Degree Course: SCIENZE UMANISTICHE (L-10)
A.Y. 2018/2019
Conoscenza e capacità di comprensione
I laureati devono conseguire conoscenze e capacità di livello post secondario nella materia prescelta e devono, grazie alle lezioni e ai laboratori in aula e alla lettura di libri di testo e di approfondimento, confrontarsi con i maggiori temi del proprio campo di studi.
In particolare essi devono acquisire la conoscenza dei dati nei principali campi di studio del CdS (vedi specifiche nella successiva scheda di dettaglio), nonché la capacità di raccogliere e interpretarli in modo da poter formulare valutazioni autonome.
Inoltre devono essere capaci di comunicare tali valutazioni, oltre che i dati acquisiti, a parti terze, che siano specialiste o meno della materia.
Infine, rispettando sempre le indicazioni ministeriali, devono sviluppare le capacità di apprendimento che sono necessarie per intraprendere una successiva laurea magistrale.
Quest'ultimo passaggio è ovviamente basilare in una triennale scelta da coloro che vogliono avviarsi all'insegnamento e che quindi hanno una forte vocazione a perseguire anche una laurea di secondo livello.
Le conoscenze e le capacità in questione sono sondate dal corpo docente in occasione degli esami (finali e intermedi) dei singoli corsi, nonché delle attività laboratoriali previste: vedi specifiche nella scheda di dettaglio.
Infine nella preparazione dell'elaborato finale e nella discussione in seduta di laurea devono dimostrare l'acquisita capacità di organizzare in modo selettivo il materiale documentario acquisito, di applicare le corrette metodologie di analisi e di pervenire a risultati personali e criticamente motivati.Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Come da indicazione ministeriale, i laureati triennali devono essere capaci di applicare le loro conoscenze e capacità di comprensione nel settore lavorativo prescelto.
Devono inoltre poter discutere con competenza deglii argomenti relativi al campo di studio seguito (vedi specificazione nella successiva scheda di dettaglio).
Devono quindi essere al contempo in grado di valutare e risolvere i problemi dei campi di studio che compongono il CdS (vedi sempre specifiche nella successiva scheda) sia in via teorica, sia nelle sue applicazioni pratiche.
Quest'ultima possibilità è verificata nel corso degli studi attraverso le attività laboratoriali e le esercitazioni, ma soprattutto in occasione dell'elaborato finale (tesi triennale).
In esso infatti Il candidato deve mostrare l'acquisita capacità di organizzare in modo selettivo il materiale documentario acquisito, di applicare le corrette metodologie di analisi e di pervenire a risultati personali e criticamente motivati.
Per le modalità degli esami, delle prove in itinere e dei campi di studio vedi la scheda successivaAutonomia di giudizio
Il laureato del corso in Scienze umanistiche deve essere in grado di: raccogliere dati su temi connessi alla specificità della classe mostrando autonomia organizzativa; mettere in relazione dati e conoscenze acquisite, nonché le tematiche culturali indagate per rilevarne pertinenze e/o incongruenze; riconoscere la valenza interdisciplinare delle teorie e delle metodologie apprese; mostrare spirito critico nei confronti delle prospettive offerte dalla comunicazione multimediale e quindi non limitarsi ad affidarsi ciecamente a pochi siti, sfruttati da tutti.
Tutte le attività formative previste nel percorso di studio concorrono all'acquisizione di tale autonomia di giudizio; si evidenziano in particolare le attività rivolte a rilevare i mutamenti dei contesti socio-linguistico-culturali, in quelli storico-geografici e in quelli artistico-culturali; la partecipazioni alle attività di tirocinio formativo o professionale, in cui lo studente si raffronta con contesti operativi specifici; la partecipazione ad attività di gruppo seminariali e a quelle propedeutiche allo svolgimento della prova finale e finalizzate all'organizzazione ed elaborazione della prova finale stessa.
Questa, come già ricordato nelle schede precedenti, deve mostrare l'acquisita capacità di organizzare in modo selettivo il materiale documentario acquisito, di applicare le corrette metodologie di analisi e di pervenire a risultati personali e criticamente motivati.Abilità comunicative
Il laureato del corso di Scienze umanistiche deve avere acquisito la capacità di:
- comunicare in maniera appropriata in forma scritta e orale in italiano e in una lingua straniera ed esporre contenuti, informazioni e idee relative al proprio campo di studi, utilizzando adeguate forme comunicative a seconda degli interlocutori;
- relazionarsi in contesti eterogenei e multiculturali scegliendo appropriati registri comunicativi;
- mostrare capacità di argomentare e sostenere le scelte ideate e progettate per la soluzione di specifici problemi professionali.
Oltre agli specifici insegnamenti dell'ambito delle discipline linguistiche e della comunicazione, contribuiscono all'acquisizione delle abilità comunicative le varie attività formative previste nel percorso e finalizzate al superamento delle prove di esame, nello svolgimento di attività a diretto contatto con contesti multilinguistici e multiculturali e nella preparazione della prova finale.
