Degree Course: LINGUE E CULTURE PER LA COMUNICAZIONE INTERNAZIONALE (LM-37)
A.Y. 2018/2019
Autonomia di giudizio
Il laureato magistrale della classe 37 deve essere in grado di:
- raccogliere autonomamente dati su problematiche connesse alla specificità della classe mostrando autonomia organizzativa;
- utilizzare consapevolmente gli strumenti bibliografici in relazione alla ricerca linguistica e letteraria e alla mediazione interculturale;
- analizzare ed elaborare i dati della comunicazione orale o di testi scritti, soprattutto letterari, secondo le metodologie apprese, sempre in un ampio orizzonte storico-culturale, mostrando un'autonoma capacità di interpretazione e giudizio e la capacità di problematizzare il testo, cioè di leggerlo non come un dato acquisito, ma come uno stimolo alla riflessione ermeneutica;
- approfondire l'attualità socio-culturale dei contesti storico-geografici e culturali relativi alle lingue studiate, anche nella prospettiva dell'interculturalità.
Tutte le attività formative previste nel percorso della classe 37 concorrono all'acquisizione di autonomia di giudizio; si evidenziano in particolare:
- le attività rivolte a rilevare i mutamenti dei contesti socio-linguistico-culturali e il ruolo delle lingue nelle relazioni interculturali;
- la partecipazioni alle attività di tirocinio formativo o professionale, in cui lo studente si raffronta con contesti operativi specifici;
- la partecipazione ad attività di gruppo seminariali con discussioni ed esercitazioni sull'analisi e l'interpretazioni dei testi, e sulle questioni metodologiche e teoriche di livello avanzato, in cui verrà stimolata la creatività critica dei discenti;
- la partecipazione ad attività di gruppo seminariali propedeutiche allo svolgimento della prova finale e durante l'attività di organizzazione ed elaborazione della prova finale stessa;
- la redazione dell'elaborato finale, in cui lo studente dovrà dar prova di aver effettivamente conseguito una sua propria autonomia di giudizio, affrontando con originalità ed efficacia l'argomento propostogli.
La verifica delle capacità di giudizio autonomo sarà effettuata mediante:
- esami di profitto e prove di valutazione scritte e orali;
- relazioni sui risultati della partecipazione ad attività di laboratorio e di tipo seminariale;
- prova di valutazione finale.Abilità comunicative
Il laureato magistrale della classe 37 deve avere acquisito la capacità di:
- comunicare in maniera appropriata in italiano e nelle lingue straniere studiate informazioni, idee, problemi e soluzioni, mostrando competenza e libertà di espressione sia nella forma scritta sia nella forma orale, ed utilizzando adeguate forme comunicative a seconda degli interlocutori, sia specialisti sia non specialisti.
Il laureato magistrale saprà comprendere testi complessi, a cominciare dalle opere letterarie, e formulare articolate analisi critiche relative al proprio campo di studi;
- relazionarsi in contesti eterogenei e multiculturali scegliendo specifici registri comunicativi;
- formulare persuasivamente e a difendere efficacemente le proprie personali convinzioni e le scelte ideate e progettate per la soluzione di specifici problemi scientifici o professionali.
Oltre agli specifici insegnamenti dell'ambito linguistico, l'acquisizione delle abilità comunicative si raggiunge all'interno delle varie attività formative, tramite:
- relazioni ed elaborati su problematiche complesse;
- svolgimento di attività a diretto contatto con contesti multilinguistici e multiculturali;
- partecipazione a tirocini, stages, progetti Erasmus e Socrates;
- preparazione della prova finale, anche con l'impiego di strumenti multimediali.
Le presenti abilità sono verificate attraverso esami di profitto; elaborazione di relazioni e documenti scritti e l'esposizione orale dei medesimi, inclusa la prova di valutazione finale, in cui si presenta e si argomenta il contenuto dell'elaborato anche mediante supporto informatico.Capacità di apprendimento
Il laureato magistrale della classe 37 deve avere acquisito le strategie cognitive necessarie per:
- sviluppare ulteriormente le proprie competenze nelle lingue studiate, in vista di livelli di apprendimento più elevati, individuando gli strumenti più appropriati per un aggiornamento linguistico e culturale (ad esempio riferendosi a specifiche banche dati che consentano l'informazione aggiornata);
- sviluppare ulteriormente con capacità di analisi e di sintesi ed in regime di autonomia i contenuti studiati e tematiche di pertinenza della classe, da applicare a contesti professionali, in modo da ingenerare un continuo processo di formazione di autoapprendimento, o al fine di un proseguo dei propri studi a livelli di alta specializzazione.
Le capacità di apprendimento acquisite sono il risultato di tutte le attività formative, nel loro complesso; si sottolinea in particolare:
- lo studio individuale, affiancato da supporto tutoriale e iniziative di supporto alla capacità di programmazione e organizzazione del tempo di studio;
- attività laboratoriali e su piattaforma multimediale per l'apprendimento e l'auto-apprendimento, in particolare delle lingue;
- attività di ricerca bibliografica e di aggiornamento e uso di nuovi strumenti critici secondo le più recenti pubblicazioni nel proprio ambito di competenza;
- attività di confronto seminariale, con attiva e critica partecipazione da parte degli studenti, inclusa la correzione degli elaborati e riscrittura.
