Optional group:
gruppo OPZIONALE formazione storica e storico-artistica - (show)
|
48
|
|
|
|
|
|
|
|
17971 -
Archeologia medievale
(objectives)
The aim of the course is to provide students with a level of learning that satisfies a basic knowledge of the subject with the possibility of knowing and understanding the archaeological methodology with which the great themes of the Middle Ages are addressed.. Expected results are, in addition to the knowledge of the topics covered, the ability to communicate the acquired data. The course is divided into two parts: a first part of a general nature where the main themes concerning medieval archeology will be introduced. The main study methodologies faced by medieval archeology will be illustrated, in broad terms: funerary archeology, urban archeology, architecture archeology and production archeology. 12 frontal lessons of two hours each will be dedicated to this first part of the course. In the second part, this year we will talk about fortified systems in the city and countryside between the 11th and 14th centuries, with particular attention to the organization of the municipal city. 12 frontal lessons of two hours each will be dedicated to this topic.
-
DE MINICIS Maria Elisabetta
( syllabus)
The program includes an organization of teaching in two parts: in the first part the general themes on which the subject is articulated are addressed, with lectures of two hours each and projection of images in pp. Particular attention is given to the methodologies adopted in the study of different specificities on which medieval archeology is based with examples of Italian and foreign contexts. in the second part, instead, a specific topic is dealt with, underlining the main problems concerning the chosen topic. This year is the "re-employment", a subject transversal to different disciplines that, in addition to archeology, have discussed the study of the methods of recovery of ancient elements in the Middle Ages (architecture, art history, etc.). Therefore, it will range in the field of transformations at the monumental level of individual buildings, in the field of the simply functional use of the materials of the threshold and that, instead, predominantly symbolic, which is a topic of comparison and of different interpretative modalities as in use since from the first centuries of the Middle Ages.
( reference books)
Elementi di archeologia medievale
P. Delogu, R. Hodges, R. Francovich, Archeologia medievale, in “Archeo”, 77, 1991, pp.54-71; pp. 90-95 S. Gelichi, Introduzione all’archeologia medievale. Storia e ricerca in Italia (ried. 2018), pp. 89-162; pp. 193-205. E. Destefanis, Archeologia dei monasteri altomedievali tra acquisizioni raggiunte e nuove prospetti-ve di ricerca, in “Postclassicalarchaeologies”, 1, 2011, pp.349-382 E. De Minicis (a cura di), Insediamenti rupestri medievali della Tuscia, I. Le abitazioni (Museo della città e del territorio, 17), Roma 2002, Introduzione, pp. 9-34 N. Cuomo Di Caprio, La ceramica in archeologia, Roma 1985, pp. 17-150
Reimpiego ed imitazione dell’antico nel medioevo tra funzionalità e simbolismo
A.Esch, Reimpiego dell’antico nel medioevo: la prospettiva dell’archeologi, la prospettiva dello sto-rico, in “Ideologie e pratiche sul reimpiego nell’Alto Medioevo”, Atti della XLVI Settimana di stu-dio del Centro Italiano di Studi sull’Alto medioevo (Spoleto 1998), Spoleto 1999, pp.73-108
*R.Santangeli Valenzani, Edilizia residenziale (pp.31-52), Tecniche edilizie (pp.133-142) in “ Roma nell’altomedioevo. Topografia e urbanistica della città dal V al X secolo”, a cura di R.Meneghini, R.Santangeli Valenzani, Roma 2004
*F.R.Stasolla, Pro labandis curis. Il balneum tra tarda antichità e medioevo, in particolare L’eredità del mondo classico, Roma 2006, pp.13-19