Le presenti abilità sono verificate durante gli esami curriculari e in altri momenti nell'ambito dei corsi istituzionali con attività che prevedono verifiche di comprensione di testi, elaborazione di relazioni e documenti scritti ed esposizione orale di problemi.Capacità di apprendimento
Il laureato del corso in Scienze umanistiche deve avere acquisito le strategie cognitive necessarie per:
- applicare i metodi e gli strumenti di apprendimento sviluppati per aggiornare e approfondire i contenuti studiati con capacità di analisi e di sintesi ed in regime di autonomia, anche in contesti professionali, e per intraprendere studi a livello superiore;
- perfezionare la propria competenza linguistica su lessici o contesti professionali specifici in relazione alla conoscenza scritta e orale dell'italiano e delle lingue straniere studiate;
Le capacità di apprendimento acquisite sono il risultato di tutte le attività formative, nel loro complesso: si sottolinea in particolare lo studio individuale, affiancato da supporto tutoriale, iniziative di supporto alla capacità di programmazione e organizzazione del tempo di studio; attività laboratoriali e su piattaforma multimediale per l'apprendimento e l'auto-apprendimento, in particolare delle lingue; attività di ricerca bibliografica e di aggiornamento; attività di confronto seminariale, correzione degli elaborati e riscrittura.
Viene valutata attraverso varie forme di verifica continua durante le attività formative.Requisiti di ammissione
Per essere ammessi al Corso di laurea in Scienze umanistiche occorre essere in possesso di un diploma di Scuola secondaria superiore o di altro titolo equipollente.
L'accesso al Corso è regolato da una prova di ingresso, non vincolante ai fini dell'iscrizione, volta a verificare le capacità di analisi e comprensione del testo, la padronanza del lessico epistemologico non etichettato, capacità che permettono sia la fruizione delle lezioni accademiche sia la lettura autonoma di testi specialistici in qualsiasi disciplina.
La prova è elaborata da una Commissione istituita dalla Amministrazione centrale di Ateneo ed è comune ai Corsi di laurea appartenenti alla macroarea umanistica.
Il Dipartimento predispone moduli di approfondimento mirati al superamento di eventuali carenze rilevate in fase di accesso; i moduli sono diversificati in base alle possibilità degli studenti di frequentare attivamente in praesentia o, in absentia, di colmare con una bibliografia mirata le lacune conoscitive o di connettersi on line per svolgere esercitazioni a distanza.
In particolare sono state implementate le attività di tutoraggio e sono stati creati seminari/laboratori per ovviare alle maggiori difficoltà rilevate nel test di ingresso (italiano, latino, lingua straniera)Prova finale
La prova finale consiste nella discussione di un elaborato scritto, non necessariamente originale, o di una ricerca di tipo tecnico-applicativo (nelle discipline che lo consentono).
Il tema dell'elaborato, concordato con un docente responsabile di uno degli insegnamenti presenti nel piano di studi del candidato, deve vertere su un argomento coerente con gli ambiti oggetto di studio del corso di laurea.
Il candidato deve dimostrare di aver acquisito la capacità di organizzare in modo autonomo e selettivo il materiale documentario acquisito, di applicare le corrette metodologie di analisi e di pervenire a risultati personali, criticamente motivati.
La presentazione e discussione dell'elaborato avviene davanti ad una Commissione di professori nominata dal Direttore del Dipartimento, tra i cui componenti è compreso il relatore della tesi.
Il lavoro si svolge sotto la guida del relatore, che ne verifica lo stato di avanzamento e comunica al candidato il parere positivo finale.
Al termine della prova finale, la commissione formula la valutazione conclusiva, espressa in 110 ed eventuale lode, collegando l'intera carriera del laureando alla prova finale.Orientamento in ingresso
Il Dipartimento DISUCOM, cui il corso L10 afferisce, svolge una intensa attività di orientamento in ingresso, organizzando incontri con studenti degli ultimi anni di scuole superiori di secondo grado della città e della provincia di Viterbo.
Alle attività direttamente programmate dal Dipartimento si aggiungono quelle organizzate a livello centrale dall'ufficio di Ateneo preposto a questo scopo
L'orientamento in ingresso si realizza in particolare nelle seguenti forme:
a) incontri con le scuole superiori di secondo grado.
I docenti del corso di studio realizzano incontri in sede o presso le sedi degli Istituti con gli studenti dell'ultimo anno, dedicati alla presentazione dei CdS, di cui vengono specificatamente illustrati, oltre agli obiettivi formativi, ai piani di studio e agli sbocchi professionali, anche le strutture a supporto della didattica, i servizi di assistenza e quelli per lo svolgimento di periodi di formazione sia all'esterno, sia all'estero.
Nel corso di ogni anno accademico, il DISUCOM organizza una giornata dedicata all'incontro con le matricole (Open Day).
In quell'occasione vengono presentati il Dipartimento e i Corsi di Laurea per facilitare l'inserimento dei nuovi studenti nell'ambiente universitario.
Seguono incontri di approfondimento con i Presidenti dei corsi di studio;
b) organizzazione di specifiche attività con le scuole secondarie superiori convenzionate che danno luogo anche all'attribuzione di CFU riconoscibili allo studente, nell'ipotesi che si iscriva a un corso di studio dell'Ateneo;
c) organizzazione di test di orientamento rivolti agli studenti del penultimo anno della scuola secondaria di secondo grado, aventi lo scopo di anticipare il contatto con le procedure richieste dal DM 270/2004 e di permettere agli studenti di autovalutare, verificare e consolidare le proprie conoscenze in relazione alla preparazione richiesta per i diversi corsi di studio ai quali è interessato;
d) sportello di orientamento attivato dal Dipartimento, cui rivolgersi per acquisire informazioni sull'offerta formativa e sui servizi del Dipartimento di afferenza del corso;
e) partecipazione dei docenti a saloni / manifestazioni di orientamento di carattere nazionale, regionale o locale, a giornate aperte ed eventi culturali organizzati nel territorio, finalizzati a presentare in modo ampio e dettagliato i percorsi formativi offerti dalla struttura didattica.