Viene valutata attraverso varie forme di verifica continua durante le attività formative.Requisiti di ammissione
Al corso di laurea magistrale in Lingue e culture per la comunicazione internazionale (LM 37) si accede da una delle seguenti lauree triennali:
ex DM 509 – classi 3, 5, 11, 13, 14, 15, 18, 23, 29, 30, 35, 38, 39;
ex DM 270 – L 1, L 3, L 5, L 6, L 10, L 11, L 12, L 15, L 19, L 20, L 36, L 37, L 42.
Vi possono accedere inoltre i titolari di laurea in Lingue e letterature straniere del vecchio ordinamento quadriennale e i titolari di diploma triennale in Interpretariato e traduzione.
Per accedere alla LM 37 bisogna inoltre avere conseguito come minimo 16 CFU nella lingua oggetto di maggiore approfondimento nel corso magistrale e come minimo 8 cfu in una letteratura straniera pertinente a tale lingua; almeno 12 CFU nella seconda lingua e 8 CFU in una letteratura straniera ad essa pertinente.
Bisognerà inoltre che siano stati conseguiti come minimo 8 CFU complessivamente nei seguenti ssd: L-FIL-LET/09 Filologia e linguistica romanza, L-FIL-LET/15 Filologia germanica, L-LIN/01 Glottologia e linguistica, L-LIN/02 Didattica delle Lingue moderne, L-LIN/21 Slavistica (per quanto attiene alla Filologia), M-FIL/05 Filosofia e teoria dei linguaggi.
E' prevista la verifica dell'adeguatezza della personale preparazione da parte di una commissione designata dal Consiglio del corso di studio, attraverso l'esame del curriculum formativo del corso di laurea triennale e delle votazioni conseguite e, se ritenuto necessario, attraverso colloqui personali o appositi test.
Prova finale
La prova finale prevede la stesura di un elaborato scritto, eventualmente supportato o corredato da materiali multimediali, su argomento coerente con gli studi della classe e concordato con un docente del Dipartimento.
L'elaborato, che non dovrà essere inferiore a 240000 battute e non superare le 400.000 battute, dovrà contenere elementi di originalità e dimostrare padronanza della tematica e capacità di applicazione di metodologie di ricerca.
Una parte dell'elaborato dovrà essere redatta in lingua straniera (la prima o la seconda lingua studiata) ed essere corredato da un abstract in lingua straniera.
La prova finale consisterà nella presentazione, discussione e argomentazione del tema trattato nell'elaborato davanti ad una Commissione, tra i cui componenti devono essere compresi il relatore e il correlatore della tesi.
Orientamento in ingresso
L'attività di orientamento nei confronti degli utenti potenziali del corso di studio viene svolta innanzitutto in direzione degli studenti che frequentano nella stessa sede il corso di lauera in Lingue e culture moderne (L 11), del quale il corso di laurea magistrale in Lingue e culture per la comunicazione internazionale è stato pensato come continuazione ed approfondimento.
Inoltre, poiché l'esperienza rivela che una parte non irrilevante degli iscritti ha conseguito la laurea di primo livello in un ateneo diverso, particolare impegno viene dedicato all'illustrazione all'esterno delle caratteristiche e dei contenuti del corso di laurea magistrale, attraverso strumenti informativi telematici e cartacei.
Si prevedono incontri di orientamento con gli studenti che presentano istanza di pre-iscrizione.
I delegati all'orientamento del DISTU sono i prof.ri, Stefano Telve, Michela Marroni, Alessia Rovelli, Alberto Spinosa.
Il Corso di Studio in breve
Il Corso di Laurea magistrale in Lingue per la Comunicazione Internazionale si propone di fornire ai propri laureati una griglia ben articolata di insegnamenti, in cui approfondite competenze metodologiche e critiche relative alle due lingue straniere scelte si coniugano a una matura capacità di comprensione e analisi del mondo e delle ampie dinamiche culturali di cui le lingue studiate sono espressione.
Il percorso formativo prevede in totale 11 esami.
Lo studente dovrà scegliere una prima lingua (due esami, uno per ogni anno di corso) e una seconda lingua (un esame) che saranno accompagnate da esami delle relative letterature.
Possono essere scelte le seguenti lingue: Arabo, Francese, Inglese, Portoghese e Brasiliano, Russo, Spagnolo, Tedesco.
L'arabo e il russo possono essere scelte solo come seconda lingua; per queste due lingue l'insegnamento della lingua e della letteratura fanno parte dello stesso corso.
La restante parte degli esami offre una gamma molto ampia e ragionata di insegnamenti: dalla storia alla linguistica, dalla filosofia alla geografia politica alle letterature anglo-americane.
Dall'anno accademico 2017-18 il corso si articola in due curricula:
curriculum Letterature e civiltà, che prevede l'approfondimento al secondo anno delle letterature
curriculum Attività e produzione culturale, che prevede l'esame obbligatorio di Editoria digitale e consente un esame di storia dell'arte invece della seconda annualità di letteratura straniera.
Gli studenti hanno a disposizione un esame a scelta da una lista di esami consigliati nel secondo anno.
