Teacher
|
FERRERI Silvana
(syllabus)
EACHING OF MODERN LANGUAGES Academic year 2019-20 EXAM PROGRAM (valid for attending and non-attending students)
The course of lessons has the title The semantic-lexical dimension in teaching / learning. In the first part the course explores the theoretical basis on which communication is based and the role of the lexicon within it. In the second part he discusses the model of democratic linguistic education focusing on the most significant aspects. Although divided into two parts, the course includes a single final exam that takes place in written form with open-ended questions. Recommended texts: - Tullio De Mauro, Minisemantic of non-verbal languages and languages, Laterza, Roma-Bari 2000. - Tullio De Mauro, Democratic linguistic education, curated by Silvana Loiero and Maria Antonietta Marchese, Laterza, Rome 2018. - Grazia Basile, Federica Casadei (edited by), Lexicon and linguistic education, Carocci, Rome 2019. - Pierangela Diadori, Massimo Palermo, Donatella Troncarelli, Teaching Italian as a Second Language, Carocci, Rome 2019 (1 ed. 2015) Those who have never undergone didactic studies in their three-year degree are required to add a basic language teaching manual to the above. The following title is suggested: - Paolo Balboni, The challenges of Babel. Teaching languages in complex societies, 3rd ed., Turin, UTET 2012. PLEASE NOTE As anticipated, the program is valid both for attending students, for student-workers, and for those who are not in a position to attend classes (non-attending students). To those who have difficulty with parts or portions of the program - upon specific individual request in which the passage is clarified or the steps are difficult to understand - additional readings will be suggested. Requests for clarification must be sent by e-mail to the following address or formulated in person during the hours of receipt. STUDENTS WITH PROGRAMS DIFFERENT FROM THAT 2018-19 ARE PRAYER TO BE GIVEN TO THE ADDRESS THE LIST OF TEXTS PROVIDED IN THEIR COURSE OF STUDIES SPECIFYING THE YEAR. THE E-MAIL MUST BE SUBMITTED 5 DAYS BEFORE THE DATE IN WHICH IT IS INTENDED TO SUPPORT THE EXAM. (Versione inglese effettuata tramite traduttore Google)
(reference books)
Testi consigliati: – Tullio De Mauro, Minisemantica dei linguaggi non verbali e delle lingue, Laterza, Roma-Bari 2000. – Tullio De Mauro, Educazione linguistica democratica, a cura di Silvana Loiero e Maria Antonietta Marchese, Laterza, Roma 2018. – Grazia Basile, Federica Casadei (a cura di), Lessico ed educazione linguistica, Carocci, Roma 2019. – Pierangela Diadori, Massimo Palermo, Donatella Troncarelli, Insegnare l’italiano come seconda lingua, Carocci, Roma 2019 (1 ed. 2015) Coloro che non hanno mai affrontato studi di didattica nella laurea triennale sono tenuti ad aggiungere a quanto sopra indicato un manuale di base di glottodidattica. Si suggerisce il seguente titolo: - Paolo Balboni, Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, 3° ed., Torino, UTET 2012. NOTA BENE Come anticipato, il programma vale sia per gli studenti frequentanti, sia per gli studenti-lavoratori, sia per quanti non siano nelle condizioni di frequentare le lezioni (studenti non frequentanti). A coloro che incontrano difficoltà su parti o porzioni del programma – su specifica richiesta individuale in cui si chiarisce il passo o i passi di difficile comprensione – verranno suggerite letture aggiuntive. Le richieste di chiarimento vanno inoltrate per e-mail al seguente indirizzo o formulate di persona nelle ore di ricevimento. GLI STUDENTI CON PROGRAMMI DIVERSI DA QUELLO 2018-19 SONO PREGATI DI FAR PERVENIRE ALL'INDIRIZZO L'ELENCO DEI TESTI PREVISTI NEL LORO CORSO DI STUDI SPECIFICANDONE L'ANNO. L'E-MAIL DEVE ESSERE INOLTRATA 5 GIORNI PRIMA DELLA DATA IN CUI SI INTENDE SOSTENERE L'ESAME.
|