Per lo svolgimento delle attività di orientamento in ingresso il DISUCOM si avvale del supporto di studenti senior selezionati in base a concorsi banditi dalla strutture stesse per il conferimento di assegni per attività di tutorato e orientamento.
I responsabili dell'orientamento del DISUCOM (a.a.
2017-18) per il corso L10 sono: prof.
Luisa Carbone e prof.
Marina Micozzi.
Si allega una breve sintesi delle attività di orientamento svolte dal DISUCOM nell'anno 2017.Il Corso di Studio in breve
Il corso di laurea in Scienze umanistiche ha l'obiettivo di garantire ai laureati una formazione interdisciplinare rivolta ad una conoscenza critica dei prodotti culturali nelle varie epoche: le lingue, le letterature e le arti (pittura e scultura, cinema, teatro e spettacolo), la storia, il territorio in quanto plasmato dall'uomo.
Il corso garantisce inoltre la piena padronanza della lingua italiana, orale e scritta, con buone capacità applicative nei diversi ambiti e settori specifici (culturali, comunicativi e professionali), una buona conoscenza di una lingua europea e la capacità di utilizzare gli strumenti della comunicazione informatica per gli ambiti operativi nei settori di competenza.
In relazione agli obiettivi formativi del Corso di Laurea, è prevista l'organizzazione, in accordo con enti pubblici e privati, di stages e tirocini idonei a concorrere al conseguimento dei Crediti Formativi Universitari richiesti per le ‘altre attività formative', articolati per specifici profili professionali.
Ferma restando la base comune, il Corso presenta un'articolazione in due curricula con specifici obiettivi formativi:
- Studi linguistici, letterari e storici, caratterizzato da una significativa presenza di discipline linguistiche, filologiche, letterarie - dall'età classica alla medievale, moderna e contemporanea - relative a cultura, civiltà e tradizioni italiane ed a culture e civiltà europee ed extra-europee - e storiche, nonché dall'insegnamento di informatica applicata alle discipline umanistiche;
- Lettere moderne, arti, spettacolo, inteso a fornire una formazione metodologica generale e conoscenze valide per le attività lavorative relative agli eventi culturali e dello spettacolo, sia per quanto attiene l'organizzazione di attività culturali e artistiche, sia in relazione alla gestione e valorizzazione del patrimonio monumentale, artistico ed ambientale.
Figure professionali e sbocchi occupazionali
Il laureato in Scienze umanistiche può entrare nel mondo del lavoro come operatore culturale, operatore turistico culturale, addetto stampa, addetto alla comunicazione interna, segretario di redazione, ecc.
Gli sbocchi professionali previsti sono in istituzioni ed enti pubblici e privati che promuovono e organizzano attività ed eventi culturali, artistici, dello spettacolo, del turismo; nella gestione di beni e prodotti culturali (biblioteche, archivi, fondazioni, centri di studio); nel campo dell'editoria (sia cartacea che digitale), del giornalismo culturale, della pubblicità e anche presso quelle aziende che, pur votate alla produzione di servizi o di beni materiali, abbiano bisogno in specifici settori, quali ad esempio le pubbliche relazioni, di personale dotato di una buona formazione umanistica; negli uffici studi e negli uffici stampa di aziende pubbliche e private; nel campo della consulenza sui problemi del rapporto tra popolazione e territorio.
Il conseguimento della laurea in Scienze umanistiche rende possibile l'accesso ai corsi di laurea magistrale finalizzati, nel rispetto della normativa vigente, alla formazione degli insegnanti.
Il Dipartimento DISUCOM offre la possibilità di proseguire gli studi di secondo livello nel corso di laurea magistrale in Filologia moderna (LM-14), nei suoi due indirizzi (1.
Filologico; 2.
Scienze delle lettere e della comunicazione multimediale).
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
Studi linguistici, letterari e storici
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17389 -
LINGUISTICA GENERALE
(objectives)
L’insegnamento di Linguistica Generale non è impartito nella scuola e quindi ha lo scopo di fornire al discente le competenze metodologiche e operative necessarie ad analizzare il comportamento linguistico dei parlanti di una lingua, comportamento attestato in dati scritti o orali, e a predire quella parte del loro comportamento linguistico che non è ancora attestato in dati disponibili: in breve la linguistica generale insegna a costruire quello che tradizionalmente è denominato “GRAMMATICA” di una lingua. La Grammatica scientifica di una lingua è rappresentabile come un insieme di predizioni, cioè di regole che – se correttamente formulate – permettono di costruire espressioni (frasi, testi orali o scritti) giudicati “accettabili” dai parlanti di quella lingua. Tali regole predittive si riferiscono in linea generale ai componenti grammaticali denominati fonetico-fonologico, lessicale, morfologico, sintattico e pragmatico. Ognuno di tali componenti richiede l’apprendimento di specifiche tecniche operative di analisi. Quindi non si insegnerà la grammatica normativa, non si insegnerà a scrivere/parlare in italiano o in altre lingue, non si insegnerà l’ortografia italiana o di altre lingue, ma si insegnerà a osservare il comportamento concreto dei parlanti (a prescindere se esso sia rispettoso o meno della grammatica normativa), a costruire una base di dati linguistica e ad usarla per costruire una grammatica, in senso scientifico, non normativo. Oltre alla lingua italiana, i dati linguistici verranno estratti anche da altre lingue europee e non, dipendentemente dalle competenze propedeutiche dei discenti. Parimenti verranno usati dati provenienti da lingue fittizie, sulle quali esercitarsi per estrarre le regole grammaticali, senza necessità – per ovvi motivi – che il discente abbia una previa conoscenza della lingua in questione. In sintesi: Obiettivi del corso sono: la conoscenza di metodi di fonetica, fonologia, morfologia e sintassi. la capacità di trascrivere foneticamente e analizzare fonologicamente, morfologicamente e sintatticamente una frase in italiano e una in una lingua a scelta dello studente.