E. De Minicis, Gli spolia. Esempi di riutilizzo nelle tecniche costruttive (Roma e alto Lazio), in Atti del Convegno Internazionale di studi sull’archeologia medievale in memoria di Gabriella Maetzke “Metodologia, insediamenti urbani e produzioni. Il contributo di Gabriella Maetzke e le attuali pro-spettive delle ricerche” (Viterbo 25-27 novembre 2004), Daidalos, 9, Viterbo 2008, pp. 57-74
E. De Minicis, Il rinnovamento architettonico dell’edilizia ecclesiastica tra XI e XIII secolo, in F.Ceci, V.Fiocchi Nicolai, G.Pastura (a cura di), Le catacombe della Tuscia viterbese. Contributo al-la storia del territorio nella tarda antichità e nell’altomedioevo, Atti del Convegno di Studi (Soriano nel Cimino, 23 settembre 2017), Spolia, Journal of Medieval Studies, Numero Speciale 2019- Ar-cheologia, pp. 53-72
D.Esposito, Selezione e posizione degli elementi di reimpiego nelle tessiture murarie. Osservazioni su alcuni esempi in area romana fra XII e XIV secolo, in “Il reimpiego in architettura: recupero, infor-mazione, uso”, a cura di J.F.Bernard, Ph. Bernardi, D.Esposito (Collection de l’Ecole française de Rome, 418), Roma 2008, pp.625-637
*E.De Minicis, Ceramica e città: dalla produzione al butto. Riflessioni sull’incidenza delle produzioni ceramiche sull’organizzazione urbana tra medioevo ed età moderna, in “ Ceramiche di età medie-vale e moderna a Roma e nel Lazio”, Atti del III Convegno, Roma, 19 – 20 aprile 1996 ( a cura di E. De Minicis ), Roma 1998 ( Museo della città e del territorio, 10 ), pp. 92 – 99.
Coloro che hanno seguito il seminario di Archeologia Cristiana con il Dott. Giancarlo Pastura, porteranno all’esame la bibliografia relativa al seminario al posto degli articoli contrassegnati con *
|
8
|
L-ANT/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
|
ITA |
17962 -
Metodologia per la ricerca storico artistica e per il restauro
(objectives)
Achieving the ability to read and interpret artwork and the methodological choices of the restorations in the light of the debate of studies.
-
Derived from
18046 Storia dell'arte bizantina in ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE. TUTELA E VALORIZZAZIONE (LM-89) LM-2 MENNA Maria raffaella
( syllabus)
The course is divided into two parts. The first outlines the Byzantine art from the 6th to the 14th century through the analysis of some particularly significant monuments; the second is dedicated to the artistic production (architecture, miniatures, mural paintings) in Syria and its relationship with Byzantium . The course includes two visit to Rome at the church of Santa Maria Antiqua al Foro Romano and the Vatican Museums.
( reference books)
E.Concina, Le arti di Bisanzio, MIlano 2002 ( parti scelte) C. Mango, Architettura bizantina, Milano ( parti scelte) V. Lazarev, La pittura bizantina , Torino 1967 (parti scelte)
G. De Francovich, Persia, Siria , Bisanzio e il Medioevo artistico europeo a cura di V. Pace, Napoli 1984 Zibawi, Orienti cristiani, Milano 1995. P. Dall'Oglio et alii, Il restauro del Monastero di San Mosé l’Abissino, Nebek, Siria, Damasco 1998 M. Immerzeel, Identity puzzles. Medieval Christian Art in Syria and Lebanon, Leuven 2009 M.R.Menna, L’immaginario dell’Aldilà nel Giudizio finale di Mar Musa al –Habashi ( Nebek, Siria), in “Arte Medievale”, IV serie, IX, 2019, pp. 82-112.
|
8
|
L-ART/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
|
ITA |
17972 -
Storia dell'arte moderna
(objectives)
Knowledge of the development and the protagonists of Early Modern Italian art from the early fifteenth century to the end of the eighteenth century. Ability to identify formal, technical, iconographic and typological works of art and architecture. Identification of the formal peculiarities of the different artistic techniques. Acquisition of the first rudiments of the specialized terminology of the discipline, development of argumentative skills in the matching between image and word. This path will be a first level to acquire independent judgment and argumentative skills.
