GUALDO Riccardo

Professore Ordinario 
Settore scientifico disciplinare di riferimento  (L-FIL-LET/12)
Ateneo Università degli Studi della TUSCIA 
Struttura di afferenza Dipartimento di DISTU - Dipartimento di Studi linguistico-letterari, storico-filosofici e giuridici 

Orari di ricevimento

AVVISO corso 2020-2021 di Linguistica italiana L-10 DISUCOM Il corso di Linguistica italiana 2021 riprenderà giovedì 8 aprile con lezione da remoto (ore 17-19); da venerdì 9 aprile riprenderanno le lezioni in modalità mista; chi intende partecipare in presenza deve prenotarsi con la piattaforma Gomp entro le 24 del giorno prima. Il corso di II semestre di Linguistica italiana comincerà martedì 2 marzo (aula 12, alle 15) e proseguirà con il seguente orario: martedì, 15-16,45 - aula 12 giovedì, 17-19 - online tramite la piattaforma zoom venerdì, 9,15-11 - aula 6 Da oggi, 17 febbraio, è possibile iscriversi al corso sulla piattaforma UnitusMoodle AVVISO corsi di Nuove tecnologie per la didattica dell'italiano (14 novembre 2020) nelle prossime due settimane, da lunedì 16 a venerdì 27 novembre, le lezioni del corso di Nuove tecnologie per la ddiattica dell’italiano – a distanza in ottemperanza ai decreti rettorali – SARANNO SOSPESE. Le lezioni riprenderanno lunedì 30 novembre e proseguiranno martedì 1 dicembre e giovedì 3 dicembre(ultimo giorno di lezione), negli orari già stabiliti. Prossimi ricevimenti Il Prof.
Gualdo riceverà a distanza gli studenti nei seguenti giorni e orari (accanto all’orario, il link meet a cui ci si potrà collegare) lunedì 16 novembre, ore 18-19: meet.google.com/ycg-eesg-xmv lunedì 23 novembre, ore 18-19: oogle.com/ivr-xrei-yxt AVVISO ricevimento Il prossimo lunedì 21 settembre, dalle 13,30 alle 14,30 il prof.
Gualdo riceverà gli studenti in videoconferenza Argomento: NTDI 2020 presentazione del corso Ora: 21 set 2020 01:30 PM Questo è l'indirizzo ZOOM a cui collegarsi: https://unitus.zoom.us/j/97418707427?pwd=S0hJSnZ5b2xQZzMxM1FLMW8rNC9tUT09 ID riunione: 974 1870 7427 Passcode: 1g329i Prima della riunione gli studenti possono vedere una breve presentazione del corso registrata, chiedendo al docente, via posta elettronica, il codice d'acceso AVVISO ESAMI sessione estiva 2019-2020 - CORSI SINGOLI A causa dell’emergenza sanitaria, solo per la prossima sessione estiva e solo per gli iscritti ai corsi singoli, le modalità degli esami del settore di Linguistica italiana L-Fil-Let/12 sono così modificate; 1. Il programma, suddiviso in BASE e APPROFONDIMENTO (vedi punti 3 e 4), è lo stesso per tutti gli esami del settore L-Fil-Let/12 e, nello specifico, per questi insegnamenti: Prof.
R.
Gualdo Corso di Linguistica italiana (triennale, corsi di laurea L-10 Scienze Umanistiche e in Scienze dei beni culturali L-1– DISUCOM)– codice: 16435 Corso di Nuove tecnologie per la didattica dell’italiano (triennale, corso di laurea L-11, Lingue e culture moderne – DISTU)– codice: 17739 Prof.
S.
