Degree Course: SCIENZE DELLE FORESTE E DELLA NATURA
A.Y. 2018/2019
Autonomia di giudizio
I laureati in Scienze delle Foreste e della Natura hanno capacità di raccogliere e interpretare in modo autonomo i dati necessari per la gestione delle risorse forestali e naturali.
Al tempo stesso sono preparati per recepire le necessarie considerazioni di ordine sociale, politico o etico con particolare riferimento alla teoria e alla pratica della gestione sostenibile e conservazione delle risorse naturali.
In tal senso durante il corso gli studenti sviluppano la capacità di condurre ricerche bibliografiche su fonti scientifiche, tecniche e normative anche tramite accesso a banche dati elettroniche nonché, la capacità di leggere e valutare progetti o piani del settore forestale e ambientale.
I laureati sono in grado, inoltre, di valutare in modo critico le problematiche connesse a tutti gli aspetti della propria attività, incluse quelle relative alle responsabilità sociali ed etiche derivanti dal loro operare.
L'autonomia di giudizio viene sviluppata mediante le attività, sia autonome sia di gruppo, che richiedono allo studente un impegno personale (redazione di un elaborato nell'ambito dei singoli corsi o per la prova finale, valutazione della didattica e delle altre attività formative) o il confronto con i colleghi e i docenti durante le lezioni, i seminari e le esercitazioni in laboratorio e in campo.
Abilità comunicative
I laureati in Scienze delle Foreste e della Natura sono in grado di esprimersi correttamente in italiano scritto e parlato, sanno comunicare informazioni, idee, problemi e soluzioni a interlocutori specialisti e non specialisti e posseggono gli strumenti di base necessari per applicarsi alla divulgazione ambientale.
Sono, inoltre, in grado di comunicare in una lingua dell'Unione Europea diversa dalla propria, di norma l'inglese; sanno impiegare gli strumenti tecnologicamente evoluti di presentazione audiovisiva.
Le modalità di accertamento e valutazione della preparazione dello studente prevedono una prova orale durante la quale sono valutate, oltre alle conoscenze acquisite dallo studente, anche la capacità di comunicarle con chiarezza e rigore.
Le abilità comunicative sono sviluppate anche durante le esercitazioni, il tirocinio, le eventuali esperienze presso università straniere e durante la prova finale, che è strutturata per verificare anche tale abilità.Capacità di apprendimento
I laureati in Scienze delle Foreste e della Natura sono in possesso delle necessarie basi culturali e conoscono gli approcci metodologici dell'apprendimento necessari sia per l'eventuale proseguimento degli studi nei settori delle scienze forestali, naturali ed ambientali sia per il continuo aggiornamento in campo lavorativo.
Questo obiettivo è raggiunto anche attraverso seminari tematici e altri momenti di incontro, quali esercitazioni ed incontri con tecnici ed esperti del settore.
Gli studenti sviluppano adeguate capacità per l'approfondimento delle competenze anche con riferimento alla consultazione di materiale bibliografico, di banche dati telematiche nonché l'utilizzo di strumenti conoscitivi di base per l'aggiornamento continuo delle conoscenze.
Allo sviluppo delle capacità di apprendimento e al confronto delle proprie abilità potranno sicuramente contribuire le iniziative di mobilità studentesca da tempo attivate presso l'Ateneo e i Dipartimenti DAFNE e DIBAF(p.e.
progetti Erasmus).
La verifica del raggiungimento dell'obiettivo è legata ai risultati di profitto nell'ambito dei singoli corsi e della prova finale.Requisiti di ammissione
Per accedere al corso di studio, occorre essere in possesso di un diploma di scuola secondaria superiore o di altro titolo di studio conseguito all'estero, riconosciuto idoneo secondo la normativa vigente, e conoscenze personali che permettano di affrontare con successo il percorso formativo.
Allo scopo di accertare il livello di preparazione personale è svolto un test di accesso (TdA) che non ha carattere selettivo.
Sono previste modalità differenziate appropriate per gli studenti che esibiscano una certificazione di DSA, in conformità alla legge 170/2010.
L’eventuale esito negativo del test non preclude l’immatricolazione al corso di studio ma attribuisce un debito formativo in entrata (Obbligo Formativo Aggiuntivo - OFA) che gli studenti dovranno recuperare prima di sostenere gli esami corrispondenti alle discipline oggetto del test e comunque entro il primo anno, altrimenti non potranno iscriversi al secondo anno del corso di studio.
Per consentire agli studenti di colmare le carenze riscontrate sono attivati Corsi di recupero che mettono lo studente in condizione di poter seguire proficuamente il proprio percorso formativo.
Al termine del Corso di recupero, verrà effettuata una Prova di verifica del superamento degli OFA.
Gli studenti che non avessero superato/sostenuto questa Prova avranno a disposizione date successive con cadenza almeno bimestrale che sono comunicate nel corso del primo semestre di lezioni.
Prova finale
La prova finale consiste nella discussione, dinanzi ad una commissione di docenti nominata dal Direttore del Dipartimento, di un elaborato scritto o di un progetto in uno dei settori della formazione di base, caratterizzante e/o affine-integrativa, coerente con gli obiettivi formativi del corso di laurea.
La prova finale rappresenta un momento importante del percorso formativo, nel quale lo studente ha l'opportunità di approfondire un tema specifico dimostrando le proprie capacità di applicare le conoscenze acquisite ad uno specifico caso di studio.
La prova finale consiste in un breve elaborato di approfondimento di un argomento trattato durante il corso di laurea; il numero di CFU attribuiti è commisurato al tempo ritenuto necessario per la sua preparazione.
Il valore della prova finale risiede nella possibilità che essa offre allo studente di mostrare la propria capacità di sintesi delle conoscenze e competenze acquisite, di applicazione di un metodo di lavoro e di attitudine alla formulazione e risoluzione di problemi specifici permettendo di valutare la capacità di apprendimento, la capacità di applicare le conoscenze acquisite, la autonomia di giudizio e la capacità di comunicare dello studente.
L'elaborato viene svolto dallo studente sotto la guida di un docente (relatore).
Durante la preparazione dell'elaborato il candidato potrà utilizzare risorse informatiche, consultare banche dati e materiale bibliografico originale anche in lingua diversa dall'italiano.
Lo studente è ammesso alla discussione dell'elaborato finale previa acquisizione dei crediti formativi previsti per il corso di studio al netto del numero di crediti attribuiti alla prova finale.
La votazione è espressa in centodecimi, con eventuale lode, e deriva dalla carriera pregressa e dal punteggio attribuito all'elaborato.
Il punteggio minimo per il superamento dell'esame finale e il conseguimento della laurea è 66/110.
Il calendario delle sedute di laurea è stabilito dal Dipartimento all'inizio dell'anno accademico e reso pubblico sul sito del Dipartimento.
