Degree Course: INGEGNERIA MECCANICA (LM-33)
A.Y. 2018/2019
Autonomia di giudizio
La preparazione del laureato magistrale in Ingegneria Meccanica consentirà allo studente di maturare una spiccata autonomia di giudizio a tutti i livelli.
Il laureato avrà la capacità di selezionare, elaborare ed interpretare dati e informazioni tecniche e bibliografiche, le conoscenze per fare le scelte metodologiche e tecnologiche necessarie alla risoluzione di problemi progettuali e gestionali anche di grande difficoltà e/o innovativi nell'ambito dell'ingegneria industriale, con particolare riferimento alla meccanica e all'energetica.
Sarà in grado di progettare, collaudare, monitorare e valutare le prestazioni di un apparato meccanico, di un sistema energetico, di una tecnologia di lavorazione e di un processo industriale e di valutare i risultati ottenibili in relazione alle scelte effettuate.
Potrà condurre ricerche e applicare le conoscenze esistenti nel campo della meccanica per disegnare, progettare e controllare funzionalmente, per produrre e manutenere strumenti, motori, macchine ed altre attrezzature meccaniche.
I corsi, il piano formativo e gli esami sono strutturati e organizzati in modo da fornire le capacità di risolvere in autonomia problemi di notevole complessità.
Le tecniche necessarie alla progettazione, alla scelta degli strumenti, alla valutazione e verifica, all'analisi tecnico-economica sono insegnate prevalentemente nei corsi caratterizzanti e consolidate attraverso le attività di esercitazione e di laboratorio.
Il percorso formativo proposto è orientato a sviluppare nello studente anche la capacità di lavorare in gruppo.
L'effettivo possesso dell'autonomia di giudizio è verificato sia nella discussione dell'elaborato finale, sia attraverso l'elaborazione di casi di studio aziendali e project work affrontati dagli studenti, individualmente e/o in gruppo, per il superamento delle prove di esame di alcuni insegnamenti del CdS.
Infine, in sede di attività di stage, tirocini, o di ulteriori attività formative, lo studente può dare prova della propria attitudine di analizzare problemi di natura applicata in un ambiente di apprendimento diverso da quello sperimentato durante le lezioni.Abilità comunicative
Al termine del percorso di studi della Laurea Magistrale in Ingegneria Meccanica, lo studente avrà maturato la capacità di esporre in modo chiaro ed esaustivo i risultati del proprio lavoro, sia nei confronti di tecnici qualificati sia nei confronti delle diverse realtà industriali che sono normalmente coinvolte nella realizzazione dei progetti ingegneristici.
Il laureato in Ingegneria Meccanica magistrale sarà quindi in grado di redigere tanto ricerche tecniche su base bibliografica, quanto elaborati progettuali, e di interpretare e discutere con altri tecnici i risultati di indagini sperimentali, studi e progetti.
Le abilità comunicative verranno conseguite sia attraverso le lezioni teoriche impartite dai docenti, sia attraverso lo studio e l'analisi di testi tecnici ed articoli scientifici, con particolare riferimento ai corsi caratterizzanti.
La maggior parte delle prove di esame prevedono, inoltre, prove orali che richiederanno allo studente di applicarsi per sviluppare le abilità comunicative necessarie a dimostrare la preparazione e l'apprendimento, anche in riferimento a tecniche comunicative tipiche dell'ingegneria.
Nei corsi delle materie caratterizzanti sono previsti, inoltre, elaborati progettuali sviluppati autonomamente o in gruppo, e la predisposizione di relazioni e documentazioni tecniche relative alle esercitazioni pratiche.
L'obiettivo è quello di sviluppare nel laureato la capacità di operare in autonomia e di lavorare in gruppi di lavoro, anche interdisciplinari e la propensione all'aggiornamento, oltre alla capacità di redigere correttamente un elaborato di natura tecnico-scientifica.
Per lo sviluppo delle attività comunicative va anche considerata la prova di verifica della conoscenza della Lingua Inglese e l'attività di stage e tirocinio con relazione conclusiva.
L'espletamento del progetto di stage nelle diverse aree di apprendimento costituisce, infatti, una occasione sia per il tutor aziendale che per quello accademico di verificare la capacità dello studente di utilizzare le proprie competenze di comunicazione per interagire all'interno di un contesto organizzativo differente da quello universitario.
Infine, nella stesura e nella discussione della tesi di laurea, lo studente può dar prova della propria capacità di sintesi e di trasmissione di concetti ed applicazioni metodologiche, implementando diverse modalità di indagine della realtà.Capacità di apprendimento
Il corso di laurea magistrale in Ingegneria Meccanica è organizzato e strutturato in modo da fornire allo studente la forma mentis necessaria ad aggiornare le proprie competenze in completa autonomia una volta terminato il percorso formativo universitario.
