Derived from
|
18542 Storia dell'arte medievale in Sciences of Cultural Heritage L-1 PONZI EVA
(syllabus)
The lessons will focus on the analysis of one or more medieval artworks and on the discussion around a certain artistic phenomenon; they will also be an opportunity to practice observing an artwork. In class we will discuss: 1. themes, problems, methods of the subject; 2. the division into periods of the medieval millennium and its artistic geography; 3. the cultural, social, political, ideological, material transformations that determine/influence the artistic phenomena; 4. the relationships between artists, patrons, production centres; 6. the IT tools available today for the study of the illuminated manuscripts; the relationship between the illuminated manuscripts and the use of innovative technologies for their digitization and their use on the web.
The course is organized in 3 modules: 1. I module (24 hours). History of medieval art from Late Antiquity to International Gothic (4th-14th centuries): for a general overview of the subject, oriented towards basic knowledge. 2. II module (14 hours). The Thirteenth century between Rome and Viterbo: monuments, manuscripts, people. 3. III module (10 hours). IT tools, digitization and new technologies for the study of the illuminated manuscripts.
(reference books)
Module I
- G. CRICCO - F.P. DI TEODORO, Itinerario nell’arte 2. Dall’arte paleocristiana a Giotto, quarta edizione, versione gialla, Zanichelli, Bologna, 2016.
Module II
- M.G. BONELLI, s.v. Viterbo, in Enciclopedia dell’Arte Medievale, Roma 2000, https://www.treccani.it/enciclopedia/viterbo_%28Enciclopedia-dell%27-Arte-Medievale%29/
- S. ROMANO, I cantieri di Roma. Introduzione, in Il Duecento e la cultura gotica. 1198-1287 ca., V, Milano 2012 (La pittura medievale a Roma. 312-1431. Corpus, 5), pp. 13-49.
From the volume Santa Maria in Gradi, Viterbo 1996, the following texts:
- M. MIGLIO, Per una storia di Santa Maria in Gradi, pp. 7-25;
- S. FABIANO, La scultura, pp. 109-127.
From the volume Il libro miniato a Roma nel Duecento. Riflessioni e proposte, a cura di S. MADDALO, con la collaborazione di E. PONZI, I-II, Istituto storico italiano per il medio evo, Roma 2016 (Nuovi studi storici, 100), the following texts:
- A. PARAVICINI BAGLIANI, La corte papale nel Duecento, cultura e scienze della natura, pp. 413-433;
- E. PONZI, Ad usum fratrum. Manoscritti francescani e domenicani a Roma, un panorama, pp. 575-612.
Module III
- E. PONZI, Tra le maglie del Web: esposizioni virtuali e interoperabili dei manoscritti della Biblioteca Apostolica Vaticana, 2. L’esperienza vaticana di Viaggiare con Dante, in Immaginare la Commedia, a cura di C. Perna, postfazione di G. Ferrante, Salerno Editrice, Roma 2022, pp. 206-213.
- E. PONZI, Thematic Pathways on the Web: IIIF Annotations of Manuscripts from the Vatican Collections: il “Progetto Mellon” della Biblioteca Vaticana. La storia della miniatura incontra lo Spotlight, in Rivista di storia della miniatura 24 (2020), pp. 212-216.
|