Ulteriori attività formative: stucco |
Code
|
17988 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Competence
|
Credits
|
18
|
Contact Hours
|
-
|
Laboratory Hours
|
450
|
Type of Activity
|
Other activities
|
Teacher
|
COLALUCCI Simone
(syllabus)
techniques of plasters: original materials studying and documenting an artwork: registering condition and treatment, technical glossaries and methods of graphic documentation introduction to the deterioration of works methods and materials of treatment
(reference books)
M. Vitruvio Pollione, De Architectura Gaio Plinio Secondo, Storia Naturale Cennino Cennini, Il libro dell'arte Giorgio Vasari, Le vite de' più eccellenti pittori, scultori ed architettori Paolo Mora, Laura Mora, Paul Philippot, La conservazione delle pitture murali AA.VV. DIMOS - corso sulla manutenzione di dipinti murali, mosaici e stucchi, ICR, Roma 1978
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 24/02/2020 to 01/06/2020 |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
Mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
Oral exam
|
Teacher
|
Fiore Paola
(syllabus)
The course purpose is to provide an advanced understanding of the main principles and topics of technical and operational methodologies adopted in restoration of plaster works. This course represents a detailed study of the techniques of clay modeling, of plaster casts and of lost wax casting. The different stages of the metal fusion will be showed through images, power point works, videos, photos, taking into account the necessity to make clear to the students the whole process, otherwise very difficult to catch. This overall comprehension of the process of fusion is essential to the understanding of the ultimate scope of the plaster works (bozzetti e modelli) in order to cope with a future restoration intervention in an adequate way.
(reference books)
Testi e bibliografia L. Fucito, Tecniche di fusione e fonderie. Le fonderie napoletane fra arte e tecnica, in Il Bello o il Vero-Contesti (a cura di I.Valente),N. Longobardi, 2014 L. Fucito, Fonderia artistica Chiurazzi. La forma dell'arte, Altrastampa,2001 T. Turco, Il Gesso, Lavorazione, Trasformazione, Impieghi, Hoepli, 1961 A. Giuffredi, La Formatura, manuale delle tecniche di formatura e fonderia, Alinea, 2006 L. D’Alessandro, F. Persegati, Scultura e calchi in gesso. Storia, Tecnica e Conservazione, L’Erma” di Bretschneider, 1987 M. C. Laurenti et al., Il restauro dei calchi in gesso, in Archeologia classica n. 46,1994 M. Anzani, et al., Gel rigidi di agar per il trattamento di pulitura di manufatti in gesso, Quaderno N. 6 Cesmar 7, Il Prato, 2008 G. Moradei, Il restauro delle opere in gesso: appunti da esperienze di laboratorio, in Problemi Conservativi dei Manufatti dell’Ottocento, a cura di M. Fratelli ed E. Signorini, Il Prato 2008 M. Daudin Schotte, H. Van Keulen, K. J. Van den Berg, Analisi e applicazione di materiali per la pulitura a secco di superfici dipinte non verniciate. Quaderno n.12 -CESMAR7, il prato, 2014 P. Cremonesi, Proprieta' ed esempi di utilizzo di materiali siliconici nel restauro di manufatti artistici,il prato,2016 P. Fiore, F. Montozzi, S. Colalucci, M. Benucci, C. Pelosi, G. Agresti, IL RESTAURO DIDATTICO DI ALCUNE OPERE IN GESSO DI GUIDO CALORI. UN PERCORSO A REBOUR NELLA PRATICA DI FORMATURA TRA GLI ANNI VENTI E QUARANTA DEL NOVECENTO, in Atti del Congresso annuale IGIIC Università degli Studi di Bari Aldo Moro 12-14 ottobre 2017, Nardini, 2017
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 24/02/2020 to 01/06/2020 |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
Mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
Oral exam
|
Teacher
|
MONTOZZI Francesca
(syllabus)
The course aims to provide an advanced understanding of the core principles and topics of technical and operational methodologies adopted in restoration of stuccoes, through the acquisition of theoretical and practical knowledge. During the training the students must demonstrate that they have achieved skills in dealing with timely and accurate operations that characterize the profession in this specific field of restoration. The goal of the course is to provide students with informations and experiences to enable them to approach works of art with decision-making autonomy and theoretical and technical tools, in order to formulate a plan of action and its proper execution. In the time of teaching, lectures will be planned as well as practise tests and tutorials, monuments and restoration sites visitations.
(reference books)
• CORDARO M., NIMMO M., RISSOTTO L., Stucchi cap.III, in Dimos parte I modulo I, corso sulla manutenzione dei dipinti murali-stucchi, Roma 1978; • AA. VV. voce Stucchi, in “Enciclopedia Universale dell’arte”, vol. XIII, Istituto per la Collaborazione Culturale, Venezia – Roma; • Ad vocem STUCCO, in Enciclopedia dell’Arte Antica, Roma, 1966, vol. VII, pagg. 524 – 533; • Torraca G., Lezioni di scienza e tecnologia dei materiali per il restauro dei monumenti, Università degli Studi di Roma “La Sapienza”, Roma, 2002. • Turco A., Il Gesso, Hoepli 1990; In funzione degli argomenti trattati verranno indicate le principali fonti di riferimento: • VASARI G., Le vite de piu eccellenti pittori, scultori ed architetti, (Ms 1568), Firenze; • PLINIO IL VECCHIO, Naturalis Historia (Libri XXXIV- XXXVI), a cura di S. Ferri, Milano 2000; • VITRUVIO POLLIONE MARCO, De architectura, Studio Tesi, Pordenone, 1990; • ALBERTI L. B., De re aedificatoria, Edizione Il Polifilo
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 24/02/2020 to 01/06/2020 |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
Mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
Oral exam
|
|
|