Tale autonomia di apprendimento è di fondamentale importanza sia per il mondo lavorativo sia per il modo della ricerca e della formazione superiore (dottorato di ricerca)
Le attività didattiche che caratterizzano il corso di laurea magistrale in Ingegneria Meccanica consentiranno al laureato di risolvere problemi ingegneristici di anche di grande complessità, o innovativi sia attraverso il rigore metodologico caratteristico delle materie di base, sia attraverso lo studio di problematiche ingegneristiche e l'utilizzo di metodologie e tecniche avanzate studiate nelle materie caratterizzanti.
Il corso è strutturato in modo tale da consentire allo studente di sviluppare le capacità di apprendimento per stadi e in maniera graduale, partendo dallo sviluppo di un ragionamento logico ipotesi-tesi, dall'impostazione e la risoluzione di un problema generico di matematica, informatica, fisica e chimica, fino ad arrivare alla preparazione di relazioni tecniche e di elaborati ingegneristici e alla risoluzione di problemi di carattere tecnico ed organizzativo, direttamente applicabili nell'esercizio dell'attività di ingegnere.
Il laureato sarà in grado di approfondire autonomamente le conoscenze e le competenze acquisite nel percorso formativo del CdS, in modo tale da percepire la necessità di aggiornamento rispetto alle novità normative e al progresso tecnologico.
Il principale punto di verifica della capacità di ulteriore autonomo apprendimento consiste nella prova finale in cui lo studente si misura con problematiche nuove, che richiedono l'apprendimento di conoscenze non necessariamente fornite dai docenti durante le attività curriculari.
Le diverse fasi del processo di redazione dell'elaborato finale (progettazione, raccolta ed elaborazione dati ed informazioni, stesura sequenziale), e le caratteristiche dell'elaborato stesso (chiarezza, coerenza delle argomentazioni esposte, ricchezza delle fonti bibliografiche) permettono di accertare l'attitudine dello studente all'autonomo approfondimento sui temi specifici trattati.Requisiti di ammissione
Per essere ammessi al corso di laurea magistrale in Ingegneria Meccanica dell'Università della Tuscia occorre essere in possesso della laurea o del diploma universitario di durata triennale, ovvero di altro titolo di studio conseguito all'estero, riconosciuto idoneo.
L'immatricolazione al corso di laurea magistrale in Ingegneria Meccanica dell'Università della Tuscia è in ogni caso subordinata alla verifica del possesso dei requisiti curriculari e di un'adeguata preparazione personale.
POSSESSO DEI REQUISITI CURRICULARI
L'immatricolazione è consentita agli studenti che per il conseguimento di una laurea o di un diploma triennale, o di un altro titolo riconosciuto idoneo, o in attività formative universitarie certificate abbiano acquisito:
Almeno 36 CFU nel gruppo di SSD che segue:
CHIM/03 - Chimica generale e inorganica
CHIM/07 - Fondamenti chimici delle tecnologie
INF/01 Informatica
ING-INF/05 - Sistemi di elaborazione delle informazioni
MAT/03 - Geometria
MAT/05 - Analisi matematica
MAT/07 - Fisica matematica
MAT/08 - Analisi numerica
FIS/01 - Fisica sperimentale
FIS/07 - Fisica applicata
e almeno 36 CFU nel gruppo di SSD che segue:
ING-IND/08 - Macchine a fluido
ING-IND/09 - Sistemi energetici
ING-IND/10 - Fisica tecnica industriale
ING-IND/11 - Fisica tecnica ambientale
ING-IND/12 - Misure meccaniche e termiche
ING-IND/13 - Meccanica applicata alle macchine
ING-IND/14 - Progettazione meccanica e costruzione di macchine
ING-IND/15 - Disegno e metodi dell'ingegneria industriale
ING-IND/16 - Tecnologie e sistemi di produzione
ING-IND/17 - Impianti industriali meccanici
Per gli studenti in possesso di un titolo di studio conseguito all'estero, o in Italia secondo precedenti ordinamenti didattici, il Consiglio di Corso di Studio procede alla verifica del possesso dei requisiti curriculari attraverso una valutazione della carriera pregressa.
E' in ogni caso richiesta un'adeguata conoscenza della lingua inglese certificata dal superamento di un esame o di un'idoneità di almeno 3 CFU nella carriera pregressa o attraverso il possesso di un diploma almeno di livello di conoscenza B1, secondo il Quadro Comune Europeo di riferimento per le Lingue.
Eventuali integrazioni curricolari in termini di CFU devono essere acquisite prima della verifica dell'adeguatezza della preparazione personale.
ADEGUATEZZA DELLA PREPARAZIONE PERSONALE
La verifica dell'adeguatezza della preparazione personale è verificata attraverso un colloquio con una commissione nominata dal Consiglio di Dipartimento composta da almeno tre docenti.