Le modalità di prenotazione alla prova finale, le procedure da seguire nonché le regole per l'attribuzione del punteggio sono descritte nel Regolamento per la prova finale del dipartimento DAFNE presente sul sito.
Orientamento in ingresso
Lo staff dell'orientamento attualmente è costituito da:
• Sergio Madonna (delegato del Direttore con funzione di coordinamento)
• Emilia Gitto (mansioni amministrative ed organizzative)
• Doriano Vittori (mansioni organizzative e logistiche)
• Claudia Menghini e Nino De Pace (questi ultimi pur ricoprendo principalmente altre mansioni rappresentano una stabile ed efficace interfaccia, soprattutto nel periodo estivo per ricevere e smistare gli studenti).
• Tutors - Sia pur con un numero di ore molto variabile a disposizione, tra il mesi di maggio 2017 e quello del 2018, sono stati presenti da 2 a 5 tutors, che sono stati utilizzati per le attività di orientamento in sede ( accoglienza e ricevimento presso l'Ufficio orientamento nei giorni previsti, gestione delle visite presso le nostre strutture, ecc.); nonché per la organizzazione e gestione delle attività fuori sede (presenza presso gli stand organizzati nelle varie manifestazioni, distribuzione di materiale informativo, ecc.).
Insieme al prof.
Madonna o in modo autonomo la Dott.ssa Gitto ed il Dott Vittori hanno efficacemente svolto mansioni di gestione e di organizzazione delle attività di orientamento ed in particolare:
• Contatti con gli Istituti
• Controllo e gestione attività tutor (controllo presenze, fogli firme, ecc.)
• Organizzazione e logistica delle attività esterne in occasione di Open Day, Salone dello studente, ecc.
(trasporto materiale, istallazione e presenza nello stand, ecc.)
• Front office orientamento (informazioni riguardanti la struttura e le attività didattiche, organizzative, amministrative e di servizio dell'Ateneo, del Dipartimento e del CCS; supporto nella comunicazione diretta dello studente con il corpo docente)
• Pianificazione visite o esercitazioni presso i laboratori di ricerca del Dipartimento (Contatti con i docenti responsabili dei Laboratori del DAFNE, contatti con i docenti degli Istituti superiori, ecc.).
• Contatti con centro Stampa di Ateneo per realizzazione flyer, locandine e manifesti
• Cura (in collaborazione con il Direttore), della pagina Facebook DAFNE.
(Dott.ssa Gitto)
• Contatti con gestore interno sito Dipartimento per news relative ad attività di orientamento, Open Day, iniziative varie, Bandi (Dott.ssa Gitto)
• Integrazione informazioni di orientamento su attività Erasmus nel DAFNE (Dott.ssa Gitto - referente outgoing e incoming nella segreteria didattica)
Nell'intervallo temporale considerato, le attività di orientamento del Dipartimento DAFNE sono state coordinate ed armonizzate con le attività di orientamento dell'Ateneo in quanto, come stabilito dal Magnifico Rettore, l'Ufficio di orientamento di Ateneo doveva provvedere direttamente a contattare ed a presentare l'offerta formativa complessiva di Ateneo ai vari Istituti.
Pur con questa limitazione, sono stati comunque mantenuti e ove possibilmente consolidati, i contatti con gli Istituti con i quali, negli scorsi anni, sono state concordate specifiche attività di orientamento, soprattutto quelli per i quali i nostri corsi di studio rappresentano, storicamente, il normale completamento del loro percorso formativo e che costituiscono attualmente il nostro principale bacino di utenza.
Per indirizzare in modo più specifico le attività di orientamento di Dipartimento sono stati richiesti ed elaborati i dati di provenienza degli studenti DAFNE (oltre 400 Istituti), al fine di concentrare le azioni di orientamento dirette, per gli Istituti e per le manifestazioni che si sono svolte per quelli da cui provengono il maggior numero dei nostri studenti, ed in particolare, per motivi economici e logistici, soprattutto per quelli ubicati nelle Provincie di Roma e Viterbo.
In particolare, siamo tornati a svolgere attività di orientamento presso alcuni importanti Istituti Agrari romani come il Sereni ed il Garibaldi, che ci forniscono un notevole numero di studenti.
Data l'importanza di questi Istituti le attività presso le loro sedi sono state svolte direttamente dal nostro Direttore Prof.
Lacetera coadiuvato dal sottoscritto.
È stato aggiornato il materiale volto ad illustrare l'offerta formativa del Dipartimento e sono stati realizzati dei roll-up informativi per aumentare la nostra visibilità soprattutto nelle manifestazioni fuori sede.
E' stato deciso, ove possibile di procedere al rinnovo del contratto per alcuni tutor che avevano maturato una notevole esperienza e che hanno quindi potuto affiancare i nuovi tutors che hanno preso servizio.
I tutors con la collaborazione del Dott.
Vittori della Dott.ssa Gitto, del personale della Segreteria Didattica e di alcuni docenti, oltre che assicurare un presidio anche nel periodo Estivo, hanno fornito informazioni sulla nostra offerta formativa a tutti gli interessati, rispondendo alle mail , alle telefonate e ricevendo coloro che sono venuti direttamente al nostro Dipartimento.
Ove possibile gli interessati sono stati smistati e indirizzati direttamente ai Presidenti dei CCS o ai loro referenti per informazioni specifiche per i singoli corsi.
Sono state pianificate e attuate sia attività di orientamento svolte presso le strutture del Dipartimento DAFNE, sia attività di orientamento svolte direttamente presso le sedi degli Istituti.
E' stata inoltre assicurata la partecipazione con stand informativi, presentazioni e/o seminari a tutte quelle manifestazioni o Open Day dei singoli Istituti per le quali è stata la richiesta la presentazione della offerta formativa del nostro Dipartimento.
Analogamente Sono stati mantenuti e, ove possibile, rafforzati i contatti con le Associazioni Professionali (Ordine degli Agronomi e dei Forestali, Collegio dei Periti Agrari) e con altre Associazioni Enti o Fondazioni interessate alle Specifiche attività didattiche o di ricerca svolte presso il nostro Dipartimento (nella tabella in allegato è riportato un sintetico schema delle principali attività svolte).
Ove possibile la presentazione della offerta formativa è stata integrata con la concomitante presentazione delle attività di job placement (Prof.
Massimo Cecchini) ed Erasmus .
E stata realizzata una mailing list di tutti gli Istituti di provenienza dei nostri studenti per i quali sono state attuate attività di orientamento "a distanza" e in pratica a "costo zero", quali periodiche informazioni sui nostri corsi e sulle nostre attività ed in particolare: date degli Open Day, link alla pagina facebook di Dipartimento, manifestazioni, seminari, diffusione di iniziative Scientifiche.
Per tutti gli Istituti inseriti nella mail list, inoltre, è stata inviata una mail di presentazione del nostro dipartimento, curata dal nostro Direttore, a cui è stato allegato il nostro materiale informativo (guida dello studente, flyer, locandine, ecc.).