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Letterature e civiltà
Curriculum Letterature e civiltà-Opzione A
FIRST YEAR
First semester
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA I - 1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA I -1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
seconda lingua e traduzione straniera- 1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
13023 -
LINGUA E TRADUZIONE FRANCESE
(objectives)
« Traduction et traductologie par les corpus »
Students will be trained in the translation analysis (the commentaire de traduction) of texts from French into Italian and from Italian into French. They will also explore theoretical and practical aspects of translation through concepts, tools and translation practices developed in the field of corporate linguistics. It will also explore the concept of specialty languages and the problems of translating specialty texts.
|
8
|
L-LIN/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13024 -
LINGUA E TRADUZIONE INGLESE
(objectives)
Rhetoric and Persuasion in Contemporary Political language. 1st yr Level C1, 2nd yr Level C1/C2 european Framework
|
8
|
L-LIN/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13027 -
LINGUA E TRADUZIONE SPAGNOLA
|
8
|
L-LIN/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13028 -
LINGUA E TRADUZIONE TEDESCA
|
8
|
L-LIN/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13029 -
LINGUA E TRADUZIONE PORTOGHESE E BRASILIANA
|
8
|
L-LIN/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
LETT-1 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15755 -
PRAGMATICA E ARGOMENTAZIONE
|
8
|
M-FIL/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15754 -
TRADIZIONE E PERMANENZA DEI CLASSICI
(objectives)
Il corso si propone di avvicinare gli studenti alla cultura classica attraverso la lettura diretta delle opere degli autori greci e latini. Come esame inserito nel piano di studi della classe di laurea in Lingue e culture moderne, particolare attenzione sarà dedicata allo studio della fortuna degli autori classici nelle culture e letterature straniere moderne.
|
8
|
L-FIL-LET/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
LETT-2 ESAME OPZIONALE-1 ANNO - (show)
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
18119 -
GLOTTOLOGIA
|
Also available in another semester or year
|
18120 -
LINGUISTICA DELLE SOCIETA'
(objectives)
Aims and results a.y. 18/19 At the end of the course, students will be able: 1) to discuss and comment the 'linguistic diversity' 2) to analyse and comment typologically linguistic structures 3) to correlate language, culture and society
|
10
|
L-LIN/01
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18461 -
LINGUISTICA APPLICATA
(objectives)
Course: Applied Linguistics
Descriptions: The purpose of this course is to provide students with advanced knowledge in the field of language teaching. The first module of the course provides an overview of the applications of research-based linguistic theory and methodology to language teaching, from the the perspective of the so called educational linguistics. The second module focuses on vocabulary learning and teaching; it will be shown how contemporary approaches to lexical semantics can help to construct more effective methods of teaching lexical phenomena like polysemy, homonymy, metaphors, idioms.
The course will be held in Italian. International students are invited to contact the professor by sending an email to f.casadei@unitus.it to get more infos.
|
10
|
L-LIN/02
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
3 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA II- 2 ANNO -LETT - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13080 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA II- 2 ANNO -LETT - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
4 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17155 -
STORIA DELLA FILOSOFIA
(objectives)
This course is designed to introduce students to the knowledge of aristocratic patronage of philophers in modern England, requiring a deep mastery of critical tools for the interpretation of the historical relationship between society and philosophy in modern England.
|
8
|
M-FIL/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13081 -
STORIA MEDIEVALE
|
8
|
M-STO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18465 -
Storia contemporanea
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
14031 -
GEOGRAFIA POLITICA ED ECONOMICA, POLITICA DELL'AMBIENTE
(objectives)
MAIN OBJECTIVES TO BE ACHIEVED THROUGH A TARGETED TEACHING METHODOLOGY 1- Develop interest for research 2- Identify, in the study and treatment of texts, Keywords, Central Themes, Theoretical issues 3- Increase Knowledge and Understanding, Enlarge Communication Skills" (in minimum 2 languages) 4- Strengthen Making Judgements dimension 5- Applying Knowledge Management and encourage Learning and Innovation as sources of competitive advantage.
|
8
|
M-GGR/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17855 -
DIRITTO E LEGISLAZIONE AMBIENTALE
|
Also available in another semester or year
|
17853 -
DIRITTO DELL'UNIONE EUROPEA
(objectives)
The course aims to provide an overall understanding of European Union law. It starts with an introduction, which focuses on the integration process through the modification of the treaties and the enlargement. It highlights the peculiarities of the European Union as a legal order and a “community of law”, with respect to the phenomenon of international organization. The analysis also covers the free movement of people and the European citizenship. Then, the European institutional framework is examined, taking into account the relation between the Institutions and the principles guiding their interaction. The toolkit adopted by the Union to overcome the democratic deficit is illustrated, including the decision-making procedures for the adoption of EU acts. Then, the course focuses on the principles which regulate the attribution and the exercise of EU competences and the forms of differentiated application. The hierarchy, features and functioning of EU sources is then introduced and explained in its relations with domestic law. The notions of primacy, autonomy and direct effect of EU law are widely investigated, alongside the modalities for the implementation of EU law in national legal orders, in particular in Italy. Finally, an in-depth examination of the functions of the EU Court of Justice is carried out, with peculiar emphasis on the preliminary ruling as an instrument of dialogue between the courts.