Prova finale
La prova finale consiste nella redazione e discussione di una tesi di laurea magistrale alla presenza di una commissione di laurea.
La tesi è un elaborato scritto, ampio e approfondito, redatto in modo originale dal laureando secondo modalità definite dal Consiglio di Dipartimento, in lingua italiana o inglese, avente ad oggetto un argomento inerente al corso di studio, che deve essere preparato con la supervisione di un relatore scelto dallo studente tra i docenti materie degli insegnamenti del corso di studio.
La tesi deve dimostrare la competenza avanzata nella disciplina oggetto di approfondimento, rilevando a tal fine sia l'elaborazione del contributo teorico e/o empirico sia la capacità di analisi critica del tema di studi e deve necessariamente dimostrare la padronanza completa dell'argomento oggetto di studio, con riferimento particolare a:
• analisi dei fondamenti teorici e dei principi metodologici dell'argomento;
• apporto personale di ricerca del laureando, realizzato, laddove possibile, nella forma della elaborazione originale;
• analisi conclusiva critica.
Il lavoro richiesto allo studente laureando deve risultare coerente, in termini di impegno e di obiettivi di apprendimento richiesti, al numero di crediti formativi riconosciuti, fissato in 15 CFU.
Si rinvia al Regolamento Didattico di del Corso di Laurea Magistrale in Ingegneria Meccanica, per quel che riguarda il dettaglio della composizione della Commissione di Laurea e la determinazione del voto di Laurea
Orientamento in ingresso
L'attività di orientamento in ingresso svolta nell'ambito del corso di studio è gestita dal Dipartimento di Economia e Impresa, che eroga un servizio coordinato da un docente del Dipartimento.
Il servizio è articolato su un insieme di attività, identiche per tutti i corsi di studio del Dipartimento, declinate poi in modo specifico quando dal contesto generale dei servizi dell'Ateneo e del Dipartimento si passa alla presentazione di ciascun specifico corso di studio.
Il servizio erogato dal DEIM prevede le seguenti iniziative:
- Incontri, organizzati in periodi dell'anno predefiniti, con le Scuole Superiori per presentare agli studenti l'offerta formativa del Dipartimento.
Il servizio inoltre sviluppa attività collaterali, al di là della generica presentazione, svolte sia presso i singoli Istituti sia presso la sede, quali lezioni universitarie simulate, project work, simulazione dei test di accesso, visita presso le strutture didattiche.
Le predette attività sono finalizzate da un lato a creare familiarità di rapporti tra studente e struttura universitaria limitando il naturale disorientamento dovuto al passaggio dall'ambiente della scuola a quello dell'università, dall'altro a mettere lo studente della scuola di fronte ad attività concrete ed a temi che potrebbero rappresentare il core del suo futuro percorso universitario, consentendogli così di auto-valutare il proprio livello di interesse e identificare più precisamente le proprie inclinazioni.
Per il corso di studio in Ingegneria Meccanica le lezioni universitarie simulate riguardano generalmente argomenti connessi agli insegnamenti caratterizzanti; i project work, realizzati secondo le tipiche dinamiche universitarie, sono svolti suddividendo gli studenti interessati in gruppi di lavoro su tematiche comuni all'ultimo anno delle scuole superiori e al primo anno del corso di studio; i test di accesso simulati, sono simili, per struttura e difficoltà, a quelli che poi saranno erogati per l'accesso al sistema universitario, e consentono di dare allo studente una valutazione del proprio livello di conoscenza ai fini della preparazione; le visite presso le strutture sono effettuate tenendo particolare riferimento alle aule dove si svolgeranno le lezioni del primo anno.
- Partecipazione ad eventi (locali/nazionali) e manifestazioni (Open Day Ateneo, Open Day di dipartimento) per l'orientamento.
In queste occasioni vengono presentate l'offerta formativa e gli sbocchi occupazionali dei corsi di studio del Dipartimento.
Nell'Open Day di dipartimento viene presentata la proposta formativa del corso di studio con la partecipazione dei docenti del corso, in modo che ciascuno studente possa avere un primo contatto con i futuri professori e formulare domande che chiariscano dubbi e curiosità .
- Realizzazione di brochure, locandine, poster con la presentazione dei corsi di laurea e i relativi sbocchi professionali.
- Aggiornamento costante del sito web del dipartimento e della home page del corso di studio, con una serie di pagine e sezioni dedicate alle diverse informazioni utili tanto agli studenti interessati all'iscrizione al corso quanto a coloro che già sono iscritti; al sito internet è associato il profilo Facebook del Dipartimento e un profilo Twitter.
I corsi di laurea in ingegneria (Industriale L9 e Meccanica LM33) hanno anche una loro attività di orientamento specifica coordinata da un docente del corso.