Due tutors Francesco Focanti e Cristiano Fedi si sono volontariamente resi disponibili per distribuire il nostro materiale informativo “cartaceo” (locandine da affiggere nelle bacheche, guide, da lasciare negli appositi spazi, ecc.) direttamente presso alcuni istituti romani.
Le attività svolte fino al mese di maggio 2018 sono riportate nella tabella allegata.
Oltre a queste attività condotte dal dipartimento DAFNE il corso di laurea in Scienze delle Foreste e della Natura si avvale delle iniziative di orientamento svolte dalla Prof.ssa Manuela Romagnoli titolare di uno specifico incarico da parte dell'Ateneo.
Le attività sono iniziate già dal marzo 2017 e in aggiunta a quanto posto in atto dal dipartimento DAFNE e riportato nella tabella allegata, si segnalano l'iniziativa Orienta Studenti, Roma 26 ottobre 2017 e la partecipazione alle giornate di orientamento presso l'Istituto Agosti Bagnoregio (gennaio 2018).
In maniera autonoma il DIBAF ha poi distribuito materiale informativo, anche solo dedicato a SFN, ad iniziative estive tra cui Festambiente a Grosseto e Oasi di Burano (Agosto 2017, Prof.ssa Sara Marinari), alcune scuole di Roma e Provincia (prof.
Scarascia e Romagnoli), Scuole di Viterbo e Provincia (Romagnoli e Tutor).
Il corso SFN è stato presentato in incontri di orientamento specifici in sede oppure fuori sede, alcuni dei quali verranno tenuti in questi ultimi giorni del mese di maggio (Orte, Bagnoregio, Abbadia San Salvatore, Liceo Ruffini Viterbo, Civita Castellana).
Il Corso di Studio in breve
SCIENZE DELLE FORESTE e DELLA NATURA (Classe L-25; D.M.
17/2010)
Il corso triennale in Scienze delle Foreste e della Natura (SFN) fornisce allo studente una buona preparazione di base ed allo stesso tempo un'articolata preparazione nel settore della gestione delle foreste con un approccio pratico-applicativo ideato per consentire un più facile inserimento nel mondo del lavoro.
Obiettivi formativi
Gli obiettivi formativi del corso scaturiscono dall'esigenza di formare un laureato in grado di leggere e interpretare i caratteri e i fattori dell'ambiente naturale alle diverse scale, da quella locale a quella globale, e metterli in relazione con le esigenze e opportunità di gestione sostenibile degli ecosistemi forestali e degli altri sistemi naturali presenti sul territorio, in una prospettiva aperta alle priorità di rilevanza internazionale di gestione delle foreste per la protezione dell'ambiente globale.
L'insieme delle conoscenze acquisite conferisce al laureato capacità di analisi dei sistemi forestali, di monitoraggio delle diverse componenti ecosistemiche, di gestione sostenibile e di conservazione degli ecosistemi forestali, di valutazione e valorizzazione dei prodotti forestali e dei servizi che il bosco offre alla società,
Questa preparazione comune si arricchisce negli ambiti curricolari dove trovano maggiore spazio:
- la gestione delle aree protette con approfondimenti sulla gestione delle risorse faunistiche e dei sistemi zootecnici estensivi, sulla biochimica e chimica del suolo, sulla genetica forestale e la conservazione della biodiversità, indagando anche aspetti fitogeografici e del monitoraggio delle emergenze fitosanitarie;
- le applicazioni tecnologico-ingegneristiche ai sistemi forestali e naturali, con approfondimenti rivolti alla rappresentazione e all'analisi del paesaggio e dei sistemi forestali, la meccanizzazione e le utilizzazioni delle risorse forestali anche dal punto di vista della sicurezza, la progettazione degli interventi sui bacini idrologici, la produzione energetica rinnovabile e la gestione del verde urbano
- la valorizzazione delle risorse forestali, la gestione delle risorse forestali con approfondimenti relativi alla pedologia, alla inventariazione delle risorse e alla difesa dagli incendi, alla zootecnia di montagna e alla cooperazione internazionale.
In questo curriculum gli studenti hanno modo di indagare le possibilità del miglioramento genetico applicato agli alberi forestali anche sotto il profilo della qualità del legno.
Competenze acquisite
Il laureato triennale in SFN ha la capacità di interpretare l'ambiente forestale nelle diverse componenti, climatiche, geologiche, vegetali, faunistiche, antropogeniche; ha competenze nella gestione delle risorse forestali e degli ecoservizi, nella valutazione e valorizzazione delle risorse naturali rinnovabili con particolare riferimento a quelle legnose, nel monitoraggio e gestione dell'ambiente forestale sia in contesti di elevata naturalità sia in ambito selvicolturale, nell'uso delle tecnologie da applicare per la gestione e conservazione delle risorse forestali.
Sbocchi professionali
Il profilo professionale è quello del laureato triennale specializzato nella gestione degli ambienti forestali e naturali con titolo utile per l'iscrizione all'Albo dei Dottori Agronomi e Forestali, come Forestale iunior, ai sensi della normativa vigente (DPR 328/2001), infatti la laurea in Scienze delle foreste e della Natura consente l'abilitazione all'esercizio della professione di agronomo e forestale iunior, previo superamento Esame di Stato - sezione B.
Il laureato triennale in SFN acquisisce competenze che gli consentono di operare, sia in qualità di libero professionista/consulente/ imprenditore, sia occupando posizioni tecniche in enti pubblici e privati nei seguenti ambiti:
Gestione forestale e agrosilvopastorale
Monitoraggio ambientale, con particolare riferimento agli ambienti nemorali e silvopastorali
Progettazione forestale.
gestione dei processi di produzione.
trasformazione e commercializzazione dei prodotti forestali e agrosilvopastorali.
Manutenzione e controllo del territorio agro-forestale e del verde urbano
Formazione professionale e divulgazione nel settore forestale e ambientale
Esercitazioni
La formazione comprende attività pratiche nell'ambito di ciascun insegnamento e periodi di esercitazione multidisciplinare e interdisciplinare in ambiente alpino ed appenninico, nonché visite di studio.
Le esercitazioni di campo costituiscono l'occasione per incontrare studiosi, amministratori e tecnici del settore con i quali gli studenti hanno modo di interagire per meglio comprendere i temi della gestione forestale e ambientale, della conservazione della natura, dell'uso sostenibile delle risorse forestali, della multifunzionalità delle foreste, della meccanizzazione e della sicurezza, delle problematiche economiche che coinvolgono gli operatori del settore.
Attività formative a scelta
Le attività formative a scelta dello studente (AFS) possono essere esami scelti liberamente tra gli insegnamenti presenti nell'Ateneo o altre attività di suo interesse (laboratori, project works, ecc., ), purché coerenti con gli obiettivi formativi del corso di laurea.
