Optional group:
Discipline archeologiche e architettoniche - (show)
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
18043 -
Archeologia e topografia medievale
(objectives)
Methodology of Investigation between the City and Territory in the Medieval Age. Archeology Of Architecture, rock reality. The aim of the course is to make students understand how some topics belonging to the more specialized field of medieval archeology can be addressed. During the course, therefore, for the first time, more specifically methodological problems are faced in order to initiate moments of verification and mastery of cognitive tools The program touches on two topics that represent a deepening in the field of medieval archeology: the archeology of architecture and the study of rock settlements. Furthermore, the topography is dealt with by a series of lessons that serve as a general framework necessary to deal, above all, with the theme of rock settlements. Expected learning outcomes are more familiar with research and with specialized support methodologies
-
Derived from
18023 Archeologia e topografia medievale in ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE. TUTELA E VALORIZZAZIONE (LM-2) LM-2 DE MINICIS Maria Elisabetta
( syllabus)
The program provides an in-depth study of the subject on two themes: the archeology of architecture and the archeology of rock settlements. Starting from the study of architectural artefacts of the Middle Ages, the stratigraphic analysis of the elevation is privileged, an archaeological-based reading methodology that is also very useful for art historians who will have to deal with chronological attributions and with construction sites of restoration. On the other hand, in dealing with the methodological study of rock settlements, a series of lectures are devoted to the features of medieval topography, study of roads and other infrastructures of a territory in the Middle Ages.
( reference books)
L.Barelli, La diffusione e il significato dell’opus quadratum a Roma nei secoli VIII e IX, in M.P. Sette, M. Caperna, M.Docci, M.G.Turco (a cura di ), Saggi in onore di Gaetano Miarelli Mariano (Quaderni dell’Istituto di Storia dell’Architettura, n.s., 44-50, 2004-2007), Roma 2007, pp.67-74.
A.Cagnana, Materiali da costruzione e cicli produttivi fra IX e X secolo, in P.Galetti ( a cura di), Edilizia residenziale tra IX e X secolo. Storia e archeologia, Firenze 2010, pp,171-198
A.Cagnana, Machinae e rapporti sociali in età altomedievale. Riflessioni in margine alle recenti scoperte di miscelatori di malta, in “Archeologia dell’Architettura”, XVI, 2011, pp. 9-18.
D. Esposito, Bene fundata est. Le fondazioni medievali in area romana: concezione, tecnologia, realizzazioni. Alcune osservazioni, in “Archeologia dell’Architettura”, XVI, 2011, pp. 137-146.
E. Montelli, Recupero e reimpiego dei mattoni in architetture del XII e XIII secolo a Roma, in Studi in J.F. Bernard, Ph. Bernardi, D. Esposito (a cura di), Reimpiego in architettura. Recupero, riciclo e uso, Ecole Francaise de Rome, 2008, pp.123-133 E. De Minicis, Gli spolia. Esempi di riutilizzo nelle tecniche costruttive (Roma e alto Lazio), in “Daidalos”, 9, Viterbo 2008, pp. 57-74
D. Andrews, L’evoluzione della tecnica muraria nell’alto Lazio, in “Biblioteca e Società”, IV, Viterbo, 1982, pp. 1-16
G. Romagnoli, Ferento e la Teverina viterbese. Insediamenti e dinamiche del popolamento tra il X e XIV secolo. In “Daidalos”, Supplementi 1, in particolare Osservazioni sulle tecniche murarie, pp.93-101
E. De Minicis, Tradizione e innovazione delle tecniche murarie duecentesche: riflessioni sul “bugnato federiciano”, in Idem, Temi e metodi di archeologia medievale, Bonsignori Ed., Roma 1999, pp. 145-156
E. De Minicis, Insediamenti rupestri medievali della Tuscia, I. Le abitazioni, Roma 2003 (Museo della città e del territorio, 17), tutto il volume.