|
8
|
IUS/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17854 -
DIRITTO INTERNAZIONALE
|
Also available in another semester or year
|
18463 -
GEOGRAFIA, SALVAGUARDIA DI NATURA E AMBIENTE, SVILUPPO SOSTENIBILE
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ALTRE ATTIVITA FORMATIVE - LETT - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18342 -
Prova finale
|
18
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Curriculum Letterature e civiltà-Opzione B
FIRST YEAR
First semester
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA I - 1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA I -1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
SECONDA LINGUA E LETTERATURA I -1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
14786 -
LINGUA E LETTERATURA ARABA
|
Also available in another semester or year
|
14792 -
LINGUA E LETTERATURA RUSSA
(objectives)
Il corso è finalizzato a consolidare le conoscenze e competenze linguistiche precedentemente acquisite mediante l’approfondimento delle strutture morfosintattiche e dei registri linguistici, e l’ampliamento del lessico, funzionali alla comprensione e alla produzione orale e scritta di testi di medio/alta difficoltà, con particolare riferimento alla produzione letteraria di Anton Pavlovič Čechov.
|
8
|
L-LIN/21
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
LETT-2 ESAME OPZIONALE-1 ANNO - (show)
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
18119 -
GLOTTOLOGIA
|
Also available in another semester or year
|
18120 -
LINGUISTICA DELLE SOCIETA'
(objectives)
Aims and results a.y. 18/19 At the end of the course, students will be able: 1) to discuss and comment the 'linguistic diversity' 2) to analyse and comment typologically linguistic structures 3) to correlate language, culture and society
|
10
|
L-LIN/01
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18461 -
LINGUISTICA APPLICATA
(objectives)
Course: Applied Linguistics
Descriptions: The purpose of this course is to provide students with advanced knowledge in the field of language teaching. The first module of the course provides an overview of the applications of research-based linguistic theory and methodology to language teaching, from the the perspective of the so called educational linguistics. The second module focuses on vocabulary learning and teaching; it will be shown how contemporary approaches to lexical semantics can help to construct more effective methods of teaching lexical phenomena like polysemy, homonymy, metaphors, idioms.
The course will be held in Italian. International students are invited to contact the professor by sending an email to f.casadei@unitus.it to get more infos.
|
10
|
L-LIN/02
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
3 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
LETT-1 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15755 -
PRAGMATICA E ARGOMENTAZIONE
|
8
|
M-FIL/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15754 -
TRADIZIONE E PERMANENZA DEI CLASSICI
(objectives)
Il corso si propone di avvicinare gli studenti alla cultura classica attraverso la lettura diretta delle opere degli autori greci e latini. Come esame inserito nel piano di studi della classe di laurea in Lingue e culture moderne, particolare attenzione sarà dedicata allo studio della fortuna degli autori classici nelle culture e letterature straniere moderne.
|
8
|
L-FIL-LET/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
SECONDA LINGUA E LETTERATURA STRANIERA II - 2 ANNO-LETT - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13080 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
SECONDA LINGUA E LETTERATURA STRANIERA II - 2 ANNO-LETT - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
14850 -
LINGUA E LETTERATURA ARABA II
|
Also available in another semester or year
|
14853 -
LINGUA E LETTERATURA RUSSA II
(objectives)
Il corso è finalizzato a consolidare le conoscenze e competenze linguistiche precedentemente acquisite mediante l’approfondimento delle strutture morfosintattiche e dei registri linguistici, e l’ampliamento del lessico, funzionali alla comprensione e alla produzione orale e scritta di testi di medio/alta difficoltà, con particolare riferimento alla produzione letteraria di Anton Pavlovič Čechov.
|
8
|
L-LIN/21
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
4 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17155 -
STORIA DELLA FILOSOFIA
(objectives)
This course is designed to introduce students to the knowledge of aristocratic patronage of philophers in modern England, requiring a deep mastery of critical tools for the interpretation of the historical relationship between society and philosophy in modern England.
|
8
|
M-FIL/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13081 -
STORIA MEDIEVALE
|
8
|
M-STO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18465 -
Storia contemporanea
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
14031 -
GEOGRAFIA POLITICA ED ECONOMICA, POLITICA DELL'AMBIENTE
(objectives)
MAIN OBJECTIVES TO BE ACHIEVED THROUGH A TARGETED TEACHING METHODOLOGY 1- Develop interest for research 2- Identify, in the study and treatment of texts, Keywords, Central Themes, Theoretical issues 3- Increase Knowledge and Understanding, Enlarge Communication Skills" (in minimum 2 languages) 4- Strengthen Making Judgements dimension 5- Applying Knowledge Management and encourage Learning and Innovation as sources of competitive advantage.
|
8
|
M-GGR/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17855 -
DIRITTO E LEGISLAZIONE AMBIENTALE
|
Also available in another semester or year
|
17853 -
DIRITTO DELL'UNIONE EUROPEA
(objectives)
The course aims to provide an overall understanding of European Union law. It starts with an introduction, which focuses on the integration process through the modification of the treaties and the enlargement. It highlights the peculiarities of the European Union as a legal order and a “community of law”, with respect to the phenomenon of international organization. The analysis also covers the free movement of people and the European citizenship. Then, the European institutional framework is examined, taking into account the relation between the Institutions and the principles guiding their interaction. The toolkit adopted by the Union to overcome the democratic deficit is illustrated, including the decision-making procedures for the adoption of EU acts. Then, the course focuses on the principles which regulate the attribution and the exercise of EU competences and the forms of differentiated application. The hierarchy, features and functioning of EU sources is then introduced and explained in its relations with domestic law. The notions of primacy, autonomy and direct effect of EU law are widely investigated, alongside the modalities for the implementation of EU law in national legal orders, in particular in Italy. Finally, an in-depth examination of the functions of the EU Court of Justice is carried out, with peculiar emphasis on the preliminary ruling as an instrument of dialogue between the courts.