Telve Corso di Linguistica italiana (triennale, corso di laurea L-11 Lingue e culture moderne - DISTU)– codice: Corso di Italiano per le istituzioni (magistrale, corso di laurea magistrale LM-37, Lingue e culture per la comunicazione internazionale – DISTU – codice:e, per mutuazione, corso di laurea magistrale LM-14, Filologia moderna – DISUCOM– codice:) 2. L’esame sarà solo orale (sempre solo per la sessione estiva 2019-2020) 3. Programma BASE, valido per 8 CFU,per chi non ha mai sostenuto in precedenza esami di Linguistica italiana (o di insegnamenti con altre denominazioni, purché dello stesso settore L-Fil-Let/12): L'italiano.
Strutture, varietà, usi, a cura di R.
Librandi, Roma, Carocci, 2019 (tutto il volume) S.
Lubello, C.
Nobili, L’italiano e le sue varietà, Firenze, Cesati, 2018 (tutto il volume) 4. Programma APPROFONDIMENTO, valido per 4-8 CFU, per chi ha già sostenuto il Programma BASE o altri esami di Linguistica italiana (anche con altre denominazioni, purché dello stesso settore L-Fil-Let/12)): L.
Serianni, Prima lezione di storia della lingua italiana, Roma-Bari, Laterza, 2015 (tutto il volume) S.
Telve, L'italiano: frasi e testo.
Nuova edizione, Roma, Carocci, 2013 (tutto il volume) P.
V.
Mengaldo, Storia dell’italiano del Novecento, Bologna, Il Mulino, 2014 (tutto il volume) 5. Date e orari degli appelli: martedì 9 giugno, dalle 9 alle 13 lunedì 22 giugno, dalle 9 alle 13 martedì 7 luglio, dalle 9 alle 13 L’iscrizione va fatta tramite la piattaforma Gomp, fino a 5 giorni prima del giorno dell’appello. Gli studenti sono invitati a distribuirsi per lettera (iniziale del cognome): A-L corsi del prof.
Telve M-Z corsi del prof.
Gualdo Viterbo, 30 aprile 2020 Prossimo ricevimento: Giovedì 27 febbraio, ore 14,30-15,30.
Studio 5 del complesso S.
Carlo Giovedì 20 febbraio, ore 9,30-10,30.
Studio 5 del complesso S.
Carlo Giovedì 20 febbraio, ore 9,30-10,30.
Studio 5 del complesso S.
Carlo lunedì 27 gennaio, ore 14-15.
Studio 5 del complesso S.
Carlo Risultati prova scritta del 21 gennaio 2020 (Linguistica italiana: corso L10) N.C.
= non concluso (ritirato) N.S.
= non superato (insufficiente) matricola voto 800729 30 800284 30lode 800986 24 997 N.S. 801299 N.C. 801622 20 800479 27 800516 21 1064 24 lunedì 13 gennaio, ore 11-12.
Studio 5 del complesso S.
Carlo giovedì 9 gennaio, ore 14-15.
Studio 5 del complesso S.
Carlo giovedì 28 dicembre, ore 11-12 Studio 5 del complesso S.
Carlo Nuove tecnologie per la didattica dell'italiano (Gualdo) AVVISO Le lezioni del 26 e del 28 novembre e del 2 dicembre non si terranno. Il corso riprenderà martedì 3 dicembre, alle ore 9, in aula 4. AVVISO studenti DISTU e DISUCOM: la lezione di giovedì 21 novembre non si terrà Prossimo ricevimento: martedì 19 novembre, dalle 12,30 alle 13,30 - Rettorato: sala Annesi AVVISO studenti DISUCOM.
Le lezioni di giovedì 14 novembre (13-15) e di lunedì 18 novembre (9-11) non si terranno. Il corso riprenderà martedì 18 novembre (11-13) AVVISO studenti DISTU Le lezioni di giovedì 14 e di giovedì 21 novembre non si terranno. La lezione del prossimo martedì 15 ottobre non si terrà.
Sarà recuperata in data da definire.