-
Derived from
18072 Storia dell'arte moderna in SCIENZE DEI BENI CULTURALI (L-1) L-1 PARLATO Enrico
( syllabus)
Il corso e il relativo esame di profitto si concentrano sulla parte istituzionale, ovvero sulla conoscenza delle vicende artistiche in Italia nel periodo 1400-1799. Prendendo avvio da temi dai vasti orizzonti, quali appunto la storia della storia dell'arte e per arrivare a toccare gli attuali orientamenti della disciplina, verrà proposta in prima battuta la periodizzazione della materia e i diversi modi per indagare le immagini, con aperture anche alla letteratura artistica e in particolare al ruolo di Giorgio Vasari, 'padre della disciplina'. A tale sezione introduttiva seguirà una serie di letture d'opera che per la loro cronologia seguiranno lo sviluppo della disciplina dai primi del Quattrocento agli ultimi decenni del Settecento. La conoscenza diretta delle opere d'arte e dei monumenti sarà incoraggiata attraverso visite e sopralluoghi. Va tuttavia ricordato che la preparazione della parte istituzionale si basa, inevitabilmente sullo studio dei manuali da parte dei discenti. La frequenza non è obbligatoria e il programma d'esame è il medesimo a prescindere dalla frequenza. Quest'ultima è tuttavia fortemente consigliata, suggerendo in particolare di partecipare ai sopralluoghi e alle visite guidate.
( reference books)
La parte istituzionale andrà preparata sui seguenti testi:
Carlo Bertelli, Giuliano Briganti, Antonio Giuliano, Storia dell'arte italiana, Milano, Bruno Mondadori, 1986, vol. II* (dalla p.125 [Gotico internazionale]) e vol. III*. Giorgio Vasari, Le Vite... (ed. 1550), ed. a cura di Luciano Bellosi e Aldo Rossi, Torino, Einaudi, 1986 (ed. edizioni successive), pp. 539-544 (proemio alla terza parte delle Vite).*
NB. I testi contrassegnati da asterisco sono disponibili in biblioteca e in formato pdf nella casella dropbox dedicata al corso.
|
8
|
L-ART/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
|
ITA |
|
Optional group:
gruppo OPZIONALE attività di laboratorio - (show)
|
90
|
|
|
|
|
|
|
|
17986 -
Ulteriori attività formative: dipinti murali
-
Gittins Mark
( syllabus)
Program: the course has been organised with the aim of training students to organise and carry out correctly the various phases of a project of conservation and restoration of wall paintings. During the course the student is introduced to all the different phases of a restoration treatment. While maintaining a balance between theory and practice, the first module initially concentrates on the basic theory underpinning much of the rest of course: historical wall painting techniques and materials (backed up by practical work where with students create their own mural paintings), documentation, basic deterioration mechanisms and methods of treatment. This is followed by starting practical work on fragments of wall paintings in the specially equipped conservation studios of the university. The second module of the course concentrates more on the practical aspects of treatment including more specialised lessons on conservation techniques and deterioration phenomena and means of prevention. The last part of the course is a training work site, where the students conduct a treatment on wall paintings on site from start to finish. One of the aims for the courses to encourage the students to work together. During the course the students are also taken on visits to monuments and conservation work sites
Detailed breakdown of the course First module - 150 hours (Mark Gittins) Theory lessons • techniques of wall paintings: original materials, methods of design, the various layers of a wall painting • fresco paintings and secco paintings • studying and documenting an artwork: registering condition and treatment, technical glossaries and methods of graphic documentation • introduction to the deterioration of works • treatment methods and materials
Methodology and practical work Simultaneously with the theoretical lessons the students construct a model of a wall painting in order to gain familiarity with traditional materials and methods. Other practical training is given on basic design, photography, and how to layout and write reports and presentations of treatments as well as introducing conservation materials and their technical and safety data sheets. The students are frequently called upon to describe and discuss their work in order to develop confidence with the language and the ideas involved. During this module the students also begin work on fragments of wall paintings in the university’s wall paintings conservation studio, starting with close observation of the work and it's graphic and photographic documentation leading to the initial phases of planning a treatment and testing various methods.