|
8
|
L-LIN/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA MODERNA E MEDIEVALE CURRICULUM STUDI LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15376 -
STORIA MODERNA
(objectives)
The general purpose of the course is to understand the history of the Euro-American West throughout the long modern age (1350-1915). To this end, the course is divided between 1) a general part grounded on the study of the textbook; 2) a part centered on the recommended readings; 3) an interdisciplinary part that will address a cross-cutting theme. At the end of the course, students must been able to: 1) increase their critical awareness of historical events and identify the historical roots of current historical-political developments (Knowledge and understanding); 2) develop autonomous research projects, as original as possible, also by resorting to the examination of printed or digital sources (Knowledge and understanding applied); 3) analyze and synthesize original texts and documents, inspired by the works of the major scholars but also, if necessary, by dissenting from their theses (Autonomous judgment); 4) present the results of their readings, obviously recommended, integrated by digital research (Communication skills); 5) understand and fill any previous gaps (Ability to learn). In this process it will be essential to respect the work of all students, in groups or individuals, and to respect deadlines to better coordinate specific insights.
|
8
|
M-STO/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
15379 -
STORIA MEDIEVALE
|
Also available in another semester or year
|
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA DELL'EUROPA DI CENTRO E DELL'IRAN CURRICULUM STUDI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15375 -
STORIA DELL'IRAN E DEI PAESI DI CULTURA IRANICA
(objectives)
LEARNING TARGETS: The objective of the course is to provide students with the basic tools to know the history of Iran of 19th and 20th centuries. In that period the major transformation that have taken place in that country, somehow suspended between tradition and innovation, have led to the construction of a new identity. Particular emphasis will be put on the origin of the modernization process in the Qajar period (with particular reference to the reign of Nasiroddin Shah and his cultural potitics), to the European imperialism, the Consitutional Revolution; the modernization process during the Pahlavi dinasty; the 1953 coup d’etat and the Islamic Revolution, with the shaping of the Islamic Republic of Iran and its consolidation at the beginning of 21st c.
EXPECTED LEARNING OUTCOMES: At the end of the course students will acquire a prior knowledge of the main historical events and political and social issues of Iran of 19th and 20th centuries, that will ensure them a vision of that country more critical with respect to the commonly diffused, eurocentristic one, and flexibility of judgement and choice; they will be able to use the acquired knowledge in the historical field to better understand, analyse and describe the contemporary political processes in the investigated geo-political area; they will be able to take a critical approach in reading texts concerning Iran and other Middle Eastern countries; they will acquire ability to compare and evaluate.
|
8
|
L-OR/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15344_2 -
STORIA DELL'EUROPA DI CENTRO
(objectives)
Poland is among the European states the one that has lived, from the modern age to the present, the most troubled existence. Crushed between two giants, the Russian and the German, canceled twice by the political paper and sometimes risen from their ashes and those of a continent upset by world conflicts that designated it the scene of the most serious human catastrophes of recent history, reconstituted by new frontiers, has recovered stability at the price of its political autonomy. Only the last twenty years, appealing to the determination and courage of all its social and intellectual forces, has regained full independence with the dissolution of the geopolitical system to whose crisis has made a decisive contribution. The course aims to retrace the most important events in the history of Poland to compare with those of continental Europe. Moments of union but also of division, of meetings but also of contrasts. Events that make Poland a laboratory? of unique ideas and institutional forms in the modern and contemporary Europe
|
8
|
M-STO/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
Ulteriori attività formative - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA MODERNA E MEDIEVALE CURRICULUM STUDI LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18145 -
LETTERATURA ITALIANA I
|
8
|
L-FIL-LET/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
18143 -
GEOGRAFIA
(objectives)
The course aims to provide theoretical and methodological knowledge about the organization of geographical spaces and about geographical paradigms, rethinking the relations between society and environment. In particular, the objectives are: • knowledge of geographical core notions • knowledge of geographical terminology • development of critical argumentation and logical organization of geographical discourse • critical reading of geographical essays
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17943 -
INFORMATICA APPLICATA ALLE DISCIPLINE UMANISTICHE
|
8
|
M-STO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
15381 -
FURTHER FOREIGN LANGUAGES COMPETENCES
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA LINGUISTICA ITALIANA E DIDATTICA DELLE LINGUE MODERNE CURRICULUM STUDI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
16435 -
LINGUISTICA ITALIANA
(objectives)
A. TRAINING OBJECTIVES: A1 knowledge of the fundamental features of ancient Italian: elements of phonetics and phonology; vocalism and consonantism; elements of morphology and syntax; ability to read 13th and 14th century Florentine texts;. A2: knowledge of the main historical-evolutionary phases of the Italian language, from the Origins to the 20th century; profile of the most significant authors and of the main literary and non-literary written and spoken documents of the linguistic history of Italian language at the various moments of its development. A3: knowledge of the formal features of the journalistic language (in print and online) also in relation to other media, n an intersemiotic perspective. B. EXPECTED LEARNING RESULTS: at the end of the course students should be able to: B1 recognize the main phonetic and morphological phenomena of Italian in their development from Latin; B2 frame and place authors and texts of Italian linguistic history in the different phases of its development, grasping the links to the main cultural and social facts of the time; B3 analyze the language of an Italian journalistic text, recognize which type it belongs to and indicate the most relevant phenomena of journalistic writing in print and online.