In particolare organizza, inoltre, una serie di incontri programmati con le scuole medie superiori, visite programmate nei locali di ingegneria per poter consentire agli studenti di visitare le strutture, i laboratori didattici e i laboratori di ricerca.
Gli incontri sono organizzati direttamente dai docenti responsabili dell'orientamento in entrata.
In corrispondenza di questi incontri, il corso di laurea in ingegneria industriale propone alle Scuole Superiori:
1.
esercitazioni di laboratorio, per consentire agli studenti di assistere ad esperimenti e prove il cui scopo è dare adeguati strumenti pratici informativi per una scelta consapevole del corso di studio, volta a ridurre l'alto tasso di abbandono degli studi universitari.
2.
lezioni simulate aventi per oggetto argomenti reali trattati nelle lezioni dei corsi del primo anno, anche con attività di laboratorio.
3.
partecipazione a seminari e incontri tenuti nei corsi di studio.
Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea magistrale in Ingegneria Meccanica dell'Università della Tuscia è strutturato in modo da formare figure professionali che sappiano coniugare le competenze dell'ingegnere meccanico in un contesto multidisciplinare applicativo, che copre anche competenze di materiali, nuove tecnologie di produzione, energia e ambiente.
Considerata la molteplicità dei settori che richiedono le abilità di un ingegnere meccanico, il programma formativo fornisce competenze interdisciplinari che consentano al laureato di ricoprire ruoli di responsabilità all'interno di diversi ambiti industriali ed è caratterizzato dall'approfondimento delle conoscenze teoriche e applicative dei settori tipici della meccanica, dell'energia e delle tecnologie di lavorazione e produzione.
Il corso di studio si articola su due anni di frequenza, comprensivi di un ulteriore approfondimento della lingua inglese, dello svolgimento di un tirocinio formativo e di orientamento e della redazione della tesi di laurea.
Il percorso formativo si articola pertanto su tre livelli:
a.
una formazione nei settori caratterizzanti l'ingegneria meccanica;
b.
l'acquisizione di contenuti di alcune discipline ritenute importanti ai fini del completamento della figura professionale per gli sbocchi occupazionali, attraverso la scelta tra due gruppi di esami: 1) energia e 2) biosistemi;
c.
lo sviluppo di un'importante attività di progettazione che si concluderà con la stesura di un elaborato tecnico e di una discussione in seduta di laurea che dimostrino l'acquisizione delle competenze trattate nel corso, la capacità di lavorare in autonomia e l'abilità comunicativa.
Gli insegnamenti prevedono attività pratiche, progettuali e/o sperimentali.
La professionalità acquisita è spendibile in posizioni come la progettazione, la produzione, l'installazione e il collaudo, la manutenzione e la gestione di macchine, i servizi industriali e informatici, la gestione dell'energia, la logistica, la commercializzazione, il management tecnico e il marketing.
Il laureato in ingegneria meccanica potrà trovare occupazione in diversi ambiti: stabilimenti di industrie meccaniche ed elettromeccaniche, impianti per la produzione di energia elettrica, imprese impiantistiche ed imprese manifatturiere, aziende pubbliche e private di servizi, società di ingegneria, enti pubblici e privati operanti nel settore dell'approvvigionamento energetico, attività libero professionale di progettazione e/o consulenza, centri e enti di ricerca e sviluppo.
Le conoscenze acquisite gli consentono di svolgere la libera professione e di assumere ruoli di responsabilità anche nell'ambito della direzione, del coordinamento e dello sviluppo di attività industriali e di ricerca in stabilimenti industriali, società di servizio, enti pubblici e privati.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17345 -
SENSORI E SISTEMI DI ACQUISIZIONE DATI
(objectives)
Educational aims: The main objectives of the Sensors and Data Acquisition systems course is to give the student the knowledge of the analysis methods and acquisition systems focusing the attention on the hardware and software (Labview) developed by National Instrument. A deep knowledge on the inertial measurement systems will be provided to the student.
Expected learning outcomes: Knowledge and understanding: knowledge of the working principle of the data acquisition systems, knowledge the software Labview, knowledge of inertial sensors, understanding the body kinematics in order to better understand the algorithms that are implemented for the analysis of inertial sensor outputs. Applying knowledge and understanding: understanding of the right scientific and methodological approach to the measurements; learning how to program in Labview language in order to acquire and analyze electrical signals. learning to independently perform a calibration procedure of sensors such as thermistors, distance sensors, accelerometers, and gyroscopes. Making judgements: the student will be able to understand the experimental results; knowing how to choose the best instruments that has to be used as a function of the required measurements for the analysis of motion; the student will be able to independently implement software for the data acquisition and analysis. Communication skills: the student will be able to report on experiments and to read and write calibration reports and datasheets; understanding of software written in Labview. Learning skills: the ability to apply the learned methodological accuracy and the Labview software to different measurement setups than those studied in the Sensors and Data Acquisition systems course.