Second module - 150 hours (Mark Gittins Valeria Valentini)
Theory Lessons • a detailed look at deterioration mechanisms and systems of prevention • examination of more specialised treatment strategies and methods
Methodology and practical work Practical work is undertaken in the university's specialized wall painting studio. During this work the students will experiment with and apply practically the theoretical notions they have studied in their earlier lessons in order to construct a complete cycle of restoration treatment: from historical and technical study to treatment hypotheses and testing, then the treatment itself and the writing of a final report. At the same time as these treatments are undergoing, there will be further lessons involving more detailed discussions on deterioration factors, systems of prevention and more specialised treatment methods and materials. In particular, one part of the course will be dedicated to the theory and practice of various systems of retouching and reintegration , including the toning of losses and the tratteggio system of pictorial reconstruction. Work would be carried out on fragments of wall paintings from the 15th and 16th century from the old city of Castro (VT). The module will conclude with the writing of a detailed report on the treatment carried out by the student on their fragments. This will include the art historical context, evaluation of the condition of the paintings and a critical assessment of the treatment methods adopted. During the module students will have the opportunity present their work both formally and informally to their colleagues so is to gain familiarity with the correct technical language for the field.
( reference books)
Historical sources for techniques: Vitruvius, Pliny, Cenino Cennini, Vasari, etc. Dimos Parte I Modulo I. Tecniche di esecuzione Materiali Costitutivi. ICR, 1978 Dimos Parte I Modulo II. Fattori di deterioramento. ICR, 1978 P. Mora, L. Mora, P. Philipot The Conservation of wall paintings. Butterworths/ICCROM 1977 S. Rinaldi, Storia tecnica dell’arte. Materiali e metodi della pittura e della scultura (secc. V-XIX) Carocci editore, 2011 Materiali e tecniche della pittura murale del Quattrocento, Acts of the conference, ENEA, February 2002 Bollettini ICR, OPD, Studies in Conservation Lo stato dell’arte Acts of the IGIIC conferences Acts IIC Conferences. Kermes: La rivista di restauro
-
VALENTINI Valeria
( syllabus)
Program: the course has been organised with the aim of training students to organise and carry out correctly the various phases of a project of conservation and restoration of wall paintings. During the course the student is introduced to all the different phases of a restoration treatment. While maintaining a balance between theory and practice, the first module initially concentrates on the basic theory underpinning much of the rest of course: historical wall painting techniques and materials (backed up by practical work where with students create their own mural paintings), documentation, basic deterioration mechanisms and methods of treatment. This is followed by starting practical work on fragments of wall paintings in the specially equipped conservation studios of the university. The second module of the course concentrates more on the practical aspects of treatment including more specialised lessons on conservation techniques and deterioration phenomena and means of prevention. The last part of the course is a training work site, where the students conduct a treatment on wall paintings on site from start to finish. One of the aims for the courses to encourage the students to work together. During the course the students are also taken on visits to monuments and conservation work sites Second module - 150 hours (Mark Gittins Valeria Valentini)
Theory Lessons • a detailed look at deterioration mechanisms and systems of prevention • examination of more specialised treatment strategies and methods
Methodology and practical work Practical work is undertaken in the university's specialized wall painting studio. During this work the students will experiment with and apply practically the theoretical notions they have studied in their earlier lessons in order to construct a complete cycle of restoration treatment: from historical and technical study to treatment hypotheses and testing, then the treatment itself and the writing of a final report. At the same time as these treatments are undergoing, there will be further lessons involving more detailed discussions on deterioration factors, systems of prevention and more specialised treatment methods and materials. In particular, one part of the course will be dedicated to the theory and practice of various systems of retouching and reintegration , including the toning of losses and the tratteggio system of pictorial reconstruction. Work would be carried out on fragments of wall paintings from the 15th and 16th century from the old city of Castro (VT). The module will conclude with the writing of a detailed report on the treatment carried out by the student on their fragments. This will include the art historical context, evaluation of the condition of the paintings and a critical assessment of the treatment methods adopted. During the module students will have the opportunity present their work both formally and informally to their colleagues so is to gain familiarity with the correct technical language for the field.