Tirocinio
Il tirocinio consiste in un periodo di formazione da svolgere presso qualificati laboratori, aziende o enti pubblici o privati, studi professionali, convenzionati con l'Università.
Corsi integrativi di matematica e chimica
Per gli studenti del primo anno sono previsti corsi di integrazione e supporto per la matematica e per la chimica, organizzati dal Dipartimento.
Referente del corso: Prof.
Maria Nicolina RIPA
Segreteria Studenti Unica, Via Santa Maria in Gradi, 4 - tel.
0761 357798
Struttura dipartimentale di riferimento: Dipartimento di Scienze agrarie e forestali (DAFNE),
Altro dipartimento concorrente Dipartimento per l'Innovazione dei sistemi Biologici Agroalimentare e Forestale
Segreteria didattica DAFNE: Dott.
Lorena Remondini (dafne@unitus.it tel.
0761 357286 -219)
Segreteria studenti DAFNE, Viterbo: Dott.
Claudia Menghini (tel 0761 357263) Sig.
Cosimo De Pace (0761 357582)
Il DAFNE offre la possibilità di proseguire gli studi di secondo livello nei corsi di laurea magistrale in: Conservazione e restauro dell'ambiente forestale e difesa del suolo (LM-73)
Scienze agrarie e ambientali (LM-69)
Biotecnologie per la sicurezza e la qualità delle produzioni agrarie (LM-7)
Il DIBAF offre la possibilità di proseguire gli studi di secondo livello nel corso di laurea magistrale in: Forestry and environmental science (LM-73)
Lo studente espliciterà le proprie scelte al momento della presentazione,
tramite il sistema informativo di ateneo, del piano di completamento o del piano di studio individuale,
secondo quanto stabilito dal regolamento didattico del corso di studio.
ECOINGEGNERIA (ECO )
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18180 -
Matematica ed elementi di fisica
|
8
|
MAT/05
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
18181 -
Elementi di Chimica
(objectives)
The course aims to provide, in a single exam, the basic knowledge of chemistry in particular of general chemistry and organic chemistry also useful for the study of other courses.
|
8
|
CHIM/06
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
18182 -
Zoologia generale e sistematica
(objectives)
The course of General and Systematic zoology aims to provide the student with the basics to understand the structure and complexity of the animal kingdom, starting from fundamental concepts, such as that of population, species, community, through the study of the relationships between animals and their environments (marine, terrestrial and freshwater) and the knowledge of the systematic order at the class level, the general organizational plan of the body, biology, the ecological role and evolutionary aspects of the "Protozoa" and of the main animal phyla, in the light of modern evolutionary theories, referring to both local and global frameworks.
|
6
|
BIO/05
|
44
|
2
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Lingua inglese esame interno o riconoscimento esterno - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18213 -
Botanica
|
12
|
BIO/03
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18206 -
Cartografia ed applicazioni GIS
|
6
|
AGR/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18214 -
Geologia
|
6
|
GEO/02
|
32
|
16
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Abilità informatiche e statistiche - (show)
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18189 -
Dendrologia
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18190 -
Ecologia forestale
(objectives)
The course aims to provide the basic concepts of ecology with examples and case studies of the Italian and global forest environments.
EXPECTED LEARNING OUTCOMES. 1) Knowledge and comprehension: at the end of the course the student will have the necessary tools to analyze the forest ecosystem from an ecological point of view, in particular in relation to the cycles of the elements, the interactions between its components and the study of its characteristics and evolution. 2) Applied knowledge and comprehension: the course will provide the necessary cognitive tools to allow the choice of the most suitable measurement and analysis techniques for the study of the ecosystem according to the aspects to be analyzed (biodiversity, element cycles, ecosystem status, etc.). 3) Autonomy of judgement: once the training course is over, the student will have the tools for a strong autonomy of judgement on issues related to the interaction between forest ecosystems, climate and humans (climate change, natural and anthropogenic disturbances, ecosystem management). 4) Communicative skills: at the end of the training course, the student must demonstrate that he or she is able to communicate and discuss in a concise but effective way the issues dealt with during the course, demonstrating the ability to integrate the knowledge acquired. 5) Ability to learn: at the end of the course the student must have learned the concepts and techniques addressed and know how to define limits and fundamentals.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18197 -
Attività formativa a scelta
|
12
|
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
18198 -
Tirocinio
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
18205 -
Analisi e gestione del paesaggio rurale ed urbano
|
|
18205-1 -
Laboratorio di analisi del paesaggio
(objectives)
The course aims to provide descriptive and quantitative elements of the main parameters related to the landscape. Furthermore, the application aspect concerning landscape analysis and management is emphasized.
|
6
|
AGR/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18205-2 -
Gestione del verde
|
Also available in another semester or year
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18191 -
Dendrometria ed elementi di assestamento forestale
(objectives)
At the end of the course the student will be able to: a) describe the principles of operation and the use of the main dendrometric instruments; b) illustrate the methods of measuring the diameter and height of a tree or a sample of trees in the context of the forest; c) set out the procedures for the elaboration of dendrometric measurements that allow the quantitative evaluation of the main characteristics of a forest stand: species composition, density, site fertility, age, structure, wood volume, yield and productivity; d) know the objectives of a forest management plan and the main parts of which it is composed. Through practical activities in forest and in the computer room the student will learn how to perform: the delimitation of a sample area, the measurement of the diameters of the trees and of the relative height, numbering tests angular, the extraction of woody cores. He will also be able to process the measurements carried out using a spreadsheet software in order to estimate dendrometric variables. The acquired knowledge will enable the student to choose, based on the objectives of the survey and the type of forest, the dendrometric instruments to be used for the various measures to be performed and the consequent procedures for processing the data collected. At the end of the course, the student will be able to draw up a report that illustrates with text, tables and graphs the methods of survey and the characteristics of the forest stand where he carried out the measurements. The set of activities carried out in the course will allow the student to be aware of the role that dendrometry plays in supporting silviculture and forest management.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18193 -
Selvicoltura
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18315 -
Biochimica e chimica del suolo
|
6
|
AGR/13
|
38
|
-
|
10
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18188 -
Meccanizzazione forestale
(objectives)
The aim of the course is to introduce the technology of forestry machinery and engines in its constructive, functional and operational aspects.