|
9
|
ING-IND/12
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17876 -
MODELLISTICA E PROGETTAZIONE IDRAULICA
|
|
17876-1 -
Modulo I
|
5
|
ICAR/02
|
40
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17876-2 -
Modulo II
(objectives)
The course aims in furnishing the knowledge for design and modeling of hydraulic networks, both pressurized pipelines both open channels.
|
4
|
AGR/08
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18545 -
COMPLEMENTI DI MACCHINE E SISTEMI CONVERTITORI DI ENERGIA
(objectives)
EDUCATIONAL OBJECTIVES: The course aims to provide students with the knowledge necessary for the design and verification of fluid machines and energy systems of different types, integrating the basic knowledge typically achieved in the industrial engineering degree at the Batchelor level (off-project heat exchangers, driving and operating volumetric machines, gas turbines with blade cooling and gas micro-turbines, combined systems at multiple pressure levels, fuel cells).
EXPECTED LEARNING RESULTS: At the end of the course the student is expected to have the following knowledge: - knowledge of the detailed operation of heat exchangers, gas turbines with blade cooling and micro-gas turbines, combined systems at multiple pressure levels, fuel cells, fuel processing systems for the production of syngas with a high hydrogen content; - knowledge of the configuration, of the operating principles and of the selection criteria of the main types of volumetric fluid machines. At the end of the course the student is expected to have the following skills: - ability to design thermal engine systems and volumetric machines of medium and high complexity; - ability to check volumetric machines, gas turbines, combined systems at multiple pressure levels, thermal engine systems, hydraulic motors and refrigerators in different operating conditions; - ability to choose a volumetric machine according to the field of application; - ability to carry out the sizing of volumetric pumps and compressors and internal combustion engines; - ability to carry out the dimensioning of fuel processing systems for the production of syngas with a high hydrogen content and of different types of fuel cells; - ability to operate correctly (power regulation, control of operating parameters, performance monitoring) volumetric machines, gas turbines with blade cooling and gas micro-turbines, combined systems at multiple pressure levels, fuel cells. At the end of the course the student is expected to have the communication skills to describe, in written and oral form, the sizing, design choices, checks, operations and monitoring in the areas of heat exchangers, gas turbines with cooling of gas blades and microturbines, combined systems at multiple pressure levels, fuel cells, fuel processing systems for the production of syngas with a high hydrogen content.
|
9
|
ING-IND/08
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17343 -
COSTRUZIONE DI MACCHINE
(objectives)
The course is the continuation of the courses of "Mechanical Design and Construction of Machines" given during the first degree in Industrial Engineering. Teaching is aimed at completing the student's preparation in the typical topics of the field and enables him to acquire the skills described below. EXPECTED LEARNING RESULTS - Knowledge and Understanding Capabilities: Advanced knowledge on calculation, design and verification of mechanical structures and mechanical components where stress and deformation states are biaxial or triaxial, stressed both in elastic and over-stress and subjected to thermal fields, by using either theoretical-analytical methods or numerical methods. - Applying Knowledge and Understanding: Ability to design and / or verify structural elements and mechanical groups of industrial interest, ensuring their suitability for service also in reference to sectoral regulations. - Making Judgment: To be able to interpret sizing results and to prepare the structural optimization of it. - Communication Skills: Being able to describe scientific issues related to mechanical design and technical drawing in written and oral form. - Learning Skills: Advanced knowledge on calculation, design and verification of mechanical structures and mechanical components where stress and deformation states are biaxial or triaxial, stressed both in elastic and over-stress and subjected to thermal fields, by using either theoretical-analytical methods or numerical methods.
|
9
|
ING-IND/14
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17347 -
METODI NUMERICI PER LA TERMOFLUIDODINAMICA
(objectives)
The objective of the course is to provide the knowledge and skills for the analysis of thermo-fluid dynamic problems in engineering by means of the CFD (Computational Fluid Dynamics) technique. In the first part of the course, the basic theoretical aspects related to the thermo-fluid dynamics governing equations will be addressed, together with the discretization methods of the governing equations and the numerical techniques for their solution. The concepts of stability, consistency, convergence and accuracy will be then illustrated in order to address the solution analysis. Finally, some practical guidelines on CFD simulation will be illustrated. Part of the course will be dedicated to the analysis of simple CFD problems of laminar and turbulent flows using dedicated CFD software. The students will be able to apply the CFD technique in original ways, even in a research and/or interdisciplinary contexts, and then for the solution of unknown or not familiar problems. Students will have the ability to handle the complexity of computational thermo-fluid dynamic problems even with incomplete data and will be able to formulate judgements on them. In addition, students will have the skills to communicate the information relative to the analysed problems, to their knowledge and their solution to specialist and non-specialist audience.