Le lezioni proseguiranno regolarmente giovedì 17 ottobre nell'orario e nell'aula consueti. Prossimo ricevimento: giovedì 17 ottobre, 12-13, sala Annesi (Rettorato) AVVISO studenti DISTU La lezione di giovedì 10 ottobre non si svolgerà; per il gruppo di studenti interessati alla traduzione italiano/inglese di testi universitari ci sarà un'attività di laboratorio dalle 10 alle 11 Linguistica italiana - Risultati esame del 24 settembre 2019 Corsi singoli: Corso singolo 1 = 25/30 Corso singolo 2 = 27/30 Prossimo ricevimento: lunedì 7 ottobre, 14,30-15,30, studio 5 (San Carlo) martedì 1 ottobre, 15-16, sala Annesi (Rettorato) AVVISO per gli studenti del DISUCOM (insegnamento di Linguistica italiana, II anno, I semestre) La prima lezione dei corsi si svolgerà martedì 1 ottobre alle 13 alle 15 Gli studenti sono invitati a partecipare al convegno "Il lessico delle istituzioni", che si svolgerà in Rettorato il 27 e il 28 settembre: gli argomenti trattati nel convegno saranno parte integrante del programma d'esame. ORARI anno accademico 2019-20 Linguistica italiana, corso L-10 Scienze umanistiche (DISUCOM) II anno, I semestre Lunedì 9-11 aula C Martedì 13-15 aula C Giovedì 13-15 aula C Nuove tecnologie per la didattica dell’italiano Corso L-11 Lingue e culture moderne (DISTU) III anno, I semestre Lunedì 13-15 aula 8 Martedì 9-11 aula 4 Giovedì 9-11 aula 4 Prossimo ricevimento: martedì 24 settembre, pre 12,30-13,30 (complesso del San Carlo, studio 5) martedì 10 settembre, ore 13-14 (complesso del San Carlo, studio 5) venerdì 12 luglio 2019, ore 10-.11, compesso del San Carlo, studio 5 lunedì 8 luglio 2019, ore 9-11 mercoledì 19 giugno 2019, ore 10-11 mercoledì 5 giugno 2019, ore 14-15, complesso del San Carlo, studio 5 lunedì 20 maggio 2019, ore 13,30-14,30 - S.
Maria in Gradi, sala Annesi mercoledì 8 maggio, ore 1213- studio del San Carlo venerdì 3 maggio, ore 14-15 - studio del San Carlo Prossimi appelli d'esame: martedì 25 giugno, martedì 9 luglio 2019

Curriculum

Curriculum vitae et studiorum Short description Nowadays, and since 2010, I am Full Professor of Italian Linguistics (full time) at the DISTU Department (Studi linguistico-letterari, storico-filosofici e giuridici) of Viterbo (Tuscia) University, where I hold annual and biannual courses in both undergraduate and master Degrees, teaching Contemporary Italian Language, History of Italian Language, Italian as Language for Special Purposes. Besides, I supervise both undergraduate and postgraduate dissertations. As a member of the PhD commission in Historical Linguistics and Italian Linguistics at Sapienza University of Rome, I also supervise and assist PhD dissertations and essays concerning the History of Italian Language (from 13th to 20th century), Italian Linguistics (features and teaching of contemporary Italian), Italian Lexicography and Terminology. As a Chair of the course in Modern Languages and Cultures, I have gained a solid experience in the didactic organisation of courses about contemporary foreign languages; I have organised and directed university writing courses and refresher courses in Italian didactics for high school teachers. I also collaborate with my colleagues of Italian Literature, Comparative Literature and General Linguistics on the organisation of training apprenticeship courses for high school teachers. From 2014, I direct the Italian Language and Literature section of the initiative "l’Accademia dei Lincei for a new teaching in the school" (Polo di Viterbo), organised by the Accademia dei Lincei. Between 2000 and 2017, I obtained 6 research funding in Projects of Major National Interest (PRIN); in 4 of these projects, I was in charge for the Tuscia University research working group and I managed to fund over € 160,000. I coordinated Erasmus and Erasmus Plus agreements with the University "Pompeu Fabra" in Barcelona and with the University of Murcia (Department of Translation). My professional and scientific activity has always been addressed to the study of Italian (language, culture, literature). I have over 120 scientific publications, including 13 monographs (alone or with other scholars), more than 50 articles in scientific journals (14 of them with referee’s reports), conference proceedings and miscellaneous works, and 8 volumes (proceedings, transactions or