einaudi,Torino 1967 (parti scelte)
II parte M. Andaloro, Bisanzio: lo statuto dell’immagine, in “Medioevo mediterraneo”, Atti del Convegno internazionale di studio, a cura di a.C.Quintavalle, Università di Parma, 21-25 settembre 2004, (Convegni di Parma, 7), Milano, Electa, 2007, pp. 73-81. C. Bordino, Empsychoi Eikones.Contemplare il martirio attraverso l’immagine e la parola dall’età paleocristiana all’iconoclastia, in “Horti Esperitum”, 5, 2015, pp. 183-234. L. Brubaker, L’invenzione dell’iconoclasmo bizantino, traduzione a cura di M.C. Carile, Roma, Viella, 2016. E. Kitzinger, Il culto delle immagini. L’arte cristiana dal Cristianesimo delle origini all’iconoclastia, Firenze, La Nuova Italia, 1992. Th.F.Mathews, Alle origine delle icone, Jaca Book, Milano 2016
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