Knowledge and understanding: To understand the fundamental principles of numerical thermo-fluid dynamics. To know the methods of discretization and solution of the governing equations with numerical techniques. To acquire the basic knowledge for performing numerical CFD simulations. Applying knowledge and understanding: By carrying out case studies, the student will be encouraged to develop an applicative skills on the methodologies and techniques acquired. Making judgments: To be able to apply the acquired knowledge to solve simple application problems of numerical thermo-fluid dynamics. Communication skills: Knowing how to present, both in written and oral form, simple problems and possible solutions of thermo-fluid dynamics using numerical techniques. Learning skills: Knowing how to collect information from textbooks and other material for the autonomous solution of problems related to numerical thermo-fluid dynamics.
|
6
|
ING-IND/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17349 -
TECNOLOGIE E LAVORAZIONI SPECIALI
(objectives)
The aim of the course is to present machining systems, with particular attention to those for chip removal, with a focus about their planning and optimization. In addition, the programming methods for numerical control machine tools and non-conventional machining will be illustrated. The student will have to acquire accurate knowledge of the main technologies and special processing systems, adopted in the industrial sector. In particular he will have to develop the ability to analyze production systems, with particular reference to chip removal, with a focus on their planning and optimization. The increasing complexity of production systems is described and analyzed to evaluate the performances through significant indicators: system resources utilization coefficients, productivity and products crossing times.
Expected learning outcomes: 1) Knowledge and understanding: Knowledge of machining for material removal and of the various production cycles for a mechanical component. 2) Applying knowledge and understanding: Learn about the elementary optimization techniques of material removal fabrication cycle, in order to identify and design the various production phases and process parameters. 3) Making judgements: Knowledge of the main issues related to choices made for the production of a specific component. 4) Communication skills: Maximum dimensioning of chip removal operations, programming them in machine language. 5) Learning skills: Drawing up the manufacturing cycles of mechanical components and their economic evaluation.
|
9
|
ING-IND/16
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17350 -
PROGETTAZIONE DI IMPIANTI DI CONVERSIONE ENERGETICA
(objectives)
The Course aims to give students: . procedural tools such as practical approaches and simulation software to face typical design issues while developing integrated plants for energy production; - case studies related to real operating plants and designing procedures, to support the critical analysis of the energy production plant contexts by the students.
|
9
|
ING-IND/09
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
Esami di indirizzo (energia e biosistemi) Percorso Standard - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
17352 -
TECNOLOGIE PER LA FUSIONE NUCLEARE
|
|
17352-1 -
Modulo I
|
Also available in another semester or year
|
17352-2 -
Modulo II
|
Also available in another semester or year
|
17354 -
MACCHINE E IMPIANTI PER I BIOSISTEMI
(objectives)
The student will acquire the basic skills to develop the mechanization of the operations of the main agricultural, forestry and green maintenance sites. In particular, he will be able to choose suitable machines for quality work (knowing materials, operating modes) and respecting constraints on mechanization (economic, environmental, safety, etc.).
EXPECTED LEARNING RESULTS • Knowledge and understanding skills The student will acquire knowledge and understanding about the principles underlying the design and operation of machines and plants and know how to introduce them into agricultural, forestry and green maintenance sites, while respecting various constraints.
• Ability to apply knowledge and understanding The student will acquire the skills to apply the theoretical knowledge of the topics dealt in the course with a critical sense for the identification of individual machines, a park of machinery or plant for agricultural, forestry and green maintenance yards.
• Autonomy of judgment The student will be able to select specific machines and plants suitable for the various types of agricultural, forestry and green maintenance sites, in an objective way, without letting them be influenced by the machine manufacturers and also respecting the social, scientific or ethics related to each decision of mechanization.
• Communicative Skills The student will be able to communicate machine and plant information and their technical and economic requirements to third parties (employers, clients such as farms, forestry companies, etc.), motivating their choices .
• Learning ability The articulation of the course will be developed in such a way as to convey to the students at first the "transversal" basic concepts, regarding any type of machine. Next, individual types of machines will be treated (most commonly in agricultural, forestry and green maintenance sites). The topics will be dealt with in order to stimulate the will to learn, in the logic of gradually developing knowledge, from mechanical materials and principles, to building and safety aspects, to machine management. The same logic is required in the creation of a textbook or presentation that will be taken into account in the assessment of learning.