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18192 -
Ingegneria delle acque e del territorio
|
|
18192-1 -
Sistemazioni idraulico forestali
(objectives)
The course deals with the main aspects concerning the management of hydrographic basins. In particular, the fundamental hydrological, hydraulic and erosive processes occurring at basin scale are analyzed.
|
6
|
AGR/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18192-2 -
Costruzioni forestali e rilievo del territorio
|
6
|
AGR/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18205 -
Analisi e gestione del paesaggio rurale ed urbano
|
|
18205-1 -
Laboratorio di analisi del paesaggio
|
Also available in another semester or year
|
18205-2 -
Gestione del verde
(objectives)
The course has the following objectives: 1) to give the basic knowledge of agronomy for a rational management of green areas; 2) to give the basic theoretical and practical information for the identification of turfgrass species; 3) to give the needed abilities for the establishment and management of a green areas
|
6
|
AGR/02
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18195 -
Tecnologie forestali
(objectives)
The course is held in Italian EDUCATIONAL OBJECTIVES Basic knowledge on the formation of woody tissues, on the anatomical structure, on the micro and macroscopic characteristics of wood. Knowledge of the chemical, physical and mechanical properties of wood, of the main products and manufacturing processes. Brief references to forest uses
|
6
|
AGR/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18199 -
Prova finale
|
5
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
18207 -
Risorse ed energie rinnovabili
|
|
18207-1 -
Energie rinnovabili
(objectives)
The course aims to provide the students with the knowledge regarding energy national and European rules and energy conversion technologies with particular focus on renewable energy sources and energy efficiency.
|
6
|
ING-IND/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18207-2 -
Utilizzazioni forestali
(objectives)
EROGATO ESCLUSIVAMENTE IN ITALIANO vedi sopra
a) OBIETTIVI FORMATIVI Il corso mira all’acquisizione di conoscenze avanzate rivolte all’effettiva applicazione di progetti selvicolturali. In particolare attraverso la scienza delle Utilizzazioni forestali si forniranno le basi per applicare una gestione forestale sostenibile. Inoltre verranno forniti i criteri per la gestione dei sistemi agro-forestali rivolti alla produzione di biomassa legnosa a scopi energetici. b) RISULTATI DI APPRENDIMENTO ATTESI Al termine dell’insegnamento gli studenti dovranno essere in grado di: 1) conoscere i principi legislativi e tecnici che regolano le utilizzazioni forestali in Italia e all’estero; 2) analizzare un progetto selvicolturale e renderlo esecutivo attraverso le tecniche scaturite dalle utilizzazioni forestali a basso impatto; 3) saper operare in autonomia nel valutare la corretta esecuzione delle utilizzazioni forestali eseguite nell’ambito di un progetto di taglio; 4) acquisire capacità comunicative a livello tecnico e scientifico, rivolte a presentare propriamente i propri argomenti o esprimere valutazioni su casi concreti. 5) avere le capacità di saper cercare ed apprendere le innovazioni scientifiche e tecnologiche rivolte al settore delle utilizzazioni forestali, facendo uso di banche dati nazionali ed internazionali ufficialmente riconosciute.
|
6
|
AGR/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18208 -
Sicurezza e antinfortunistica nel settore agroforestale
(objectives)
----- ----------------
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18196 -
Monitoraggio e difesa forestale e ambientale
|
|
18196-1 -
Patologia forestale
(objectives)
To train the students on: general concepts of Plant Pathology with specific reference to forest ecosystems, urban forestry, nurseries, and plantations; ii) description of the main diseases of forest species at national and European level.
|
6
|
AGR/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18196-2 -
Entomologia forestale
|
6
|
AGR/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18194 -
Forestry and enviromental economics and appraisal
(objectives)
Develop knowledge and skills related to the economy applied to the forestry sector and the environment. The course is aimed at understanding: a) the basic elements of the economy; b) the economic interpretation keys relating to the management of natural resources and environmental resources; c) the functioning of the sector, the markets in which it operates and some policies that influence it; d) the basic principles and techniques of forest and environmental evaluation. The objective is to develop in students the ability to: autonomously interpret the economic processes that influence the sector and the environment in which one operates; assess the economic sustainability of forest enterprises and the validity of the investments made in them; develop simple forestry estimates. Ultimately, it is intended to train a graduate able to operate in productive activities that are carried out in the forest-wood-mobile system both in the enterprise and in the professional activity.
|
7
|
AGR/01
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
118274 -
Energie rinnovabili
|
Also available in another semester or year
|
118260 -
Difesa incendi in ambito euromediterraneo
(objectives)
The course deals with problems related to Mediterranean forest fire management in fire prone areas and provide students the knowledge and tools of analysis to plan and design interventions to prevent fire and restore forests.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118261 -
Geomatica e inventari forestali
(objectives)
-Train students on fundamentals of raster and vector data GIS management and provide practical examples serving the forest mapping and inventory fields
- Train students on aspects of principles of forest inventory and their application to estimate forestry resources
By the end of this course, the student can: - perform basic GIS vector and raster data managing operations and analysis tools - correctly apply sampling designs to collect data in forest inventory
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118621 -
Genetica forestale
|
6
|
AGR/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
118274 -
Energie rinnovabili
(objectives)
The course aims to provide the students with the knowledge regarding energy national and European rules and energy conversion technologies with particular focus on renewable energy sources and energy efficiency.
|
6
|
ING-IND/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118260 -
Difesa incendi in ambito euromediterraneo
(objectives)
The course deals with problems related to Mediterranean forest fire management in fire prone areas and provide students the knowledge and tools of analysis to plan and design interventions to prevent fire and restore forests.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118261 -
Geomatica e inventari forestali
(objectives)
-Train students on fundamentals of raster and vector data GIS management and provide practical examples serving the forest mapping and inventory fields
- Train students on aspects of principles of forest inventory and their application to estimate forestry resources
By the end of this course, the student can: - perform basic GIS vector and raster data managing operations and analysis tools - correctly apply sampling designs to collect data in forest inventory
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118621 -
Genetica forestale
|
Also available in another semester or year
|
GESTIONE DELLE AREE PROTETTE E DEL PAESAGGIO (GAPP )
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18180 -
Matematica ed elementi di fisica
|
8
|
MAT/05
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
18181 -
Elementi di Chimica
(objectives)
The course aims to provide, in a single exam, the basic knowledge of chemistry in particular of general chemistry and organic chemistry also useful for the study of other courses.
|
8
|
CHIM/06
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
18182 -
Zoologia generale e sistematica
(objectives)
The course of General and Systematic zoology aims to provide the student with the basics to understand the structure and complexity of the animal kingdom, starting from fundamental concepts, such as that of population, species, community, through the study of the relationships between animals and their environments (marine, terrestrial and freshwater) and the knowledge of the systematic order at the class level, the general organizational plan of the body, biology, the ecological role and evolutionary aspects of the "Protozoa" and of the main animal phyla, in the light of modern evolutionary theories, referring to both local and global frameworks.
|
6
|
BIO/05
|
44
|
2
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Lingua inglese esame interno o riconoscimento esterno - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
118646 -
Botanica
|
|
-
Botanica generale
(objectives)
Knowledge of the plant cell in relation to plant structure and functions. Understanding of anatomical-functional differences between Conifers, dicot and monocot Angiosperms . Compare the reproductive cycles of mosses, ferns, gymnosperms, angiosperms. The phenotype and its modifications according to the environment.
|
6
|
BIO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
-
Diversità vegetale
|
Also available in another semester or year
|
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18200 -
Biochimica e chimica del suolo
|
6
|
AGR/13
|
38
|
-
|
10
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18214 -
Geologia
|
6
|
GEO/02
|
32
|
16
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Abilità informatiche e statistiche - (show)
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
118646 -
Botanica
|
|
-
Botanica generale
|
Also available in another semester or year
|
-
Diversità vegetale
(objectives)
Ability to recognize the main differences in morphology and reproductive strategies between Bryophytes, Pteridophytes and Spermatophytes Gymnosperms and Angiosperms, with particular regard to Dicotyledonous and Monocotyledonous Angiosperms. Ability to recognize the main families of Angiosperms of the Italian flora. Ability to collect, dry and store plant samples. Ability to make a scientific herbarium. Knowing how to use the analytical keys for the identification of vascular plants.
|
6
|
BIO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18189 -
Dendrologia
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18190 -
Ecologia forestale
(objectives)
The course aims to provide the basic concepts of ecology with examples and case studies of the Italian and global forest environments.