|
8
|
IUS/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17854 -
DIRITTO INTERNAZIONALE
|
Also available in another semester or year
|
18463 -
GEOGRAFIA, SALVAGUARDIA DI NATURA E AMBIENTE, SVILUPPO SOSTENIBILE
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
18342 -
Prova finale
|
18
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Optional Group:
ALTRE ATTIVITA FORMATIVE - LETT - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Curriculum Letterature e civiltà-Opzione C
FIRST YEAR
First semester
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA I - 1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA I -1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
SECONDA LINGUA E LETTERATURA I -1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
14786 -
LINGUA E LETTERATURA ARABA
|
Also available in another semester or year
|
14792 -
LINGUA E LETTERATURA RUSSA
(objectives)
Il corso è finalizzato a consolidare le conoscenze e competenze linguistiche precedentemente acquisite mediante l’approfondimento delle strutture morfosintattiche e dei registri linguistici, e l’ampliamento del lessico, funzionali alla comprensione e alla produzione orale e scritta di testi di medio/alta difficoltà, con particolare riferimento alla produzione letteraria di Anton Pavlovič Čechov.
|
8
|
L-LIN/21
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
LETT-2 ESAME OPZIONALE-1 ANNO - (show)
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
18119 -
GLOTTOLOGIA
|
Also available in another semester or year
|
18120 -
LINGUISTICA DELLE SOCIETA'
(objectives)
Aims and results a.y. 18/19 At the end of the course, students will be able: 1) to discuss and comment the 'linguistic diversity' 2) to analyse and comment typologically linguistic structures 3) to correlate language, culture and society
|
10
|
L-LIN/01
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18461 -
LINGUISTICA APPLICATA
(objectives)
Course: Applied Linguistics
Descriptions: The purpose of this course is to provide students with advanced knowledge in the field of language teaching. The first module of the course provides an overview of the applications of research-based linguistic theory and methodology to language teaching, from the the perspective of the so called educational linguistics. The second module focuses on vocabulary learning and teaching; it will be shown how contemporary approaches to lexical semantics can help to construct more effective methods of teaching lexical phenomena like polysemy, homonymy, metaphors, idioms.
The course will be held in Italian. International students are invited to contact the professor by sending an email to f.casadei@unitus.it to get more infos.
|
10
|
L-LIN/02
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
3 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
LETT-1 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15755 -
PRAGMATICA E ARGOMENTAZIONE
|
8
|
M-FIL/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15754 -
TRADIZIONE E PERMANENZA DEI CLASSICI
(objectives)
Il corso si propone di avvicinare gli studenti alla cultura classica attraverso la lettura diretta delle opere degli autori greci e latini. Come esame inserito nel piano di studi della classe di laurea in Lingue e culture moderne, particolare attenzione sarà dedicata allo studio della fortuna degli autori classici nelle culture e letterature straniere moderne.
|
8
|
L-FIL-LET/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA II- 2 ANNO -LETT - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13080 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA II- 2 ANNO -LETT - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
4 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17155 -
STORIA DELLA FILOSOFIA
(objectives)
This course is designed to introduce students to the knowledge of aristocratic patronage of philophers in modern England, requiring a deep mastery of critical tools for the interpretation of the historical relationship between society and philosophy in modern England.
|
8
|
M-FIL/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13081 -
STORIA MEDIEVALE
|
8
|
M-STO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18465 -
Storia contemporanea
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
14031 -
GEOGRAFIA POLITICA ED ECONOMICA, POLITICA DELL'AMBIENTE
(objectives)
MAIN OBJECTIVES TO BE ACHIEVED THROUGH A TARGETED TEACHING METHODOLOGY 1- Develop interest for research 2- Identify, in the study and treatment of texts, Keywords, Central Themes, Theoretical issues 3- Increase Knowledge and Understanding, Enlarge Communication Skills" (in minimum 2 languages) 4- Strengthen Making Judgements dimension 5- Applying Knowledge Management and encourage Learning and Innovation as sources of competitive advantage.
|
8
|
M-GGR/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17855 -
DIRITTO E LEGISLAZIONE AMBIENTALE
|
Also available in another semester or year
|
17853 -
DIRITTO DELL'UNIONE EUROPEA
(objectives)
The course aims to provide an overall understanding of European Union law. It starts with an introduction, which focuses on the integration process through the modification of the treaties and the enlargement. It highlights the peculiarities of the European Union as a legal order and a “community of law”, with respect to the phenomenon of international organization. The analysis also covers the free movement of people and the European citizenship. Then, the European institutional framework is examined, taking into account the relation between the Institutions and the principles guiding their interaction. The toolkit adopted by the Union to overcome the democratic deficit is illustrated, including the decision-making procedures for the adoption of EU acts. Then, the course focuses on the principles which regulate the attribution and the exercise of EU competences and the forms of differentiated application. The hierarchy, features and functioning of EU sources is then introduced and explained in its relations with domestic law. The notions of primacy, autonomy and direct effect of EU law are widely investigated, alongside the modalities for the implementation of EU law in national legal orders, in particular in Italy. Finally, an in-depth examination of the functions of the EU Court of Justice is carried out, with peculiar emphasis on the preliminary ruling as an instrument of dialogue between the courts.