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17355 -
TECNOLOGIE E IMPIANTI ALIMENTARI
(objectives)
The aim of the course is to give basic knowledge on unit operations and processes.
|
6
|
AGR/15
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17362 -
MONITORAGGIO AMBIENTALE
|
Also available in another semester or year
|
|
17358 -
ESAME A SCELTA DELLO STUDENTE
|
6
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
18563 -
MOTORI A COMBUSTIONE INTERNA E SISTEMI PER LA PROPULSIONE
(objectives)
The objective of the first module is the comprehension of the basic physics involved in powertrains: - Provide the theoretical and analytical bases for understanding basic thermo-fluid dynamic processes within traditional and innovative powertrains. - Provide methods and instruments for the design powertrain components
Expected results: Coherently with the SUA-CdS objectives, the expected results are: - Knowledge of the physical foundations and mathematical instruments useful for understanding the powertrain working principles.(Dublin descriptors 1 and 5) - Capacity of utilizing the methodologies for the design powertrain components (Dublin descriptors 2 and 3)
|
6
|
ING-IND/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
Esami di indirizzo (energia e biosistemi) Percorso Standard - (show)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
17352 -
TECNOLOGIE PER LA FUSIONE NUCLEARE
|
|
17352-1 -
Modulo I
(objectives)
The course will provide the basics necessary to physical (module II) and engineering (module I) understanding of fusion nuclear energy systems covering topics from magnetic confinement and plasma physics to plasma surface interaction, reactor materials, control systems and mechanics. The main objectives are (a) knowledge and key aspects of engineering, technology and physics associated with the ' magnetic fusion energy, (b) identification of the main features nuclear fusion tokamak devices , (c) knowledge of the state of the international research (JET, EAST, ASDEX) and perspectives of fusion nuclear energy (next experimental machines as DTT, ITER and DEMO). The expected learning results are: (i) the knowledge of the theoretical contents of the course (Dublin descriptor n°1), (ii) the competence in presenting technical argumentation skills (Dublin descriptor n°2), (iii) autonomy of judgment (Dublin descriptor n°3) in proposing the most appropriate approach to argue the request and (iv) the students' ability to express the answers to the questions proposed by the Commission with language properties, to support a dialectical relationship during discussion and to demonstrate logical-deductive and summary abilities in the exposition (Dublin descriptor n°4).
|
5
|
ING-IND/31
|
40
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17352-2 -
Modulo II
(objectives)
The course will provide the basics necessary to physical (module II) and engineering (module I) understanding of fusion nuclear energy systems covering topics from magnetic confinement and plasma physics to plasma surface interaction, reactor materials, control systems and mechanics. The main objectives are (a) knowledge and key aspects of engineering, technology and physics associated with the ' magnetic fusion energy, (b) identification of the main features nuclear fusion tokamak devices , (c) knowledge of the state of the international research (JET, EAST, ASDEX) and perspectives of fusion nuclear energy (next experimental machines as DTT, ITER and DEMO). The expected learning results are: (i) the knowledge of the theoretical contents of the course (Dublin descriptor n°1), (ii) the competence in presenting technical argumentation skills (Dublin descriptor n°2), (iii) autonomy of judgment (Dublin descriptor n°3) in proposing the most appropriate approach to argue the request and (iv) the students' ability to express the answers to the questions proposed by the Commission with language properties, to support a dialectical relationship during discussion and to demonstrate logical-deductive and summary abilities in the exposition (Dublin descriptor n°4).
|
4
|
ING-IND/19
|
32
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17354 -
MACCHINE E IMPIANTI PER I BIOSISTEMI
|
Also available in another semester or year
|
17355 -
TECNOLOGIE E IMPIANTI ALIMENTARI
|
Also available in another semester or year
|
17362 -
MONITORAGGIO AMBIENTALE
(objectives)
The course aim is the knowledge of hydrological processes monitoring. Specifically, the course will focus on instrumentations and sensoring useful for observing environmental parameters.
It is possible to identify three main aims: Refresh of notions about hydrological processes and their modelling, with particular emphasis of river discharge and precipitations. Learning about instruments and sensoring for hydrological observations. Learning and applying innovative approaches based on image analysis.
Expected outcomes following the Dublin descriptors:
Knowledge and understanding. hydrological phenomena, specifically, rainfall and runoff formation. Common practice of data collection and measurements in hydrology.
Applying knowledge and understanding The concepts with a more technical and applicative implication (tools and approaches for the measurement and estimation of hydrological variables) will be consolidated through both traditional (exercises) and advanced (small experiments to be developed independently) practical labs.
Making judgements - Communication skills - Learning skills Students will be asked to develop a project that, other to provide a practical example for estimating river flow velocity, will allow them to investigate on the role of the image analysis. The project will be assigned without a rigid scheme, student will be invited to identify himself a scientific question on which he can investigate with the software application. During the project he will identify the answer to the scientific question and motivate his conclusions. Setting small groups and interacting with the lecturer will stimulate Making judgements - Communication skills - Learning skills under the hydrological perspective.