EXPECTED LEARNING OUTCOMES. 1) Knowledge and comprehension: at the end of the course the student will have the necessary tools to analyze the forest ecosystem from an ecological point of view, in particular in relation to the cycles of the elements, the interactions between its components and the study of its characteristics and evolution. 2) Applied knowledge and comprehension: the course will provide the necessary cognitive tools to allow the choice of the most suitable measurement and analysis techniques for the study of the ecosystem according to the aspects to be analyzed (biodiversity, element cycles, ecosystem status, etc.). 3) Autonomy of judgement: once the training course is over, the student will have the tools for a strong autonomy of judgement on issues related to the interaction between forest ecosystems, climate and humans (climate change, natural and anthropogenic disturbances, ecosystem management). 4) Communicative skills: at the end of the training course, the student must demonstrate that he or she is able to communicate and discuss in a concise but effective way the issues dealt with during the course, demonstrating the ability to integrate the knowledge acquired. 5) Ability to learn: at the end of the course the student must have learned the concepts and techniques addressed and know how to define limits and fundamentals.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18197 -
Attività formativa a scelta
|
12
|
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
18198 -
Tirocinio
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
18201 -
Genetica forestale e conservazione della biodiversità forestale
|
|
18201-1 -
Genetica forestale
(objectives)
Get the basic concepts to understand the hereditary mechanisms and genetic bases useful in the evolution of populations and in the management and protection of mountainous and non-mountainous territory.
|
6
|
AGR/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18201-2 -
Conservazione della biodiversità forestale
(objectives)
To improve knowledge and awareness on the bases of biological diversity and forest ecosystems, with special attention on analyses, monitoring and conservation issues
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18191 -
Dendrometria ed elementi di assestamento forestale
(objectives)
At the end of the course the student will be able to: a) describe the principles of operation and the use of the main dendrometric instruments; b) illustrate the methods of measuring the diameter and height of a tree or a sample of trees in the context of the forest; c) set out the procedures for the elaboration of dendrometric measurements that allow the quantitative evaluation of the main characteristics of a forest stand: species composition, density, site fertility, age, structure, wood volume, yield and productivity; d) know the objectives of a forest management plan and the main parts of which it is composed. Through practical activities in forest and in the computer room the student will learn how to perform: the delimitation of a sample area, the measurement of the diameters of the trees and of the relative height, numbering tests angular, the extraction of woody cores. He will also be able to process the measurements carried out using a spreadsheet software in order to estimate dendrometric variables. The acquired knowledge will enable the student to choose, based on the objectives of the survey and the type of forest, the dendrometric instruments to be used for the various measures to be performed and the consequent procedures for processing the data collected. At the end of the course, the student will be able to draw up a report that illustrates with text, tables and graphs the methods of survey and the characteristics of the forest stand where he carried out the measurements. The set of activities carried out in the course will allow the student to be aware of the role that dendrometry plays in supporting silviculture and forest management.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18193 -
Selvicoltura
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18188 -
Meccanizzazione forestale
(objectives)
The aim of the course is to introduce the technology of forestry machinery and engines in its constructive, functional and operational aspects.
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18192 -
Ingegneria delle acque e del territorio
|
|
18192-1 -
Sistemazioni idraulico forestali
(objectives)
The course deals with the main aspects concerning the management of hydrographic basins. In particular, the fundamental hydrological, hydraulic and erosive processes occurring at basin scale are analyzed.
|
6
|
AGR/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18192-2 -
Costruzioni forestali e rilievo del territorio
|
6
|
AGR/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18195 -
Tecnologie forestali
(objectives)
The course is held in Italian EDUCATIONAL OBJECTIVES Basic knowledge on the formation of woody tissues, on the anatomical structure, on the micro and macroscopic characteristics of wood. Knowledge of the chemical, physical and mechanical properties of wood, of the main products and manufacturing processes. Brief references to forest uses
|
6
|
AGR/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18199 -
Prova finale
|
5
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
18202 -
Fitogeografia ed ecologia del paesaggio vegetale
(objectives)
1) knowledge and understanding: Understanding the causes of vegetation and landscape heterogeneity at various spatial scales. 2)applying knowledge and understanding: Elements of disturbance assessment 3) making judgements: ability of critically reading textboks and papers 4) communication skills: n/a 5)learning skills: ability of understanding teh scientific literature for this field.
|
6
|
BIO/03
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
18203 -
Zootecnia estensiva e gestione faunistica
(objectives)
The course is divided into two training components, one concerning extensive zootechnics and one on wildlife management. In general the course will provide knowledge on the analysis, evaluation and management of extensive farms of the main animal species and breeds of zootechnical interest, also in relation to the co-presence of wildlife. The main extensive zootechnical systems spread in Italy and some of the main systems spread in other parts of the world will be taken into consideration. The course will allow, through the analysis of the components of each system and their interactions, to assess the overall sustainability level, with particular reference to environmental, social and economic sustainability. In discussing the planned topics, emphasis will also be given to aspects relating to animal welfare, product quality and related eco-system services.
|
6
|
AGR/18
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Attività formative affini ed integrative
|
6
|
AGR/19
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18204 -
Monitoraggio e controllo delle emergenze fitosanitarie
(objectives)
The course aims to deal with the main invasive organisms, with particular attention to plant pathogens and parasites (fungi, bacteria, viruses and insects) of recent introduction and diffusion in Italy and in the European Countries; moreover, it also deals with the main pathogenic species whose introduction is not still occurred but is currently at risk. Consequently, the main purposes of the course are the understanding of the biology and the epidemiology of these disease agents, and the containment strategies to be adopted against phytosanitary emergencies (preferably with low environmental impact). Then, the course aims to bring a knowledge of the main factors that have led to the entry into the EU territories of these dangerous agents (climate change, pathogen pollution and agricultural changes). Finally, the students are driven to the learning of how to recognize an invasive pathogen, how the Countries are organized to minimize these unwanted invasions (including Legislative rules), and what are the possible measures and strategies to contain these organisms after their invasion.