3rd module - 150 hours (Valeria Valentini)
Practical work -training work site
The course concludes with a training work site of one month on wall paintings from the 16th century in Palazzo Gallo, in Bagnaia (VT). The students will conduct all parts of a treatment from documentary and textual studies, graphic and photographic documentation, deciding on treatment methods and materials and then carry out a full treatment to complete the project, including the writing of a treatment report.
( reference books)
Basic Bibliography Historical sources for techniques: Vitruvius, Pliny, Cenino Cennini, Vasari, etc. Dimos Parte I Modulo I. Tecniche di esecuzione Materiali Costitutivi. ICR, 1978 Dimos Parte I Modulo II. Fattori di deterioramento. ICR, 1978 P. Mora, L. Mora, P. Philipot The Conservation of wall paintings. Butterworths/ICCROM 1977 S. Rinaldi, Storia tecnica dell’arte. Materiali e metodi della pittura e della scultura (secc. V-XIX) Carocci editore, 2011 Materiali e tecniche della pittura murale del Quattrocento, Acts of the conference, ENEA, February 2002 Bollettini ICR, OPD, Studies in Conservation Lo stato dell’arte Acts of the IGIIC conferences Acts IIC Conferences. Kermes: La rivista di restauro
|
18
|
|
-
|
-
|
450
|
-
|
Other activities
|
|
ITA |
17985 -
Ulteriori attività formative: manufatti dipinti su supporto ligneo. Arredi e strutture lignee 2
-
CALDI Cristina
( syllabus)
Teaching: Artifacts carved in wood. Furniture and wooden structures 2 Credits: 18 CFU Year: 2019/2020 Degree course: Conservation and restoration of cultural heritage (LMR/02) Teachers: Cristina Caldi, Sara Scioscia Program: The teaching mainly involves practical activities in the laboratory and/or on site on artefacts and, to a small extent, on models. The theoretical lectures will be from time to time articulated in such a way as to integrate the information provided during practical activities. The program will also take into account the lessons already taking place or scheduled by other Degree course teachers. First phase - 150 hours - Laboratory (C. Caldi) Theoretical lectures: - polychrome wooden sculpture: peculiarities and operational criticalities; - construction techniques of the supports; - consolidants and adhesives for wood. Materials and operating methods; - cleaning and removal of re-paintings. Solvents, aqueous systems, supporting; - special techniques: glass eyes; Third phase - 150 hours - On Site (C. Caldi) Theoretical lectures: - the wooden ceilings. Techniques and type of degradation; - plastic integrations and reconstructions. Materials and methods.
Pratical activities: - close study of the works and collection of all preliminary information on the data sheets; - graphic documentation (on paper and/or digital support); - consolidation and fixing of the preparation lifts and of the paint layer; - consolidations, renovations, reconstructions of the support wood; - cleaning tests and cleaning; - possible removal of superimposed layers; - grouting and aesthetic presentation; - final protection; - disinfection and/or disinfestation; - gradual preparation of a detailed technical report; - collection and organization of photographic material. Other Activities: - complementary insights conducted by other teachers on issues related to work in the laboratory; - educational visits; - archival research.