E. De Minicis, Aree rupestri del Lazio: una realtà insediativa poco conosciuta, in E. Menestò (a cura di), Le aree rupestri dell’Italia centro-meridionale nell’ambito delle civiltà italiche: conoscenza, salvaguardia, tutela, Atti del IV Congresso internazionale sulla civiltà rupestre (Savelletri di Fasano, 26-28 novembre 2009), CISAM, Spoleto 2011, pp.11-26, tavv. I-V. E. De Minicis, G. Pastura, Insediamenti rupestri e popolamento: l’area della Tuscia tra i monti Cimini e il Tevere, in Atti del VII Congresso Nazionale di Archeologia medievale (Lecce, 9-12 settembre 2015), a cura di P. Arthur, M.L. Imperiale, Firenze 2015, pp. 411-416
G.Pastura, Il rupestre e il sacro. I possedimenti dei monasteri di fondazione romana nella media Valle del Tevere, in F. Sogliani, B. Gargiulo, E. Annunziata, V. Vitale ( a cura di ), VIII Congresso di Archeologia Medievale (Matera, 12-15 settembre 2018), Firenze 2018, vol.3, pp.199-204
E.De Minicis, Impianti produttivi ed economia agricola nella Tuscia rupestre tra Medioevo ed Età Moderna, in Idem, pp.187-192
V. Desiderio, La colombaia rupestre nel Lazio settentrionale: un esempio di attività economico-produttiva, in Atti del Convegno Nazionale di Studi su “Insediamenti rupestri di età medievale: abitazioni e strutture produttive. Italia centrale e meridionale” a cura di Elisabetta De Minicis, Grottaferrata 27-29 ottobre 2005, (CISAM, Incontri di Studio,5) Spoleto 2008, pp.481-528 + tavole
|
8
|
L-ANT/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
|
ITA |
18034 -
Archeologia e storia dell'arte romana
-
Derived from
18012 Archeologia e storia dell'arte romana in ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE. TUTELA E VALORIZZAZIONE (LM-2) LM-2 DE VINCENZO SALVATORE
( syllabus)
Durante il corso sarà analizzato lo sviluppo della città romana dall’età repubblicana alla media e tarda età imperiale, sia in Italia che nelle province dell’impero. Particolare attenzione sarà rivolta allo sviluppo urbano di Roma nella diacronia. Contestualmente a quest’analisi saranno presi in considerazione le classi di monumenti che connotano il paesaggio urbano delle città romane.
( reference books)
esti d’esame per gli studenti FREQUENTANTI - Pierre Gros – Mario Torelli, Storia dell’urbanistica. Il mondo romano (Roma 2007); - Filippo Coarelli, Roma. Guide archeologiche Laterza (Roma 2008); - Paul Zanker, La città romana (Bari 2013).
Testi d’esame per gli studenti NON FREQUENTANTI - Pierre Gros – Mario Torelli, Storia dell’urbanistica. Il mondo romano (Roma 2007); - Pierre Gros, L’architettura romana dagli inizi del III secolo a.C. alla fine dell’Alto impero. I monumenti pubblici (Milano 2001); - Filippo Coarelli, Roma. Guide archeologiche Laterza (Roma 2008); - Paul Zanker, La città romana (Bari 2013).
Testi d’esame per gli studenti FREQUENTANTI che durante il corso di laurea triennale NON HANNO SOSTENUTO L’ESAME di Archeologia e Storia dell’Arte Romana:
- Mario Torelli – Mauro Menichetti – Gian Luca Grassigli, Arte e Archeologia del mondo romano (Milano 2008); - Pierre Gros – Mario Torelli, Storia dell’urbanistica. Il mondo romano (Roma 2007); - Paul Zanker, La città romana (Bari 2013).