|
8
|
IUS/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17854 -
DIRITTO INTERNAZIONALE
|
Also available in another semester or year
|
18463 -
GEOGRAFIA, SALVAGUARDIA DI NATURA E AMBIENTE, SVILUPPO SOSTENIBILE
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ALTRE ATTIVITA FORMATIVE - LETT - (show)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18342 -
Prova finale
|
18
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Attività e produzione culturale
Curriculum Attività e produzione culturale-Opzione A
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18117 -
EDITORIA DIGITALE
|
8
|
M-STO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA I -1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATT-1 ESAME OPZIONALE-1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
3 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
SECONDA LINGUA E LETTERATURA I -1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA I - 1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA I -1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATT-1 ESAME OPZIONALE-1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
13019 -
GLOTTOLOGIA
|
Also available in another semester or year
|
13020 -
LINGUISTICA DELLE SOCIETA'
(objectives)
Aims and results 18/19: At the end of the course, students will be able: 1) to discuss and comment the 'linguistic diversity' 2) to analyse and comment typologically linguistic structures 3) to correlate language, culture and society
|
8
|
L-LIN/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15755 -
PRAGMATICA E ARGOMENTAZIONE
|
Also available in another semester or year
|
15754 -
TRADIZIONE E PERMANENZA DEI CLASSICI
(objectives)
Il corso si propone di avvicinare gli studenti alla cultura classica attraverso la lettura diretta delle opere degli autori greci e latini. Come esame inserito nel piano di studi della classe di laurea in Lingue e culture moderne, particolare attenzione sarà dedicata allo studio della fortuna degli autori classici nelle culture e letterature straniere moderne.
|
8
|
L-FIL-LET/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18460 -
LINGUISTICA APPLICATA
(objectives)
Course: Applied Linguistics
Descriptions: The purpose of this course is to provide students with advanced knowledge in the field of language teaching. The first module of the course provides an overview of the applications of research-based linguistic theory and methodology to language teaching, from the the perspective of the so called educational linguistics. The second module focuses on vocabulary learning and teaching; it will be shown how contemporary approaches to lexical semantics can help to construct more effective methods of teaching lexical phenomena like polysemy, homonymy, metaphors, idioms.
The course will be held in Italian. International students are invited to contact the professor by sending an email to f.casadei@unitus.it to get more infos.
|
8
|
L-LIN/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
3 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
SECONDA LINGUA E LETTERATURA I -1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
14786 -
LINGUA E LETTERATURA ARABA
|
Also available in another semester or year
|
14792 -
LINGUA E LETTERATURA RUSSA
(objectives)
Il corso è finalizzato a consolidare le conoscenze e competenze linguistiche precedentemente acquisite mediante l’approfondimento delle strutture morfosintattiche e dei registri linguistici, e l’ampliamento del lessico, funzionali alla comprensione e alla produzione orale e scritta di testi di medio/alta difficoltà, con particolare riferimento alla produzione letteraria di Anton Pavlovič Čechov.
|
8
|
L-LIN/21
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATT- ESAME OPZIONALE 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18172 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE
|
8
|
L-ART/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18173 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA
|
Also available in another semester or year
|
18174 -
STORIA DELL'ARTE DEI PAESI EUROPEI
(objectives)
In-depth knowledge of the historical-artistic culture of the contemporary world in the geographical area of Europe and the Mediterranean. The mastery of the theoretical and critical tools necessary for the analysis and interpretation of the works. The direct comparison with the works. Expected learning outcomes At the end of the course the students must be able to: 1) Recognize the peculiar aspects of contemporary European and Mediterranean artistic culture with reference to the protagonists, the exhibitions, the critical theory and the languages used 2) Analyze the geo-cultural meanings and contexts of reference 3) Report on the identity characteristics of contemporary artistic practices in the presence of the relative theoretical debate in the area under consideration 4) Acquire skills in approaching and analyzing contemporary works of art in a framework of interdisciplinary and transcultural references.
|
8
|
L-ART/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18175 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA
(objectives)
Title: Matter of Life in Contemporary Art Works - In-depth knowledge of the historical-artistic culture of the contemporary world with specific attention to the materials of realization - The mastery of the theoretical and critical tools necessary for the analysis and interpretation of the works. The direct comparison with the works. Expected learning outcomes At the end of the course, students must be able to: 1) Recognize the peculiar aspects of contemporary artistic culture with reference to the protagonists, the exhibitions, the critical theory and the languages used 2) Analyze the geo-cultural meanings and contexts of reference 3) Report on the identity characteristics of contemporary artistic practices in the presence of the relative critical and theoretical debate 4) Acquire skills in approaching and analyzing contemporary works of art in a framework of interdisciplinary and transcultural references.
|
8
|
L-ART/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13080 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATT- ESAME OPZIONALE 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
4 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17155 -
STORIA DELLA FILOSOFIA
(objectives)
This course is designed to introduce students to the knowledge of aristocratic patronage of philophers in modern England, requiring a deep mastery of critical tools for the interpretation of the historical relationship between society and philosophy in modern England.
|
8
|
M-FIL/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13081 -
STORIA MEDIEVALE
|
8
|
M-STO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18465 -
Storia contemporanea
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
14031 -
GEOGRAFIA POLITICA ED ECONOMICA, POLITICA DELL'AMBIENTE
(objectives)
MAIN OBJECTIVES TO BE ACHIEVED THROUGH A TARGETED TEACHING METHODOLOGY 1- Develop interest for research 2- Identify, in the study and treatment of texts, Keywords, Central Themes, Theoretical issues 3- Increase Knowledge and Understanding, Enlarge Communication Skills" (in minimum 2 languages) 4- Strengthen Making Judgements dimension 5- Applying Knowledge Management and encourage Learning and Innovation as sources of competitive advantage.
|
8
|
M-GGR/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17855 -
DIRITTO E LEGISLAZIONE AMBIENTALE
|
Also available in another semester or year
|
17853 -
DIRITTO DELL'UNIONE EUROPEA
(objectives)
The course aims to provide an overall understanding of European Union law. It starts with an introduction, which focuses on the integration process through the modification of the treaties and the enlargement. It highlights the peculiarities of the European Union as a legal order and a “community of law”, with respect to the phenomenon of international organization. The analysis also covers the free movement of people and the European citizenship. Then, the European institutional framework is examined, taking into account the relation between the Institutions and the principles guiding their interaction. The toolkit adopted by the Union to overcome the democratic deficit is illustrated, including the decision-making procedures for the adoption of EU acts. Then, the course focuses on the principles which regulate the attribution and the exercise of EU competences and the forms of differentiated application. The hierarchy, features and functioning of EU sources is then introduced and explained in its relations with domestic law. The notions of primacy, autonomy and direct effect of EU law are widely investigated, alongside the modalities for the implementation of EU law in national legal orders, in particular in Italy. Finally, an in-depth examination of the functions of the EU Court of Justice is carried out, with peculiar emphasis on the preliminary ruling as an instrument of dialogue between the courts.
|
8
|
IUS/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17854 -
DIRITTO INTERNAZIONALE
|
Also available in another semester or year
|
18463 -
GEOGRAFIA, SALVAGUARDIA DI NATURA E AMBIENTE, SVILUPPO SOSTENIBILE
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
14835 -
ULTERIORI CONOSCENZE LINGUISTICHE
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
18341 -
Abilità informatiche
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
18342 -
Prova finale
|
18
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
Curriculum Attività e produzione culturale-Opzione B
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA I -1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATT-1 ESAME OPZIONALE-1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18117 -
EDITORIA DIGITALE
|
Also available in another semester or year
|
Optional Group:
3 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA I - 1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
PRIMA LETTERATURA STRANIERA I -1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
seconda lingua e traduzione straniera- 1 anno - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
13023 -
LINGUA E TRADUZIONE FRANCESE
(objectives)
« Traduction et traductologie par les corpus »
Students will be trained in the translation analysis (the commentaire de traduction) of texts from French into Italian and from Italian into French. They will also explore theoretical and practical aspects of translation through concepts, tools and translation practices developed in the field of corporate linguistics. It will also explore the concept of specialty languages and the problems of translating specialty texts.
|
8
|
L-LIN/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13024 -
LINGUA E TRADUZIONE INGLESE
(objectives)
Rhetoric and Persuasion in Contemporary Political language. 1st yr Level C1, 2nd yr Level C1/C2 european Framework
|
8
|
L-LIN/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13027 -
LINGUA E TRADUZIONE SPAGNOLA
|
8
|
L-LIN/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13028 -
LINGUA E TRADUZIONE TEDESCA
|
8
|
L-LIN/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
13029 -
LINGUA E TRADUZIONE PORTOGHESE E BRASILIANA
|
8
|
L-LIN/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Optional Group:
ATT-1 ESAME OPZIONALE-1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
13019 -
GLOTTOLOGIA
|
Also available in another semester or year
|
13020 -
LINGUISTICA DELLE SOCIETA'
(objectives)
Aims and results 18/19: At the end of the course, students will be able: 1) to discuss and comment the 'linguistic diversity' 2) to analyse and comment typologically linguistic structures 3) to correlate language, culture and society
|
8
|
L-LIN/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15755 -
PRAGMATICA E ARGOMENTAZIONE
|
Also available in another semester or year
|
15754 -
TRADIZIONE E PERMANENZA DEI CLASSICI
(objectives)
Il corso si propone di avvicinare gli studenti alla cultura classica attraverso la lettura diretta delle opere degli autori greci e latini. Come esame inserito nel piano di studi della classe di laurea in Lingue e culture moderne, particolare attenzione sarà dedicata allo studio della fortuna degli autori classici nelle culture e letterature straniere moderne.
|
8
|
L-FIL-LET/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18460 -
LINGUISTICA APPLICATA
(objectives)
Course: Applied Linguistics
Descriptions: The purpose of this course is to provide students with advanced knowledge in the field of language teaching. The first module of the course provides an overview of the applications of research-based linguistic theory and methodology to language teaching, from the the perspective of the so called educational linguistics. The second module focuses on vocabulary learning and teaching; it will be shown how contemporary approaches to lexical semantics can help to construct more effective methods of teaching lexical phenomena like polysemy, homonymy, metaphors, idioms.
The course will be held in Italian. International students are invited to contact the professor by sending an email to f.casadei@unitus.it to get more infos.
|
8
|
L-LIN/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
18117 -
EDITORIA DIGITALE
|
8
|
M-STO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
3 ESAME OPZIONALE - 1 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
ATT- ESAME OPZIONALE 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18172 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE
|
8
|
L-ART/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18173 -
STORIA DELL'ARTE MODERNA
|
Also available in another semester or year
|
18174 -
STORIA DELL'ARTE DEI PAESI EUROPEI
(objectives)
In-depth knowledge of the historical-artistic culture of the contemporary world in the geographical area of Europe and the Mediterranean. The mastery of the theoretical and critical tools necessary for the analysis and interpretation of the works. The direct comparison with the works. Expected learning outcomes At the end of the course the students must be able to: 1) Recognize the peculiar aspects of contemporary European and Mediterranean artistic culture with reference to the protagonists, the exhibitions, the critical theory and the languages used 2) Analyze the geo-cultural meanings and contexts of reference 3) Report on the identity characteristics of contemporary artistic practices in the presence of the relative theoretical debate in the area under consideration 4) Acquire skills in approaching and analyzing contemporary works of art in a framework of interdisciplinary and transcultural references.
|
8
|
L-ART/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18175 -
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA
(objectives)
Title: Matter of Life in Contemporary Art Works - In-depth knowledge of the historical-artistic culture of the contemporary world with specific attention to the materials of realization - The mastery of the theoretical and critical tools necessary for the analysis and interpretation of the works. The direct comparison with the works. Expected learning outcomes At the end of the course, students must be able to: 1) Recognize the peculiar aspects of contemporary artistic culture with reference to the protagonists, the exhibitions, the critical theory and the languages used 2) Analyze the geo-cultural meanings and contexts of reference 3) Report on the identity characteristics of contemporary artistic practices in the presence of the relative critical and theoretical debate 4) Acquire skills in approaching and analyzing contemporary works of art in a framework of interdisciplinary and transcultural references.
|
8
|
L-ART/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13080 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
ATT- ESAME OPZIONALE 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
4 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17155 -
STORIA DELLA FILOSOFIA
(objectives)
This course is designed to introduce students to the knowledge of aristocratic patronage of philophers in modern England, requiring a deep mastery of critical tools for the interpretation of the historical relationship between society and philosophy in modern England.
|
8
|
M-FIL/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
13081 -
STORIA MEDIEVALE
|
8
|
M-STO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18465 -
Storia contemporanea
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
5 ESAME OPZIONALE - 2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
14031 -
GEOGRAFIA POLITICA ED ECONOMICA, POLITICA DELL'AMBIENTE
(objectives)
MAIN OBJECTIVES TO BE ACHIEVED THROUGH A TARGETED TEACHING METHODOLOGY 1- Develop interest for research 2- Identify, in the study and treatment of texts, Keywords, Central Themes, Theoretical issues 3- Increase Knowledge and Understanding, Enlarge Communication Skills" (in minimum 2 languages) 4- Strengthen Making Judgements dimension 5- Applying Knowledge Management and encourage Learning and Innovation as sources of competitive advantage.
|
8
|
M-GGR/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17855 -
DIRITTO E LEGISLAZIONE AMBIENTALE
|
Also available in another semester or year
|
17853 -
DIRITTO DELL'UNIONE EUROPEA
(objectives)
The course aims to provide an overall understanding of European Union law. It starts with an introduction, which focuses on the integration process through the modification of the treaties and the enlargement. It highlights the peculiarities of the European Union as a legal order and a “community of law”, with respect to the phenomenon of international organization. The analysis also covers the free movement of people and the European citizenship. Then, the European institutional framework is examined, taking into account the relation between the Institutions and the principles guiding their interaction. The toolkit adopted by the Union to overcome the democratic deficit is illustrated, including the decision-making procedures for the adoption of EU acts. Then, the course focuses on the principles which regulate the attribution and the exercise of EU competences and the forms of differentiated application. The hierarchy, features and functioning of EU sources is then introduced and explained in its relations with domestic law. The notions of primacy, autonomy and direct effect of EU law are widely investigated, alongside the modalities for the implementation of EU law in national legal orders, in particular in Italy. Finally, an in-depth examination of the functions of the EU Court of Justice is carried out, with peculiar emphasis on the preliminary ruling as an instrument of dialogue between the courts.
|
8
|
IUS/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17854 -
DIRITTO INTERNAZIONALE
|
Also available in another semester or year
|
18463 -
GEOGRAFIA, SALVAGUARDIA DI NATURA E AMBIENTE, SVILUPPO SOSTENIBILE
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
18342 -
Prova finale
|
18
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
18341 -
Abilità informatiche
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
14835 -
ULTERIORI CONOSCENZE LINGUISTICHE
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
PRIMA LINGUA E TRADUZIONE STRANIERA II -2 ANNO - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|