|
8
|
L-FIL-LET/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17391 -
DIDATTICA DELLE LINGUE MODERNE
|
8
|
L-LIN/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
15254 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA ARTE MEDIEVALE E MUSEI CURR. STUDI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15268 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE
(objectives)
The aims of the class are: a basic knowledge of medieval art history, through its various perspectives (the materials, the technique, the visual culture) and of the historic, iconographical and ideological problems; the processes of production and on the role of the patronage through the centuries, since the Late Antique to the International Gothic.
|
8
|
L-ART/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
15324 -
MUSEI E CRITICA D'ARTE
(objectives)
The history of museum, since its birth during XVIII century in Italy (Rome, Capitolium) and in other european nations (Louvre, British Museum), with a comparison of different methodology adopted by art history. Radical modifications in museographical criteria will be noted according to meducational mission of museum.
|
8
|
L-ART/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17392 -
LETTERATURA ITALIANA II
(objectives)
An introduction to Early Italian Literature (XIII-XIV Century) . Selected literary texts, Saint Francis to Boccaccio, will be considered into frame of Italian Middle Age and will be scrutinized with emphasis on their formal, metrical and rhetorical profile. Hints at the study of Italian Literature of XV-XVI Century, and at the issue of Italian national identity determined historically by literature, may be additonally provided.
|
8
|
L-FIL-LET/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA LINGUA E TRADUZIONE INGLESE E FRANCESE II ANNO CURRICULUM STUDI/LETT - (show)
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
15307 -
LINGUA E TRADUZIONE FRANCESE
|
10
|
L-LIN/04
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15308 -
LINGUA E TRADUZIONE INGLESE
(objectives)
The general objective of this course is the development of the practical communicative competence of the English language towards a level B1+ (see CEFR) while enhancing students' metalinguistic awareness. Following Dublin’s descriptors: 1) Knowledge and understanding of oral and written English lev. B1+; basic knowledge of the communicative grammar. 2) Knowledge and understanding applied to textualities like: the programme of the course and the exam requirements in both Italian and English; theoretical lectures hold in oral English; reference grammar books in English; instructions for tasks, activities and exercises on the UniTusMoodle course; the evaluation comments from the teacher. 3) Making judgements: capacity to decide among the many semantically equivalent options according to the cultural context and the communicative situation. 4) Communication skills: oral and written production in English lev. B1+; relational abilities with the rest of the group and of working in pairs and teams. 5) Learning skills: transversal competences at a metacognitive and metalinguistic level; information research particularly through on-line resources; digital skills to sustain online learning; self-evaluation.
|
10
|
L-LIN/12
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
15320 -
LINGUA E LETTERATURA LATINA
(objectives)
The course aims to provide a critical approach to some substantiall matters concerning the study of litrary history and a deepening of Neronian literature and particularly of Seneca's work. In pursue of the objectives texts will be read and commented.
|
8
|
L-FIL-LET/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA GRECA E ROMANA II ANNO CURR. STUDI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
18135 -
STORIA GRECA
|
8
|
L-ANT/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
16459 -
STORIA ROMANA
(objectives)
The course aims to provide the primary methodology to deal with the analysis of different types of sources, both written and archaeological, related to the study of Roman history. Taking into account the guidelines outlined by the 'Dublin Descriptors', objectives 1 (Knowledge and understanding) and 2 (Applying knowledge and understanding) will be achieved through the illustration and commentary of selected texts of the principal Latin historians and through the analysis of monuments or archaeological data. In particular, the student will be expected to have an appropriate knowledge of the chronological and geographical framework of the Roman world. Descriptor 3 (making judgements) and Descriptor 4 (communication skills) will be stimulated through participation in didactic visits to museums or archaeological sites. Supplementary readings may be recommended during the lessons and will be presented and illustrated by the students (Learning skills, Descriptor 5).
|
8
|
L-ANT/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA FILOLOGIA GERMANICA, ROMANZA CURRICULUM STUDI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15341 -
FILOLOGIA E LINGUISTICA ROMANZA
(objectives)
The course aims to provide students with the fundamental philological and linguistic tools for the study of languages derived from Latin (in particular the Italian, Provençal, French, Spanish and Portuguese) and for the analysis of texts literary.