Testi d’esame per gli studenti NON FREQUENTANTI che durante il corso di laurea triennale NON HANNO SOSTENUTO L’ESAME di Archeologia e Storia dell’Arte Romana:
- Mario Torelli – Mauro Menichetti – Gian Luca Grassigli, Arte e Archeologia del mondo romano (Milano 2008); - Pierre Gros – Mario Torelli, Storia dell’urbanistica. Il mondo romano (Roma 2007); - Paul Zanker, La città romana (Bari 2013). - Filippo Coarelli, Roma. Guide archeologiche Laterza (Roma 2008).
|
8
|
L-ANT/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
|
ITA |
|
Optional group:
Attività formative affini o integrative - (show)
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
18046 -
Storia dell'arte bizantina
(objectives)
Achieving the ability to read and interpret artwork critically in the light of the debate of studies.
-
MENNA Maria raffaella
( syllabus)
The course is divided into two parts. The first outlines the Byzantine art from the 6th to the 14th century through the analysis of some particularly significant monuments; the second is dedicated to the deepening of artistic production (architecture, miniatures, mural paintings) in Syria and its relationship with Byzantium . The course includes two visit to Rome at the church of Santa Maria Antiqua al Foro Romano and the Vatican Museums.
( reference books)
TESTI E.Concina, Le arti di Bisanzio, MIlano 2002 ( parti scelte) C. Mango, Architettura bizantina, Milano ( parti scelte) V. Lazarev, La pittura bizantina , Torino 1967 (parti scelte)
G. De Francovich, Persia, Siria , Bisanzio e il Medioevo artistico europeo a cura di V. Pace, Napoli 1984 Zibawi, Orienti cristiani, Milano 1995. P. Dall'Oglio et alii, Il restauro del Monastero di San Mosé l’Abissino, Nebek, Siria, Damasco 1998 M. Immerzeel, Identity puzzles. Medieval Christian Art in Syria and Lebanon, Leuven 2009 M.R.Menna, L’immaginario dell’Aldilà nel Giudizio finale di Mar Musa al –Habashi ( Nebek, Siria), in “Arte Medievale”, IV serie, IX, 2019, pp. 82-112.
|
8
|
L-ART/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
|
ITA |
18109 -
Storia dell'arte contemporanea in Europa e nell'area del Mediterraneo
(objectives)
In-depth knowledge of the historical-artistic culture of the contemporary world in the geographical area of Europe and the Mediterranean. The mastery of the theoretical and critical tools necessary for the analysis and interpretation of the works. The direct comparison with the works. Expected learning outcomes At the end of the course, students must be able to: 1) Recognize the peculiar aspects of contemporary European and Mediterranean artistic culture with reference to the protagonists, the exhibitions, the critical theory and the languages used 2) Analyze the geo-cultural meanings and contexts of reference 3) Report on the identity features of contemporary artistic practices in the presence of the relative theoretical debate in the area under consideration 4) Acquire skills in approaching and analyzing contemporary works of art in a framework of interdisciplinary and transcultural references.
-
MANIA Patrizia
( syllabus)
Course title: Emergencies of the present in contemporary art of Europe and the Mediterranean area The course aims to outline the linguistic and thematic characteristics of contemporary art in Europe and the Mediterranean area over a period of time between 1989 and today. Starting from a controversial exhibition such as "Les Magiciens de la Terre" (1989) which started the debate on the questions of otherness and the use of artistic methods relegated to minority areas of art history as craft practices will cross junctions and debates to compose a picture of the ferment and the issues that animate the geographical context under consideration. - Around an exhibition "Les Magiciens de la terre" (1989) - European and Mediterranean art exhibitions - Performative practices and the link with traditional rituals - The relationship with craftsmanship - The relationship with the landscape (urban art, site-specific installations, street art) - Humanitarian emergencies in art - The practices of community sharing
( reference books)
Nicolas Bourriaud, "Il radicante", Postmediabooks, 2014 Patrizia Mania, "Racconti mediterranei. Immagini, memorie, azioni nell’arte contemporanea", Roma, Round Robin editrice, 2017 Roberto Pinto, “Nuove geografie artistiche. Le mostre al tempo della globalizzazione”, Postmediabooks, 2012. Teresa Macrì, “Fallimento”, Postmediabooks, 2017
|
8
|
L-ART/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
|
ITA |
|