|
6
|
AGR/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18196 -
Monitoraggio e difesa forestale e ambientale
|
|
18196-1 -
Patologia forestale
(objectives)
To train the students on: general concepts of Plant Pathology with specific reference to forest ecosystems, urban forestry, nurseries, and plantations; ii) description of the main diseases of forest species at national and European level.
|
6
|
AGR/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18196-2 -
Entomologia forestale
|
6
|
AGR/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18194 -
Forestry and enviromental economics and appraisal
(objectives)
Develop knowledge and skills related to the economy applied to the forestry sector and the environment. The course is aimed at understanding: a) the basic elements of the economy; b) the economic interpretation keys relating to the management of natural resources and environmental resources; c) the functioning of the sector, the markets in which it operates and some policies that influence it; d) the basic principles and techniques of forest and environmental evaluation. The objective is to develop in students the ability to: autonomously interpret the economic processes that influence the sector and the environment in which one operates; assess the economic sustainability of forest enterprises and the validity of the investments made in them; develop simple forestry estimates. Ultimately, it is intended to train a graduate able to operate in productive activities that are carried out in the forest-wood-mobile system both in the enterprise and in the professional activity.
|
7
|
AGR/01
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
118274 -
Energie rinnovabili
|
Also available in another semester or year
|
118260 -
Difesa incendi in ambito euromediterraneo
(objectives)
The course deals with problems related to Mediterranean forest fire management in fire prone areas and provide students the knowledge and tools of analysis to plan and design interventions to prevent fire and restore forests.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118261 -
Geomatica e inventari forestali
(objectives)
-Train students on fundamentals of raster and vector data GIS management and provide practical examples serving the forest mapping and inventory fields
- Train students on aspects of principles of forest inventory and their application to estimate forestry resources
By the end of this course, the student can: - perform basic GIS vector and raster data managing operations and analysis tools - correctly apply sampling designs to collect data in forest inventory
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118621 -
Genetica forestale
|
Also available in another semester or year
|
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
RISORSE FORESTALI E COOPERAZIONE INTERNAZIONALE (RIFOR)
Percorso STANDARD
FIRST YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18180 -
Matematica ed elementi di fisica
|
8
|
MAT/05
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
18181 -
Elementi di Chimica
(objectives)
The course aims to provide, in a single exam, the basic knowledge of chemistry in particular of general chemistry and organic chemistry also useful for the study of other courses.
|
8
|
CHIM/06
|
64
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
18182 -
Zoologia generale e sistematica
(objectives)
The course of General and Systematic zoology aims to provide the student with the basics to understand the structure and complexity of the animal kingdom, starting from fundamental concepts, such as that of population, species, community, through the study of the relationships between animals and their environments (marine, terrestrial and freshwater) and the knowledge of the systematic order at the class level, the general organizational plan of the body, biology, the ecological role and evolutionary aspects of the "Protozoa" and of the main animal phyla, in the light of modern evolutionary theories, referring to both local and global frameworks.
|
6
|
BIO/05
|
44
|
2
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Lingua inglese esame interno o riconoscimento esterno - (show)
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18213 -
Botanica
|
12
|
BIO/03
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Basic compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18209 -
Pedologia forestale
(objectives)
The course will introduce students to soil science to the principles and approaches of soil research. The course aims to provide knowledge on the fundamentals of soil chemistry, the genesis and evolution of soils and provide the basis for further specialized studies in the field of soil conservation as a non-renewable environmental resource. The soils of forest ecosystems will be specifically treated.
|
6
|
AGR/14
|
40
|
8
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18214 -
Geologia
|
6
|
GEO/02
|
32
|
16
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Optional Group:
Abilità informatiche e statistiche - (show)
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SECOND YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18189 -
Dendrologia
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18190 -
Ecologia forestale
(objectives)
The course aims to provide the basic concepts of ecology with examples and case studies of the Italian and global forest environments.
EXPECTED LEARNING OUTCOMES. 1) Knowledge and comprehension: at the end of the course the student will have the necessary tools to analyze the forest ecosystem from an ecological point of view, in particular in relation to the cycles of the elements, the interactions between its components and the study of its characteristics and evolution. 2) Applied knowledge and comprehension: the course will provide the necessary cognitive tools to allow the choice of the most suitable measurement and analysis techniques for the study of the ecosystem according to the aspects to be analyzed (biodiversity, element cycles, ecosystem status, etc.). 3) Autonomy of judgement: once the training course is over, the student will have the tools for a strong autonomy of judgement on issues related to the interaction between forest ecosystems, climate and humans (climate change, natural and anthropogenic disturbances, ecosystem management). 4) Communicative skills: at the end of the training course, the student must demonstrate that he or she is able to communicate and discuss in a concise but effective way the issues dealt with during the course, demonstrating the ability to integrate the knowledge acquired. 5) Ability to learn: at the end of the course the student must have learned the concepts and techniques addressed and know how to define limits and fundamentals.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18197 -
Attività formativa a scelta
|
12
|
|
96
|
-
|
-
|
-
|
Elective activities
|
ITA |
18198 -
Tirocinio
|
4
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Other activities
|
ITA |
18210 -
Inventari e difesa delle foreste
(objectives)
MODULO GEOMATICA E INVENTARI FORESTALI
-Train students on fundamentals of raster and vector data GIS management and provide practical examples serving the forest mapping and inventory fields - Train students on aspects of principles of forest inventory and their application to estimate forestry resources Expected outcomes By the end of this course, the student can: - perform basic GIS vectr and raster data managing operations and analysis tools - correctly apply sampling designs to collect data in forest inventory
MODULO DIFESA DAGLI INCENDI IN AMBITO EUROMEDITERRANEO - The course deals with problems related to Mediterranean forest fire management in fire prone areas and provide students the knowledge and tools of analysis to plan and design interventions to prevent fire and restore forests. Expected outcomes - Understand the objectives of forest fire management. - Acquire skills to plan and design fire prevention treatments. - Gain the knowledge to implement fire management plans for large areas.