( reference books)
BIBLIOGRAFIA R.BERGAMASCHI, Note di tecnica della tarsia lignea tra XV e XVI sec., in “Progetto Restauro”, numero speciale 5, Padova, Il Prato 2018. M. SEBASTIANELLI, G. D’ANNA, Sguardo vitreo nella statuaria lignea devozionale, in «OADI Rivista dell’osservatorio per le Arti Decorative in Italia», 2016. A. CERASUOLO, Estofado e policromie: osservazioni sulla tecnica attraverso la testimonianza di Francisco Pacheco. Atti del convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp 147-160. G.B. FIDANZA, Sistemi di assemblaggio e risultati formali: alcuni casi seicenteschi. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp. 199-210. P. STIBERC, Ricerca anatomica e innovazioni nelle tecniche costruttive della scultura lignea fiorentina del Quattrocento. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n° extra 1, De Luca, 2011, pp. 49-62. AA.VV., Storia di un dettaglio: il coprigiunto, in Conservare e restaurare il legno Conoscenze,esperienze, prospettive. Atti del Convegno di studi, Bressanone 23-26 giugno 2009, pp. 135-150. G.B. FIDANZA, Caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Una verifica su statue e intagli di età moderna, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp.33–57. G. GALOTTA, M. VALENZUELA, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Istituto Centrale per il Restauro, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 59 –79. N. MACCHIONI, S. LAZZERI, L’identificazione delle specie legnose e la loro caratterizzazione tecnologica, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 9-31. L. SPERANZA, I. TOSINI, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Opificio delle Pietre Dure di Firenze, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 81 – 101. A. FEDELI, F. FEDELI, Il Coro Ligneo della Cattedrale di San Lorenzo a Perugia Restauro e Ricostruzione in «Kermes – Cronache del Restauro», n.58, 2005, pp. 23-34. 4 G. PERUSINI, Il dibattito sulla reintegrazione della scultura lignea policroma dal 1950 ad oggi ed i restauri italiani, in Die kunst der restaurierung: entwicklungen und tendenzen der restaurierungsästhetik in Europa. Internationale Fachtagung München, Germany 2005, pp. 67-85. P. STIBERC, La scultura lignea policroma del Rinascimento fiorentino. Osservazioni sulla tecnica scultorea in «OPD Restauro», n.17, Firenze, Centro Di, 2005, pp. 304-316. G. CANOCCHI, M.C. GIGLI, M.D. MAZZONI, P. STIBERC, La lacuna nella scultura lignea. Problematiche di intervento. In LACUNA Atti dei convegni 2002/2003 al Salone del Restauro di Ferrara, Firenze, Edifir, 2004, pp. 131-135. G. TAMPONE, Solai, in Strutture di legno. Cultura conservazione restauro, a cura di G. Tampone, M. Mannucci, N. Macchioni, Milano, 2002, pp. 80-90 e 100-107 AA.VV., Applicazioni dei gel come supportanti nel restauro, in «Bollettino ICR», nuova serie n.3, 2001, pp.101-118. V. FORNI, Il problema critico delle integrazioni plastiche nella scultura lignea policroma, in «OPD Restauro», n.10, Firenze, Centro Di, 1998, pp. 95-111. A. CONTI, Puliture della scultura, policromie e problemi di presentazione, in ID., Manuale di restauro, Torino, Einaudi, 1996, pp. 208-217. M. BACCI, Le sculture lignee nel folklore religioso: alcune considerazioni, in Scultura Lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995–30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.31-41. E. SPALLETTI, Fortuna critica e collezionismo dell’antica scultura lignea italiana nel Settecento e nell’Ottocento: un avvio di ricerca, in Scultura lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995 – 30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.9-30. M. CIATTI, Considerazioni sul restauro della scultura lignea, in «Kermes», n.1, Firenze, Nardini, 1988, pp.6-8. A. PANDOLFO, Aspetti tecnici e conservativi della scultura lignea policroma, in «Kermes», n°1, Firenze, Nardini, 1988, pp.9-13. T.PERUSINI-G.PERUSINI, La tecnica del “Pressbrokat” nell’altare di Giovanni Martini di Remanzacco, in «Restauro nel Friuli Venezia Giulia Memorie della Scuola Regionale di Restauro», n. 1, 1983.
-
SCIOSCIA Sara
( syllabus)
The teaching mainly involves practical activities in the laboratory and/or on site on artefacts and, to a small extent, on models. The theoretical lectures will be from time to time articulated in such a way as to integrate the information provided during practical activities. The program will also take into account the lessons already taking place or scheduled by other Degree course teachers. Third phase - 150 hours - On Site (C. Caldi) Theoretical lectures: - the wooden ceilings. Techniques and type of degradation; - plastic integrations and reconstructions. Materials and methods.
