Teacher
|
CASADEI Federica
(syllabus)
The first module of the course provides an overview of the applications of research-based linguistic theory and methodology to language teaching, from the the perspective of the so called educational linguistics. The second module focuses on vocabulary learning and teaching; it will be shown how contemporary approaches to lexical semantics can help to construct more effective methods of teaching lexical phenomena like polysemy, homonymy, metaphors, idioms.
(reference books)
1) M. Daloiso (a cura di), Scienze del linguaggio ed educazione linguistica, Loescher, Torino, 2014 2) F. Casadei e G. Basile (a cura di), Lessico ed educazione linguistica, Carocci, Roma, 2019
Per gli studenti che devono acquisire 10 CFU si aggiunge
3) P. Balboni, Fare educazione linguistica. Insegnare italiano, lingue straniere e lingue classiche, seconda edizione, UTET, Torino, 2018, solo i capitoli 1 e 2
Per gli studenti non frequentanti si aggiunge (al programma da 8 o da 10 CFU a seconda dei casi)
4) G. Porcelli, Comunicare in lingua straniera: il lessico, UTET, 2004, disponibile online a questo indirizzo: http://www.gporcelli.it/lexis/Sommario.htm
|