miscellaneous) published as editor or co-editor. I am currently dealing with the following topics: history of the Italian literary and non-literary language (Humanism and Renaissance, modern age, 19th - 20th century); practice and theories of letter writing in Italy from the 16th to the varieties of contemporary Italian language (law, politics, mass media); Italian language of cinema and television (spoken Italian, dubbing, dissemination); didactic of Italian as foreign and additional language / didactic to immigrants; Italian lexicography and terminology. • 2010 (December, 30) – 2018: Full Professor in Italian Linguistics (Tuscia University) • 2003 (November, 1) – 2010 (December, 29): Associate Professor in Italian Linguistics (Tuscia University) • 2000 (June, 30) – 2003 (October, 31): Associate Professor in Italian Linguistics (Lecce University) • 1995 (September, 1) – 2000 (June, 29): Searcher in Italian Linguistics (Lecce University) • 1992 – PhD in “Italianistica” – Sapienza University of Rome • 1987, March 30 – Degree in History of Italian Language, Sapienza University of Rome (110/110 cum laude) Teaching experience I started my university career as a researcher at the University of Lecce in the academic year 1995/96 for five years, until the academic year 1999/2000, where I collaborated with R. Coluccia, ordinary professor of History of the Italian language. For students of the Faculty of Arts and Philosophy (four-year course, no distinction between 1st and 2nd levels) I held annual Italian historical grammar courses, collaborated on exams, held student tutorials and acted as supervisor and co-examiner for numerous degree theses. I guaranteed my continual support and attendance every week, up to the academic year 1999/2000. Since the academic year 2003/2004 I have been teaching at the University of Tuscia. I taught Italian for the Media and Writing Techniques for the Media in Communication Sciences courses (Faculty of Political Science, then Department of Communication Sciences). Since the academic year 2010/11, as an ordinary professor of Italian Linguistics, I have taught contemporary Italian and then Linguistics in the Italian Language Course in Modern Languages and Cultures (DISTU Department). I have taught Italian language, literature and linguistics at school and university from September 1993 to the present. From 1995/1996 to the present, for over twenty years, I have taught university students for four-year courses, then (from 1999/2000) three-year and specialist courses and writing classes – at various levels - for the University. At the request of the University of Lecce and the University of Tuscia, I also taught in training and professional development courses for high school teachers. Since 2014 I have been working regularly with the ‘Accademia della Crusca’ and with the ‘Accademia dei Lincei’ in training and professional development for high school teachers. Finally, I collaborate with the University of Florence and the Law School in specialisation courses in writing and legal language. I also have long experience in training courses for high school teachers and also, in the teaching of specialist writing, in courses aimed at jurists (internships, acting magistrates, lawyers). In this work, I have come to realise the great importance of dialogue between teacher/university researcher and school teacher/professional in the evaluation and elaboration of teaching materials and tools. A syllabus of essential skills for Italian language teachers in high school is a useful tool for developing new teaching strategies. Whereas in the professional ambit, collections of texts commented on from a linguistic point of view are extremely useful; these could include suggestions for rewriting and simplification exercises, and correction of real texts, chosen from different textual genres (laws and regulations, judgments, procedural acts, etc.). Degree courses 2004-2018: Associate and then Full Professor in Italian Linguistics Università degli Studi della Tuscia (Viterbo) Teaching subjects: Media Writing Techniques (I Degree) Contemporary Italian (I Degree) Italian for Media and Communication (I Degree) Languages for Special Purposes (II Degree) Italian Writing Techniques (Laboratory) 1995-2003: Researcher and then Associate Professor in Italian Linguistics. Università degli Studi di Lecce Teaching subjects: Historical Grammar of Italian Language Features and History of Italian Grammar Other teaching experiences 2014-2017 Advanced Course “Il linguaggio della giurisdizione” – Scuola Superiore della Magistratura (Firenze) Advanced Course in Legal Italian – DSG Dipartimento di Scienze Giuridiche (Faculty of Law) Università di Firenze 2010-2011 Simple Rules for an Effective Argumentation (Seminary) – CRUI (Conferenza dei Rettori dell’Università Italiana) Other scientific experience of relevance 2014-2017 – Chair of the Degree Course in Modern Languages, Università della Tuscia. 