|
|
18210-1 -
Geomatica e inventari forestali
(objectives)
-Train students on fundamentals of raster and vector data GIS management and provide practical examples serving the forest mapping and inventory fields
- Train students on aspects of principles of forest inventory and their application to estimate forestry resources
By the end of this course, the student can: - perform basic GIS vector and raster data managing operations and analysis tools - correctly apply sampling designs to collect data in forest inventory
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18210-2 -
Difesa incendi in ambito euromediterraneo
(objectives)
The course deals with problems related to Mediterranean forest fire management in fire prone areas and provide students the knowledge and tools of analysis to plan and design interventions to prevent fire and restore forests.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18191 -
Dendrometria ed elementi di assestamento forestale
(objectives)
At the end of the course the student will be able to: a) describe the principles of operation and the use of the main dendrometric instruments; b) illustrate the methods of measuring the diameter and height of a tree or a sample of trees in the context of the forest; c) set out the procedures for the elaboration of dendrometric measurements that allow the quantitative evaluation of the main characteristics of a forest stand: species composition, density, site fertility, age, structure, wood volume, yield and productivity; d) know the objectives of a forest management plan and the main parts of which it is composed. Through practical activities in forest and in the computer room the student will learn how to perform: the delimitation of a sample area, the measurement of the diameters of the trees and of the relative height, numbering tests angular, the extraction of woody cores. He will also be able to process the measurements carried out using a spreadsheet software in order to estimate dendrometric variables. The acquired knowledge will enable the student to choose, based on the objectives of the survey and the type of forest, the dendrometric instruments to be used for the various measures to be performed and the consequent procedures for processing the data collected. At the end of the course, the student will be able to draw up a report that illustrates with text, tables and graphs the methods of survey and the characteristics of the forest stand where he carried out the measurements. The set of activities carried out in the course will allow the student to be aware of the role that dendrometry plays in supporting silviculture and forest management.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18193 -
Selvicoltura
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18215 -
Alpicoltura
|
6
|
AGR/17
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18188 -
Meccanizzazione forestale
(objectives)
The aim of the course is to introduce the technology of forestry machinery and engines in its constructive, functional and operational aspects.
|
6
|
AGR/09
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18192 -
Ingegneria delle acque e del territorio
|
|
18192-1 -
Sistemazioni idraulico forestali
(objectives)
The course deals with the main aspects concerning the management of hydrographic basins. In particular, the fundamental hydrological, hydraulic and erosive processes occurring at basin scale are analyzed.
|
6
|
AGR/08
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18192-2 -
Costruzioni forestali e rilievo del territorio
|
6
|
AGR/10
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
THIRD YEAR
First semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18195 -
Tecnologie forestali
(objectives)
The course is held in Italian EDUCATIONAL OBJECTIVES Basic knowledge on the formation of woody tissues, on the anatomical structure, on the micro and macroscopic characteristics of wood. Knowledge of the chemical, physical and mechanical properties of wood, of the main products and manufacturing processes. Brief references to forest uses
|
6
|
AGR/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18199 -
Prova finale
|
5
|
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Final examination and foreign language test
|
ITA |
18211 -
Adattamento e qualità delle risorse forestali
|
|
18211-1 -
Miglioramento genetico forestale
(objectives)
AIMS Let the student know the nature, functioning and transmission of genetic information of living organisms, with particular reference to forest trees. Provide the principles and methods for assessing the genetic variability of forest species for its use in tree improvement. Let the student know the traditional and innovative methodologies used in the genetic improvement programs of forest trees.
EXPECTED RESULTS After completing the course, students must demonstrate that they: 1) have acquired the tools for the analysis of the transmission and recombination of hereditary characters; 2) are able to interpret the results of genetic crosses; 3) have acquired knowledge on the molecular mechanisms of gene regulation in forest trees; 4) have acquired the principles and the methods for the study of genetic variability of forest trees; 5) are able to analyse the effects of inbreeding and evolution factors on the genetic structure of natural populations of forest trees; 6) have acquired the principles and the methods for the study of quantitative traits in forest tree species; 7) have acquired knowledge on the basic principles of genetic improvement of forest trees.
|
6
|
AGR/07
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18211-2 -
Laboratorio di tecnologia del legno
(objectives)
1) Knowledge of morphologicaal, chemical, physic and mechanical parameters, wood quality. 2) Methods of measurement of environmental quality 3) Laboratory test 4) Forest wood chain and proucts quality
skills in wood qiality determination, assess wood quality, organizing fores-chain
|
6
|
AGR/06
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Second semester
Course
|
Credits
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
Contact Hours
|
Exercise Hours
|
Laboratory Hours
|
Personal Study Hours
|
Type of Activity
|
Language
|
18212 -
International cooperation
(objectives)
The aim of the course is to provide a general framework of objectives and activities carried out for international cooperation, within the framework of the Sustainable Development Goals. The course is structured to provide students with knowledge and capacities to work in international projects of sustainable development, with specific focus on the agro-forestry sector, as well as to provide international organizations with counseling services linked to project management.
Expected learning results: 1) Knowledge and understanding: the course will provide knowledge and understanding of how international projects are conceived and designed. 2) Applying knowledge and understanding: students will develop the ability to develop an impact assessment of international projects in the agro-forestry domain. 3) Making judgements: at the end of the course, students will be able to develop strategic plans for international cooperation in different contexts. 4) Communication skills: the course helps students to develop communicative skills, by facilitating discussion during the group work. 5) Learning skills: the course will develop students’ learning skills through ongoing discussion of real-life examples.
|
6
|
AGR/01
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Related or supplementary learning activities
|
ITA |
18196 -
Monitoraggio e difesa forestale e ambientale
|
|
18196-1 -
Patologia forestale
(objectives)
To train the students on: general concepts of Plant Pathology with specific reference to forest ecosystems, urban forestry, nurseries, and plantations; ii) description of the main diseases of forest species at national and European level.
|
6
|
AGR/12
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18196-2 -
Entomologia forestale
|
6
|
AGR/11
|
48
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
18194 -
Forestry and enviromental economics and appraisal
(objectives)
Develop knowledge and skills related to the economy applied to the forestry sector and the environment. The course is aimed at understanding: a) the basic elements of the economy; b) the economic interpretation keys relating to the management of natural resources and environmental resources; c) the functioning of the sector, the markets in which it operates and some policies that influence it; d) the basic principles and techniques of forest and environmental evaluation. The objective is to develop in students the ability to: autonomously interpret the economic processes that influence the sector and the environment in which one operates; assess the economic sustainability of forest enterprises and the validity of the investments made in them; develop simple forestry estimates. Ultimately, it is intended to train a graduate able to operate in productive activities that are carried out in the forest-wood-mobile system both in the enterprise and in the professional activity.
|
7
|
AGR/01
|
56
|
-
|
-
|
-
|
Core compulsory activities
|
ITA |
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|
118274 -
Energie rinnovabili
|
Also available in another semester or year
|
118260 -
Difesa incendi in ambito euromediterraneo
(objectives)
The course deals with problems related to Mediterranean forest fire management in fire prone areas and provide students the knowledge and tools of analysis to plan and design interventions to prevent fire and restore forests.
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118261 -
Geomatica e inventari forestali
(objectives)
-Train students on fundamentals of raster and vector data GIS management and provide practical examples serving the forest mapping and inventory fields
- Train students on aspects of principles of forest inventory and their application to estimate forestry resources
By the end of this course, the student can: - perform basic GIS vector and raster data managing operations and analysis tools - correctly apply sampling designs to collect data in forest inventory
|
6
|
AGR/05
|
48
|
-
|
-
|
-
|
|
ITA |
118621 -
Genetica forestale
|
Also available in another semester or year
|
Teachings extracurricular:
(hide)
|
|
|