( reference books)
BIBLIOGRAFIA R.BERGAMASCHI, Note di tecnica della tarsia lignea tra XV e XVI sec., in “Progetto Restauro”, numero speciale 5, Padova, Il Prato 2018. M. SEBASTIANELLI, G. D’ANNA, Sguardo vitreo nella statuaria lignea devozionale, in «OADI Rivista dell’osservatorio per le Arti Decorative in Italia», 2016. A. CERASUOLO, Estofado e policromie: osservazioni sulla tecnica attraverso la testimonianza di Francisco Pacheco. Atti del convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp 147-160. G.B. FIDANZA, Sistemi di assemblaggio e risultati formali: alcuni casi seicenteschi. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp. 199-210. P. STIBERC, Ricerca anatomica e innovazioni nelle tecniche costruttive della scultura lignea fiorentina del Quattrocento. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n° extra 1, De Luca, 2011, pp. 49-62. AA.VV., Storia di un dettaglio: il coprigiunto, in Conservare e restaurare il legno Conoscenze,esperienze, prospettive. Atti del Convegno di studi, Bressanone 23-26 giugno 2009, pp. 135-150. G.B. FIDANZA, Caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Una verifica su statue e intagli di età moderna, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp.33–57. G. GALOTTA, M. VALENZUELA, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Istituto Centrale per il Restauro, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 59 –79. N. MACCHIONI, S. LAZZERI, L’identificazione delle specie legnose e la loro caratterizzazione tecnologica, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 9-31. L. SPERANZA, I. TOSINI, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Opificio delle Pietre Dure di Firenze, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 81 – 101. A. FEDELI, F. FEDELI, Il Coro Ligneo della Cattedrale di San Lorenzo a Perugia Restauro e Ricostruzione in «Kermes – Cronache del Restauro», n.58, 2005, pp. 23-34. G. PERUSINI, Il dibattito sulla reintegrazione della scultura lignea policroma dal 1950 ad oggi ed i restauri italiani, in Die kunst der restaurierung: entwicklungen und tendenzen der restaurierungsästhetik in Europa. Internationale Fachtagung München, Germany 2005, pp. 67-85. P. STIBERC, La scultura lignea policroma del Rinascimento fiorentino. Osservazioni sulla tecnica scultorea in «OPD Restauro», n.17, Firenze, Centro Di, 2005, pp. 304-316. G. CANOCCHI, M.C. GIGLI, M.D. MAZZONI, P. STIBERC, La lacuna nella scultura lignea. Problematiche di intervento. In LACUNA Atti dei convegni 2002/2003 al Salone del Restauro di Ferrara, Firenze, Edifir, 2004, pp. 131-135. G. TAMPONE, Solai, in Strutture di legno. Cultura conservazione restauro, a cura di G. Tampone, M. Mannucci, N. Macchioni, Milano, 2002, pp. 80-90 e 100-107 AA.VV., Applicazioni dei gel come supportanti nel restauro, in «Bollettino ICR», nuova serie n.3, 2001, pp.101-118. V. FORNI, Il problema critico delle integrazioni plastiche nella scultura lignea policroma, in «OPD Restauro», n.10, Firenze, Centro Di, 1998, pp. 95-111. A. CONTI, Puliture della scultura, policromie e problemi di presentazione, in ID., Manuale di restauro, Torino, Einaudi, 1996, pp. 208-217. M. BACCI, Le sculture lignee nel folklore religioso: alcune considerazioni, in Scultura Lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995–30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.31-41. E. SPALLETTI, Fortuna critica e collezionismo dell’antica scultura lignea italiana nel Settecento e nell’Ottocento: un avvio di ricerca, in Scultura lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995 – 30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.9-30. M. CIATTI, Considerazioni sul restauro della scultura lignea, in «Kermes», n.1, Firenze, Nardini, 1988, pp.6-8. A. PANDOLFO, Aspetti tecnici e conservativi della scultura lignea policroma, in «Kermes», n°1, Firenze, Nardini, 1988, pp.9-13. T.PERUSINI-G.PERUSINI, La tecnica del “Pressbrokat” nell’altare di Giovanni Martini di Remanzacco, in «Restauro nel Friuli Venezia Giulia Memorie della Scuola Regionale di Restauro», n. 1, 1983.
|
18
|
|
-
|
-
|
450
|
-
|
Other activities
|
|
ITA |
|