|
8
|
L-FIL-LET/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15342 -
FILOLOGIA GERMANICA
(objectives)
The module contributes to the achievement of the specific educational objectives of the ‘Linguistic, Literary and Historical Studies’ curriculum of the Humanities degree course (L10). The general objective is to provide the basic notions to understand linguistic change over time, with particular reference to Germanic languages. Learning outcomes: 1) knowledge: students will learn the history of Germanic languages in the development from Common Germanic to modern Germanic languages and the historical background that characterize the early literatures in those languages, with particular reference to English and German. The topics discussed contribute to enrich the study of modern Germanic languages, giving them scientific depth and historical perspective. 2) Applying knowledge and development of critical thinking: at the end of the course the student will be able to apply theoretical and practical fundamentals in order to the in-depth study of early Germanic languages and literatures as well as to read, translate and analyse simple passages in Anglo-Saxon and Old German. 3) Communication skills: ability to communicate and accuracy in the use of language and terminology will derive from the learning level of the programme topics and the develop of critical-thinking and scientific reasoning skills. 4) Self-learning: in the autonomous in-depth activities the student will interact directly with the main scientific tools currently available for philological research on ancient germanic Languages.
|
8
|
L-FIL-LET/15
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA LETTERATURA FRANCESE INGLESE RUSSA CURRICULUM STUDI/LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
16455 -
LETTERATURA FRANCESE
(objectives)
Course's goal is to go thouroughly the Surrealism using a basic argument of the Movement: love, who is constitutive within poetry and liberty. The Movement will be placed in a comparative way inside the others Avantgards, but also inside others Litetratures trends similar, with a paritucular attention to Modernists impulses. Reading, analysis and commentaryof two texts written by André Breton the founder of the Movement: These texts concern the argument choosed and will check concepts, notions and aestethics canons examined.
|
8
|
L-LIN/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15368 -
LETTERATURA INGLESE
|
8
|
L-LIN/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15373 -
LINGUA E LETTERATURA RUSSA
(objectives)
Erasmus students are kindly requested to contact the teacher for more information and personal programs. Anyway, after the course students should know the main lines of development in the history of Russian literature. They should be also able to set out clearly the contents of the course and to apply their knowledge approaching new authors and/or literary groups.
|
8
|
L-LIN/21
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
17455 -
FURTHER JOBS SKILLS
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA LETT. GRECA FILOLOGIA ITALIANA STORIA DELLA SCRITTURA CURRICULUM STUDI - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
16441 -
LETTERATURA GRECA
(objectives)
– knowledge of authors, themes and problems of Greek Literature – ability of a critical reading of texts, in Greek for students aiming to obtain 24 credits in the SS-L-FIL-LET / 02 for the 'teaching class' A 13, in Italian translation with elements of Greek lexicon for students – knowledge of main critical instruments – methodological skills useful for analysis and independent research.
|
8
|
L-FIL-LET/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17411 -
FILOLOGIA ITALIANA
(objectives)
Conoscenza delle pratiche della filologia italiana e della terminologia tecnica relativa. Conoscenza degli strumenti cartacei e elettronici della ricerca filologica. Confronto diretto con uno dei principali libri di poesia del Novecento.
|
8
|
L-FIL-LET/13
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18152 -
STORIA DELLA SCRITTURA
(objectives)
The aim of the course is to provide the tools and skills needed to understand the historical development of handwriting in Latin characters and to read the most common scripts used in the Italian peninsula. The course will also provide an overview of the tools, materials and techniques of handwriting.
|
8
|
M-STO/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
15276 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA LETTERATURE COMPARATE E ITALIANA CONT CURR STUDI/LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17453 -
FINAL EXHAMINATION
|
8
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
18146 -
CONTEMPORARY HISTORY
(objectives)
The objectives of the Contemporary History course in the academic year 2020/2021 aim to consolidate the knowledge of 19th and 20th century history and the ability to understand the evolution of European and non-European societies in the last two centuries, applying this knowledge to the analysis of contemporary events. The improvement of study methodologies will aim at fostering students’ autonomy of judgment and strengthening their communication skills.
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Lettere moderne, arti, spettacolo
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
17389 -
LINGUISTICA GENERALE
(objectives)
L’insegnamento di Linguistica Generale non è impartito nella scuola e quindi ha lo scopo di fornire al discente le competenze metodologiche e operative necessarie ad analizzare il comportamento linguistico dei parlanti di una lingua, comportamento attestato in dati scritti o orali, e a predire quella parte del loro comportamento linguistico che non è ancora attestato in dati disponibili: in breve la linguistica generale insegna a costruire quello che tradizionalmente è denominato “GRAMMATICA” di una lingua. La Grammatica scientifica di una lingua è rappresentabile come un insieme di predizioni, cioè di regole che – se correttamente formulate – permettono di costruire espressioni (frasi, testi orali o scritti) giudicati “accettabili” dai parlanti di quella lingua. Tali regole predittive si riferiscono in linea generale ai componenti grammaticali denominati fonetico-fonologico, lessicale, morfologico, sintattico e pragmatico. Ognuno di tali componenti richiede l’apprendimento di specifiche tecniche operative di analisi. Quindi non si insegnerà la grammatica normativa, non si insegnerà a scrivere/parlare in italiano o in altre lingue, non si insegnerà l’ortografia italiana o di altre lingue, ma si insegnerà a osservare il comportamento concreto dei parlanti (a prescindere se esso sia rispettoso o meno della grammatica normativa), a costruire una base di dati linguistica e ad usarla per costruire una grammatica, in senso scientifico, non normativo. Oltre alla lingua italiana, i dati linguistici verranno estratti anche da altre lingue europee e non, dipendentemente dalle competenze propedeutiche dei discenti. Parimenti verranno usati dati provenienti da lingue fittizie, sulle quali esercitarsi per estrarre le regole grammaticali, senza necessità – per ovvi motivi – che il discente abbia una previa conoscenza della lingua in questione. In sintesi: Obiettivi del corso sono: la conoscenza di metodi di fonetica, fonologia, morfologia e sintassi. la capacità di trascrivere foneticamente e analizzare fonologicamente, morfologicamente e sintatticamente una frase in italiano e una in una lingua a scelta dello studente.