2005-2017 – Corresponding Fellow and then Full Fellow and Secretary (since 2012) of the Accademia dell’Arcadia, Rome 2005-2009 – Member of the expert panel of REI – Rete per l’Eccellenza dell’Italiano istituzionale 2003-2009 – President of the Italian Association for Terminology (Associazione Italiana di Terminologia) 1987-1995 – Editor and Reviser (Scientific and Technical Lexicon, Neologisms): Vocabolario della Lingua Italiana Treccani, Istituto della Enciclopedia Italiana – Roma Experience as supervisor (2004-2017) I have been supervisor and co-examiner or examiner of more than 50 four-year theses (no distinction between 1st and 2nd levels); supervisor and examiner of over 150 1st level degree theses; supervisor and examiner or co-examiner of over 20 2nd level theses. I have been the main tutor or co-tutor of 11 doctoral theses (PhD in Italian linguistics, Sapienza University Rome). I have then been supervisor and examiner of 4 final theses of PAS Traineeships (preparatory courses for the National Examination Competition for future teachers) – For both in-university preparatory courses & ‘Active’ on-site traineeships in schools. Administrative experience (2014-2017) From June 2014 to October 2017 I have been responsible for (Chair) of the three-year course in Modern Languages and Cultures (see: http://www.unitus.it/it/dipartimento/distu/corsi-di-laurea-triennale1/articolo/presentazione-del-corso-l11). As Chair, one of my roles is to initiate and control the planning and organising of the courses’ didactic activities. In addition, I am responsible for the management of three three-year educational curricula (Languages and Literature, Languages for Organisations and Touristic Services, Languages for Institutions, Business and Commerce) and nearly 100 different courses distributed over the three-year period. An essential part of the course management includes the continuous monitoring of evaluations provided by national audit bodies (CUN – Consiglio Universitario Nazionale / National University Council, ANVUR – Agenzia Nazionale per la Valutazione del Sistema Universitario e della Ricerca / National Agency for Evaluation of the University and Research System), internal (Comitato di Valutazione della Didattica / Teaching Evaluation Centre, Preidio di Qualità / Quality Control Department, Commissione Paritetica Studenti/Docenti / Student/Teacher Joint Committee), and external (local and national stakeholders) bodies, and periodic evaluations carried out by students. During my academic career, I have had several positions that also required administrative tasks, regarding the management of funding, scholarships and research grants, and selection of personnel for the organization of courses. I have not had specific training in these activities (see point 5.3 below, Management training), but I gained experience and expertise by working with those responsible for national and international research groups and with the administration office staff of the faculty and university departments in which I have worked. The most relevant administrative experiences relate to my participation, as the principal local manager, in four PRIN research projects (Projects of National Interest). In order to be considered for the national competitive examination, it is necessary to support the research proposal with an estimate of the management of the financial resources that will be obtained. There is always a detailed final statement of the expenses incurred. I have participated in the planning and organization of 12 national and international scientific conferences and seminars, as a direct organizer, alone or with other colleagues, and as a collaborator.