Artifacts paintihings on wooden: support. Artifacts carved in wood.Furniture and wooden sculptures 2
(objectives)
Teaching: Artifacts carved in wood. Furniture and wooden structures 2 Credits: 18 CFU Year: 2020/2021 Degree course: Conservation and restoration of cultural heritage (LMR/02) Teachers: Cristina Caldi, Sara Scioscia Program: The teaching mainly involves practical activities in the laboratory and / or in construction site on artefacts and, to a small extent, on models. The theoretical lectures will be from time to time articulated in such a way as to integrate the information provided during practical activities. The arguments processing will also take into account the lessons already imparted or programmed by others Degree course teachers.
|
Code
|
17985 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Competence
|
Credits
|
18
|
Contact Hours
|
-
|
Laboratory Hours
|
450
|
Type of Activity
|
Other activities
|
Teacher
|
CALDI Cristina
(syllabus)
First phase - 150 hours - Laboratory (C. Caldi) Theoretical lectures: - polychrome wooden sculpture: peculiarities and operational criticalities; - construction techniques of the supports; - consolidants and adhesives for wood. Materials and operating methods; - cleaning and removal of repaintings. Solvents, aqueous systems, supporting; - special techniques: glass eyes;
Second phase - 150 ore - Laboratory (S. Scioscia) Theoretical lectures: - disinfestation and disinfection. Materials and operating methods; - special techniques: estofado, pressbrokat, pictura translucida, aventurine; - the wooden inlays. Degradation techniques and types;
Third phase - 150 ore - Site (C. Caldi) Theoretical lectures: - the wooden ceilings. Techniques and type of degradation; - plastic integrations and reconstructions. Materials and methods.
Pratical activities: - close study of the works and collection of all preliminary information on the data sheets; - graphic documentation (on paper and / or digital support); - consolidation and fixing of the preparation lifts and of the paint layer; - consolidations, renovations, reconstructions of the support wood; - cleaning tests and cleaning; - possible removal of superimposed layers; - grouting and aesthetic presentation; - final protection; - disinfection and / or disinfestation; - gradual preparation of a detailed technical report; - gradual preparation of a PPT presentation; - collection and organization of photographic material.
Other Activities: - supplementary insights conducted by other teachers on issues related to works in the laboratory; - educational visits; - archival research.
Mandatory attendance.
(reference books)
R.BERGAMASCHI, Note di tecnica della tarsia lignea tra XV e XVI sec., in “Progetto Restauro”, numero speciale 5, Padova, Il Prato 2018. M. SEBASTIANELLI, G. D’ANNA, Sguardo vitreo nella statuaria lignea devozionale, in «OADI Rivista dell’osservatorio per le Arti Decorative in Italia», 2016. A. CERASUOLO, Estofado e policromie: osservazioni sulla tecnica attraverso la testimonianza di Francisco Pacheco. Atti del convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp 147-160. G.B. FIDANZA, Sistemi di assemblaggio e risultati formali: alcuni casi seicenteschi. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp. 199-210. P. STIBERC, Ricerca anatomica e innovazioni nelle tecniche costruttive della scultura lignea fiorentina del Quattrocento. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n° extra 1, De Luca, 2011, pp. 49-62. AA.VV., Storia di un dettaglio: il coprigiunto, in Conservare e restaurare il legno Conoscenze,esperienze, prospettive. Atti del Convegno di studi, Bressanone 23-26 giugno 2009, pp. 135-150. G.B. FIDANZA, Caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Una verifica su statue e intagli di età moderna, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp.33–57. G. GALOTTA, M. VALENZUELA, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Istituto Centrale per il Restauro, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 59 –79. N. MACCHIONI, S. LAZZERI, L’identificazione delle specie legnose e la loro caratterizzazione tecnologica, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 9-31. L. SPERANZA, I. TOSINI, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Opificio delle Pietre Dure di Firenze, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 81 – 101. A. FEDELI, F. FEDELI, Il Coro Ligneo della Cattedrale di San Lorenzo a Perugia Restauro e Ricostruzione in «Kermes – Cronache del Restauro», n.58, 2005, pp. 23-34. 