|
9
|
AGR/08
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
17359 -
GESTIONE DEI PROGETTI E DEGLI IMPIANTI INDUSTRIALI
(objectives)
1) Knowledge and understanding; The course aims to transfer the basic knowledge of project management of the management of production plants including inventory management. The expected results are the understanding of the basic concepts of the topics covered. 2) Applying knowledge and understanding; The course aims to transfer the tools useful for solving problems related to the management of a project and an industrial process. The expected results include the understanding of the techniques applied to real case studies. 3) Autonomy of judgment (making judgments); The acquisition of an autonomy of judgment is a consequence of the didactic approach of the entire course of study, in which the theoretical training is accompanied by examples, applications, exercises, both practical and theoretical, single and group, which accustom the student to making decisions, and being able to judge and predict the effect of their choices. 4) Communication skills; Throughout the course, the student is asked to expose the concepts acquired precisely in order to develop communication skills through the presentation of project work, of exercises solved on case studies proposed by the teacher. The development of communication skills involves the acquisition and use of the technical terminology of the subject. 5) Ability to learn (learning skills) The course involves the transfer of engineering practice relating to: (i) solve typical problems of project management and industrial processes by combining theory and practice; (ii) design and control a project and an industrial process using the techniques of industrial engineering; (iii) recognize the decision-making variables most influencing a project in order to govern the processes through forecasts, simulations and optimizations.
|
9
|
ING-IND/17
|
72
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17360 -
ATTIVITA' DI TIROCINIO E SEMINARIALI
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
17555 -
INGLESE
(objectives)
àòlkjhgftr789pè+ 421
|
3
|
L-LIN/12
|
24
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
17361 -
PROVA FINALE
|
15
|
|
375
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
18563 -
MOTORI A COMBUSTIONE INTERNA E SISTEMI PER LA PROPULSIONE
(objectives)
The objective of the first module is the comprehension of the basic physics involved in powertrains: - Provide the theoretical and analytical bases for understanding basic thermo-fluid dynamic processes within traditional and innovative powertrains. - Provide methods and instruments for the design powertrain components
Expected results: Coherently with the SUA-CdS objectives, the expected results are: - Knowledge of the physical foundations and mathematical instruments useful for understanding the powertrain working principles.(Dublin descriptors 1 and 5) - Capacity of utilizing the methodologies for the design powertrain components (Dublin descriptors 2 and 3)
|
6
|
ING-IND/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
17354 -
MACCHINE E IMPIANTI PER I BIOSISTEMI
(objectives)
The student will acquire the basic skills to develop the mechanization of the operations of the main agricultural, forestry and green maintenance sites. In particular, he will be able to choose suitable machines for quality work (knowing materials, operating modes) and respecting constraints on mechanization (economic, environmental, safety, etc.).
EXPECTED LEARNING RESULTS • Knowledge and understanding skills The student will acquire knowledge and understanding about the principles underlying the design and operation of machines and plants and know how to introduce them into agricultural, forestry and green maintenance sites, while respecting various constraints.
• Ability to apply knowledge and understanding The student will acquire the skills to apply the theoretical knowledge of the topics dealt in the course with a critical sense for the identification of individual machines, a park of machinery or plant for agricultural, forestry and green maintenance yards.
• Autonomy of judgment The student will be able to select specific machines and plants suitable for the various types of agricultural, forestry and green maintenance sites, in an objective way, without letting them be influenced by the machine manufacturers and also respecting the social, scientific or ethics related to each decision of mechanization.
• Communicative Skills The student will be able to communicate machine and plant information and their technical and economic requirements to third parties (employers, clients such as farms, forestry companies, etc.), motivating their choices .
• Learning ability The articulation of the course will be developed in such a way as to convey to the students at first the "transversal" basic concepts, regarding any type of machine. Next, individual types of machines will be treated (most commonly in agricultural, forestry and green maintenance sites). The topics will be dealt with in order to stimulate the will to learn, in the logic of gradually developing knowledge, from mechanical materials and principles, to building and safety aspects, to machine management. The same logic is required in the creation of a textbook or presentation that will be taken into account in the assessment of learning.
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
17355 -
TECNOLOGIE E IMPIANTI ALIMENTARI
(objectives)
The aim of the course is to give basic knowledge on unit operations and processes.
|
6
|
AGR/15
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
18415 -
GESTIONE DELL'ENERGIA E DEI SERVIZI INDUSTRIALI
(objectives)
The course aims to provide the students with the knowledge necessary for preliminary design and inspection of service facilities as well as conducting energy efficiency projects in industrial establishments and complex organizations.
|
6
|
ING-IND/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
18417 -
MODELLISTICA E PROGETTAZIONE DI SISTEMI MECCANICI
(objectives)
The course aims to provide to the students the following learning outcomes: - to present methods and tools for the geometrical modelling and simulation - to illustrate methods and tools for the creation and use of virtual prototypes to be used during the design and validation, as well as along the whole product lifecycle.7 - to illustrate innovative and standard techniques and technologies for the interaction with the virtual prototype. - to face the issues related to virtual modelling in specific application contexts and related to the use of innovative industrial design technologies.
|
6
|
ING-IND/15
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|