Teacher
|
CHILOSI Maria Grazia
(syllabus)
Students will be given responsibilities such as such is liaising with the library staff, administration of lesson materials, taking care of equipment and conservation materials, photographic documentation, liaising with the scientific laboratories and disposal of waste. Apart from widening their knowledge base, this will help the students to get to know other teaching staff and students in other courses. Students will be encouraged to develop a team spirit and to collaborate with their classmates The course takes place over the 1st and 2nd semesters of the academic year and will involve a total of 450 hours. This will include a mix of theoretical lessons with practical experience, including visits to museums, archaeological sites, artists workshops and conservation work sites. The last part of the course is a full training worksite on an artwork which will last one month
(reference books)
L. Lazzarini Pietre e marmi antichi, Ed Milani 2004 Marmi antichi a cura di G. Borghini, Ed. De Luca 1998 P. Rocwell Lavorare la pietra Bernini scultore a cura di Anna Coliva, Ed. De Luca 2002 L.Lazzarini, M.Laurenzi Tabasso Il restauro della pietra, Ed. Milani 1979 Istituto Centrale per il Restauro DIMOS Tecniche di esecuzione e materiali costitutivi, 1979 CNR-ICR Normal 1/88 Alterazioni macroscopiche dei materiali lapidei: lessico Jean- Pierre Adam - L'arte di costruire presso i Romani - Materiali e tecniche - Longanesi EUA Enciclopedia Universale dell'Arte (voce Strutture, elementi e tipi edilizi - Opera laterizia) EUA Enciclopedia Universale dell'Arte (voce Stucchi) G.Caneva, M.P.Nugari, D.Pinna, O.Salvadori, Il controllo del degrado biologico, I biocidi nel restauro dei materiali lapidei, Nardini Editore Anna Brunetto, L'utilizzo della strumentazione laser per la pulitura delle superfici nei manufatti artistici, Collana i Talenti G.Alessandrini, C.Beltrami, M.Cordaro, G.Torraca, Patine, pellicole, patinature, (in Ministero Beni Culturali e Istituto Centrale di Restauro - Diagnosi e progetto per la conservazione dei materiali dell'architettura - Edizioni De Luca AAVV, Le pellicole ad ossalati: origine e significato nella conservazione delle opere d'arte, Atti del convegno : Milano 25-26- ottobre 1989
Saranno inoltre messi a disposizione degli studenti dispense, articoli, sitografie e power point redatti o selezionati dai docenti secondo gli argomenti trattati.
|