|
8
|
L-LIN/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA TEORIE E TECNICHE CINEMA DIGITALE E LINGUAGGI TV CONTEMPORANEA CURR. LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA MODERNA E MEDIEVALE CURRICULUM STUDI LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15376 -
STORIA MODERNA
(objectives)
The general purpose of the course is to understand the history of the Euro-American West throughout the long modern age (1350-1915). To this end, the course is divided between 1) a general part grounded on the study of the textbook; 2) a part centered on the recommended readings; 3) an interdisciplinary part that will address a cross-cutting theme. At the end of the course, students must been able to: 1) increase their critical awareness of historical events and identify the historical roots of current historical-political developments (Knowledge and understanding); 2) develop autonomous research projects, as original as possible, also by resorting to the examination of printed or digital sources (Knowledge and understanding applied); 3) analyze and synthesize original texts and documents, inspired by the works of the major scholars but also, if necessary, by dissenting from their theses (Autonomous judgment); 4) present the results of their readings, obviously recommended, integrated by digital research (Communication skills); 5) understand and fill any previous gaps (Ability to learn). In this process it will be essential to respect the work of all students, in groups or individuals, and to respect deadlines to better coordinate specific insights.
|
8
|
M-STO/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
15379 -
STORIA MEDIEVALE
|
8
|
M-STO/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
Ulteriori attività formative - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA MODERNA E MEDIEVALE CURRICULUM STUDI LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17943 -
INFORMATICA APPLICATA ALLE DISCIPLINE UMANISTICHE
|
8
|
M-STO/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA TEORIE E TECNICHE CINEMA DIGITALE E LINGUAGGI TV CONTEMPORANEA CURR. LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18143 -
GEOGRAFIA
(objectives)
The course aims to provide theoretical and methodological knowledge about the organization of geographical spaces and about geographical paradigms, rethinking the relations between society and environment. In particular, the objectives are: • knowledge of geographical core notions • knowledge of geographical terminology • development of critical argumentation and logical organization of geographical discourse • critical reading of geographical essays
|
8
|
M-GGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
18145 -
LETTERATURA ITALIANA I
|
8
|
L-FIL-LET/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
15381 -
FURTHER FOREIGN LANGUAGES COMPETENCES
|
6
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA ARTE MEDIEVALE E MUSEI CURR. LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15278 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE
|
Also available in another semester or year
|
15279 -
MUSEI E CRITICA D'ARTE
(objectives)
The history of museum, since its birth during XVIII century in Italy (Rome, Capitolium) and in other european nations (Louvre, British Museum), with a comparison of different methodology adopted by art history. Radical modifications in museographical criteria will be noted according to meducational mission of museum.
|
8
|
L-ART/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA VIAGGIATORI IN ETA' MODERNA E ORIENTE CURRICULUM LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
17415 -
STORIA DEL VIAGGIO E DEI VIAGGIATORI IN MEDIO ORIENTE
(objectives)
Learning targets: The Travel accounts of the European travelers in the Middle East have represented in the course of time an invaluable source of documentation for a reality of which otherwise very little was known, but also a strong contribution to the shaping of a stereotyped vision of the Middle Eastern world in the Western culture. The objective of the course, concentrated mainly on the accounts of travel to Iran, is to provide students with the basic tools (1) to know social and cultural realities in Iran in some phases of its history, through the analyses of the experiences of some Italian travelers in three very different historical periods and the documentation they have left of these experiences; (2) to understand the interdisciplinary value of the information they have transmitted; (3) the recognize the socioculture environments of provenance and the ideological formations of the travellers, that have influenced strongly their experiences and analyses reproduced in their accounts. It will be examined in detail: (1) the figure of the Roman patrician Pietro della Valle and his Letters from Persia, a literary work which constitutes a very rich source of information on Safavid Iran (17th c.); (2) the lifes and work of some Italian photographs who have visited Iran or have served at the Qajar court (19th c.); (3) the figure and work of Vincenzo Bianchini, a physician native of Viterbo, who also was an artist and writer, and who practiced medicine for several years in some villages of rural Iran in the half of twentieth century.
EXPECTED LEARNING OUTCOMES: At the end of the course students will acquire a preliminary knowledge of the historical and cultural realities of some phases of history of Iran - in particular, Safavid (17th c.), Qajar (19th c.) and Pahlavi (20th c.) periods and critical faculties to read travel accounts, being able to recognize stereotypes generated by the cultural and ideological backgrounds of the travellesr; they will be able to use the acquired knowledge to better understand, analyse and describe the contemporary political processes in the investigated geo-political area; they will be able to take a critical approach in reading texts concerning Iran and other Middle Eastern countries; they will have flexibility of judgement, ability to compare and evaluate.