4 G. PERUSINI, Il dibattito sulla reintegrazione della scultura lignea policroma dal 1950 ad oggi ed i restauri italiani, in Die kunst der restaurierung: entwicklungen und tendenzen der restaurierungsästhetik in Europa. Internationale Fachtagung München, Germany 2005, pp. 67-85. P. STIBERC, La scultura lignea policroma del Rinascimento fiorentino. Osservazioni sulla tecnica scultorea in «OPD Restauro», n.17, Firenze, Centro Di, 2005, pp. 304-316. G. CANOCCHI, M.C. GIGLI, M.D. MAZZONI, P. STIBERC, La lacuna nella scultura lignea. Problematiche di intervento. In LACUNA Atti dei convegni 2002/2003 al Salone del Restauro di Ferrara, Firenze, Edifir, 2004, pp. 131-135. G. TAMPONE, Solai, in Strutture di legno. Cultura conservazione restauro, a cura di G. Tampone, M. Mannucci, N. Macchioni, Milano, 2002, pp. 80-90 e 100-107 AA.VV., Applicazioni dei gel come supportanti nel restauro, in «Bollettino ICR», nuova serie n.3, 2001, pp.101-118. V. FORNI, Il problema critico delle integrazioni plastiche nella scultura lignea policroma, in «OPD Restauro», n.10, Firenze, Centro Di, 1998, pp. 95-111. A. CONTI, Puliture della scultura, policromie e problemi di presentazione, in ID., Manuale di restauro, Torino, Einaudi, 1996, pp. 208-217. M. BACCI, Le sculture lignee nel folklore religioso: alcune considerazioni, in Scultura Lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995–30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.31-41. E. SPALLETTI, Fortuna critica e collezionismo dell’antica scultura lignea italiana nel Settecento e nell’Ottocento: un avvio di ricerca, in Scultura lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995 – 30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.9-30. M. CIATTI, Considerazioni sul restauro della scultura lignea, in «Kermes», n.1, Firenze, Nardini, 1988, pp.6-8. A. PANDOLFO, Aspetti tecnici e conservativi della scultura lignea policroma, in «Kermes», n°1, Firenze, Nardini, 1988, pp.9-13. T.PERUSINI-G.PERUSINI, La tecnica del “Pressbrokat” nell’altare di Giovanni Martini di Remanzacco, in «Restauro nel Friuli Venezia Giulia Memorie della Scuola Regionale di Restauro», n. 1, 1983.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 21/02/2022 to 01/06/2022 |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
Mandatory
|
Note
|
rinnovo |
Teacher
|
SCIOSCIA Sara
(syllabus)
Teaching: Sculpted wooden artefacts. Wooden furniture and structures 2 Credits: 18 CFU Off. year Educational programme: 2021/2022 Degree course: Conservation and restoration of cultural heritage (LMR/02) Lecturers: Cristina Caldi, Sara Scioscia Programme: The teaching mainly involves carrying out practical activities in the laboratory and/or on site on artefacts and, to a small extent, on models. The theoretical lectures will be articulated from time to time in order to integrate and structure the information provided during the practical activities. The elaboration of the topics will also take into account the lessons already taught or planned by other lecturers of the Degree Course.
First phase - 150 hours - Laboratory (C. Caldi) Theoretical lessons: - peculiarities of polychrome wooden sculpture; - construction techniques of the supports; - consolidators and adhesives for wood. Materials and operating methods; - cleaning and removal of repainting. Solvents, aqueous systems, supports; - special techniques: glass eyes; - Methods of making a silicone rubber mould.
Second phase - 150 hours - Laboratory (S. Scioscia) Theoretical lessons: - Disinfestation and disinfection. Materials and operating methods; - special techniques: estofado, pressbrokat, translucent painting; - wooden inlays. Techniques and types of deterioration;
Third phase - 150 hours - Construction site (C. Caldi) Theoretical lessons: - wooden ceilings. Techniques and typologies of degradation; - plastic integrations and reconstructions. Materials and operating methods.
Practical and theoretical/practical activities in the laboratory and/or on site: - close study of the works; collection of all preliminary information on a data sheet - graphic documentation (on paper and/or digital support); - consolidation and fixing of preparation lifts and paint film; - consolidation, restoration, reconstruction of support wood; - cleaning and polishing tests; - eventual removal of overlapping layers; - plastering and aesthetic presentation; - final protection; - disinfection and/or disinfestation; - gradual elaboration of a detailed technical report; - Gradual elaboration of a PowerPoint presentation; - collection and organisation of photographic material. Supporting Activities - integrative in-depth studies carried out by other teachers on problems related to the works present in the laboratory; - educational visits; - archival research.
Attendance: compulsory.
Evaluation systems: At the end of the first phase students will be asked to write the first part of the report on the work carried out, containing the chapters: Description of the Work; Historical-Artistic Background; Execution Techniques; State of Conservation. At the beginning of the second module, students will also have to present in Power Point the work carried out during the first module.
At the end of the second phase they will be asked to write the second part of the report, containing the chapters: Previous Interventions; Restoration Interventions. There will also be a written test consisting of 10 short answer questions regarding the topics covered in the theoretical lessons or addressed during the practical activities in the laboratory.
The final examination will be divided into two parts: - a PPT presentation of the work carried out during the month-long workshop; - an oral examination of the knowledge acquired through the study of the texts indicated in the bibliography.
Parameters considered 1.Professionalism. Manual skills. 3. Ability of written expression. 4. Ability to express oneself orally. 5. Knowledge.
1. Professionalism (organisational and disciplinary requirements): The following will be assessed: .orderliness/cleanliness of equipment and workstation . punctuality . presence . participation (ability to interact with the teacher in asking questions and proposing solutions to theoretical and practical problems; willingness to collaborate and coordinate with student colleagues). The assessment will be expressed by the restorers in six grades (Excellent; Distinguished; Good; Fair; Sufficient; Insufficient).
2. Manual dexterity (specific aptitudes and skills that have emerged in operational practice): the evaluation will be expressed by the restorers in six grades (Excellent; Distinguished; Good; Discreet; Sufficient; Insufficient).
3. Written expression capacity (elaboration of a technical report on the experience carried out on the works): The following will be assessed: . written expression of the arguments (accuracy and completeness) . ability to critically analyse and link the arguments, in-depth study and research . accuracy of graphic and photographic documentation. The evaluation will be expressed by the restorers in six grades (Excellent; Distinguished; Good; Discreet; Sufficient; Insufficient).
4. Speaking skills (PPT presentation of work carried out in the laboratory and on site) The following will be assessed: . ability to communicate the topics orally (accuracy and completeness) . ability to critically analyse, link the topics, deepen and research. The assessment will be expressed by the restorers in six grades (Excellent; Distinguished; Good; Fair; Sufficient; Insufficient). 5. Knowledge (10 short answer questions; study and comprehension of the texts indicated in the bibliography) The evaluation will be expressed by the restorers in six grades (Excellent; Distinguished; Good; Discreet; Sufficient; Insufficient).
The partial assessments for the parameters examined (Professionalism, Manual ability, Written expression, Oral expression, Knowledge) will be included in the final exam.
(reference books)
IBLIOGRAFIA
R.BERGAMASCHI, Note di tecnica della tarsia lignea tra XV e XVI sec., in “Progetto Restauro”, numero speciale 5, Padova, Il Prato 2018. M. SEBASTIANELLI, G. D’ANNA, Sguardo vitreo nella statuaria lignea devozionale, in «OADI Rivista dell’osservatorio per le Arti Decorative in Italia», 2016. A. CERASUOLO, Estofado e policromie: osservazioni sulla tecnica attraverso la testimonianza di Francisco Pacheco. Atti del convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp 147-160. G.B. FIDANZA, Sistemi di assemblaggio e risultati formali: alcuni casi seicenteschi. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n. extra 1, De Luca, 2011, pp. 199-210. P. STIBERC, Ricerca anatomica e innovazioni nelle tecniche costruttive della scultura lignea fiorentina del Quattrocento. Atti del Convegno di Serra San Quirico e Pergola: Scultura lignea – per una storia dei sistemi costruttivi e decorativi dal medioevo al XIX secolo, 13-15 dicembre 2007, in «Bollettino d’Arte», n° extra 1, De Luca, 2011, pp. 49-62. AA.VV., Storia di un dettaglio: il coprigiunto, in Conservare e restaurare il legno Conoscenze,esperienze, prospettive. Atti del Convegno di studi, Bressanone 23-26 giugno 2009, pp. 135-150. G.B. FIDANZA, Caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Una verifica su statue e intagli di età moderna, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp.33–57. G. GALOTTA, M. VALENZUELA, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Istituto Centrale per il Restauro, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 59 –79. N. MACCHIONI, S. LAZZERI, L’identificazione delle specie legnose e la loro caratterizzazione tecnologica, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 9-31. L. SPERANZA, I. TOSINI, Scultura lignea policroma e specie legnose: l’esperienza dell’Opificio delle Pietre Dure di Firenze, in Statue di legno, caratteristiche tecnologiche e formali delle specie legnose. Atti del seminario di studi, Perugia, 1-2 aprile 2005, Roma, Istituto Poligrafico dello Stato, 2008, pp. 81 – 101. A. FEDELI, F. FEDELI, Il Coro Ligneo della Cattedrale di San Lorenzo a Perugia Restauro e Ricostruzione in «Kermes – Cronache del Restauro», n.58, 2005, pp. 23-34. G. PERUSINI, Il dibattito sulla reintegrazione della scultura lignea policroma dal 1950 ad oggi ed i restauri italiani, in Die kunst der restaurierung: entwicklungen und tendenzen der restaurierungsästhetik in Europa. Internationale Fachtagung München, Germany 2005, pp. 67-85. P. STIBERC, La scultura lignea policroma del Rinascimento fiorentino. Osservazioni sulla tecnica scultorea in «OPD Restauro», n.17, Firenze, Centro Di, 2005, pp. 304-316. G. CANOCCHI, M.C. GIGLI, M.D. MAZZONI, P. STIBERC, La lacuna nella scultura lignea. Problematiche di intervento. In LACUNA Atti dei convegni 2002/2003 al Salone del Restauro di Ferrara, Firenze, Edifir, 2004, pp. 131-135. G. TAMPONE, Solai, in Strutture di legno. Cultura conservazione restauro, a cura di G. Tampone, M. Mannucci, N. Macchioni, Milano, 2002, pp. 80-90 e 100-107 AA.VV., Applicazioni dei gel come supportanti nel restauro, in «Bollettino ICR», nuova serie n.3, 2001, pp.101-118. V. FORNI, Il problema critico delle integrazioni plastiche nella scultura lignea policroma, in «OPD Restauro», n.10, Firenze, Centro Di, 1998, pp. 95-111. A. CONTI, Puliture della scultura, policromie e problemi di presentazione, in ID., Manuale di restauro, Torino, Einaudi, 1996, pp. 208-217. M. BACCI, Le sculture lignee nel folklore religioso: alcune considerazioni, in Scultura Lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995–30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.31-41. E. SPALLETTI, Fortuna critica e collezionismo dell’antica scultura lignea italiana nel Settecento e nell’Ottocento: un avvio di ricerca, in Scultura lignea: Lucca 1200-1425. Lucca dicembre 1995 – 30 giugno 1996, a cura di C. Baracchini, Firenze, 1996, pp.9-30. M. CIATTI, Considerazioni sul restauro della scultura lignea, in «Kermes», n.1, Firenze, Nardini, 1988, pp.6-8. A. PANDOLFO, Aspetti tecnici e conservativi della scultura lignea policroma, in «Kermes», n°1, Firenze, Nardini, 1988, pp.9-13. T.PERUSINI-G.PERUSINI, La tecnica del “Pressbrokat” nell’altare di Giovanni Martini di Remanzacco, in «Restauro nel Friuli Venezia Giulia Memorie della Scuola Regionale di Restauro», n. 1, 1983.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 21/02/2022 to 01/06/2022 |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
Mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
Oral exam
|
Note
|
rinnovo |
|
|