|
8
|
L-OR/14
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17414 -
STORIA DEL VIAGGIO E DEI VIAGGIATORI IN ETA' MODERNA
(objectives)
1) Knowledge and understanding: students will be increasing their critical awareness of historical events connected to the history of modern age travel and of travellers. 2) Applying knowledge and understanding: debating through specific asynchronous activities, through individual study and any necessary research activities in study groups, students will be able to develop autonomous research projects and submit them for evaluation. 3) Making judgements: students will be able to analyse and summarise original texts and documents, using research and reviews by leading experts in the field. They should also be able to express independent judgments. 4) Communication skills: students must be able to discuss the findings of the critical materials recommended and agreed upon at the beginning of the course, complementing with information gathered though appropriate web searches. 5) Learning skills: assessment of the knowledge acquired during the course will help students highlight and fill any pre-existing gap.
|
8
|
M-STO/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
15280 -
STORIA DEL TEATRO E DELLO SPETTACOLO
|
8
|
L-ART/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
17392 -
LETTERATURA ITALIANA II
(objectives)
An introduction to Early Italian Literature (XIII-XIV Century) . Selected literary texts, Saint Francis to Boccaccio, will be considered into frame of Italian Middle Age and will be scrutinized with emphasis on their formal, metrical and rhetorical profile. Hints at the study of Italian Literature of XV-XVI Century, and at the issue of Italian national identity determined historically by literature, may be additonally provided.
|
8
|
L-FIL-LET/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
15320 -
LINGUA E LETTERATURA LATINA
(objectives)
The course aims to provide a critical approach to some substantiall matters concerning the study of litrary history and a deepening of Neronian literature and particularly of Seneca's work. In pursue of the objectives texts will be read and commented.
|
8
|
L-FIL-LET/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA ARTE MEDIEVALE E MUSEI CURR. LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15278 -
STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE
(objectives)
The aims of the class are: a basic knowledge of medieval art history, through its various perspectives (the materials, the technique, the visual culture) and of the historic, iconographical and ideological problems; the processes of production and on the role of the patronage through the centuries, since the Late Antique to the International Gothic.
|
8
|
L-ART/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15279 -
MUSEI E CRITICA D'ARTE
|
Also available in another semester or year
|
|
15254 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA LINGUA E TRADUZIONE INGLESE E FRANCESE II ANNO CURRICULUM STUDI/LETT - (show)
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
15307 -
LINGUA E TRADUZIONE FRANCESE
|
10
|
L-LIN/04
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15308 -
LINGUA E TRADUZIONE INGLESE
(objectives)
The general objective of this course is the development of the practical communicative competence of the English language towards a level B1+ (see CEFR) while enhancing students' metalinguistic awareness. Following Dublin’s descriptors: 1) Knowledge and understanding of oral and written English lev. B1+; basic knowledge of the communicative grammar. 2) Knowledge and understanding applied to textualities like: the programme of the course and the exam requirements in both Italian and English; theoretical lectures hold in oral English; reference grammar books in English; instructions for tasks, activities and exercises on the UniTusMoodle course; the evaluation comments from the teacher. 3) Making judgements: capacity to decide among the many semantically equivalent options according to the cultural context and the communicative situation. 4) Communication skills: oral and written production in English lev. B1+; relational abilities with the rest of the group and of working in pairs and teams. 5) Learning skills: transversal competences at a metacognitive and metalinguistic level; information research particularly through on-line resources; digital skills to sustain online learning; self-evaluation.
|
10
|
L-LIN/12
|
60
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA STORIA CONTEMPORANEA E ROMANA CURR. LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
15377 -
STORIA CONTEMPORANEA
(objectives)
The objectives of the Contemporary History course in the academic year 2020/2021 aim to consolidate the knowledge of 19th and 20th century history and the ability to understand the evolution of European and non-European societies in the last two centuries, applying this knowledge to the analysis of contemporary events. The improvement of study methodologies will aim at fostering students’ autonomy of judgment and strengthening their communication skills.
|
8
|
M-STO/04
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18147 -
STORIA ROMANA
(objectives)
The course aims to provide the basic methodology for the analysis of different types of sources for the study of Roman history.
|
8
|
L-ANT/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA LETTERATURA FRANCESE INGLESE RUSSA CURRICULUM STUDI/LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
16455 -
LETTERATURA FRANCESE
(objectives)
Course's goal is to go thouroughly the Surrealism using a basic argument of the Movement: love, who is constitutive within poetry and liberty. The Movement will be placed in a comparative way inside the others Avantgards, but also inside others Litetratures trends similar, with a paritucular attention to Modernists impulses. Reading, analysis and commentaryof two texts written by André Breton the founder of the Movement: These texts concern the argument choosed and will check concepts, notions and aestethics canons examined.
|
8
|
L-LIN/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15368 -
LETTERATURA INGLESE
|
8
|
L-LIN/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
15373 -
LINGUA E LETTERATURA RUSSA
(objectives)
Erasmus students are kindly requested to contact the teacher for more information and personal programs. Anyway, after the course students should know the main lines of development in the history of Russian literature. They should be also able to set out clearly the contents of the course and to apply their knowledge approaching new authors and/or literary groups.
|
8
|
L-LIN/21
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
|
Optional Group:
UNA MATERIA A SCELTA TRA LETTERATURE COMPARATE E ITALIANA CONT CURR STUDI/LETTERE - (show)
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15276 -
A SCELTA DELLO STUDENTE
|
8
|
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
17453 -
FINAL EXHAMINATION
|
8
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
15266 -
THEORY AND TECHNIQUES IN THE MASS MEDIA
|
8
|
SPS/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
17842 -
ITALINA LINGUISTICS
|
8
|
L-FIL-LET/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
17455 -
FURTHER JOBS SKILLS
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |